Bmw E39 touring 523Ia tjuvdrar ström...

Ekis!
10 oktober 2012 · 1 210 Inlägg

Som rubriken säger så drar batteriet ur, om bilen står 2 dygn..
Köpte ett helt nytt märkes batteri och bytte.Har då funkat i 3 veckor och nu idag så startade den inte igen.. hmm

Drog då igång den med startkablar, lät den stå på tomgång och mätte med multimeter på batteriet..
14v då!

Har även provat att mäta med multimeter mellan batteriskon och + polen för att se om jag har strömförbrukning när den är avstängd.. Gav inget utslag alls..

Gamla ägaren verkar ha bytt "fläktmotståndet" eller steget som de heter på E39 antar jag eftersom jag hittade ett sånt i bagaget när jag städade ur den..

Sen så hade han även satt en extra jordkabel mellan motor och kaross, för att avhjälpa jordfel.. Nu mera är de bort plockat, kan de verkligen ha gjort nån nytta??

Jag är riktigt less på detta och känner ju att vintern är på G.. Har inte lust att få strömtorsk då..

Tacksam för tips vad felet kan vara??

Mvh Micke

Drönirettab
10 oktober 2012 · 21 761 Inlägg

Att ha extra jordkabel mellan kaross och motor skadar knappast, men man bör ju se till att den ordinarie kabeln är bra ändå.

Eftersom batteriet blir urdraget efter två dygn så är det någonting som drar tjuvström, men problemet är kanske inte konstant och syns därför inte direkt när man mäter. Sånt är riktigt jobbigt, man skulle behöva loggningsutrustning som mäter under en längre tid. hmm

Har bilen en massa extra utrustning?

Ekis!
10 oktober 2012 · 1 210 Inlägg

Drönirettab skrev:
Att ha extra jordkabel mellan kaross och motor skadar knappast, men man bör ju se till att den ordinarie kabeln är bra ändå.

Eftersom batteriet blir urdraget efter två dygn så är det någonting som drar tjuvström, men problemet är kanske inte konstant och syns därför inte direkt när man mäter. Sånt är riktigt jobbigt, man skulle behöva loggningsutrustning som mäter under en längre tid. hmm

Har bilen en massa extra utrustning?

Ifrån batteriet så är ju kablar jätte bra, däremot så vet jag inte hur de är med jordflätan mellan motor och kaross.
Har fått råd om ärjade kontakter vid bakljusen, kabelstammen vid luckan kanske.. 
Ja bilen är fullsmetad med de mesta, har naven i den och fick för mig att den kunde ställa till de...  Eller kanske diodbryggan på generatorn som är väck..

Hur mäter man upp generatorn??
Känns ju jobbigt onödigt dyrt att byta i felsöknings syfte då.. sad

Drönirettab
10 oktober 2012 · 21 761 Inlägg

Om generatorn är dålig så ska det synas vid mätningen som du gjorde mellan batteripolen och batterikabeln, visar inte mätningen någonting så ska det rimligtvis inte vara fel där tycker jag. Finns det släpvagnsuttag så kan sånt ställa till med problem ifall det är mycket ärg där.

Försök kolla upp diverse belysningar i dörrar och handskfack, testa om strömbrytarna "ligger på gränsen" till att tända fastän dörrar/handskfack är stängda. smile

Det gäller att lyckas få till en mätning när det drar tjuvström, då kan man direkt börja dra säkringar och försöka ringa in felet. Inte det lättaste i ditt fall verkar det som.

Ekis!
10 oktober 2012 · 1 210 Inlägg

Har inge drag på den..  Alltså generatorn kan ladda som den ska, men drar ur ström utav sig själv när bilen är avstängd genom att diodbryggan gått i den... Detta är vad jag fått hört bara,så är ju inte säker på nått.. Tänkte att de kanske gick och mäta upp den på nå vis... hmm
Sen när jag mätte så hade jag startkablar ifrån batteriet till framsätet och där kopplade jag på multimetern sen.. Kanske för lång sträcka dålig kontakt för att kunna mäta ström på de viset med så lite ampere??

Anledning att jag gjorde så var ju för att lätt kunna rycka säkringar... Men kom inte så långt när den inte gav nå utslag alls...

Drönirettab
11 oktober 2012 · 21 761 Inlägg

Ja, generatorn kan i vissa fall ge relativt bra laddning trots att en diod är dålig och med den mätning du gjorde ska en sån sak synas. Vill man i så fall kika närmare på sjäva generatorn så kan man plocka ur diodbryggan och mäta up den, har dock aldrig gjort en sån sak själv och tycker dessutom att det känns lättare att lämna generatorn till en verkstad.

När man sätter startkablar från batteriet och klämmer fast mätpinnarna så finns risk för dålig kontakt och oexakt mätning, det håller jag med om. Jag tycker det borde vara bättre (men kanske lite krångligare) att använda ordinarie mätpinnar och istället "kika över axeln" för varje säkring du drar ur. smile

Ekis!
11 oktober 2012 · 1 210 Inlägg

Drönirettab skrev:
Ja, generatorn kan i vissa fall ge relativt bra laddning trots att en diod är dålig och med den mätning du gjorde ska en sån sak synas. Vill man i så fall kika närmare på sjäva generatorn så kan man plocka ur diodbryggan och mäta up den, har dock aldrig gjort en sån sak själv och tycker dessutom att det känns lättare att lämna generatorn till en verkstad.

När man sätter startkablar från batteriet och klämmer fast mätpinnarna så finns risk för dålig kontakt och oexakt mätning, det håller jag med om. Jag tycker det borde vara bättre (men kanske lite krångligare) att använda ordinarie mätpinnar och istället "kika över axeln" för varje säkring du drar ur. smile

Har hittat en fiffig sak ifrån Biltema som jag tänkte använda mig av..  En amp mätare som man monterar mellan säkringen och säkringshållaren.. smile

Blir en jäkla massa tid på felsökning till helgen..

http://biltema.se/sv/Bil---MC/Verktyg-o … are-15290/

Senast redigerat av Ekis! (11 oktober 2012)

Ekis!
11 oktober 2012 · 1 210 Inlägg

En update!

Var och körde några däck till en polare ikväll..
När jag lastat ur dom så stängde jag bakluckan och tyckte då att de skallrade ifrån shopingluckan..
Tryckte då på den lite och vips, så tändes belysningen i bilen!!???

Jaha ja, så lät de slockna och tryckte lite igen.. Samma sak igen!

Har nått som inte står rätt till där då, och skulle tippa på att både mitt jord fel och strömtjyvningen beror på detta..Riva till helgen och kolla upp..

inzani
24 juli 2013 · 9 Inlägg

Du jag har en vän som har en e39 touring som också tjuvar ström. Tänkte höra hur det gick för dig.

BMW E46 M3 Turbo "Timeattack - 2013" (2003)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang