Bilder: Plastidip/foliering & flock.

spokenratt
18 november 2012 · 3 860 Inlägg

Men, ni som dippat hela bilar.. På Dipit.se läser man att i bilkitten ingår det 5L färg och 1L förtunning... Menar ni att det inte räcker till en bil, typ V70 då eller?

Ta en titt i min prjokttråd! V70 T5
Autotech
Deleterious
18 november 2012 · 26 Inlägg

spokenratt skrev:
Men, ni som dippat hela bilar.. På Dipit.se läser man att i bilkitten ingår det 5L färg och 1L förtunning... Menar ni att det inte räcker till en bil, typ V70 då eller?

Jag köpte 5l svart färg därifrån, sen köpte jag 5l förtunning hos min lokala handlare.
Skulle gissa att det blir på gränsen med 5l+5l om du ska täcka hela bilen.

Amerikanarna verkar rekommendera 60/40 eller 50/50 blandningar. Har inte sett någon snacka om 80/20 men spontant låter det väldigt tjockt.

Skulle nog rekommendera att köpa lite mer än vad du tror att du behöver, hellre att man har lite färg kvar än står där med en zebra randig bil smile

spokenratt
18 november 2012 · 3 860 Inlägg

Deleterious skrev:

spokenratt skrev:
Men, ni som dippat hela bilar.. På Dipit.se läser man att i bilkitten ingår det 5L färg och 1L förtunning... Menar ni att det inte räcker till en bil, typ V70 då eller?

Jag köpte 5l svart färg därifrån, sen köpte jag 5l förtunning hos min lokala handlare.
Skulle gissa att det blir på gränsen med 5l+5l om du ska täcka hela bilen.

Amerikanarna verkar rekommendera 60/40 eller 50/50 blandningar. Har inte sett någon snacka om 80/20 men spontant låter det väldigt tjockt.

Skulle nog rekommendera att köpa lite mer än vad du tror att du behöver, hellre att man har lite färg kvar än står där med en zebra randig bil smile

Ja absolut!! Hellre färg kvar! Men bra att någon testat! För som ni säger så låter 1L förtunning rätt lite! Så, lite extra färg, och en hel del extra förtunning o köra 60/40 alltså... tack!

Ta en titt i min prjokttråd! V70 T5
Autotech
Piratstikin 2015 Dbakuten.
19 november 2012 · 5 092 Inlägg

spokenratt skrev:

Deleterious skrev:

spokenratt skrev:
Men, ni som dippat hela bilar.. På Dipit.se läser man att i bilkitten ingår det 5L färg och 1L förtunning... Menar ni att det inte räcker till en bil, typ V70 då eller?

Jag köpte 5l svart färg därifrån, sen köpte jag 5l förtunning hos min lokala handlare.
Skulle gissa att det blir på gränsen med 5l+5l om du ska täcka hela bilen.

Amerikanarna verkar rekommendera 60/40 eller 50/50 blandningar. Har inte sett någon snacka om 80/20 men spontant låter det väldigt tjockt.

Skulle nog rekommendera att köpa lite mer än vad du tror att du behöver, hellre att man har lite färg kvar än står där med en zebra randig bil smile

Ja absolut!! Hellre färg kvar! Men bra att någon testat! För som ni säger så låter 1L förtunning rätt lite! Så, lite extra färg, och en hel del extra förtunning o köra 60/40 alltså... tack!

Blandar själv 60 förtunning och 40 färg vilket jag är väldigt nöjd med, så för det första är 5 liter färg rätt på gränsen till lite om den inte tex redan är svar då, men en liter förtunning finns inte ens på världskartan att det skulle fungera. förstår inte hur dom kan sälja det så ens och/eller om dom lyckats få det att fungera? Då det minst går åt lika mycket förtunning som färg. kostar ca 400:- för 5 liter förtunning så köp det extra om du ska köpa ett helt "bil kitt"

FAST... Kollade deras billigaste kitt nu för 4600:- där står det ju plastidip 5L antal 2 st och cellulosa förtunning 1 Liter = antal 10st smile så då ska det räcka bra smile dock är det rätt dyrt iallafall tongue

basdanne
19 november 2012 · 115 Inlägg

Deleterious skrev:

spokenratt skrev:
Men, ni som dippat hela bilar.. På Dipit.se läser man att i bilkitten ingår det 5L färg och 1L förtunning... Menar ni att det inte räcker till en bil, typ V70 då eller?

Jag köpte 5l svart färg därifrån, sen köpte jag 5l förtunning hos min lokala handlare.
Skulle gissa att det blir på gränsen med 5l+5l om du ska täcka hela bilen.

Amerikanarna verkar rekommendera 60/40 eller 50/50 blandningar. Har inte sett någon snacka om 80/20 men spontant låter det väldigt tjockt.

Skulle nog rekommendera att köpa lite mer än vad du tror att du behöver, hellre att man har lite färg kvar än står där med en zebra randig bil smile

Såg riktigt trevligt ut. Hur lång tid dog projektet i helhet?

Mazda RX-8 Renesis - Rev Like a Boss!
Mazda RX-8 (2004)
Deleterious
19 november 2012 · 26 Inlägg

basdanne skrev:

Deleterious skrev:

spokenratt skrev:
Men, ni som dippat hela bilar.. På Dipit.se läser man att i bilkitten ingår det 5L färg och 1L förtunning... Menar ni att det inte räcker till en bil, typ V70 då eller?

Jag köpte 5l svart färg därifrån, sen köpte jag 5l förtunning hos min lokala handlare.
Skulle gissa att det blir på gränsen med 5l+5l om du ska täcka hela bilen.

Amerikanarna verkar rekommendera 60/40 eller 50/50 blandningar. Har inte sett någon snacka om 80/20 men spontant låter det väldigt tjockt.

Skulle nog rekommendera att köpa lite mer än vad du tror att du behöver, hellre att man har lite färg kvar än står där med en zebra randig bil smile

Såg riktigt trevligt ut. Hur lång tid dog projektet i helhet?

Började 830 och var klar 1230, då var det allt från maskering, dippning, rökpauser och avmaskering samt att dra av överflödig färg. Kan även rekommendera att sätta tejpbitar på lyktor och liknande som man böjer en kant på, blir mycket enklare att "bryta" dippen så man kan dra av resterna sedan.

basdanne
19 november 2012 · 115 Inlägg

Rätt snabbt då...
Har sett på andra ställen att det tar minst 4 timmar. Hur många lager färg fick du på?

Kan tipsa att Bosch-sprutan kostar typ 870 spänn på Hornbach.

Mazda RX-8 Renesis - Rev Like a Boss!
Mazda RX-8 (2004)
Deleterious
19 november 2012 · 26 Inlägg

basdanne skrev:
Rätt snabbt då...
Har sett på andra ställen att det tar minst 4 timmar. Hur många lager färg fick du på?

Kan tipsa att Bosch-sprutan kostar typ 870 spänn på Hornbach.

Tror det var drygt 4 lager.

870 för 65an? den kostar 859 på webhallen wink
Om det är för 105an så var det löjligt billigt.

Piratstikin 2015 Dbakuten.
19 november 2012 · 5 092 Inlägg

kör med den från dipit för 1400, är hel nöjd med den, vet ej om det är någon av dessa men den rekommenderas starkt.

Förresten, tog det allt som allt 4 timmer för dig?? smile med tvätt och maskering, lack och avmaskering brukar det ta 6-8 timmar totalt, och då inräknat 1.2 timmars tork tid efter tvätt smile

Anton-DekorTeknik
20 november 2012 · 964 Inlägg

Jag har RIKTIGT dyra högtalare 200tkr+ och skulle dipit funka på dom?
Maskera elementen givetvis.

Kan jag dra bort det sedan utan problem?

Söker ni dekaler eller material till bilmässor?
Gå in på DEKORTEKNIK.COM
Eller följ oss på Facebook:
Gå in och gilla!
spokenratt
20 november 2012 · 3 860 Inlägg

Antonicracing skrev:
Jag har RIKTIGT dyra högtalare 200tkr+ och skulle dipit funka på dom?
Maskera elementen givetvis.

Kan jag dra bort det sedan utan problem?

Allså på själva lådan menar du då eller? Isf ja! Bara att spraya, blir man inte nöjd så låter man det torka o rivar sen av det. Maskerar man som typ runt elementet antar jag att man behöver ta bort maskeringen innan färgen torkar så att inte dippen följer med upp vid avmaskningen..

Ta en titt i min prjokttråd! V70 T5
Autotech
Piratstikin 2015 Dbakuten.
20 november 2012 · 5 092 Inlägg

ska nog ej användas på någon del av högtalaren som är "mjuk" då förtunningen är rätt stark och kan lösa upp det om man har otur, dock alla metall&plast ytor fungerar väll eller som spokenratt sa att själva lådan inte är något problem smile

LocKtar Herr
20 november 2012 · 1 722 Inlägg

Läste om kitten på dipit, 4600kr eller nåt kostade ett kit för en hel bil.. Tycker det låter dyrt?


En hellack är ju inte överdrivet mycket dyrare och den håller bra mycket längre än gummit iaf.

There's no need to fear, UNDERDOG is here!
Piratstikin 2015 Dbakuten.
20 november 2012 · 5 092 Inlägg

LocKtar skrev:
Läste om kitten på dipit, 4600kr eller nåt kostade ett kit för en hel bil.. Tycker det låter dyrt?


En hellack är ju inte överdrivet mycket dyrare och den håller bra mycket längre än gummit iaf.

en hel lack kostar väll 3ggr så mycket?? jag kan göra en bil åt någon, med färg och allt för 5K vilket är otroligt billigt smile en foliering kostar ju runt 15 MINST  vilket då är 2 ggr så dyrt "för samma grej" igentligen, visst är en lack bäst men fördelen är att man kan ändra sig smile

basdanne
20 november 2012 · 115 Inlägg

LocKtar skrev:
Läste om kitten på dipit, 4600kr eller nåt kostade ett kit för en hel bil.. Tycker det låter dyrt?


En hellack är ju inte överdrivet mycket dyrare och den håller bra mycket längre än gummit iaf.

men går inte att dra av om du inte blir nöjd...

Mazda RX-8 Renesis - Rev Like a Boss!
Mazda RX-8 (2004)
it_mutt Avstängd
20 november 2012 · 10 388 Inlägg

LocKtar skrev:
Läste om kitten på dipit, 4600kr eller nåt kostade ett kit för en hel bil.. Tycker det låter dyrt?


En hellack är ju inte överdrivet mycket dyrare och den håller bra mycket längre än gummit iaf.

En hellack är ju inte överdrivet mycket dyrare om du går till en "garagelackare".

Ska du lacka en bil "vitt" och hos en "ordentlig" firma, så jo, då är det bra mycket dyrare.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
LocKtar Herr
20 november 2012 · 1 722 Inlägg

En hellack håller väl bilens livstid mer eller mindre, en foliering/ plastidip håller väl nåt år eller 2?

There's no need to fear, UNDERDOG is here!
Norde fotointresserad
20 november 2012 · 2 307 Inlägg

Eftersom denna tråd har övergått till handla mer om diskussioner kring ämnet än om bilder på resultaten så överväger jag att flytta över den till forumsdelen "Allmänt" där den i dagsläget skulle passa in bättre. Fixar isf till rubriken till något i stil med "Bilder och diskussion ang. plastidip/foliering & flock" Avvaktar dock ett par dagar med dessa funderingar isf så folk hinner se detta och inte blir helt vilse när de letar tråden i denna forumsdel.

Åsikter och synpunkter kring det?

Galic_Andro Sthlm(s)low Familia
20 november 2012 · 1 177 Inlägg

Har nu i dagarna krängt på vinterdäck på Corvette-fälgarna, iomed att det är borstad alu utan klarlack på dessa så valde jag att köra med mattsvart Plastidip på centrumen, blev mer än nöjd och räckte med endast tre burkar på samtliga fälgar med tjockt lager dip, här nedan ser ni resultatet.

https://www1.garaget.org/archive/54/53259/283945/283945-2956891.jpg

| Sthlm(s)low @ facebook | | wescrape |
BMW 518i E28 "Respect Your Elders" (1988)
spokenratt
20 november 2012 · 3 860 Inlägg

Norde skrev:
Eftersom denna tråd har övergått till handla mer om diskussioner kring ämnet än om bilder på resultaten så överväger jag att flytta över den till forumsdelen "Allmänt" där den i dagsläget skulle passa in bättre. Fixar isf till rubriken till något i stil med "Bilder och diskussion ang. plastidip/foliering & flock" Avvaktar dock ett par dagar med dessa funderingar isf så folk hinner se detta och inte blir helt vilse när de letar tråden i denna forumsdel.

Åsikter och synpunkter kring det?

Låter helt rätt o flytta tråden..

Ta en titt i min prjokttråd! V70 T5
Autotech
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang