Audi A6 1.8T -98. Lågt oljetryck(?) vid gaspådrag

dawwe ...has left the building...
28 oktober 2012 · 4 474 Inlägg

1.2-1.6 Bar betyder att den "tänder oljelampan" någonstans inom det området...Kan det vara som så att man måste läsa av felkoderna o ta bort de för att din varningslampa skall förbli släckt???

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
mb_pucken
28 oktober 2012 · 5 087 Inlägg

blinkar lampan vid kall ellet varm motor?
när du provade oljetrycket vid varm motor så var det varmt i vattnet motor eller 80 graders oljetemp. det du kan göra är att koppla in ett t kors och sätt givaren i ena ändan och manomterern i andra och sedan koppla in oljetrycksgivaren som vanligt och där med se vid vilket tryck lampan tänds eller släcks. då ser du om givaren är ok. vds släcker lampan vid det tryck som anges på givaren.

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
figge88
28 oktober 2012 · 81 Inlägg

Lampan går igång direkt när man slår på tändningen.
Tror inte att man måste släcka någon felkod eftersom lampan slutar att blinka om man jordar kontakten till oljetrycksgivaren direkt till en jordpunkt...
När jag mätte trycket vid varm motor så hade både oljetemp och vattentemp gått upp till normal arbetstemperatur.

Saab ng900 2.0T
Saab 900 2.0T "Saabina" (1995)
figge88
28 oktober 2012 · 81 Inlägg

KinazzZ skrev:
Vart köpte du givaren? Tror du ska prova byta igen för säkerhets skull, Har själv fått byta ut en ny till en ny då funka de, va på nån skoda visserligen men samma motorer i vilket fall.

Och vi har en vinnare!
Bytte ut den nya givaren mot en ny ny givare och nu så tänds inte oljelampan längre big_smile

Tack allesammans för bra hjälp!

Saab ng900 2.0T
Saab 900 2.0T "Saabina" (1995)
it_mutt Avstängd
30 oktober 2012 · 10 388 Inlägg

figge88 skrev:
Gamla givaren var märkt 1.2-1.6 bar, vilket borde vara det område när den börjar varna?
Om jag inte minns fel så sa en kille på Audi (var där och kolla pris på oljepump, ca 4000kr yikes ) att trycket vid tomgång inte ska vara under 1.8 Bar...
Iaf så är jag rätt säker på att det inte är något fel med oljetrycket. Det gick aldrig under 2 Bar när motorn var varm och vid tomgång. Vid gaspådrag så ökade trycket och det var aldrig några indikationer på att trycket skulle börja fladdra eller försvinna.
Så den känslan jag haft sedan jag plockade ner oljetråget verkar stämma, det är inget fel på trycket utan det är något annat som jävlas.
Och motortvätt har gjorts 2 gånger och oljan bytt 2 gånger efter det, så den är nog så ren den kan bli...
Kan absolut testa en ny givare när jag får tillfälle, är ju inte någon jätte-kostnad.

Precis bytt på min 100... 2.8. Där går pumpen lös på närmare 7000 wink

(mest bara apropå dyra oljepumpar)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
KinazzZ
30 oktober 2012 · 235 Inlägg

figge88 skrev:

KinazzZ skrev:
Vart köpte du givaren? Tror du ska prova byta igen för säkerhets skull, Har själv fått byta ut en ny till en ny då funka de, va på nån skoda visserligen men samma motorer i vilket fall.

Och vi har en vinnare!
Bytte ut den nya givaren mot en ny ny givare och nu så tänds inte oljelampan längre big_smile

Tack allesammans för bra hjälp!

Bra! Hoppas bilen får brukas lite nu då smile

Mvh Alex

Riktiga tyska bilar driver på bakhjulena!
Audi A4 TDI (2008)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang