SAAB 9-5 2,3t - Brother Edition
Bilen är en original SAAB 9-5 2,3t som kommer att få en ordentlig makeover :) Varför jag döpt den och projekttråden til Brother Edition är väldigt självklart egentligen. Bilen har tillhört min bror. Finns inte mycket mer att skriva just nu, ska försöka att uppdatera vartefter projektet fortskrider :)

Ser grundligt ut!

Hej alla nytillkommna läsare ![]()
kul att det finns lite intresse för mitt projekt, vi får se vart det slutar. För själv har jag ingen aning om vart det kommer att sluta ![]()
Vill bara dela med mig av dagens tips:
Missa inte denna skruv, ta bort den innan du försöker lossa bromsskivan. Jag lovar att det går mycket lättare då
![]()

Nu till en tråkig grej, bilderna jag tog för att kunna komplettera guiden för att löda in AUX på stereon, jag hittade på nätet, är borta
Av någon anledning så misslyckades det när jag förde över bilderna från kameran till datorn. Jag ska försöka att köra ett recoveryprogtam på minneskortet. Så får vi se om det går att rädda några bilder.
//Victor
Ja den skruven är en stor fördel att ta bort innan ![]()
Byte bromsar bak på min idag, på ena sidan kunde ja skruva ur den lilla skruven för hand utan verktyg så hårt satt den ![]()
Mvh

När ska du ta mina bakvagnsbussningar då? Lovar det är inte lika rostigt
Trevligt projekt kommer följas!

riktigt intressant projekt kommer följas, blir nog nått liknande på min 99:a till våren ![]()

Lessen, men jag har inga planer på att göra om detta på någon annan bil. Men jag kan bistå med tips o råd om någon ska göra om samma sak på sin bil ![]()
Blev inte så mycket gjort i helgen, då jag hjälpt brorsan att flytta. Dessutom så var det storstädning i diverse förråd. Men lite blev det gjort. Tyvärr så gjorde jag mig illa i vänster axel, när jag skulle lossa en av bultarna till stötdämparna bak ![]()
Har ju missat att visa min första beställning.....fler lär det bli.
Då var det dax för vänstra sidan.....
Borta ![]()

oooooppsssss, undrar om man får ihop allt sen??? Om inte, så vet jag vad vi ska göra på SAAB-träffarna i vår ![]()

Ser lite tight att få loss bakaxeln, utan att plocka ner avgassystemet. Men fågan är om jag har ett helt avgassystem efteråt ![]()

Har lite funderingar på vad som kommer att hända med bilen, men är inte helt klar med allt, så ni får ge er till tåls lite till.
Roligare än så blev det inte denna gång.
Får se om jag kan få tummen ur och göra en ny beställning imorgon.
//Victor

Då var det dax för en ny uppdatering.
Har inte hänt så mycket som jag hade hoppats, då jag har jobbat väldigt mycket sista tiden. Det blev lite för mycket stress inblandat oxå. Så i onsdags sjukskrev jag mig, för att få möjlighet att återhämta mig o tanka så mycket bra energi jag kan. Tur man har ett projekt att hålla på med o andra saker runt omkring att fixa med
För just nu så gör jag bar det jag tycker är roligt och när jag känner för att göra det, har ingen press eller stress alls och det är väldigt bra just nu.
Då ska ni få lite bilder på vad jag gjort. Blir även en lite gudie hur man tar bort en av bussningarna i länkarmen bak.
Börjar med guiden:
Hur man får loss länkarmen beskriver jag inte här. Önskas det så får ni säga till ![]()
Då var själva länkarmen loss från bilen. Ska du bara byta bussning, behöver du bara lossa bulten som går igenom bussningen. Jag ska ju blästara av den o lacka den, så jag måste lossa de övriga muttrarna. För att få loss paketet med hjullagret och bromsskölden.
Då var det loss:)
Jag började med att slå ut metallcylindern (1), sedan var det lätt att få loss gummidelen (2). Nu är det bara metallringen och aluminiumdelen kvar (3). På första länkarmen sågade jag 2 snitt med tigersågen, så jag lätt kunde få loss en liten bit av metallringen och aluminiumdelen. Sedan lossnade resten utan problem. På denna så använde jag mer våld för att få bort dem, men det fungerade det oxå ![]()
![]()

borta
så här såg bussningen ut efter min "behandling", jag lovar: ingen bussning blev skadad
(Det är ett fotomontage .....
)
Då var det dax att riva ner bakaxeln
Och det var inget svårt, bara att lossa de 4 bultarna som var kvar att lossa
Men först så plockade jag ner avgassystemet, då det var ivägen.
Lite hjälp, så den inte bara trillar ner. Efter att jag lossat återstående bultar.
här var det tomt nu, den stora frågan är om jag lyckas få ihop allt igen....
här var det lika tomt
Och här är bakaxeln, om någon undrar hur den ser ut.
Då var alla delar som sitter på bakaxeln borta och nu ska mer bussningar bort....och jag vet precis hur, våld och mer våld och funkar inte det så får man väl ta till lite mer våld ![]()

Dessa 4 bussningar ska bort nu
Då var de borta och bakaxeln avtvättad. Nu ska den bar slipas lite o grundas och lackeras sedan. Bussningarna var jättelätta att få bort. Satte bakaxeln i ett skruvstäd och pressade bussningar bakåt. Definitivt de lättaste hittills. Den bussningen som satt i aluminiumhållaren till länkarmen fram, behövde pressas ut med 10 ton innan den släppte.
På tal om främre länkarmen, här är en av dem. Efter blästring och lackering. Tyvärr så är inte spindelleden på plats, eftersom de nya bultarna jag beställde inte passade. Så det får jag tag i på måndag eller så.....
Ha en fortsatt trevlig helg på er, så får vi se när nästa uppdatering kommer.
//Victor

Det har inte hänt så mycket på ett tag, men et beror på att min bror har varit väldigt sjuk och det slutade tyvärr med att han somnade in och fick komma till en bättre plats.
Fredrik Johansson
1979-08-10 -- 2012-12-10
Vila i frid

Beklagar verkligen sorgen

aj beklagar sorgen. förlora min lillebror för 2år sedan.

Hittar inga ord men jag beklagar.

Beklagar sorgen :-(
Alla våra tankar går till dig och din familj.

Jag beklagar verkligen sorgen!

Beklagar verkligen:-(

Kanske dax för en uppdatering nu då. Var ju ett tag sedan ![]()
Efter allt som hän så tappade jag sugen o funderade nästan på att lägga ner, men efter begravningen så kändes det inte rätt. Så bilen kommer att färdigställas till minne av min bror.
Då börjar vi med bromsoken. De plockades bort o blästrades av. Sedan fick de lite ny färg oxå. Så nu ser de nästan nya ut ![]()
Bromsarna bak:

Bromsarna fram:

Måste fixa aero bromsokshållare, för de som sitter på Red Lady, kan jag ju inte ta. Blir ju lite svårt att bromsa då ![]()

Trevligt att du kämpar på efter en sån tragisk händelse ![]()

Tack, insåg att man kan inte sluta leva utan man måste gå vidare. Så jag kommer att göra mitt bästa för att få till bilen som Brorsan hade planerat.....vi pratade ju en hel del om hur vi skulle göra. Tanken var ju att jag skulle fixat mer med Red Lady och att vi skulle åkt på utställningar tillsammans. Nu blev det inte så.....Så fokus kommer att ligga på denna nu.

För er som inte har tagit bort torkararmarna någon gång, så har jag ett tips. En avdragare är bra att ha
Det går säkert att få bort dem utan en. MEn frågan är vad man då tar sönder ![]()
glömde ju denna bild tidigare. Pluncharna till bromsoken bak. Fick ju svarva till dem lite.
Steg 1 i detta projekt, är:
byta alla bussningar i bak o framvagn.
Coilovers
Aero bromsar, det är ju en 2,3t i grunden.
lacka listerna i samma färg som bilen
Lacka om vingen, då det inte var bra gjort....
dimljus
aeroläpp
Steg 2:
Red Lady kommer att få gå i graven......
Motorn kommer att plockas ur o fixas "lite" med.....
- innan den åker i BE bilen
Fronten kommer att flyttas över till BE
Steg 3:
Omgjord motorhuv, inte samma som sitter på Red Lady idag.
9-3 SS bromsar
Bygga om bakre stötfångaren
Har mycket mer som ska göras, men kommer inte ihåg allt nu ![]()
![]()
Vi får se hur mycket jag kan göra i år, då det som alltid är pengarna som styr ![]()
Planen är att testa lacksprutan jag har liggandes, så får vi se hur det går ![]()
Trevlig helg!!

har läst igenom tråden och du verkar arbeta på ordentligt! och snyggt blir de också!
tragiskt med din bror men kämpa på!!
Trevligt projekt! Beklagar sorgen med din bror.
Är den röda så dålig i övrigt eller varför ska den skrotas ned?
0.194429