Svetsdiffad Volvo På Vintern?

zemet
28 augusti 2012 · 4 035 Inlägg

En aussielocker kostar ju bara 3,5k annars. Och den kan du ju bara flytta över till nästa bil sen:) Det är skönt att slippa byta bakaxel/drivaxlar:)

Picke De ska drypa av fett, de e RÄTT!
29 augusti 2012 · 59 Inlägg

Hahah han måste haft dålig koppling innan han svettsdiffa, min går som fan ända som tar på kopplingen är att man Börnar konstant xD kör svetts!!!!

Subaru IMPREZA WRX "STUK FÖRE BRUK" (2002)
Aronsson Dansa är kul men jag föredrar att sänka
29 augusti 2012 · 346 Inlägg

RallyAlle skrev:
Behövs ingen svets, de går ändå wink

Ja men ska ju gå brett hela tiden utan att plågas ! wink

breesladd SKÅNING
29 augusti 2012 · 1 215 Inlägg

de är ju så att på vintern så fort det ligger lite snö så behöver man ingen diff för att sladda utan de går hur fint som helst även me en trött gammal 140, så på vintern är det överflödigt så vida man inte kör av vägen och ska upp ur diket för då har man lite hjälp av att de sprätter på båda och inte bara ett, sen är de ju så me att när man kör i tex rondeller så bör man ha lit mer grundgas igenom för att undvika att de bara går rakt fram alltså om du motorbromsar dig in i en rondell me snö i så finns risken att bilen bara går rakt, jag har kört svettsdiff dom senaste 5 åren både sommar som vinter och finner ingen nakted förutom de me rondeler eller om det är mycke spår på en väg när man ska acc men tar man de bara lungt och ej kör över sin förmåga så går de fint,

Projekt:Volvo 244 GL blir TURBO Bilen som ALDRIG kommer bli 100% färdig
Volvo V70 2.4D CLASSIC "Barnvagns räsern" (2007)
Volvo 244 GL, nu med Turbo "Reggad med B230FT" (1988)
Haniball_s
29 augusti 2012 · 455 Inlägg

Aldrig kört med svetsdiff men kört med riktig diff typ slung, lamell och du har mycket bättre kontroll över bilen med en riktig diff smile Så borde ju bli samma med svetsat smile Men har en lite följd fråga på svetsat. Hur bra håller det? Hört att det kan hålla ett år eller en månad.... Och då har dom varit svetsade på samma sätt...
Är det så opålitligt att svetsa eller funkar det hyfsat länge? wink

>syns man inte finns man inte<
_Performance_ NIVÅ 5 I LIVSNJUTNING
29 augusti 2012 · 2 390 Inlägg

Haniball_s skrev:
Aldrig kört med svetsdiff men kört med riktig diff typ slung, lamell och du har mycket bättre kontroll över bilen med en riktig diff smile Så borde ju bli samma med svetsat smile Men har en lite följd fråga på svetsat. Hur bra håller det? Hört att det kan hålla ett år eller en månad.... Och då har dom varit svetsade på samma sätt...
Är det så opålitligt att svetsa eller funkar det hyfsat länge? wink

För mig funkat alla år, beror alldeles på hur bra du svestar.

Skbg Performance Team.
Projekt : Volvo S70 2.5T http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 6#p2755566
Projekt : Volvo 745 Turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=192658
Hummer H2 "Skbg Performance Team" (2003)
JFfoto
29 augusti 2012 ·

Visserligen inte kört svetsat nångång men, förstår ändå inte.. vem som helst klarar väl av att sladda på vintern..  köra brett går ju ändå, ba gasa smile

_Performance_ NIVÅ 5 I LIVSNJUTNING
29 augusti 2012 · 2 390 Inlägg

Kalltkaffe skrev:
Visserligen inte kört svetsat nångång men, förstår ändå inte.. vem som helst klarar väl av att sladda på vintern..  köra brett går ju ändå, ba gasa smile

Ända anledningen jag kört svetsdiff är för att när man är ute på skogsvägar och kör vill man verkligen inte att det ska bara enhjula, är lätt hänt att det gör det när det blir spårigt.

Skbg Performance Team.
Projekt : Volvo S70 2.5T http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 6#p2755566
Projekt : Volvo 745 Turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=192658
Hummer H2 "Skbg Performance Team" (2003)
zemet
29 augusti 2012 · 4 035 Inlägg

_Performance_ skrev:

Kalltkaffe skrev:
Visserligen inte kört svetsat nångång men, förstår ändå inte.. vem som helst klarar väl av att sladda på vintern..  köra brett går ju ändå, ba gasa smile

Ända anledningen jag kört svetsdiff är för att när man är ute på skogsvägar och kör vill man verkligen inte att det ska bara enhjula, är lätt hänt att det gör det när det blir spårigt.

Just 740 är ju så jävla dåligt grepp med också. Har hänt flera ggr att jag fastnat på gårdsplanen med bilen. Då är det gött med diffen, man tar sig fram så sjukt mkt bättre då. Och så är det ju så jävla mkt roligare att sladda med diffat:)

Aronsson Dansa är kul men jag föredrar att sänka
29 augusti 2012 · 346 Inlägg

Men min vinterbil ska ju som sagt bara brukas på Vintern , så klart det håller på snö , och jo klart man kan åka brett med en vanlig bakaxel men man vill ju kunna åka brett hela tiden (:

breesladd SKÅNING
30 augusti 2012 · 1 215 Inlägg

Haniball_s skrev:
Aldrig kört med svetsdiff men kört med riktig diff typ slung, lamell och du har mycket bättre kontroll över bilen med en riktig diff smile Så borde ju bli samma med svetsat smile Men har en lite följd fråga på svetsat. Hur bra håller det? Hört att det kan hålla ett år eller en månad.... Och då har dom varit svetsade på samma sätt...
Är det så opålitligt att svetsa eller funkar det hyfsat länge? wink

det är nog väldigt inviduellt beroende på hur mycke man burnar och hur bredda däck man har, men oftast är det ju bara en drivaxel som ger sig om man svetsat bra

Aronsson skrev:
Men min vinterbil ska ju som sagt bara brukas på Vintern , så klart det håller på snö , och jo klart man kan åka brett med en vanlig bakaxel men man vill ju kunna åka brett hela tiden (:

det är inte så klart att de hålle på snö en dålig svets går sönder ändå, sen har vi just drivaxlarna som vi ej kan styra över men jag ver en kille som körde av drivaxeln på sjöisen hmm

Projekt:Volvo 244 GL blir TURBO Bilen som ALDRIG kommer bli 100% färdig
Volvo V70 2.4D CLASSIC "Barnvagns räsern" (2007)
Volvo 244 GL, nu med Turbo "Reggad med B230FT" (1988)
dannnej
2 september 2012 · 761 Inlägg

en locker skulle jag aldriv vilja ha på vintern, mycket obehaglig att köra med, värre än svetsdiff eftersom den går i och ut, en svetsdiff är i hela tiden och inga överaskningar.

och så håller det, det gör absolut itne en aussie locker, isåfall får man ge sig på en detroit locker eller liknande

Mercedes 280 SE 3,0 Turbodiesel "W108 Bruksbilen" (1972)
Volvo 745 Turbo "DannejDrift.se" (1990)
Pim_Pim
3 september 2012 ·

Är själv i svetsdiff tankarna nu till vintern,är lite sugen på att gå lös me 3fasen..
Har dock aldrig haft problem med att bilen vill enhjula på vintern så jag lugnar mig lite till. tongue

TurboAnton Team VeboTrim
3 september 2012 · 322 Inlägg

Svetsat låser alltid 100%, billigast och framförallt hållbart.

Team VeboTrim @ Facebook
twin_cam Smålänning
3 september 2012 · 7 877 Inlägg

Tycker jag aldrig haft problem med att varesig sladda eller framkomligheten. Vad har ni för bilar om ni måste vålda ut dom när det är snö?

Varken min gamla 740 GL eller 940 turbon behöver våldas ut, och då hade 740:in ändå vanlig öppen diff. Gick utan problem sladda när det va torrt, men då fick man vålda ut den.

Tipsar att skita i svetsdifen och köra ordentligt istället, om du tänkte köra med den på sommaren också. Annars går det med svetsat. Jag tycker dock det är lite väl sladdbenäget.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
zemet
3 september 2012 · 4 035 Inlägg

dannnej skrev:
en locker skulle jag aldriv vilja ha på vintern, mycket obehaglig att köra med, värre än svetsdiff eftersom den går i och ut, en svetsdiff är i hela tiden och inga överaskningar.

och så håller det, det gör absolut itne en aussie locker, isåfall får man ge sig på en detroit locker eller liknande

Jag har inte kört med aussielocker i snön än men vad är det som inte håller? vad går sönder?

Och varför skulle den inte låsa? Den är ju jättekänslig på att låsa så fort man rör gasen.

dannnej
3 september 2012 · 761 Inlägg

zemet skrev:

dannnej skrev:
en locker skulle jag aldriv vilja ha på vintern, mycket obehaglig att köra med, värre än svetsdiff eftersom den går i och ut, en svetsdiff är i hela tiden och inga överaskningar.

och så håller det, det gör absolut itne en aussie locker, isåfall får man ge sig på en detroit locker eller liknande

Jag har inte kört med aussielocker i snön än men vad är det som inte håller? vad går sönder?

Och varför skulle den inte låsa? Den är ju jättekänslig på att låsa så fort man rör gasen.

just precis, den går från helt öppen till helt låst, och när man kör i kurvor är det jobbigt, för ibland är den låst och bilen vill rakt fram, ibland öppen och bilen vill svänga, man får parera med ratten hela tiden när man hamnar i det läget

Mercedes 280 SE 3,0 Turbodiesel "W108 Bruksbilen" (1972)
Volvo 745 Turbo "DannejDrift.se" (1990)
zemet
3 september 2012 · 4 035 Inlägg

dannnej skrev:

zemet skrev:

dannnej skrev:
en locker skulle jag aldriv vilja ha på vintern, mycket obehaglig att köra med, värre än svetsdiff eftersom den går i och ut, en svetsdiff är i hela tiden och inga överaskningar.

och så håller det, det gör absolut itne en aussie locker, isåfall får man ge sig på en detroit locker eller liknande

Jag har inte kört med aussielocker i snön än men vad är det som inte håller? vad går sönder?

Och varför skulle den inte låsa? Den är ju jättekänslig på att låsa så fort man rör gasen.

just precis, den går från helt öppen till helt låst, och när man kör i kurvor är det jobbigt, för ibland är den låst och bilen vill rakt fram, ibland öppen och bilen vill svänga, man får parera med ratten hela tiden när man hamnar i det läget

Mjo jag kan hålla med om att den kanske kan låsa ibland och ibland vara öppen men det är ju samma på sommaren, Man är ju medveten om att man har en locker och anpassar sin körning efter detta?

Men du svarade inte på vad som skulle gå sönder?

dannnej
3 september 2012 · 761 Inlägg

dom små stiften går sönder, och då börjar den kugga över och sen ger sig allt

Senast redigerat av dannnej (3 september 2012)

Volvo 745 Turbo "DannejDrift.se" (1990)
Mercedes 280 SE 3,0 Turbodiesel "W108 Bruksbilen" (1972)
baltis
6 september 2012 · 1 948 Inlägg

att säga att man inte behöver en "diffad" bakaxel på vintern är enligt mig (och alla kunniga med erfaenhet, fråga vilken rallyåkare som helst) är ren bullshit. Finns inget så fint som en nysnöad grusväg tillsammans med en svetsdiffad volvo 740.... big_smile Med svetsen får du bättre kontrol, du vet vad som kommer hända du får bättre driv, ja det går helt enkelt att åka fortare.

DÄREMOT så måste du vara med på att om du INTE gasar så kommer bilen vilja understyra, dvs du måste vara med på att gasa upp den i kurvan, men det är väll bättre att veta att om du gasar så kommer sladden, inte att sladden KANSKE kommer, som det e utan svetsen.

I stadstrafik så är det ju behagligare att åka svetsat på vintern än sommaren eftersom när det är halt så tuggar det inte lika hårt eftersom snö/is inte ger lika bra grepp som 25gradig asfalt wink


Så för att sammanfatta; SVETSA! du kommer inte ångra dig en sekund, ända du kommer ångra är att du åkt omkring och enhjulat alla andra vintrar big_smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang