Volvo 855 T-5R Helrenovering

Helrenovering av Volvos kultikon från det glada 90-talet! Tanken är att lossa varenda lite pinal på bilen och förfina till nyskick eller bättre än nyskick. Bilen hängs upp i vagga där underredet kommer genomgå en totalrenovering i form av blästring, rostlagning, rostskydd och lackering. Delar kommer att blästras och lackeras, skruvar kommer syradoppas och eloxeras/förzinkas. Häng med och se förvandlingen från ladufynd till en bil som likaväl kunna stått hos Volvohandlaren nyss!
  • 694 Följare
  • 557 584 Visningar
  • Uppdaterades senast 25 augusti 2018
Extrazz En 5a är Livet.
12 augusti 2014 · 2 005 Inlägg

Någon skillnad på c70 axeln?  Vad kostade pulverlacken typ?

Volvo 850 T-5R "T-Grön" (1996)
Dennis_999 Jag gjorde en liten hest!
12 augusti 2014 · 2 100 Inlägg

Extrazz skrev:
Någon skillnad på c70 axeln?  Vad kostade pulverlacken typ?

C70 axeln är 2cm bredare på var sida. Så hjulen kommer längre ut i hjulhuset smile Priset på pulverlacken har jag inte fått ännu. Men skulle tippa på en tusenlapp.

Tja!
Extrazz En 5a är Livet.
12 augusti 2014 · 2 005 Inlägg

Kommer de ut 2cm längre ut så ser det riktigt snyggt då framhjulen sticker normalt sett ut lite mer än bakhjulen. Dock så kan du väl knappast köra Titan fälgarna? Tycker att mina ligger ganska så närma hjulhuset med 40 sänkning.

1000kr måste vara ganska bra pris isf?. Kanske kan man få det lite billigare om man skickar iväg en massa delar och att man inte har någon tidspress så att säga.

Volvo 850 T-5R "T-Grön" (1996)
JSundberg
12 augusti 2014 · 53 Inlägg

Läst igenom tråden (Nästan, tittat uppdateringarna...) och detta arbete är oerhört imponerande, roligare trådar än totalrenoveringar finns inte och gillar att du gör det på en bil som den här så det inte bara är veteraner som blir renoverade!

Volvo V70R (2005)
Dennis_999 Jag gjorde en liten hest!
12 augusti 2014 · 2 100 Inlägg

Extrazz skrev:
Kommer de ut 2cm längre ut så ser det riktigt snyggt då framhjulen sticker normalt sett ut lite mer än bakhjulen. Dock så kan du väl knappast köra Titan fälgarna? Tycker att mina ligger ganska så närma hjulhuset med 40 sänkning.

1000kr måste vara ganska bra pris isf?. Kanske kan man få det lite billigare om man skickar iväg en massa delar och att man inte har någon tidspress så att säga.

Ja det kommer ju helt klart se bättre ut! Här är en bild med "Volans" på. Och vad jag vet är den lika bred som "Titan", så det borde inte vara några problem.
http://i585.photobucket.com/albums/ss296/Dennis_999/47D14383-BBA3-4534-B3D3-24921F75B39A.jpg

Sen kommer ju jag åka med Öhlinsen och bara en lätt sänkning samt till mestadels åka själv i bilen så det bör inte vara några bekymmer! smile Det stämmer, brukar bli bättre pris ju mer man lämnar. Men ville mest få iväg nånting så att man känner att man kommer nånvart.

JSundberg skrev:
Läst igenom tråden (Nästan, tittat uppdateringarna...) och detta arbete är oerhört imponerande, roligare trådar än totalrenoveringar finns inte och gillar att du gör det på en bil som den här så det inte bara är veteraner som blir renoverade!

Tack! Kul att du gillar det smile Jo precis. En 850 som får den här behandlingen är det sällan man ser smile

Tja!
_Blue_Speed_ Ljuva 90-tal
12 augusti 2014 · 1 128 Inlägg

Dennis_999 skrev:

JSundberg skrev:
Läst igenom tråden (Nästan, tittat uppdateringarna...) och detta arbete är oerhört imponerande, roligare trådar än totalrenoveringar finns inte och gillar att du gör det på en bil som den här så det inte bara är veteraner som blir renoverade!

Tack! Kul att du gillar det smile Jo precis. En 850 som får den här behandlingen är det sällan man ser smile

Tror du är rätt ensam i världen om att ha renoverat två 855or såhär grundligt. Du uppfyller kraven som Volvo-entusiast med råge! wink

Nöjeskör närproducerat
Extrazz En 5a är Livet.
12 augusti 2014 · 2 005 Inlägg

Dennis_999 skrev:

Extrazz skrev:
Kommer de ut 2cm längre ut så ser det riktigt snyggt då framhjulen sticker normalt sett ut lite mer än bakhjulen. Dock så kan du väl knappast köra Titan fälgarna? Tycker att mina ligger ganska så närma hjulhuset med 40 sänkning.

1000kr måste vara ganska bra pris isf?. Kanske kan man få det lite billigare om man skickar iväg en massa delar och att man inte har någon tidspress så att säga.

Ja det kommer ju helt klart se bättre ut! Här är en bild med "Volans" på. Och vad jag vet är den lika bred som "Titan", så det borde inte vara några problem.
http://i585.photobucket.com/albums/ss29 … 75B39A.jpg

Sen kommer ju jag åka med Öhlinsen och bara en lätt sänkning samt till mestadels åka själv i bilen så det bör inte vara några bekymmer! smile Det stämmer, brukar bli bättre pris ju mer man lämnar. Men ville mest få iväg nånting så att man känner att man kommer nånvart.

Jag är helt med på noterna att det blir bättre spårvidd och snyggare. Dock på mitt skåp så har jag bekymmer med att övre delen av innerskärmen som tar runt hjulhuset blir nött då hjulet ligger "utanför" hjulhuset. Skulle jag flytta ut det 2cm så blir det nog ännu värre tror jag.

Jag ser gärna en fördjupning i detta för att bevisa att jag har fel tongue Annars går det ju göra en fuling och öka hjulvinkeln istället så det pekar inåt  3-5grader.

Min vita Sedan sänkte jag i botten nästan när man lastade hårt. fjädringsväg var det men med 60/40 fjädrar och dåliga dämpare så var det inte allt så att man fick imellan fingrarna mellan hjulhus och däcket iaf.

Volvo 850 T-5R "T-Grön" (1996)
Dennis_999 Jag gjorde en liten hest!
12 augusti 2014 · 2 100 Inlägg

_Blue_Speed_ skrev:

Dennis_999 skrev:

JSundberg skrev:
Läst igenom tråden (Nästan, tittat uppdateringarna...) och detta arbete är oerhört imponerande, roligare trådar än totalrenoveringar finns inte och gillar att du gör det på en bil som den här så det inte bara är veteraner som blir renoverade!

Tack! Kul att du gillar det smile Jo precis. En 850 som får den här behandlingen är det sällan man ser smile

Tror du är rätt ensam i världen om att ha renoverat två 855or såhär grundligt. Du uppfyller kraven som Volvo-entusiast med råge! wink

Finns väl inte så många som är tokiga nog att hålla på såhär wink

Extrazz skrev:

Dennis_999 skrev:

Extrazz skrev:
Kommer de ut 2cm längre ut så ser det riktigt snyggt då framhjulen sticker normalt sett ut lite mer än bakhjulen. Dock så kan du väl knappast köra Titan fälgarna? Tycker att mina ligger ganska så närma hjulhuset med 40 sänkning.

1000kr måste vara ganska bra pris isf?. Kanske kan man få det lite billigare om man skickar iväg en massa delar och att man inte har någon tidspress så att säga.

Ja det kommer ju helt klart se bättre ut! Här är en bild med "Volans" på. Och vad jag vet är den lika bred som "Titan", så det borde inte vara några problem.
http://i585.photobucket.com/albums/ss29 … 75B39A.jpg

Sen kommer ju jag åka med Öhlinsen och bara en lätt sänkning samt till mestadels åka själv i bilen så det bör inte vara några bekymmer! smile Det stämmer, brukar bli bättre pris ju mer man lämnar. Men ville mest få iväg nånting så att man känner att man kommer nånvart.

Jag är helt med på noterna att det blir bättre spårvidd och snyggare. Dock på mitt skåp så har jag bekymmer med att övre delen av innerskärmen som tar runt hjulhuset blir nött då hjulet ligger "utanför" hjulhuset. Skulle jag flytta ut det 2cm så blir det nog ännu värre tror jag.

Jag ser gärna en fördjupning i detta för att bevisa att jag har fel tongue Annars går det ju göra en fuling och öka hjulvinkeln istället så det pekar inåt  3-5grader.

Min vita Sedan sänkte jag i botten nästan när man lastade hårt. fjädringsväg var det men med 60/40 fjädrar och dåliga dämpare så var det inte allt så att man fick imellan fingrarna mellan hjulhus och däcket iaf.

Sen spelar ju olika faktorer in. Har du rätt däckdimension till att börja med? Sen hur mår fjädrar och stötdämpare?

Visst, man kan montera camberplattor. Men i mitt fall som "originalrenoverar" kommer det bara se knäppt ut med 5 graders camber bak. Detta är en chansning från min sida. Men av bilden att dömma jag posta ovan finns det ganska mycket spelrum. Men upp till bevis! Skiter det sig får jag göra iordning original bakvagnen istället smile

Och som sagt innan, jag kommer åka mycket själv och knappast lasta bilen svintungt.

Tja!
Godspeaker Specialist
13 augusti 2014 · 1 187 Inlägg

Som vanligt, grymt jobbat smile

Ett litet tips ang pulverlacken bara.
Först o främst, sitter det underredsmassa på skiten, så är de viktigt att ytbehandlaren/blästraren får den 100% ren. Om det efter blästring sitter kvar lite tectyl i ett hörn, så kommer det att rinna runt och sabba pulverlacken när den bakas.
Sedan, kolla om firman som pulverlackar även grundmålar delarna! Min pulverlackare lägger en epoxigrund under numera. Så även om man får ett stenskott och en liten lackskada, så böjar inte rosten krypa inunder. Men det är fortfarande inte alla pulverlackare som grundmålar om man inte säger till!

och till sist, innan du monterar, tänk på att skrapa loss färg från anläggningsytorna tongue Pulverlack kan bli ganska mjuk och spricka, varpå bultarna inte alls sitter fast så bra längre. hmm

Du hade säkert koll på allt de här redan, men "utifall att" roll

Turbo? No. Balls!
Honda Prelude 2,2 Bus-bygge
Chevrolet S10 4,3 Ful-bygge

"Ecodriving is for poor people"
Honda Prelude 2.2 VTi "BB6 Vulture" (1998)
Chevrolet S10 4.3l "Skorven" (1996)
Dennis_999 Jag gjorde en liten hest!
13 augusti 2014 · 2 100 Inlägg

Godspeaker skrev:
Som vanligt, grymt jobbat smile

Ett litet tips ang pulverlacken bara.
Först o främst, sitter det underredsmassa på skiten, så är de viktigt att ytbehandlaren/blästraren får den 100% ren. Om det efter blästring sitter kvar lite tectyl i ett hörn, så kommer det att rinna runt och sabba pulverlacken när den bakas.
Sedan, kolla om firman som pulverlackar även grundmålar delarna! Min pulverlackare lägger en epoxigrund under numera. Så även om man får ett stenskott och en liten lackskada, så böjar inte rosten krypa inunder. Men det är fortfarande inte alla pulverlackare som grundmålar om man inte säger till!

och till sist, innan du monterar, tänk på att skrapa loss färg från anläggningsytorna tongue Pulverlack kan bli ganska mjuk och spricka, varpå bultarna inte alls sitter fast så bra längre. hmm

Du hade säkert koll på allt de här redan, men "utifall att" roll

Hela bakvagnen var besprutad med underredsskydd när jag köpte den. Så har tvättat av den väldigt noga här hemma först för att slippa sånt strul!

Jag pratade med firman som ska pulverlackera och dom skulle använda en grund före. Det har dom även gjort på andra saker jag lämnat in så det borde inte vara några problem.

Japp. Givetvis skrapas färg bort där den inte hör hemma sen när allt skruvas ihop! wink

Även om jag visste detta är det ju jättebra att du skrev detta. Många läser ju i tråden så dom har ju fått några riktigt bra tips nu! smile

Tja!
Dennis_999 Jag gjorde en liten hest!
31 augusti 2014 · 2 100 Inlägg

Jahapp. Bakvagnen har nu varit en sväng hos blästraren samt hos pulverlackeraren. Båda levererade grymma resultat och jag är jättenöjd! Lite bilder på detta kommer här nedan. Det mesta till bakvagnen blir nytt. Så ska försöka skriva ihop en lista på allt som behövs och beställa detta. Bultarna och muttrarna hade jag tänkt att skicka iväg på ytbehandling så dom får en snygg yta som även är tänkt att bryta av lite stiligt mot den mattsvarta lacken wink Har även köpt på mig 2 stycken nya framskärmar samt båda plasttrösklarna under dörrarna, dessa har jag dock ingen bild på!

http://i585.photobucket.com/albums/ss296/Dennis_999/IMG_6569.jpg
http://i585.photobucket.com/albums/ss296/Dennis_999/IMG_6568.jpg
http://i585.photobucket.com/albums/ss296/Dennis_999/IMG_6565.jpg
http://i585.photobucket.com/albums/ss296/Dennis_999/IMG_6572.jpg
http://i585.photobucket.com/albums/ss296/Dennis_999/IMG_6573.jpg
http://i585.photobucket.com/albums/ss296/Dennis_999/IMG_6578.jpg

Tja!
Henkix
31 augusti 2014 · 6 737 Inlägg

ojojoj!!!! va stiligt big_smile big_smile

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.
Extrazz En 5a är Livet.
31 augusti 2014 · 2 005 Inlägg

Snyggt! Har du tagit allting förutom axeltappen? Hur blir det att skruva ihop det om nu ytan är lite lite större på allt isf?

Vet du möjligtvis inte om det går att spacka under pulverlack?

Slipa bort lite löst skit
blästra tokrent
spackla?
Grundmåla

och sen iväg på Pulverlack då?

Volvo 850 T-5R "T-Grön" (1996)
Dennis_999 Jag gjorde en liten hest!
31 augusti 2014 · 2 100 Inlägg

Henkix skrev:
ojojoj!!!! va stiligt big_smile big_smile

Tack! smile

Extrazz skrev:
Snyggt! Har du tagit allting förutom axeltappen? Hur blir det att skruva ihop det om nu ytan är lite lite större på allt isf?

Vet du möjligtvis inte om det går att spacka under pulverlack?

Slipa bort lite löst skit
blästra tokrent
spackla?
Grundmåla

och sen iväg på Pulverlack då?

Axeltapparna är på bild 2. Så dom fick sig en omgång också! Att ytan är lite större är inget bekymmer vad jag kan se ännu.

Tveksamt om du kan spackla och pulverlackera. Pulverlacken läggs ju på med el. Och spacklet måste ju isolera elen kan jag tycka så pulvret inte fastnar just där. Sen är ju frågan om spacklet tål att vara i ungen i 150-200 grader i runt en halvtimme smile

Vad har du tänkt att spackla?

Tja!
Extrazz En 5a är Livet.
31 augusti 2014 · 2 005 Inlägg

Jag syftade mer bara på att själva tappen är det enda som de har skyddat. Själva infästningen för axeltappen ser jag ju att den har fått sig en bit färg med.

Jag har väl samma tankar att renovera mitt lik så letar lite lösningar. Eller om man bara ska lacka det rakt upp och ner.

Har några små bucklor inåt som inte går att dra ur som hade varit skoj att dölja. Detta på bla subframen. Men men Det är nog som du säger att spackel inte funkar då det isolerar och säkert trillar bort vid för hög värme.

Volvo 850 T-5R "T-Grön" (1996)
Dennis_999 Jag gjorde en liten hest!
31 augusti 2014 · 2 100 Inlägg

Extrazz skrev:
Jag syftade mer bara på att själva tappen är det enda som de har skyddat. Själva infästningen för axeltappen ser jag ju att den har fått sig en bit färg med.

Jag har väl samma tankar att renovera mitt lik så letar lite lösningar. Eller om man bara ska lacka det rakt upp och ner.

Har några små bucklor inåt som inte går att dra ur som hade varit skoj att dölja. Detta på bla subframen. Men men Det är nog som du säger att spackel inte funkar då det isolerar och säkert trillar bort vid för hög värme.

Jaså, då är jag med. Det var jag som maskerade den smile Axeltappen är ju det viktigaste att skydda. Resten av "hubben" ska ju vara målad.

Subframe till 850 är ju ingen direkt bristvara. Så det du kan göra är ju att ta en fräsch på skroten. JB lär inte ta många kronor för en.

Senast redigerat av Dennis_999 (31 augusti 2014)

Tja!
Lillkanto Inbiten Volvonörd
31 augusti 2014 · 799 Inlägg

Riktigt stiligt, kommer bli kanon detta!

Volvo V70N 2,5T projekt>>> http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=290249
www.skogenracing.com
Volvo 944 Turbo+ 1991
Volvo 854 SE 1995
Honda Legend Ka7 "Bossen" (1992)
motorraZ
2 september 2014 · 578 Inlägg

Dennis_999 skrev:

Extrazz skrev:
Jag syftade mer bara på att själva tappen är det enda som de har skyddat. Själva infästningen för axeltappen ser jag ju att den har fått sig en bit färg med.

Jag har väl samma tankar att renovera mitt lik så letar lite lösningar. Eller om man bara ska lacka det rakt upp och ner.

Har några små bucklor inåt som inte går att dra ur som hade varit skoj att dölja. Detta på bla subframen. Men men Det är nog som du säger att spackel inte funkar då det isolerar och säkert trillar bort vid för hög värme.

Jaså, då är jag med. Det var jag som maskerade den smile Axeltappen är ju det viktigaste att skydda. Resten av "hubben" ska ju vara målad.

Subframe till 850 är ju ingen direkt bristvara. Så det du kan göra är ju att ta en fräsch på skroten. JB lär inte ta många kronor för en.

Finns ett speciellt spackel som man får använda till pulverlack smile Ska själv använda de till ett par breddadeplåtisar som måste spacklas lite grann smile Mvh

Vikr
6 oktober 2014 · 210 Inlägg

Suttit och läst igneom även denna tråden nu på jobbet! Grymt fint jobb!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang