Köpråd av den bästa, pålitligaste begagnade bilen för 20-25000kr volvo 850/855 säger 9/10, vad säger ni?

TheDeadDorkster Dieselgypsy
18 oktober 2012 · 538 Inlägg

Har inte läst alla inlägg i denna tråd, men jag tycker att det är för lite information om vad du har för krav på bilen.

-Hur mycket ska du köra med bilen?
-Vad för aspekter/egenskaper är speciellt viktiga?
-Hur många mil får bilen ha gått?
-Hur mycket får bilen dra vid blandad förbrukning?
-Vilka funktioner (t.ex. AC/klimat, elhissar, dragkrok, osv) kan du inte leva utan?

Just nu tittar du mycket på volvo 85x70, och jag kan hålla med om att de är riktigt bra bilar som dessutom är busenkla att skruva i och allt kan göras med en otroligt liten budget!


Äger själv en 855 TDI -97, och har ägt en V70 TDI -98, V70 2,5T AWD -97 samt V70 T-5 -97, samt 855 T-5R 95.
Det enda som egentligen kostar hos en 85x70 i bra skick: bränsle och skatt, reparationer och modifikationer är bara småpotatis.

Tyvärr en en volvo som vanligt en traktor och saknar en i originalskick ganska mycket körglädje.

Vill du ha en bättre bil skulle jag satsa på en VW Passat 3B/3BG 1,8T/TDI, helst TDI.
Det går nämligen knappt att få en bättre bränsleekonomi än med en Passat TDI. Om du vill se hur en Passat 3BG kan se ut, kan du se på min gamla Passat.

Ta gärna en titt på en av mina bilar och kommentera ifall du gillar någon av bilderna
Xuri One Man Clan
18 oktober 2012 · 4 287 Inlägg

twin_cam skrev:
V70N har ju sitt problem med hjullager fram, dom får du nästan byta kila ofta som du byter strumpor, ungefär lite enkelt som att byta strumpor dock, men tråkigt som fan.

Saabarna är driftsäkra, bara jävla skitsnack med motorras och grejer, det är nästan 10 år sen nu de problemen blev ordnade. Det är ju meningen man ska serva sin bil, och i saabarnas och VAG-bilarnas fall gäller det att byta olja dubbelt så ofta som serviceboken säger.

Men BMW? Mercedes? Ett evigt tjat om rost, men vi har ju det med att sköta sin bil... Gör man det upptäcker man skadorna i tid...

Så överdrivna problem med hjulager fram har inte v70N.
Man får byta dom med åren men de är en slitsak

Volvo s40 (2001)
Volvo v70 D5 "Ocean race" (2006)
SportPilot Ubåtsingenjör
18 oktober 2012 · 7 228 Inlägg

twin_cam skrev:
V70N har ju sitt problem med hjullager fram, dom får du nästan byta kila ofta som du byter strumpor, ungefär lite enkelt som att byta strumpor dock, men tråkigt som fan.

Saabarna är driftsäkra, bara jävla skitsnack med motorras och grejer, det är nästan 10 år sen nu de problemen blev ordnade. Det är ju meningen man ska serva sin bil, och i saabarnas och VAG-bilarnas fall gäller det att byta olja dubbelt så ofta som serviceboken säger.

Men BMW? Mercedes? Ett evigt tjat om rost, men vi har ju det med att sköta sin bil... Gör man det upptäcker man skadorna i tid...

tycker de är konstigt att saabarna här runt rasar på löpande band då, iofs är de flesta som rasar tidiga 9-5or de blev ju mycket bättre efter 03 tydligen

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
zemet
18 oktober 2012 · 4 037 Inlägg

twin_cam skrev:
V70N har ju sitt problem med hjullager fram, dom får du nästan byta kila ofta som du byter strumpor, ungefär lite enkelt som att byta strumpor dock, men tråkigt som fan.

Saabarna är driftsäkra, bara jävla skitsnack med motorras och grejer, det är nästan 10 år sen nu de problemen blev ordnade. Det är ju meningen man ska serva sin bil, och i saabarnas och VAG-bilarnas fall gäller det att byta olja dubbelt så ofta som serviceboken säger.

Men BMW? Mercedes? Ett evigt tjat om rost, men vi har ju det med att sköta sin bil... Gör man det upptäcker man skadorna i tid...

Det är väll renault som hjullager och spindelleder behöver bytas stup i ett på? Har v70 verkligen så mkt problem med det? Jag har aldrig hört talas om att detta skulle vara något problem.

Åkte med min granne här om dagen i hans 02a v70 och han hade aldrig behövt byta någonting, bara servade bilen och så har den gått felfritt sen han köpte den ny.

26k mil hade hans gått.

Senast redigerat av zemet (18 oktober 2012)

Tesla Model S P85D "LingonExpressen" (2015)
twin_cam Smålänning
18 oktober 2012 · 7 877 Inlägg

Xuri skrev:

twin_cam skrev:
V70N har ju sitt problem med hjullager fram, dom får du nästan byta kila ofta som du byter strumpor, ungefär lite enkelt som att byta strumpor dock, men tråkigt som fan.

Saabarna är driftsäkra, bara jävla skitsnack med motorras och grejer, det är nästan 10 år sen nu de problemen blev ordnade. Det är ju meningen man ska serva sin bil, och i saabarnas och VAG-bilarnas fall gäller det att byta olja dubbelt så ofta som serviceboken säger.

Men BMW? Mercedes? Ett evigt tjat om rost, men vi har ju det med att sköta sin bil... Gör man det upptäcker man skadorna i tid...

Så överdrivna problem med hjulager fram har inte v70N.
Man får byta dom med åren men de är en slitsak

Jag vet. V70N är bra bilar, jag bara kontrade "motorras på saab"-kommentarerna. De problemen försvann 2002, och körde man 1000 mils oljeintervall fanns dom aldrig alls...

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
Evildan
18 oktober 2012 ·

Malheus skrev:
http://www.blocket.se/kalmar/Alfa_Romeo_Sportswagon_42419798.htm?ca=17&w=2&last=1

Hm.. big_smile

Oh,  2.0 lågmilare, är dock i besperiod, rätt pris för en kul bil.

zemet
18 oktober 2012 · 4 037 Inlägg

Evildan skrev:

Malheus skrev:
http://www.blocket.se/kalmar/Alfa_Romeo_Sportswagon_42419798.htm?ca=17&w=2&last=1

Hm.. big_smile

Oh,  2.0 lågmilare, är dock i besperiod, rätt pris för en kul bil.

Jag har aldrig ägt eller ens åkt i någon alfa men är inte dom kända för att vara den mest opålitliga bilen?

Kanske bara är något dom säger i top gear men är inte detta sant?

Tesla Model S P85D "LingonExpressen" (2015)
SportPilot Ubåtsingenjör
18 oktober 2012 · 7 228 Inlägg

zemet skrev:

Evildan skrev:

Malheus skrev:
http://www.blocket.se/kalmar/Alfa_Romeo_Sportswagon_42419798.htm?ca=17&w=2&last=1

Hm.. big_smile

Oh,  2.0 lågmilare, är dock i besperiod, rätt pris för en kul bil.

Jag har aldrig ägt eller ens åkt i någon alfa men är inte dom kända för att vara den mest opålitliga bilen?

Kanske bara är något dom säger i top gear men är inte detta sant?

de äldre va ju inte dirket driftsäkra men de nyare har blivit mycket bättre

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
Evildan
18 oktober 2012 ·

zemet skrev:

Evildan skrev:

Malheus skrev:
http://www.blocket.se/kalmar/Alfa_Romeo_Sportswagon_42419798.htm?ca=17&w=2&last=1

Hm.. big_smile

Oh,  2.0 lågmilare, är dock i besperiod, rätt pris för en kul bil.

Jag har aldrig ägt eller ens åkt i någon alfa men är inte dom kända för att vara den mest opålitliga bilen?

Kanske bara är något dom säger i top gear men är inte detta sant?

Underhållningsprogrammet Top Gear och seriös konsumentupplysning har inget med varandra att göra.

Visst är dom lite mera nyckfulla påstås det, finns även dom som påstår att japanska bilar är skräp.
Jag har faktiskt inte heller ägt ngn Alfa men en uppsjö med problemfria FIAT, Lancia, SEAT och Autobianchi, mycket av tekniken delar dom inom koncernen.
Malheus kan säkert svara utförligare ang Alfas pålitlighet.

Dock tror jag inte en Italienare eller valfri Europe heller för den delen är generellt pålitligare och har en bättre totalekonomi än en Avensis (trots att dom skruvas ihop i England) eller den ännu bättre kvalitetsmässigt slitvargen Corolla.

Senast redigerat av Evildan (18 oktober 2012)

twin_cam Smålänning
18 oktober 2012 · 7 877 Inlägg

Inget fel alls på Alfa Romeo, rolig bil till bra pengar.

Motorelektroniken och det kommer ju från Bosch, så det är ju bara dne vanliga elen som strular, och inte ens det är ett jätteproblem numer.

Rover 75 bör gå att få för de pengarna, också underskattad.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
Xuri One Man Clan
18 oktober 2012 · 4 287 Inlägg

CHEEVA skrev:

zemet skrev:

Evildan skrev:

Oh,  2.0 lågmilare, är dock i besperiod, rätt pris för en kul bil.

Jag har aldrig ägt eller ens åkt i någon alfa men är inte dom kända för att vara den mest opålitliga bilen?

Kanske bara är något dom säger i top gear men är inte detta sant?

de äldre va ju inte dirket driftsäkra men de nyare har blivit mycket bättre

franskt eller italienskt skulle jag aldrig köpa, fick jag en skulle jag sälja eller ge bort den omgående... till förlust affär utan tvekan.

Volvo v70 D5 "Ocean race" (2006)
Volvo s40 (2001)
tragedy
18 oktober 2012 · 146 Inlägg

TheDeadDorkster skrev:
Har inte läst alla inlägg i denna tråd, men jag tycker att det är för lite information om vad du har för krav på bilen.

-Hur mycket ska du köra med bilen?
-Vad för aspekter/egenskaper är speciellt viktiga?
-Hur många mil får bilen ha gått?
-Hur mycket får bilen dra vid blandad förbrukning?
-Vilka funktioner (t.ex. AC/klimat, elhissar, dragkrok, osv) kan du inte leva utan?

2000+ kanske ang milen,

dragkrok, helst kombi, inget tvång, bor på landet mitt i ingenstans, den ska va säker, mkt viltolycker här. bra belysning, kunna dra transport för hästar.

bilen ska helst gått under 20k mil då jag inte vill ha en slutkörd motor som är seg o tråkig.

runt litern/milen blandad är inga problem bara säkerheten är ok.

AC, farthållare.

vi har pratat mkt om volvo, saab, VW, motorn man ska ha på volvon är 140 hästars o uppåt då den mindre motorn är törstigare samt segdragen. motorn ska va innan 99 då elektroniskt gasspjäll kan ställa till d.

passaten har jag hört 1.8l är ren piss enligt många.

ang saab sägs d motorras=100% ifall inte oljebyte gjorts 1000mil samt att man kört ur bilen med jämna mellanrum.

där ha du en liten update.

Evildan
18 oktober 2012 ·

twin_cam skrev:
Inget fel alls på Alfa Romeo, rolig bil till bra pengar.

Motorelektroniken och det kommer ju från Bosch, så det är ju bara dne vanliga elen som strular, och inte ens det är ett jätteproblem numer.

Rover 75 bör gå att få för de pengarna, också underskattad.

http://www.blocket.se/malmo/REA_Rover_7 … 12&w=3

Delar vissa elkomponenter med E39 för de som inte visste det. BMW ägde Rover då.

TheDeadDorkster Dieselgypsy
18 oktober 2012 · 538 Inlägg

tragedy skrev:
passaten har jag hört 1.8l är ren piss enligt många.

ang saab sägs d motorras=100% ifall inte oljebyte gjorts 1000mil samt att man kört ur bilen med jämna mellanrum.

där ha du en liten update.

Ok, det var värdefull information smile

Med tanke på att du ska köra 2000 mil+ per år är en diesel verkligen att rekommenderas.

Detta gör en Volvo 85x70 TDI väldigt intressant. Blandad förbrukning får du ränka 0.75, landsväg ner till 0,5 om du kan hålla högerfoten under kontroll. Börjar du dock snålköra kan du komma ner i 0,45.

En annan bil med denna motor jag kan rekommendera är Audi A6 (c4) 2,5L 5 cyl TDI 140hk. Den är snålare än en 85x70 samt 6 växlad och känns bra mycket lyxigare invändigt. Motorn är stort sett skottsäker och brukar endast ha följande problem: dieselpump samt vakuumpump brukar ge upp vid 36-40000 mil, och packboxen vid vevaxeln på kamremssidan brukar ge upp. Även detta sker vid detta miltal. Därför kan det vara smart att byta den vid kamremsbytet vid 36000 mil.

Köper du en Passat 3B/3BG TDI är det problemfritt att köpa upp till 30000 mil. Kring 35-40000 mil kan dubbelmassesvänghjulet ge upp. Är den bytt är det bara att rulla vidare och se glad ut.

Ta gärna en titt på en av mina bilar och kommentera ifall du gillar någon av bilderna
Growe Fri fart för ett fritt folk!
18 oktober 2012 · 13 736 Inlägg

tragedy skrev:

TheDeadDorkster skrev:
Har inte läst alla inlägg i denna tråd, men jag tycker att det är för lite information om vad du har för krav på bilen.

-Hur mycket ska du köra med bilen?
-Vad för aspekter/egenskaper är speciellt viktiga?
-Hur många mil får bilen ha gått?
-Hur mycket får bilen dra vid blandad förbrukning?
-Vilka funktioner (t.ex. AC/klimat, elhissar, dragkrok, osv) kan du inte leva utan?

2000+ kanske ang milen,

dragkrok, helst kombi, inget tvång, bor på landet mitt i ingenstans, den ska va säker, mkt viltolycker här. bra belysning, kunna dra transport för hästar.

bilen ska helst gått under 20k mil då jag inte vill ha en slutkörd motor som är seg o tråkig.

runt litern/milen blandad är inga problem bara säkerheten är ok.

AC, farthållare.

vi har pratat mkt om volvo, saab, VW, motorn man ska ha på volvon är 140 hästars o uppåt då den mindre motorn är törstigare samt segdragen. motorn ska va innan 99 då elektroniskt gasspjäll kan ställa till d.

passaten har jag hört 1.8l är ren piss enligt många.

ang saab sägs d motorras=100% ifall inte oljebyte gjorts 1000mil samt att man kört ur bilen med jämna mellanrum.

där ha du en liten update.

att det är 100% att motorn dör bara för att man inte gjort 1000mils intervaller på saabarna är väldigt lite sanning.

allt hänger på hur bilen är körd. går säkert 3000mil under bra förutsättningar likväl att 3000mil kan gå väldigt hårt åt motorn och leda till motorras det som avgör är hur långa sträckor motorn rullar när den väl är igång
korta sträckor större risk för ras

så att välja mellan en som gått 10K eller 40K så tror jag faktist att den sistnämda är den som har störst förutsättningar att hålla märkligt nog

detta gäller inte bara saab utan även andra märken   tex så är vissa varianter av vags 1.8t riktigt dålig
men även bmw har haft problem

men att saab står ut beror på att det en gång i tiden var väldigt mycket saabar på rull här i sverige och har man problem märks det tydligare på en vanlig bil än ovanlig bil smile

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
IceEyes Varningar: För många..
18 oktober 2012 · 2 552 Inlägg

Xuri skrev:

CHEEVA skrev:

zemet skrev:

Jag har aldrig ägt eller ens åkt i någon alfa men är inte dom kända för att vara den mest opålitliga bilen?

Kanske bara är något dom säger i top gear men är inte detta sant?

de äldre va ju inte dirket driftsäkra men de nyare har blivit mycket bättre

franskt eller italienskt skulle jag aldrig köpa, fick jag en skulle jag sälja eller ge bort den omgående... till förlust affär utan tvekan.

Utmärkt. Skulle du vinna en Alfa Romeo 8C Competizione, Renault Alpine eller Lamborghini Aventador vill jag ha första tjing smile

Sing loud and clear until the game is done, sing Chelsea everyone
SportPilot Ubåtsingenjör
18 oktober 2012 · 7 228 Inlägg

IceEyes skrev:

Xuri skrev:

CHEEVA skrev:

de äldre va ju inte dirket driftsäkra men de nyare har blivit mycket bättre

franskt eller italienskt skulle jag aldrig köpa, fick jag en skulle jag sälja eller ge bort den omgående... till förlust affär utan tvekan.

Utmärkt. Skulle du vinna en Alfa Romeo 8C Competizione, Renault Alpine eller Lamborghini Aventador vill jag ha första tjing smile

jag också big_smile big_smile big_smile

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
Xuri One Man Clan
18 oktober 2012 · 4 287 Inlägg

IceEyes skrev:

Xuri skrev:

CHEEVA skrev:

de äldre va ju inte dirket driftsäkra men de nyare har blivit mycket bättre

franskt eller italienskt skulle jag aldrig köpa, fick jag en skulle jag sälja eller ge bort den omgående... till förlust affär utan tvekan.

Utmärkt. Skulle du vinna en Alfa Romeo 8C Competizione, Renault Alpine eller Lamborghini Aventador vill jag ha första tjing smile

Lambo räknar jag inte som en dussibil år är dessutom tyskägt nu, lambo är hellre inget som gör mig värst upphetsad, finns bilar som är bättre i mina ögon :p

Men alfan å renaulten kan du får den dagen jag får dom.

Har skruvat tillräckligt med fransk skit  och skulle aldrig rekommendera de till någon, inte ens min värsta fiende...

Volvo v70 D5 "Ocean race" (2006)
Volvo s40 (2001)
zemet
19 oktober 2012 · 4 037 Inlägg

Xuri skrev:

IceEyes skrev:

Xuri skrev:

franskt eller italienskt skulle jag aldrig köpa, fick jag en skulle jag sälja eller ge bort den omgående... till förlust affär utan tvekan.

Utmärkt. Skulle du vinna en Alfa Romeo 8C Competizione, Renault Alpine eller Lamborghini Aventador vill jag ha första tjing smile

Lambo räknar jag inte som en dussibil år är dessutom tyskägt nu, lambo är hellre inget som gör mig värst upphetsad, finns bilar som är bättre i mina ögon :p

Men alfan å renaulten kan du får den dagen jag får dom.

Har skruvat tillräckligt med fransk skit  och skulle aldrig rekommendera de till någon, inte ens min värsta fiende...

Jag har ett riktigt djupt hat mot franska bilar, Såg en helt ny renault som stog och rök brevid vägen igår. Fyfan va glad jag blev dåsmile Hatar verkligen deras fula värdelösa bilar:)

Tesla Model S P85D "LingonExpressen" (2015)
SportPilot Ubåtsingenjör
19 oktober 2012 · 7 228 Inlägg

zemet skrev:

Xuri skrev:

IceEyes skrev:

Utmärkt. Skulle du vinna en Alfa Romeo 8C Competizione, Renault Alpine eller Lamborghini Aventador vill jag ha första tjing smile

Lambo räknar jag inte som en dussibil år är dessutom tyskägt nu, lambo är hellre inget som gör mig värst upphetsad, finns bilar som är bättre i mina ögon :p

Men alfan å renaulten kan du får den dagen jag får dom.

Har skruvat tillräckligt med fransk skit  och skulle aldrig rekommendera de till någon, inte ens min värsta fiende...

Jag har ett riktigt djupt hat mot franska bilar, Såg en helt ny renault som stog och rök brevid vägen igår. Fyfan va glad jag blev dåsmile Hatar verkligen deras fula värdelösa bilar:)

skulle inte kalla bugatti veyron direkt värde lös tongue sen är megane rs snabbast runt ringen bland de framhjulsdrivna bilarna så de e ju också en ganska bra bil ! folk i sverige är allt för hemma blinda

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang