SAAB 9-5 2,3t - Brother Edition
Bilen är en original SAAB 9-5 2,3t som kommer att få en ordentlig makeover :) Varför jag döpt den och projekttråden til Brother Edition är väldigt självklart egentligen. Bilen har tillhört min bror. Finns inte mycket mer att skriva just nu, ska försöka att uppdatera vartefter projektet fortskrider :)

Då var det dax att att börja om. Mitt förra projekt är nu avslutat, Redlady lever numera på lånad tid ![]()
Detta är min förra projekttråd, http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 2#p1046382 .
Denna gång kommer jag inte att bygga in en dator i bilen. Det som blir i fokus denna gång är att få bra väghållning och motorn från Red Lady kmmer att renoveras och uppgraderas. För att sedan stoppas i denna bil ![]()
Självklart kommer även utsidan att få en uppfräschning....
Bilder kommer senare ![]()
Senast redigerat av VictorW (2013-01-08 21:33)
Intressant, måste följas ![]()
Vad har hänt med den röde?
Glöm inte följa mitt nya projekt
http://forum.saabturboclub.com/viewtopi … p;t=331221
Mvh

Men ska du av sluta Red lady nu??

Japp, Red Lady kommer att få gå i graven.....eventuellt kommer hon att uppstå senare, men då ombyggd till banbil. Men vad som händer beror helt o hållet på det finansiella läget ![]()
Nu fokuserar jag på det nya projektet.....kanske kommer lite bilder ikväll och en att göra lista ![]()

Nämen va roligt, nya projekt gillas alltid
Är det familje bil eller hobby bil som ska byggas? ![]()

Vi får väl se vad som händer Fredrik, har inte bestämt till hundra procent vad som ska göras. Men det ger sig efter hand ![]()

Då är bilen på plats i nyfixade verksta'n. 
Det som ska göras nu är:
- Plocka bort vingen för att slipa o lackas om (det blir inte färg från Mekonomen!!!)
- Fixa till den rost som finns.
- Sidolister o handtag ska plockas bort o lackas.
- Bromsarna ska bytas.
- Stötdämpare o fjädrar ska bytas.
- Länkarmarna fram ska bort o blästras o lackas.
- Polyretanbussningar ska monteras.
- AUX ingång ska lödas dit på originalstereon.
När detta är klart, så får vi se vad nästa steg blir ![]()
Några bilder på vingen, så förstår ni varför den måste fixas till ![]()

Skulle nästan kunna tro att den färgen oxå var köpt på Mekonomen ![]()
![]()
Det var allt för denna gång, får se om det blir någon uppdatering imorgon.......

Aux ingång ska lödas dit? Hur gör man detta? jag har Paket 2 i min o skulle mer än gärna ha aux i den ![]()

ScottaN skrev:
Aux ingång ska lödas dit? Hur gör man detta? jag har Paket 2 i min o skulle mer än gärna ha aux i den
Jag tänker följa denna guide, får se om det funkar ![]()
http://photo.platonoff.com/Auto/2006112 … ine_Input/

uppdatera gärna med bilder på hur du gör med din aux ingång.

Då bilen har stått i 1½ år, så har det samlats lite skräp här o var. Idag så plockades bakljusen bort bak o på bakluckan. Vingen är oxå borta. Efter det så var det dax att rengöra. Inte det roligaste, men ett måste......se bilderna ![]()

Vingen är borta
Så nu ska den slipas o lackas om.
Före rengöring.....
före rengöring.....
......efter
.....efter. Då ska det bara gås över med cleaner och vax.
läge att göra rent här med 
Då var det klart o onödiga märken är borta oxå ![]()
När jag kollade kabelstammen som går till bakluckan så hittade jag en klassiker. Så det blir till att laga lite ![]()

kabelstammen till bakluckan
Det var allt för denna gång, får se om jag hinner göra något i veckan.

pukan2 skrev:
uppdatera gärna med bilder på hur du gör med din aux ingång.
självklart kommer jag att göra det.

Jag håller också koll här... ![]()

Det har hänt lite grejer sen sist. Auxingång är ditlödd på AS3 stereon, bilder kommer senare. Gjorde några tabbar då instruktionen jag följde inte visat allt ![]()
Har även gjort en beställning på Speedparts, grejerna finns redan på posten och hämtas imorgon.
Bilen är nu uppallad och jag har börjat plocka bort bromsar och länkarmarna fram.
Såhär såg det ut när jag fick bort hjulet.......
Första länkarmen bortmonterad, tror nog att den behöver lite omvårdnad ![]()

Nu står den på egna ben fram, men efter detta foto togs. Så står den helt o hållet på egna ben ![]()

Passade på att mäta hur mycket den behöver sänkas.....och det behövs en del åtgärder här
...... man skulle kunna tro att detta är en av de först crosscountry ![]()
![]()
![]()
(fram)
(bak)
Men den stora frågan är.....HUR tänkte jag nu????
Det var allt för denna gång, en beskrivning av hur jag gjorde med AUXingången kommer senare. Ska bara fixa lite med bilderna först.
//Victor

Har inte hänt så mycket, men länkarmarna är blästrade och bussningar bortpressade. KAn ju inte säga att jag gjorde allt själv, fick hjälp av några arbetskamrater och tur var väl det. För dessa bussningar satt riktigt hårt. Några gängor blev skadade, men även de gick att rädda
Tack Daniel, Mikael o Bellstam för hjälpen!!!!
Då var Länkarmarna blästrade o bussningsfria, så nu är det bara lack kvar ![]()

Shit var originalbussningarna satt fast.....men nu är de utbytta mot lite bättre bussningar ![]()

Hade ju hoppats kunna visa bilderna på hur jag gjorde med AUX ingången, men tyvärr har det hänt något med bilderna. Jag hoppas att jag har kvar bilderna på jobbdatorn, annars så är det nog kört ![]()
Får se vad man hinner med imorgon.......

Har hänt lite i helgen, men inte så mycket som jag hoppats på.
Tyvärr så har ju alla projekt en tendens att växa, så även detta. Hade inte tänkt att renovera oken, men jag har ångrat mig ![]()
Planerna från början var att byta bussningarna nr 6 och 7, krängningshämmarstag nr 9 och spindellede nr 4, i framvagnen. Hade ju missat bussningarna till krängningshämmaren, nr 5, så det tillkommer. 
Bak så hade jag planerat att byta bussning nr 3 och krängningshämmarstag nr 7. Men efter att jag böarjat riva ner för bytet, så tillkommer det några bussningar, nr: 4, 5, 6. Men det är ju så det blir, ibland……….
Har monterat bort bakre stötfångaren, den kommer inte att monteras tillbaka. Det är ju parkeringssensorer i den och jag gillar inte det. Dessutom så förstör ju dessa sensorer utseendet på stötfångren :p Sen får vi se om jag gör någon förändring på den ![]()
Stötfångare på plats….
…….borta……
……börjat tvätta rent ![]()

Lite bilder på när jag river bort lite delar i bakvagnen och upptäcker att jag måste byta lite fler bussningar än jag planerat.
Bromsskivan borta och ni som gjort detta tidigare, vet hur bråkig den kan vara. Men går det inte med våld, så får man använda lite till ![]()

Ser allt annat än fräscht ut, men det ska vi snart fixa och bussningen var inte den bästa heller.
Oooppppssss, tror jag tappat bort något….
…..vilken tur att jag hittade den ![]()

Det var allt för denna gång.
//Victor

Trevligt projekt du har skaffat dig Victor! :-) Mvh Michael

Fint projekt! Är dock rädd för att jag behöver göra exakt lika dant på min ![]()
Prem lagd! ![]()

följer noga ![]()

Följer även jag!
0.008551