Volvo 744 1988 renoveras o ska bli som ny igen.

Renovering av en gammal 740, allt ska ses igenom. Första renoveringen jag gör på en bil
  • 722 Följare
  • 3 306 404 Visningar
  • Uppdaterades senast 9 januari 2021
Henkix
21 oktober 2014 · 6 737 Inlägg

hehe hoppsan tongue

fick äntligen vakuum-födelarn tät men nu vart det istället stopp i ventilen till fötternas vakuummotor, försökte ta isär ventilen lite försiktigt, lyckades istället bryta sönder hela skiten istället tongue

en ny från skroten ska inhandlas på torsdag smile

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.
Surric
21 oktober 2014 · 695 Inlägg

Henkix skrev:

Surric skrev:
Här har det hänt en del! big_smile
Jäklar 792 mil är fan inte illa på en sommar! Men sakerna ska ju användas och många har säker fått skåda skönheten wink

Är det bakaxelrivning som gäller nu då? tongue


Btw hur har det gått med turbo motorn? Får man se någon bild på den när/om den är färdigrenoverad? big_smile

jajjamän wink
hehe big_smile ja du, har vart ute o åkt nästan vart enda dag hela sommaren o lite nu på hösten wink på semestern körde jag ca 450-500mil tongue

yes, nu är det bakvagn som ska snyggas till smile

Turbo motor? jag har inte någon turbo motor

Men fixade du inte men någon motor som du penselmålade och tvättade kolvarna i ultraljudstvätten, eller e jag helt ute o cyklar? hmm Ber så mycket om ursäkt i så fall! smile

pazzoskovde
21 oktober 2014 · 55 Inlägg

pazzoskovde skrev:

Henkix skrev:

BlueScreeen skrev:
Fan så fint de va i hjulhusen! smile
Tror jag ska göra detsamma och lägga hammarlack i hjulhusen sen faktiskt! smile

jajjamän det ser fortfarande nymålat ut big_smile

RightFront skrev:
Snyggt smile Men du får se till att fixa oljetrycksmätare wink

jajjamän, ska köpa en ny givare o se om det gör nån skillnad tongue

Chrrille skrev:
792 mil under detta året var mycket. cool
Med tanke på allt jobb du gör så tycker man att den borde stått still väldigt mycket tongue

ja, de andra åren har den gått runt 400mil. så iår blir det ju nästan dubbelt ja kört. juni-18 okt wink

volvo-93 skrev:
Ser bra ut detta, när du börjar med bakvagnen rekommenderar jag att du köper Mekonomens bussningar dom är riktigt bra smile Jag tycker 792 mil var lite jag har kört 2000 mil mellan april och oktober smile

jajjamän, volvo eller mekonomen blir det att handla från. stötdämpare köper jag dock från autoexperten då jag vill ha dom där schas eller vafan de nu heter tongue

volvo-93 skrev:
Bättre än skruvat.se som säljer skit märket Professional Parts.

tycker skruvat funkar fint ja smile dock förpump
en ja köpte av dem förra året höll ju ba 1 månad, men va ju inga problem o få en ny som nu har hållit 1½år tongue

pazzoskovde skrev:
Dem hjulhusen är nog bland dem renaste jag har sett smile Så det är bara att tvätta rent och sen så slänga på hammarlack i hjulhusen? smile

tänker du på själva hjulhusen eller fjärderbenen o stagen o det?
själva hjulhusena består av underredsmassa och fjäderben o alla stag är målade med hammarlack.

Jag tänkte på alla stag och fjäderben att man målade dem smile
mvh

Jag tänkte på alla stag och fjäderben att man målade dem smile

Är biltemas hammarlack bra eller ska man köpa från något annat företag? smile

Audi A4 "Audin" (2007)
Henkix
22 oktober 2014 · 6 737 Inlägg

Surric skrev:

Henkix skrev:

Surric skrev:
Här har det hänt en del! big_smile
Jäklar 792 mil är fan inte illa på en sommar! Men sakerna ska ju användas och många har säker fått skåda skönheten wink

Är det bakaxelrivning som gäller nu då? tongue


Btw hur har det gått med turbo motorn? Får man se någon bild på den när/om den är färdigrenoverad? big_smile

jajjamän wink
hehe big_smile ja du, har vart ute o åkt nästan vart enda dag hela sommaren o lite nu på hösten wink på semestern körde jag ca 450-500mil tongue

yes, nu är det bakvagn som ska snyggas till smile

Turbo motor? jag har inte någon turbo motor

Men fixade du inte men någon motor som du penselmålade och tvättade kolvarna i ultraljudstvätten, eller e jag helt ute o cyklar? hmm Ber så mycket om ursäkt i så fall! smile

aha du menar den, nä det är en sugmotor jag köpte innan semestern som jag renoverade under semestern istället för o sova bort den big_smile hehe dock har jag inte hunnit göra den helt klar än o nu är det snart november big_smile

mvh

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.
Henkix
22 oktober 2014 · 6 737 Inlägg

pazzoskovde skrev:

pazzoskovde skrev:

Henkix skrev:

BlueScreeen skrev:
Fan så fint de va i hjulhusen! smile
Tror jag ska göra detsamma och lägga hammarlack i hjulhusen sen faktiskt! smile

jajjamän det ser fortfarande nymålat ut big_smile

RightFront skrev:
Snyggt smile Men du får se till att fixa oljetrycksmätare wink

jajjamän, ska köpa en ny givare o se om det gör nån skillnad tongue

Chrrille skrev:
792 mil under detta året var mycket. cool
Med tanke på allt jobb du gör så tycker man att den borde stått still väldigt mycket tongue

ja, de andra åren har den gått runt 400mil. så iår blir det ju nästan dubbelt ja kört. juni-18 okt wink

volvo-93 skrev:
Ser bra ut detta, när du börjar med bakvagnen rekommenderar jag att du köper Mekonomens bussningar dom är riktigt bra smile Jag tycker 792 mil var lite jag har kört 2000 mil mellan april och oktober smile

jajjamän, volvo eller mekonomen blir det att handla från. stötdämpare köper jag dock från autoexperten då jag vill ha dom där schas eller vafan de nu heter tongue

volvo-93 skrev:
Bättre än skruvat.se som säljer skit märket Professional Parts.

tycker skruvat funkar fint ja smile dock förpump
en ja köpte av dem förra året höll ju ba 1 månad, men va ju inga problem o få en ny som nu har hållit 1½år tongue


tänker du på själva hjulhusen eller fjärderbenen o stagen o det?
själva hjulhusena består av underredsmassa och fjäderben o alla stag är målade med hammarlack.

Jag tänkte på alla stag och fjäderben att man målade dem smile
mvh

Jag tänkte på alla stag och fjäderben att man målade dem smile

Är biltemas hammarlack bra eller ska man köpa från något annat företag? smile

har aldrig testat biltemas så ja vet inte, jag köper märket hammerite på mekonomen eller jem o fix smile

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.
Henkix
22 oktober 2014 · 6 737 Inlägg

Fick en liten fundering angående kondensorkylet.

Passar det jag har (från en 1991 nya fronten) på min 740 med gamla fronten? smile

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.
einar-
22 oktober 2014 · 326 Inlägg

Fästen skiljer men det ska väl i övrigt gå att mickla dit den tror jag

Henkix
23 oktober 2014 · 6 737 Inlägg

einar- skrev:
Fästen skiljer men det ska väl i övrigt gå att mickla dit den tror jag

hehe okej, ja vi får la hoppas det ska gå fint! big_smile

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.
Henkix
23 oktober 2014 · 6 737 Inlägg

Har forskat angående elfläkten i 2 kvällar nu.

givaren som startar kondensorfläkten (lågfarten) släpper igenom ström vid 92 grader o stänger av vid 87 grader, det hjälpte volvo mej med smile

men nu är det bara det här med högfarten, vid vilken temp bör den gå igång samt stanna vid? tongue

svar angående detta mottages gärna! nu efter 2 kvällar orkar ja inte med det där jävla google, hittar inget om högfarten.

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.
Extrazz En 5a är Livet.
23 oktober 2014 · 2 005 Inlägg

Det bör vara samma temperaturer på bägge hastigheterna.
Skillnaden är att givare två för högfarten sitter vid den nedre slangen (returen) då det ska vara kallare där.
Är det lika varmt uppe och nere så går högfarten in.

Tog mig 3 minuter att hitta och första länken jag tog på google. tongue

Volvo 850 T-5R "T-Grön" (1996)
svempus
23 oktober 2014 · 409 Inlägg

jag hitta detta i en pdf-fil: "För 2, (högfart) på nedre kylarslangen (returen)och här kan kontaktens temperaturområdet vara ungefär samma eftersom det normalt ska vara kallare där, skulle det ändå bli så varmt vid nedre slangen behövs mer kylning och fläkten går då på högfarten" kan det vara nått av värde? var bara nått jag hittade via en snabb googling nu du kanske har sett det redan eller?

Senast redigerat av svempus (23 oktober 2014)

En Saab utan turbo är som en räkmacka utan räkor..
Henkix
24 oktober 2014 · 6 737 Inlägg

Extrazz skrev:
Det bör vara samma temperaturer på bägge hastigheterna.
Skillnaden är att givare två för högfarten sitter vid den nedre slangen (returen) då det ska vara kallare där.
Är det lika varmt uppe och nere så går högfarten in.

Tog mig 3 minuter att hitta och första länken jag tog på google. tongue

svempus skrev:
jag hitta detta i en pdf-fil: "För 2, (högfart) på nedre kylarslangen (returen)och här kan kontaktens temperaturområdet vara ungefär samma eftersom det normalt ska vara kallare där, skulle det ändå bli så varmt vid nedre slangen behövs mer kylning och fläkten går då på högfarten" kan det vara nått av värde? var bara nått jag hittade via en snabb googling nu du kanske har sett det redan eller?

tackar det har jag inte läst förut, men dock fattar jag inte riktigt hur dom menar?  vattnet borde la va varmare i nedre kylarslangen är vad vattnet är högst upp till höger i kylaren? (sett från förarstol)

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.
Extrazz En 5a är Livet.
24 oktober 2014 · 2 005 Inlägg

Varmt vatten kommer in i kylaren i den övre anslutningen. Kallare varmt vatten lämnar kylaren i den undre anslutningen.

Volvo 850 T-5R "T-Grön" (1996)
Henkix
24 oktober 2014 · 6 737 Inlägg

Extrazz skrev:
Varmt vatten kommer in i kylaren i den övre anslutningen. Kallare varmt vatten lämnar kylaren i den undre anslutningen.

gör det? lol det hade jag inte en blekaste aning om big_smile ja trodde det var i övre slangen som vattnet kom från kylaren o var påväg in i motorn tongue

där ser man, jag tackar så mycket för detta! big_smile

mvh

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.
Henkix
24 oktober 2014 · 6 737 Inlägg

liten update på vad som hänt i veckan, inte så värst mycket men nån liten bild har det ju blitt.

fick vakuum föderlaren tät, nu var det så istället stopp i en ventil i den som jag försökte plocka isär för rengöring men ja råkade ha sönder hela skiten istället xD
https://www1.garaget.org/gallery/images/183/182654/182654-d505ad0c42088a1911894ead3b129984.jpg

en ny inhandlas från en skrot, denna ger jag fan i o öppna för den är tät, vakuumet fans fortfarande kvar i slangarna hörde man när ja klippte av dom o bilen har stått där sen ibörjan av året wink
https://www1.garaget.org/gallery/images/183/182654/182654-75fc24fd771cf99d4b599fa6b2a8779d.jpg

testar den nya som funkar som den ska! big_smile nu pyser dock vakuumet ut när jag sätter reglaget på luft till fötterna
https://www1.garaget.org/gallery/images/183/182654/182654-c69020a3fce4845eb3a71c02c8bd8f82.jpg

tog väck "vakuummotorn" eller va den heter för en närmre titt på den
https://www1.garaget.org/gallery/images/183/182654/182654-349e60ddf17f5f99c470adad038d3015.jpg

haha tro fan vakuumet pyser ut, gummit är helt av, det läcker ju rakt igenom
https://www1.garaget.org/gallery/images/183/182654/182654-fd4471042b3d91072e1f1c5fba01826c.jpg

hämta paket på ica också big_smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/183/182654/182654-ff4fdcd0dc71800e35aed27611540c7f.jpg

en ny fälg!! big_smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/183/182654/182654-0546efa85c620ba3cd350111d242a2d2.jpg

hämta paket i tisdags också smile nytt torkfilter. sitter samma torkfilter på alla 740 från 87 med ac till 92. detsamma gäller 940, samma filter 91-92. kanske kan vara till hjälp för någon smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/183/182654/182654-31c89f83510e9ebf54bc8fd21a2d5e4b.jpg

vart på skroten idag också o handlat en såndär vakuumventil till värmen. ser ju nästan ny ut! big_smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/183/182654/182654-23ffe7df8a55939a810583c0cd7cc1b6.jpg

hämtat paket på volvo idag också big_smile

nya backventiler o packning till kupefläkten på ecc
https://www1.garaget.org/gallery/images/183/182654/182654-bd55390219160657c37209a9eb86a9e2.jpg

nya o fina big_smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/183/182654/182654-11b61b475c98868bd39dd4e0a116cef8.jpg

ett nytt värmeelement också! big_smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/183/182654/182654-3fb3d295c13495e06e67177502bd7d44.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/183/182654/182654-d4d57669270bb8e592a9f5905954c20c.jpg

beställde lite bröte på volvo också som skulle komma om ca 2 veckor.
ny vakuummotor till luften vid fötterna
långa övre kylarslangen
termokontakt o tätningsring.

ska fundera lite också om jag ens ska koppla in högfarten. vad tror ni?
läst lite här o var på google att lågfarten räcker. kom även o tänkta på våran 945a, har aldrig hör den fläkten gå på högfart. så jag tänkte  koppla lågfarten till 92-87 graders termokontakt o ev högfarten till en original extraljusknapp i kupen ifall termokontakten skulle gå sönder eller om man blir stående i kö en jätte varm dag o ser på tempmätaren att lågfarten inte räcker till?

vad tror ni angående detta? big_smile

mvh

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.
vetus
25 oktober 2014 · 77 Inlägg

Har du fått in nya instrumentpanelen och har du isåfall bjussat på nån bild på den? Isåfall har jag missat den... Ser bra ut iaf! smile

Mervolic Yawn...
25 oktober 2014 · 3 151 Inlägg

Helt sjukt vilket jobb du lagt ner på den här bilen...grymt!

Att kunna styra fläkten manuellt är ju nice, men om du ska originalrenovera bilen så är det ju att frångå principen.

Henkix
26 oktober 2014 · 6 737 Inlägg

vetus skrev:
Har du fått in nya instrumentpanelen och har du isåfall bjussat på nån bild på den? Isåfall har jag missat den... Ser bra ut iaf! smile

nej den ligger i sin låda än smile den ska in när jag installerat klimatpaketet wink
tackar big_smile

Mervolic skrev:
Helt sjukt vilket jobb du lagt ner på den här bilen...grymt!

Att kunna styra fläkten manuellt är ju nice, men om du ska originalrenovera bilen så är det ju att frångå principen.

hehe ja du tongue det är ju en hel del big_smile tackar! big_smile

lågfarten kommer styras automatiskt. vad jag läst mej till så räcker det o ha lågfarten inkopplad. så för att vara på säkra sidan så tänkte jag koppla högfarten på en knapp ifall lågfarten inte skulle räcka till i en bilkö en varm dag. smile
jag försöker hålla mej till så mycket original som möjligt smile

mvh

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.
Extrazz En 5a är Livet.
26 oktober 2014 · 2 005 Inlägg

Koppla högfarten på givare med och en sladd parallellt över den så kan du styra högfarten ändå.

Volvo 850 T-5R "T-Grön" (1996)
Mervolic Yawn...
26 oktober 2014 · 3 151 Inlägg

Henkix skrev:
lågfarten kommer styras automatiskt. vad jag läst mej till så räcker det o ha lågfarten inkopplad. så för att vara på säkra sidan så tänkte jag koppla högfarten på en knapp ifall lågfarten inte skulle räcka till i en bilkö en varm dag. smile
jag försöker hålla mej till så mycket original som möjligt smile

Jo, det bör räcka. Jag har kört utan viskofläkt på Audin (hade dock en liten elfläkt), och den har inte gått varm en enda gång. När jag körde upp till toppen på ett högt berg så blev den lite varmare, men var bara att köra lugnt ett tag så sjönk tempen igen, så nog ska det räcka med lågfart för det mesta. Att ha en extra fläkt eller högfartsläge att koppla in vid behov är nog ett smart drag.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang