Volkswagen typ 1 "Kellerassel" motor klar och inkörd, växellådsbygge!

Ett projekt om en vw typ 1 från -64 där jag förfinar, modiferar och bygger efter eget tycke och smak. Jag är ingen originalfantast, inte heller vill jag förändra bubblans karaktäristiska utseende. Tanken är att ha en rolig och fräck sommarbil, något av en sleeper med vass motor under huven utan att det syns för mycket på utsidan. Projektet består av uppfräschning av inredningsdetaljer, motorbygge och en del praktiska lösningar. Jag försöker alltid att göra så mkt jag kan själv, det blir roligast så. Följ gärna med, peppa, tipsa och kritisera! /// Peter
  • 119 Följare
  • 514 611 Visningar
  • Projektet avslutat 17 augusti 2015
Volvson
12 september 2014 · 128 Inlägg

Riktigt grym bubbla du äger! Ruskigt imponerad av motorbygget - du sätter verkligen igång tankarna på att en vacker dag uppgradera mig från mina 40 hästar i 1300:an.. big_smile

Volkswagen Typ 1 "Bubbla" (1962)
vw1303 prestanda framför utseende
12 september 2014 · 225 Inlägg

SalY25 skrev:
Har du ouppnådda sexdrömmar kan du komma till oss och förverkliga dem på  http://eus.vn/u/LCJrc

Fan va awsome Peter . du har följare som VET att du har våta drömmar smile

Volkswagen 1303s "Bad Mongo" (1973)
Volkswagen 1200 "SvartaTyskan" (1971)
Volvo 945 "Avfall" (1997)
Peter_Eriksson luftgekühlt für alle
12 september 2014 · 3 068 Inlägg

Volvson skrev:
Riktigt grym bubbla du äger! Ruskigt imponerad av motorbygget - du sätter verkligen igång tankarna på att en vacker dag uppgradera mig från mina 40 hästar i 1300:an.. big_smile

Tack så mkt! Det börjar bli min prägel på den nu så det är kul att höra :-)
Har ett tips ang motorbygge, om du ska ge dig på det. Ta dig tid att planera vad du har för målsättning, användningsområde och framför allt budget. Kul som fan är det att bygga motor, iaf om man har vettiga förutsättningar. Ett annat tips är att inte köpa någon turnkey från usa.. rena skräpet.. Bygg hellre på vettiga originaldelar då, tex 043-toppar och ett par weber 40, lite roligare kamaxel, ett BRA block (dvs nytt eller arborrat), sen kan man använda lite billigare eftermarknadsgrejer om man inte tänkt varva som en tok.

vw130..alldeles för ny skrev:
Fan va awsome Peter . du har följare som VET att du har våta drömmar

Haha, wtf?!

Peter_Eriksson luftgekühlt für alle
14 september 2014 · 3 068 Inlägg

Bränslesystemet snart färdigt.. Alurör och ankopplingar samt lite nylonomspunnen slang :-)

Tyvärr blev det inga bilder idag, men kommer att dokumentera lite vad som är gjort framöver.

Volvson
16 september 2014 · 128 Inlägg

Peter_Eriksson skrev:

Volvson skrev:
Riktigt grym bubbla du äger! Ruskigt imponerad av motorbygget - du sätter verkligen igång tankarna på att en vacker dag uppgradera mig från mina 40 hästar i 1300:an.. big_smile

Tack så mkt! Det börjar bli min prägel på den nu så det är kul att höra :-)
Har ett tips ang motorbygge, om du ska ge dig på det. Ta dig tid att planera vad du har för målsättning, användningsområde och framför allt budget. Kul som fan är det att bygga motor, iaf om man har vettiga förutsättningar. Ett annat tips är att inte köpa någon turnkey från usa.. rena skräpet.. Bygg hellre på vettiga originaldelar då, tex 043-toppar och ett par weber 40, lite roligare kamaxel, ett BRA block (dvs nytt eller arborrat), sen kan man använda lite billigare eftermarknadsgrejer om man inte tänkt varva som en tok.


Alltid bra att få lite råd. Om man skulle bygga motor känns det som ett bra mål att sikta på en rolig gatmaskin som kan dra någon 740 vid rödljusen lol


vw130..alldeles för ny skrev:
Fan va awsome Peter . du har följare som VET att du har våta drömmar

Haha, wtf?!

Senast redigerat av Volvson (16 september 2014)

Volkswagen Typ 1 "Bubbla" (1962)
Peter_Eriksson luftgekühlt für alle
16 september 2014 · 3 068 Inlägg

Volvson skrev:
Alltid bra att få lite råd. Om man skulle bygga motor känns det som ett bra mål att sikta på en rolig gatmaskin som kan dra någon 740 vid rödljusen

Hehe, ja det är en bra målsättning. Faktum är att det inte behövs några monstereffekter i en bubbla för att göra många snopna. Det är mkt som är helt rätt för rödljusrace på en bubbla, även om det såklart finns många saker som kunde varit bättre :-P

Har pulat lite med motorn idag.. testat avgassystemet och inser att jag behöver fila på anslutningar mot topplocken.. Avgaset är ett billigt, därav passform som måste förbättras, vill inte ha några avgasläckor.

Har även konstaterat att det inte funkar att köra med mitt old school förgasarlänkage, Det tar i fördelaren (som är bra mkt större än original). Så jag får fila på vad man ska ha istället.

Hervas
16 september 2014 · 2 373 Inlägg

Mkt att fixa och trixa hela tiden smile imponerande!

Häls. Hervas
Peter_Eriksson luftgekühlt für alle
16 september 2014 · 3 068 Inlägg

Jo, det blir ju så när man bygger allt annat än original :-) Tack! Hoppas att motorn lever upp till förväntningarna bara, alltid oroligt med uppstart första gången :-O

Peter_Eriksson luftgekühlt für alle
17 september 2014 · 3 068 Inlägg

Så. idag blev soppasystemet färdigdraget och provkört, dock bara med 12v batteri vid sidan av, elen ska kopplas också. Där finns ju ett par alternativ.
1. pumpen går automatiskt vid tändläge på, kopplat med startrelä
2. pumpen slås på med individuell brytare
3. pumpen kopplas till bränslepumpsrelä som tar signal från tändning, stannar således vid krock om motorn dör.

Alternativ 3 är givetvis säkrast, så att det inte sprutar soppa på en begynnande brasa om det vill sig illa. Reläet kan man ta från valfri bil med k-jetronic, se kopplingsschema nedan. Men jag får se vilket av alternativen det blir..

Sen ska det komma ett paket från Usa i dagarna med lite trevligheter, bla. tigsvetsat och balanserat fläkthjul, andra trattar, jaycee trattfilter, gasarmar, en växelspak (oops, kul med växelspakar), ett till par korta IDA insug, ev nåt mer som jag kan ha glömt att jag köpt :-P

ps. jag vet att det är skitigt i motorrummet, det ska torkas av och snyggas till innan montering av motorn :-)

https://www1.garaget.org/gallery/images/142/141742/141742-1bbc35f3b7f0e6bf53d920f73f9073d0.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/142/141742/141742-e771d630b62a635d54daf1558072caf5.jpg

Senast redigerat av Peter_Eriksson (17 september 2014)

Skruvar till det
18 september 2014 · 1 702 Inlägg

Nu börjar det närma sig uppstart.
Alternativ 3 är väl det vettigaste men hade vart fräckt att starta bilen med en massa vippbrytare och startknapp.
Första vippen tändning på andra vippen pumpen igång och så start.

Tack till C_Lazer, C Sutt, Robertfab, Peter_Eriksson och alla andra.
Tommy Out.
Peter_Eriksson luftgekühlt für alle
18 september 2014 · 3 068 Inlägg

Jodu, alltför långt borta är det inte.. spanar efter ett nytt gaslänkage bara.. måste nog ha det för att det ska bli riktigt bra.

mm, det hade varit fräckt att ha en rad vippbrytare och en startknapp :-) Men jag vill inte göra fler onödiga hål i instrumentpanelen då det är karossen.. På andra och ffa nyare bilar är ju instrumentpanelen en lös del.. vilket är lättare att lägga igen eller byta ut..

Fick inte mitt paket igår, så förhoppningsvis kommer det idag!

Skruvar till det
18 september 2014 · 1 702 Inlägg

Peter_Eriksson skrev:
Jodu, alltför långt borta är det inte.. spanar efter ett nytt gaslänkage bara.. måste nog ha det för att det ska bli riktigt bra.

mm, det hade varit fräckt att ha en rad vippbrytare och en startknapp :-) Men jag vill inte göra fler onödiga hål i instrumentpanelen då det är karossen.. På andra och ffa nyare bilar är ju instrumentpanelen en lös del.. vilket är lättare att lägga igen eller byta ut..

Fick inte mitt paket igår, så förhoppningsvis kommer det idag!

Kämpa på och släng upp en film när han är igång sen.

Tack till C_Lazer, C Sutt, Robertfab, Peter_Eriksson och alla andra.
Tommy Out.
Peter_Eriksson luftgekühlt für alle
18 september 2014 · 3 068 Inlägg

Will do :-)

Peter_Eriksson luftgekühlt für alle
18 september 2014 · 3 068 Inlägg

Idag kom äntligen paketet från Usa innehållandes:
Jaycee gasarmar
Jaycee trattfilter
Jaycee bränslepumpsblockering med vevhusvent an8
Förgasartrattar +tabbar för att hålla fast dem
Tigsvetsat, balanserat fläkthjul
Ett till par korta IDA insug
Empi "Hurst" växelspak

Så det var bara att skruva fast fläktjhulet och shimsa in i kåpan, sen monterade jag kåpan på motorn med generator.

Regeringen vill visst kolla på film nu innan det blir alltför sent.. hehe.. men ja, det finns väl inte så jättemycket att tillägga just nu..

Behöver nytt länkage då det jag har inte går ihop med att förgasarna är vända, samt att det tar i fördelaren.. Det är ett old school länkage som säkert funkar bättre med "normal" storlek på fördelare och förgasare monterade annorlunda.. vem vet, kommer upp under delar säljes.

Måste även köpa en bit rör för att orka dra fast svänghjulet, TIGHT passform :-)

Annars tror jag fan inte det saknas speciellt mkt för att veva igång skrället..!

Bränslepumpsblockeringen
https://www1.garaget.org/gallery/images/142/141742/141742-6cd3e1f3500f161fd855a7838b62bb6e.jpg

Förgasare med nya trattar och filter, an6 bränsleanslutning
https://www1.garaget.org/gallery/images/142/141742/141742-2daae2b2e6ee7e2d6f52c652ae17aa95.jpg

Så här blir det :-)
https://www1.garaget.org/gallery/images/142/141742/141742-08de40b2f697f205936235c0f95eef53.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/142/141742/141742-2fbddf53c8a459519862d671c8d2fff2.jpg

Putteliten
18 september 2014 · 9 074 Inlägg

Ser brutalt ut! big_smile

Volvo V40 2.0T Greyline Fas 2 "Flygande Holländaren" (2002)
Chevrolet Bel Air 4-Door Sport Sedan "Farsans Classic Chevy" (1956)
Volvo 740 GLE Cab "Farsans bygge" (1986)
Twins Twins Bil & Plåt
18 september 2014 · 2 577 Inlägg

snacka om godis big_smile!

Volkswagen Corrado G60 "Irish Green" (1991)
Volkswagen Golf MKII "Pure Red" (1991)
Peter_Eriksson luftgekühlt für alle
18 september 2014 · 3 068 Inlägg

Tack tack, är ganska nöjd själv faktiskt :-D

Ska bara försöka få fatt i de sista grejerna.. varför är det alltid mer saker man behöver?! så ska det nog bli uppstart inom en ganska snar framtid, hihi

Djo
19 september 2014 · 10 157 Inlägg

Blir snyggt det där big_smile

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
Volvson
19 september 2014 · 128 Inlägg

Ojojojoj så läckert, det är riktigt jobbigt att sitta på universitetet och plugga - 21 mil från bubblan min, när man ser dina framsteg!! lol  roll

Volkswagen Typ 1 "Bubbla" (1962)
Peter_Eriksson luftgekühlt für alle
19 september 2014 · 3 068 Inlägg

Tackar tackar Djo och Volvson :-) Ja, det är lätt att sitta och sukta efter grejer. Du får lägga på ett kol när du har ledighet från studierna. Detta motorbygge har tagit mig snart ett år och det börjar dra ihop sig till uppstart. hoppas man får lön för mödan och att allt går bra.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang