tragedy
13 oktober 2012
· 146 Inlägg
Rquired skrev:
tragedy skrev:
Rquired skrev:
Jag tvivlar faktiskt på att 9/10 som har någon kunskap om och erfarenhet av bilmodeller svarar Volvo 800, det är en modell med flera svagheter samtidigt som den inte hör till de mest ekonomiska i drift varken när det gäller förbrukning, försäkring eller reservdelar. Man kan inte heller titta endast på vad reservdelarna i sig kostar heller för den delen, utan får försöka uppskatta vilket behov bilen kommer ha av dessa. Volvo 800 är relativt avancerad och bör därmed kräva mer vård.
För att hålla sig till märket Volvo är 200, 700 och 900 modeller som lär kräva mindre. För att öka perspektivet finns det fler alternativ, allt från enkla och rejäla japanska bilar till enklare tyska modeller, som bör stå sig mycket bättre.
Jag tycker således inte att Volvo 800 är den bästa i betydelsen "den pålitligaste" modellen, men jag tycker å andra sidan enklare modeller totalt sett är sämre val. Volvo 800 lär krångla lite mer och kosta lite mer, men den är en enormt mycket säkrare, bättre och bekvämare bil i helhet än Volvo 740, 940 eller någon motsvarande Toyota, Nissan, Opel eller enklare VW med flera.
Därför gör du rätt i att köpa t.ex en 855/V70 "trots" att den inte är det minst problemfyllda valet du kan göra!
absolut mister! vi har pratat om detta innan du och jag, kommer ihåg du är BMW-fan utav bara den
jo absolut, säkerhet har jag börjat tänka på, köpte en kia rio 1,3 LS, 2001 o den känns inte säker alls. den är bra mekaniskt då den ALDRIG fått ngn anmärkning, men det kan ju oxå betyda att det kommer problem närsom.
SAAB är skitschysst o som ni säger mycket bil för pengarna, likaså bmw som du säger. jag vill ha ngn av dessa modeller, passat, 9-5 eller v70/855. vet inte alls var jag ska börja leta efter, finns ju en uppsjö, samt att man inte vill köpa problembarn! du hajjar!
Jo jag kommer ihåg det och jag trivs med BMW av just den anledningen jag nämnde först. BMW har enkla modeller där i princip "inget" kan krångla med, men det är inte de modellerna jag främst gillar.
Utan köper jag en sådan är det för att jag har mycket roligare, kan färdas mycket bekvämare och sitter mycket säkrare vid en olycka än om jag kört t.ex en Toyota Corolla. Om det sedan skulle gå sönder en givare som Toyota saknar, att BMWn med säg en sexa under huven kräver två extra tändstift och lite mer olja vid service eller det visar sig att ett hjullagerbyte varit 200:- billigare på en Corolla, bryr jag mig inte utan tycker ändå jag köpt enormt mycket mer bil för pengarna.
Det är så jag tänkte med inlägget ovan att totalt så kostar det mer än det smakar att köpa de enklaste och billigaste modellerna man kan hitta, inte i kronor räknat utan du betalar istället på andra plan.
Mest bil för pengarna idag med det tänk jag beskriver ovan och framhjulsdrift som ett krav? SAAB 9-5 står sig väldigt starkt faktiskt, Alfa Romeo 166 vågar man väl knappt nämna med tanke på fördomarna kring märket men läs "Dieselsmurfen´s" blogginlägg om hans tankar kring sin 166 3.0 V6 (Finns med 4cyl. också) så får du en bild av hur vettigast inte alltid är rätt val! Citroen C5 är inte dum den heller, inte skottsäker men ger mycket bil, utrymme och säkerhet för pengarna.
Ett idiotsäkert val du inte behöver försvara inför grannarna kan däremot vara just Volvo, men en SAAB kommer du nog undan kommentarer hyggligt med den också. Alfa och Citroen kommer dock få en del att skaka på huvudet...
spot on. jo jag vet, bmw är alltid schyssta o ha alltid vart, hallå, d är bmw jo jag vet min pappa hade 750, 840 o mkt krabbade med som o d va fruktansvärt dyrt o laga om ngt pajjade. därför kanske jag är skrämd för just märket.
vill sitta säkert som sagt, inte för maxxat under pedalen, GLT låter schysst, passat är oxå ok men inte i närheten av samma kraft som GLT vad jag förstått? finns d ngn skarp passat som inte alla är sönderkörda eller så? 4motion hade vart schysst. vill absolut inte bara ha diesel.
jo, alltså det lutar åt saab, haft en rätt nyligen o där pajja vindrutetorkarmotors, blinkisarna, bytte varenda jävla säkring o ingen funkade. tuta, etc. allt pajjade så är lite rädd men det var en tidigare 90talare. en av dom första. vet inte om dom nyare är bättre men förmodar det då jag inte hört ngt negativt so far. batteriet dog av att den stod still i 3-4 dagar med btw. :S skumt.
jo, c5 verka också rätt schysst men där vet man absolut inte ngt om franskt, sett många megane med för den delen som är låga mil o ser riktigt fina ut. startade en tråd för ngn dag sen, varför dessa nyare bilar är så billiga, vad felen va o etc, som mondeo, x40 modellerna, v70, s80, peugout 407, saab 9-5 alla runt årsskiftet men blev intalad att bilen är ändå minst 10 år gammal o att d va därför o inte maskinellt.