Köpråd av den bästa, pålitligaste begagnade bilen för 20-25000kr volvo 850/855 säger 9/10, vad säger ni?

Rquired Allmänt envis
13 oktober 2012 · 12 512 Inlägg

tragedy skrev:

Rquired skrev:
Jag tvivlar faktiskt på att 9/10 som har någon kunskap om och erfarenhet av bilmodeller svarar Volvo 800, det är en modell med flera svagheter samtidigt som den inte hör till de mest ekonomiska i drift varken när det gäller förbrukning, försäkring eller reservdelar. Man kan inte heller titta endast på vad reservdelarna i sig kostar heller för den delen, utan får försöka uppskatta vilket behov bilen kommer ha av dessa. Volvo 800 är relativt avancerad och bör därmed kräva mer vård.

För att hålla sig till märket Volvo är 200, 700 och 900 modeller som lär kräva mindre. För att öka perspektivet finns det fler alternativ, allt från enkla och rejäla japanska bilar till enklare tyska modeller, som bör stå sig mycket bättre.

Jag tycker således inte att Volvo 800 är den bästa i betydelsen "den pålitligaste" modellen, men jag tycker å andra sidan enklare modeller totalt sett är sämre val. Volvo 800 lär krångla lite mer och kosta lite mer, men den är en enormt mycket säkrare, bättre och bekvämare bil i helhet än Volvo 740, 940 eller någon motsvarande Toyota, Nissan, Opel eller enklare VW med flera.

Därför gör du rätt i att köpa t.ex en 855/V70 "trots" att den inte är det minst problemfyllda valet du kan göra!

vad hade du sagt? bästa motorn på dessa bilar jag nämnt? framhjulsdrift är måste om du vill lägga till ngn. VW passat, 855/v70, 9-5?

I fallet Volvo så såpass stor femma du hittar utan att där sitter en turbo på den, borde bli 170hk då på 850 och x70 om jag minns rätt? Den motorn är mysig utan överladdning även om turbomodellerna 2.5t 193hk och T5 är bra motorer de med, men risken för problem, att bilarna varit hårt körda eller trimmade är mycket större. Väg det mot mer effekt, bägge kan ha varit rätt eller fel skötta. 

I fallet SAAB 9-5 hade jag siktat på 2.3t Aero istället, trots att risken för att bilen brukats hårdare. Anledningen är sämre eller till och med riktigt dåliga aggregat på de mindre motorerna men ett riktigt bra på Aero, sedan är SAAB´s 2.3 trevligare att köra än deras 2.0.

VAG i form av Passat eller kanske en Octavia med motorn 1.8t hade jag personligen undvikit, den motorn har haft minst lika mycket problem som SAAB´s men medan 9-5 ger en riktigt trevlig bil och motor är en Passat 1.8t riktigt tråkig totalt sett.

Senast redigerat av Rquired (13 oktober 2012)

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
tragedy
13 oktober 2012 · 146 Inlägg

Rquired skrev:

tragedy skrev:

Rquired skrev:
Jag tvivlar faktiskt på att 9/10 som har någon kunskap om och erfarenhet av bilmodeller svarar Volvo 800, det är en modell med flera svagheter samtidigt som den inte hör till de mest ekonomiska i drift varken när det gäller förbrukning, försäkring eller reservdelar. Man kan inte heller titta endast på vad reservdelarna i sig kostar heller för den delen, utan får försöka uppskatta vilket behov bilen kommer ha av dessa. Volvo 800 är relativt avancerad och bör därmed kräva mer vård.

För att hålla sig till märket Volvo är 200, 700 och 900 modeller som lär kräva mindre. För att öka perspektivet finns det fler alternativ, allt från enkla och rejäla japanska bilar till enklare tyska modeller, som bör stå sig mycket bättre.

Jag tycker således inte att Volvo 800 är den bästa i betydelsen "den pålitligaste" modellen, men jag tycker å andra sidan enklare modeller totalt sett är sämre val. Volvo 800 lär krångla lite mer och kosta lite mer, men den är en enormt mycket säkrare, bättre och bekvämare bil i helhet än Volvo 740, 940 eller någon motsvarande Toyota, Nissan, Opel eller enklare VW med flera.

Därför gör du rätt i att köpa t.ex en 855/V70 "trots" att den inte är det minst problemfyllda valet du kan göra!

absolut mister! vi har pratat om detta innan du och jag, kommer ihåg du är BMW-fan utav bara den big_smile
jo absolut, säkerhet har jag börjat tänka på, köpte en kia rio 1,3 LS, 2001 o den känns inte säker alls. den är bra mekaniskt då den ALDRIG fått ngn anmärkning, men det kan ju oxå betyda att det kommer problem närsom.

SAAB är skitschysst o som ni säger mycket bil för pengarna, likaså bmw som du säger. jag vill ha ngn av dessa modeller, passat, 9-5 eller v70/855. vet inte alls var jag ska börja leta efter, finns ju en uppsjö, samt att man inte vill köpa problembarn! du hajjar!

Jo jag kommer ihåg det och jag trivs med BMW av just den anledningen jag nämnde först. BMW har enkla modeller där i princip "inget" kan krångla med, men det är inte de modellerna jag främst gillar.

Utan köper jag en sådan är det för att jag har mycket roligare, kan färdas mycket bekvämare och sitter mycket säkrare vid en olycka än om jag kört t.ex en Toyota Corolla. Om det sedan skulle gå sönder en givare som Toyota saknar, att BMWn med säg en sexa under huven kräver två extra tändstift och lite mer olja vid service eller det visar sig att ett hjullagerbyte varit 200:- billigare på en Corolla, bryr jag mig inte utan tycker ändå jag köpt enormt mycket mer bil för pengarna.

Det är så jag tänkte med inlägget ovan att totalt så kostar det mer än det smakar att köpa de enklaste och billigaste modellerna man kan hitta, inte i kronor räknat utan du betalar istället på andra plan.

Mest bil för pengarna idag med det tänk jag beskriver ovan och framhjulsdrift som ett krav? SAAB 9-5 står sig väldigt starkt faktiskt, Alfa Romeo 166 vågar man väl knappt nämna med tanke på fördomarna kring märket men läs "Dieselsmurfen´s" blogginlägg om hans tankar kring sin 166 3.0 V6 (Finns med 4cyl. också) så får du en bild av hur vettigast inte alltid är rätt val! Citroen C5 är inte dum den heller, inte skottsäker men ger mycket bil, utrymme och säkerhet för pengarna.

Ett idiotsäkert val du inte behöver försvara inför grannarna kan däremot vara just Volvo, men en SAAB kommer du nog undan kommentarer hyggligt med den också. Alfa och Citroen kommer dock få en del att skaka på huvudet...

spot on. jo jag vet, bmw är alltid schyssta o ha alltid vart, hallå, d är bmw big_smile jo jag vet min pappa hade 750, 840 o mkt krabbade med som o d va fruktansvärt dyrt o laga om ngt pajjade. därför kanske jag är skrämd för just märket.

vill sitta säkert som sagt, inte för maxxat under pedalen, GLT låter schysst, passat är oxå ok men inte i närheten av samma kraft som GLT vad jag förstått? finns d ngn skarp passat som inte alla är sönderkörda eller så? 4motion hade vart schysst. vill absolut inte bara ha diesel.

jo, alltså det lutar åt saab, haft en rätt nyligen o där pajja vindrutetorkarmotors, blinkisarna, bytte varenda jävla säkring o ingen funkade. tuta, etc. allt pajjade så är lite rädd men det var en tidigare 90talare. en av dom första. vet inte om dom nyare är bättre men förmodar det då jag inte hört ngt negativt so far. batteriet dog av att den stod still i 3-4 dagar med btw. :S skumt.

jo, c5 verka också rätt schysst men där vet man absolut inte ngt om franskt, sett många megane med för den delen som är låga mil o ser riktigt fina ut. startade en tråd för ngn dag sen, varför dessa nyare bilar är så billiga, vad felen va o etc, som mondeo, x40 modellerna, v70, s80, peugout 407, saab 9-5 alla runt årsskiftet men blev intalad att bilen är ändå minst 10 år gammal o att d va därför o inte maskinellt.

zemet
13 oktober 2012 · 4 036 Inlägg

tragedy skrev:

zemet skrev:

tragedy skrev:

oj, dom där är väl rätt dyra med underhåll, o etc? om inte annat med en sån megamotor dyr i drift, mer bensinsnål o föredra. fy bubblan, feta bilar annars, 960-karossen avskyr jag samt bakhjulsdrift är uteslutet då jag är en räddhane.

vilken är bästa motorn på saab 9-5 tycker du/ni? eller på volvon? 170hk?

Dom drar inte speciellt mkt bränsle ändå, går nog tom att köra dom under litern om man kör försiktigt, finns ju så mkt vrid att man inte behöver gasa.

På volvon skulle jag säga att GLT är den bästa, för då slipper du turbon som kan krångla och den är nog lite snålare än turbomodellerna och sen har GLT ett väldigt trevligt ljud:)

På saaben så vet jag inte om någon motor är pålitligare än någon annan men jag hade lagt pengarna på en aero.
Mer kraft och ofta bättre utrustade bilar för typ samma pengar, drar nog aningen mer dock.

deciliterskillnad är ingen fara så, runt litern kan jag klara mig med. vad finns det mer än aero isf? är aero beteckning på motor eller kaross?

ok, ska kolla både GLT o aero då. jag bor på landet så vill ha en säker bil, krocksäker, viltolycker så in i bomben här ute, o gärna lätt o montera extralyse för en okunnig.

Jag vet inte om aeron är bara motorn eller ett helt utrustningspaket faktiskt. 250 hk har en aero om jag inte minns fel. Finns väll 2.0T och 2.3T också vad jag vet, finns säkert något mer också. Biopower så du kan köra på etanol finns men jag vet inte om man får en sån för 25k.

Båda saab 9-5 och V70 är ju säkra bilar så tror inte du behöver oroa dig för det om du väljer saab eller volvo.

Kan ju dock bara för skojs skulle berätta att 2 av mina kompisar har krockat med rådjur med 9-5 och v70 och
9-5an klarade sig med en trasig grill medans v70n fick en skev motorhuv, trasig grill samt blinkers och strålkastare gick sönder på ena sidan.

Kunde säkert ha varit tvärt om beroende på hur rådjuret blev träffat men så var det denna gången.

Angående extraljus så är det nog lika lätt att göra på båda men jag hade nog istället bi-xenon konverterat bilen. Lika billigt som extraljus, enklare samt snyggare och bättre.

tragedy
13 oktober 2012 · 146 Inlägg

Rquired skrev:

tragedy skrev:

Rquired skrev:
Jag tvivlar faktiskt på att 9/10 som har någon kunskap om och erfarenhet av bilmodeller svarar Volvo 800, det är en modell med flera svagheter samtidigt som den inte hör till de mest ekonomiska i drift varken när det gäller förbrukning, försäkring eller reservdelar. Man kan inte heller titta endast på vad reservdelarna i sig kostar heller för den delen, utan får försöka uppskatta vilket behov bilen kommer ha av dessa. Volvo 800 är relativt avancerad och bör därmed kräva mer vård.

För att hålla sig till märket Volvo är 200, 700 och 900 modeller som lär kräva mindre. För att öka perspektivet finns det fler alternativ, allt från enkla och rejäla japanska bilar till enklare tyska modeller, som bör stå sig mycket bättre.

Jag tycker således inte att Volvo 800 är den bästa i betydelsen "den pålitligaste" modellen, men jag tycker å andra sidan enklare modeller totalt sett är sämre val. Volvo 800 lär krångla lite mer och kosta lite mer, men den är en enormt mycket säkrare, bättre och bekvämare bil i helhet än Volvo 740, 940 eller någon motsvarande Toyota, Nissan, Opel eller enklare VW med flera.

Därför gör du rätt i att köpa t.ex en 855/V70 "trots" att den inte är det minst problemfyllda valet du kan göra!

vad hade du sagt? bästa motorn på dessa bilar jag nämnt? framhjulsdrift är måste om du vill lägga till ngn. VW passat, 855/v70, 9-5?

I fallet Volvo så såpass stor femma du hittar utan att där sitter en turbo på den, borde bli 170hk då på 850 och x70 om jag minns rätt? Den motorn är mysig utan överladdning även om turbomodellerna 2.5t 193hk och T5 är bra motorer de med, men risken för problem, att bilarna varit hårt körda eller trimmade är mycket större. Väg det mot mer effekt, bägge kan ha varit rätt eller fel skötta. 

I fallet SAAB 9-5 hade jag siktat på 2.3t Aero istället, trots att risken för att bilen brukats hårdare. Anledningen är sämre eller till och med riktigt dåliga aggregat på de mindre motorerna men ett riktigt bra på Aero, sedan är SAAB´s 2.3 trevligare att köra än deras 2.0.

VAG i form av Passat eller kanske en Octavia med motorn 1.8t hade jag personligen undvikit, den motorn har haft minst lika mycket problem som SAAB´s men medan 9-5 ger en riktigt trevlig bil och motor är en Passat 1.8t riktigt tråkig totalt sett.

ok! lysande, exakt såna svar jag vill ha. så man ska inte gå fullt ut på GLT eftersom dom andra 2,5t samt T5 kan vara lika jävlligt behandlade? gör jag rätt som vill att en pensionär ägt den, ngn sture nilsson 72 som servat den på volvos egna verkstad kontinuerligt, etc etc eller är detta bara en föreställning ja fått för mig?

Äntligen en saaabmotor o gå på, älskar bilen i sig, diggat den sen jag va liten då min bror har en kompis som kallas "eden" som va fetsponsrad av BSR samt att man kunde lätt trimma dessa saabar, lätta o trimma o man fick ut mest av dom om jag inte minns fel, iaf då för 10 år sedan.

ok, VW stryker jag helt ur listan då om jag inte hittar en ny inom min prisklass o d lär ju hända när grisar flyger. tongue

tragedy
13 oktober 2012 · 146 Inlägg

zemet skrev:

tragedy skrev:

zemet skrev:

Dom drar inte speciellt mkt bränsle ändå, går nog tom att köra dom under litern om man kör försiktigt, finns ju så mkt vrid att man inte behöver gasa.

På volvon skulle jag säga att GLT är den bästa, för då slipper du turbon som kan krångla och den är nog lite snålare än turbomodellerna och sen har GLT ett väldigt trevligt ljud:)

På saaben så vet jag inte om någon motor är pålitligare än någon annan men jag hade lagt pengarna på en aero.
Mer kraft och ofta bättre utrustade bilar för typ samma pengar, drar nog aningen mer dock.

deciliterskillnad är ingen fara så, runt litern kan jag klara mig med. vad finns det mer än aero isf? är aero beteckning på motor eller kaross?

ok, ska kolla både GLT o aero då. jag bor på landet så vill ha en säker bil, krocksäker, viltolycker så in i bomben här ute, o gärna lätt o montera extralyse för en okunnig.

Jag vet inte om aeron är bara motorn eller ett helt utrustningspaket faktiskt. 250 hk har en aero om jag inte minns fel. Finns väll 2.0T och 2.3T också vad jag vet, finns säkert något mer också. Biopower så du kan köra på etanol finns men jag vet inte om man får en sån för 25k.

Båda saab 9-5 och V70 är ju säkra bilar så tror inte du behöver oroa dig för det om du väljer saab eller volvo.

Kan ju dock bara för skojs skulle berätta att 2 av mina kompisar har krockat med rådjur med 9-5 och v70 och
9-5an klarade sig med en trasig grill medans v70n fick en skev motorhuv, trasig grill samt blinkers och strålkastare gick sönder på ena sidan.

Kunde säkert ha varit tvärt om beroende på hur rådjuret blev träffat men så var det denna gången.

Angående extraljus så är det nog lika lätt att göra på båda men jag hade nog istället bi-xenon konverterat bilen. Lika billigt som extraljus, enklare samt snyggare och bättre.

ok, 2.0t är med turbo? eller har alla aero turbo? om man köper en bil utan turbo köper man då en bil med "ett problem mindre" i o med att turbo är extratillbehör som kan krabba?

ang krocktestet dina vänner gjort på egen hand, haha, verka ju bra, rådjur är små jävla rackare, vi ha mkt viltsvin o älgar här, inte alls kul nu när älgjakten är igång. mötte 2st bara igår. :S

jo, känns så att jag kommer va nöjd med vilket som, men man vill ju researcha så mkt man kan så man inte sätter sig i en sits som man kunde undanstyrt, genom till exempel fråga vilka årsmodeller o motorer som är värst!

tack x100000 tusen tack

bi-xenon? visa gärna bild smile

tragedy
13 oktober 2012 · 146 Inlägg

Gronwalls skrev:
Kör GLT och de finns kraft nog att köra om, men inte för att nöjjesköra om man säger så tongue en gubbil helt enkelt
99-00 är dom bästa modellerna

ja eller hur, tycker man ser många RUNE, STEN, AGNE, RALF, ARNE, BENGT som äger dessa bilar o har en del bekanta som kör den, GUBBbil är rätta ordet, men d betyder väl oftast servad o välskött tongue

zemet
13 oktober 2012 · 4 036 Inlägg

tragedy skrev:

zemet skrev:

tragedy skrev:

deciliterskillnad är ingen fara så, runt litern kan jag klara mig med. vad finns det mer än aero isf? är aero beteckning på motor eller kaross?

ok, ska kolla både GLT o aero då. jag bor på landet så vill ha en säker bil, krocksäker, viltolycker så in i bomben här ute, o gärna lätt o montera extralyse för en okunnig.

Jag vet inte om aeron är bara motorn eller ett helt utrustningspaket faktiskt. 250 hk har en aero om jag inte minns fel. Finns väll 2.0T och 2.3T också vad jag vet, finns säkert något mer också. Biopower så du kan köra på etanol finns men jag vet inte om man får en sån för 25k.

Båda saab 9-5 och V70 är ju säkra bilar så tror inte du behöver oroa dig för det om du väljer saab eller volvo.

Kan ju dock bara för skojs skulle berätta att 2 av mina kompisar har krockat med rådjur med 9-5 och v70 och
9-5an klarade sig med en trasig grill medans v70n fick en skev motorhuv, trasig grill samt blinkers och strålkastare gick sönder på ena sidan.

Kunde säkert ha varit tvärt om beroende på hur rådjuret blev träffat men så var det denna gången.

Angående extraljus så är det nog lika lätt att göra på båda men jag hade nog istället bi-xenon konverterat bilen. Lika billigt som extraljus, enklare samt snyggare och bättre.

ok, 2.0t är med turbo? eller har alla aero turbo? om man köper en bil utan turbo köper man då en bil med "ett problem mindre" i o med att turbo är extratillbehör som kan krabba?

ang krocktestet dina vänner gjort på egen hand, haha, verka ju bra, rådjur är små jävla rackare, vi ha mkt viltsvin o älgar här, inte alls kul nu när älgjakten är igång. mötte 2st bara igår. :S

jo, känns så att jag kommer va nöjd med vilket som, men man vill ju researcha så mkt man kan så man inte sätter sig i en sits som man kunde undanstyrt, genom till exempel fråga vilka årsmodeller o motorer som är värst!

tack x100000 tusen tack

bi-xenon? visa gärna bild smile

T efter 2.0T står för turbo:) Alla SAAB 9-5 har turbo vad jag vet.
Alla aero har 250 hk och turbo.
jo köper du en bil utan turbo så är det färre delar som kan gå sönder som du säger men du får inte lika många HK.

xenon är andra lampor, för att ta ett enkelt exempel så är xenon och vanliga lampor ungefär som vanliga glödlampor hemma i köket och lysrör.

Du byter bara lampan så för du mkt bättre ljus.

xenon 55w lyser fem gånger starkare än en 55w halogen lampa. köper du 55w xenon så har du ljus som räcker bra utan extra ljus.

http://www.carlight.nl/en/antwoord.php?vraag=1 Här kan du se lite bilder på xenon och halogen ljus.

Bi-xenon innebär att både hel och halvljuset xenon konverterats istället för bara helljuset.

tragedy
13 oktober 2012 · 146 Inlägg

zemet skrev:

tragedy skrev:

zemet skrev:

Jag vet inte om aeron är bara motorn eller ett helt utrustningspaket faktiskt. 250 hk har en aero om jag inte minns fel. Finns väll 2.0T och 2.3T också vad jag vet, finns säkert något mer också. Biopower så du kan köra på etanol finns men jag vet inte om man får en sån för 25k.

Båda saab 9-5 och V70 är ju säkra bilar så tror inte du behöver oroa dig för det om du väljer saab eller volvo.

Kan ju dock bara för skojs skulle berätta att 2 av mina kompisar har krockat med rådjur med 9-5 och v70 och
9-5an klarade sig med en trasig grill medans v70n fick en skev motorhuv, trasig grill samt blinkers och strålkastare gick sönder på ena sidan.

Kunde säkert ha varit tvärt om beroende på hur rådjuret blev träffat men så var det denna gången.

Angående extraljus så är det nog lika lätt att göra på båda men jag hade nog istället bi-xenon konverterat bilen. Lika billigt som extraljus, enklare samt snyggare och bättre.

ok, 2.0t är med turbo? eller har alla aero turbo? om man köper en bil utan turbo köper man då en bil med "ett problem mindre" i o med att turbo är extratillbehör som kan krabba?

ang krocktestet dina vänner gjort på egen hand, haha, verka ju bra, rådjur är små jävla rackare, vi ha mkt viltsvin o älgar här, inte alls kul nu när älgjakten är igång. mötte 2st bara igår. :S

jo, känns så att jag kommer va nöjd med vilket som, men man vill ju researcha så mkt man kan så man inte sätter sig i en sits som man kunde undanstyrt, genom till exempel fråga vilka årsmodeller o motorer som är värst!

tack x100000 tusen tack

bi-xenon? visa gärna bild smile

T efter 2.0T står för turbo:) Alla SAAB 9-5 har turbo vad jag vet.
Alla aero har 250 hk och turbo.
jo köper du en bil utan turbo så är det färre delar som kan gå sönder som du säger men du får inte lika många HK.

xenon är andra lampor, för att ta ett enkelt exempel så är xenon och vanliga lampor ungefär som vanliga glödlampor hemma i köket och lysrör.

Du byter bara lampan så för du mkt bättre ljus.

xenon 55w lyser fem gånger starkare än en 55w halogen lampa. köper du 55w xenon så har du ljus som räcker bra utan extra ljus.

http://www.carlight.nl/en/antwoord.php?vraag=1 Här kan du se lite bilder på xenon och halogen ljus.

Bi-xenon innebär att både hel och halvljuset xenon konverterats istället för bara helljuset.

den 9-5an vi hade tro ja verkligen inte hade turbo. det borde jag väl känt isf? haha. precis, det jag menar, hästkrafterna spelar egentligen inte så stor roll, men vill däremot inte ha en 2t kaross på 1,0 litersmotor för då bli d likt förbannat dyrt, vet en polare som har en 4a i sin jeep o den drar 2l milen lätt. sjukt.

i vilket fall så saab eller volvo blir det iaf, 2.3an rekommenderar Rquired från halmstad o han har bra erfarenhet enligt mig o mkt av han säger visa sig är totally right! 100% tongue vad säger du om den? hellre 2.3 än 2,0?

tragedy
13 oktober 2012 · 146 Inlägg

glöömde skriva om xenonlänken du skrev, riktigt sjuk skillnad, precis som du säger verka inte alls som man behöver extralyse. men montera såna, är det bara lampan man byter eller hela agregatet?

zemet
13 oktober 2012 · 4 036 Inlägg

Hellre 2.3 än 2.0 motorn. Du får kolla på google och youtube så ser du exakt hur man görsmile
http://www.youtube.com/watch?v=dLEHUJLoOYQ

Rquired Allmänt envis
13 oktober 2012 · 12 512 Inlägg

Alla SAAB 9-5 har turbo, men tidiga Aero hade 230hk och fick 250hk först i samband med det första lyftet 2002. Skall du ha en bil med automatlåda, tänk på att Aero med 230hk har en omodern sådan med färre steg som inte är ett under av smidighet. Men den funkar!

Angående xenon, visst det har sina fördelar men kom ihåg att det inte är tillåtet att montera i efterhand och att lamporna är mycket dyrare. Ofta skall man inte pilla själv heller för den delen, på moderna bilar med xenon original är det i princip ett verkstadsjobb att byta (xenon)glödlampa. En 9-5 med halogen har inget direkt dåligt ljus i praktiken, det handlar åter igen om att väga fördelar mot nackdelar!

Och när det gäller just SAAB 9-5 vet jag inte om en gubbkörd bil är en fördel faktiskt, problemet med de motorerna var felkonstruktion och på tok för långa serviceintervaller. En 9-5 som skötts enligt serviceboken (alltså felaktigt) och körts lugnt med kan nog vara en tickande bomb. En hårt körd bil är aldrig positivt, men kan ofta vara mer frisk än en lugnt körd bil. Jag tror det är bäst om du hittar en bil som ägts av en hyfsat kunnig person som skött bilen korrekt men som också pressat motorn då och då under rätt förhållanden.

För att generalisera, så den SAAB som för det mesta körts lugnt och tryggt med barnen i bilen för att någon gång i veckan pressas lite på väg till exempelvis golfbanan efter jobbet?

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
tragedy
13 oktober 2012 · 146 Inlägg

zemet skrev:
Hellre 2.3 än 2.0 motorn. Du får kolla på google och youtube så ser du exakt hur man görsmile
http://www.youtube.com/watch?v=dLEHUJLoOYQ

man tackar, man tackar! suveränt, ska checka detta! har tummen mitt i handen när d gäller sånthär, får se om även en blind tupp kan hitta ett korn tongue

Rquired skrev:
Alla SAAB 9-5 har turbo, men tidiga Aero hade 230hk och fick 250hk först i samband med det första lyftet 2002. Skall du ha en bil med automatlåda, tänk på att Aero med 230hk har en omodern sådan med färre steg som inte är ett under av smidighet. Men den funkar!

känns lite sisådär att man ska behöva hitta den perfekta ägaren som kan lite om bilar o etc, som buskört lite vidsidan av svenssonlivet om du förstår hur jag menar, ofta säljer man väl för man pallar inte med skiten o felen längre, d jag är rädd för.

ang, automatlådan, gäller det alla årsmodeller eller? hade iofs vart rätt soft med automatare? drar dom fortf mera eller det är bara gamla bilar? känns som automatare borde dra mindre i o med den borde optimera förbrukningen "automatiskt". hört en fågel säga ngt liknande.

har vi glömt bort volvon helt nu o vi är inne helt på saab? hade vart skönt o kunna utesluta fast känns ändå inte som man kan göra detta mellan dessa giganter.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
13 oktober 2012 · 13 733 Inlägg

man köper ingen 850 för 20-25k
en sån kostar mellan 2000kr-10,000kr smile


min senaste en 855turbo -94 automat har inte kostat en enda krona utöver försäkring och skatt under 1år
bes innan jag sålde den och då hade en handbromsvajer kärvat fast pga det är aut använder man inte den så ofta
smörjde upp den och sen gick den genom bes

men samtidigt är 850 lite halvluriga antingen hittar man en som fungerar eller så hittar man en jävel som strular som fan...
Det finns inga mellanting


men samtidigt har jag lagat upp en 945:a från94 för säkert 10K på 4månader
det har börjat med småfel
började med att byta en packbox på motorn
sen skar ett lager till lådan
nu senast dog soppa pumpen på samma bil

bilen är inte värd 5000kr ens
men kunden kostar på bilen

en gammal bil blir lätt dyr om man har otur eller så flyter allt på

fördelen med att välja en volvo är att delarna kan man få fruktansvärt billigt

har man inte delen ligger så har garanterat någon polare det

audi och vag har sina stora svagheter runt dom åren som man får en bil för 20-25k som motorer som tappar oljetryck drivaxlar som är slut bromsar som är totalt sönder rostade

har nog bytt yttre drivknutar på 2st passater denna månad..och jag jobbar som busschafför smile
ett antal bromsskivor bak

divs stag i framvagnen osv

enligt mig ska man undvika alla vag som är nyare än 96 för då blir det bara skrot

Senast redigerat av Growe (13 oktober 2012)

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
trippelturbo Trucker
13 oktober 2012 · 2 710 Inlägg

Jag har inte läst igenom tråden men kan dela med mig lite erfarenheter ang Volvo och Saab av olika modeller..

Jag är inne på min 4e Saab nu, 3st 9-3or och en 9000
Storebrorsan precis köpt sig en V40 som han är väldig nöjd med
Lillbrorsan hade en 9-5 (tror de va -01), där gick topplockpackningen efter typ 300mil. Han har nu köpt en S60, som går OK, även där finns skvanker.

Jag har ägt min nuvarande 9-3 nu i 5 månader, kört drygt 700mil med den sen inköpsdagen o de tenda jag gjort är att jag bytt olja, oljefilter, luftfilter och tändstift vid 12K mil, alltså för drygt 300mil sen. O bilenjäveln går mer än den står, typ tongue Har faktiskt inte haft ett enda problem med den och sköter den så otrolig ömt.

Ingen bil är sämre än den andra, problemet är bara att den rätta är svår o hitta helt enkelt. Själv åkte jag uppemot 200mil inom loppet av 4 dagar för att hitta en jag fastnade för till slut smile

Du får inte samma bil av äldre Volvosar som Saabarna. 9-5an är helt underbar!! Det märker man ju på blocket oxå, Aero modellen ligger högt i pris trots många mil på mätaren!

Mvh

Fart missbrukare
Growe Fri fart för ett fritt folk!
13 oktober 2012 · 13 733 Inlägg

trippelturbo skrev:
Jag har inte läst igenom tråden men kan dela med mig lite erfarenheter ang Volvo och Saab av olika modeller..

Jag är inne på min 4e Saab nu, 3st 9-3or och en 9000
Storebrorsan precis köpt sig en V40 som han är väldig nöjd med
Lillbrorsan hade en 9-5 (tror de va -01), där gick topplockpackningen efter typ 300mil. Han har nu köpt en S60, som går OK, även där finns skvanker.

Jag har ägt min nuvarande 9-3 nu i 5 månader, kört drygt 700mil med den sen inköpsdagen o de tenda jag gjort är att jag bytt olja, oljefilter, luftfilter och tändstift vid 12K mil, alltså för drygt 300mil sen. O bilenjäveln går mer än den står, typ tongue Har faktiskt inte haft ett enda problem med den och sköter den så otrolig ömt.

Ingen bil är sämre än den andra, problemet är bara att den rätta är svår o hitta helt enkelt. Själv åkte jag uppemot 200mil inom loppet av 4 dagar för att hitta en jag fastnade för till slut smile

Du får inte samma bil av äldre Volvosar som Saabarna. 9-5an är helt underbar!! Det märker man ju på blocket oxå, Aero modellen ligger högt i pris trots många mil på mätaren!

Mvh

Som sagt en bil är inte den andra lik.
men en polare till mig har svart bälte i motorbyten på 9-5:or på 1vecka gjorde han 5motorbyten på olika 9-5
för hans del är det posetivt men för ägarna är det rätt negativt
Alla rasar inte men många rasar har sätt en 9-5 som gått 2900mil som TOKRASAT där det såg ut som andra världskriget.

men helt klart får man en trevlig bil för lite pengar
bara man budgeterar för eventuellt motorbyte

gillar iallfall att köra saabarna även om det tar i mot betydligt mycket trevligare än audi och vw
men eftersom man är volvofrälst så älskar jag volvosar
komfortmässigt åker jag inte sämre i min volvo från 91 än i en nyare bil fast så älskar jag volvos körställning

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
trippelturbo Trucker
13 oktober 2012 · 2 710 Inlägg

Growe skrev:

trippelturbo skrev:
Jag har inte läst igenom tråden men kan dela med mig lite erfarenheter ang Volvo och Saab av olika modeller..

Jag är inne på min 4e Saab nu, 3st 9-3or och en 9000
Storebrorsan precis köpt sig en V40 som han är väldig nöjd med
Lillbrorsan hade en 9-5 (tror de va -01), där gick topplockpackningen efter typ 300mil. Han har nu köpt en S60, som går OK, även där finns skvanker.

Jag har ägt min nuvarande 9-3 nu i 5 månader, kört drygt 700mil med den sen inköpsdagen o de tenda jag gjort är att jag bytt olja, oljefilter, luftfilter och tändstift vid 12K mil, alltså för drygt 300mil sen. O bilenjäveln går mer än den står, typ tongue Har faktiskt inte haft ett enda problem med den och sköter den så otrolig ömt.

Ingen bil är sämre än den andra, problemet är bara att den rätta är svår o hitta helt enkelt. Själv åkte jag uppemot 200mil inom loppet av 4 dagar för att hitta en jag fastnade för till slut smile

Du får inte samma bil av äldre Volvosar som Saabarna. 9-5an är helt underbar!! Det märker man ju på blocket oxå, Aero modellen ligger högt i pris trots många mil på mätaren!

Mvh

Som sagt en bil är inte den andra lik.
men en polare till mig har svart bälte i motorbyten på 9-5:or på 1vecka gjorde han 5motorbyten på olika 9-5
för hans del är det posetivt men för ägarna är det rätt negativt
Alla rasar inte men många rasar har sätt en 9-5 som gått 2900mil som TOKRASAT där det såg ut som andra världskriget.

men helt klart får man en trevlig bil för lite pengar
bara man budgeterar för eventuellt motorbyte

gillar iallfall att köra saabarna även om det tar i mot betydligt mycket trevligare än audi och vw
men eftersom man är volvofrälst så älskar jag volvosar
komfortmässigt åker jag inte sämre i min volvo från 91 än i en nyare bil fast så älskar jag volvos körställning

N´uf said smile

Fart missbrukare
zemet
13 oktober 2012 · 4 036 Inlägg

Rquired skrev:
Alla SAAB 9-5 har turbo, men tidiga Aero hade 230hk och fick 250hk först i samband med det första lyftet 2002. Skall du ha en bil med automatlåda, tänk på att Aero med 230hk har en omodern sådan med färre steg som inte är ett under av smidighet. Men den funkar!

Angående xenon, visst det har sina fördelar men kom ihåg att det inte är tillåtet att montera i efterhand och att lamporna är mycket dyrare. Ofta skall man inte pilla själv heller för den delen, på moderna bilar med xenon original är det i princip ett verkstadsjobb att byta (xenon)glödlampa. En 9-5 med halogen har inget direkt dåligt ljus i praktiken, det handlar åter igen om att väga fördelar mot nackdelar!

Och när det gäller just SAAB 9-5 vet jag inte om en gubbkörd bil är en fördel faktiskt, problemet med de motorerna var felkonstruktion och på tok för långa serviceintervaller. En 9-5 som skötts enligt serviceboken (alltså felaktigt) och körts lugnt med kan nog vara en tickande bomb. En hårt körd bil är aldrig positivt, men kan ofta vara mer frisk än en lugnt körd bil. Jag tror det är bäst om du hittar en bil som ägts av en hyfsat kunnig person som skött bilen korrekt men som också pressat motorn då och då under rätt förhållanden.

För att generalisera, så den SAAB som för det mesta körts lugnt och tryggt med barnen i bilen för att någon gång i veckan pressas lite på väg till exempelvis golfbanan efter jobbet?

Är verkligen dom bilarna som fortfarande rullar idag tickande bomber? Jag har en känsla av att dom bilarna som skulle rasa av felkonstruktionen och dom långa service intervallerna redan har gjort det? För det var ju just dom bilarna som kördes korta sträckor i stan och aldrig blev riktigt urblåsta eller varma som hade problem? Och dom bilarna är ju återgärdade nu skulle jag tro?

jag kanske har fel men jag vad jag har hört/läst så får man ha xenon om man har automatisk nivåreglering samt rengöring av strålkastarglasen med spolning vilket 9-5an har?

Jag skulle säga såhär, Volvo V70 är ett tryggt val, jag har bara hört om en person som haft problem med sin v70 och då var det luftmassemätaren som gav upp. Detta var en GLT.

Saab 9-5 är mycket mer bil för pengarna men dom har ju även haft mer problem än vad volvo har haft.

Saab har kamkedja vilket ju är positivt så man slipper byta kamrem vilket ofta är dyrt och jobbigt, vet inte hur det är på v70 dock. Kanske är kedja där med?

Munkis
13 oktober 2012 · 1 635 Inlägg

Rquired skrev:
Jag tvivlar faktiskt på att 9/10 som har någon kunskap om och erfarenhet av bilmodeller svarar Volvo 800, det är en modell med flera svagheter samtidigt som den inte hör till de mest ekonomiska i drift varken när det gäller förbrukning, försäkring eller reservdelar. Man kan inte heller titta endast på vad reservdelarna i sig kostar heller för den delen, utan får försöka uppskatta vilket behov bilen kommer ha av dessa. Volvo 800 är relativt avancerad och bör därmed kräva mer vård.

För att hålla sig till märket Volvo är 200, 700 och 900 modeller som lär kräva mindre. För att öka perspektivet finns det fler alternativ, allt från enkla och rejäla japanska bilar till enklare tyska modeller, som bör stå sig mycket bättre.

Jag tycker således inte att Volvo 800 är den bästa i betydelsen "den pålitligaste" modellen, men jag tycker å andra sidan enklare modeller totalt sett är sämre val. Volvo 800 lär krångla lite mer och kosta lite mer, men den är en enormt mycket säkrare, bättre och bekvämare bil i helhet än Volvo 740, 940 eller någon motsvarande Toyota, Nissan, Opel eller enklare VW med flera.

Därför gör du rätt i att köpa t.ex en 855/V70 "trots" att den inte är det minst problemfyllda valet du kan göra!

Håller med dig fullt och fast! 800-serien är inte lika "odödlig" som 700-serien men å andra sidan så känns en 850 20 år modernare att köra än en 740/940, Bättre säkerhet, komfort o.s.v.

Skulle inte vilja påstå att risken att bli stående efter vägen med en 850 är större än 7/900-serien men däremot så är det en mer komplicerat byggd bil och därmed fler delar som kan gå sönder. Dock inget som gör dig ståendes efter vägkanten.

Vanliga fel:
#Läckage mellan motor och låda p.g.a dåligt servad genom åren och därmed tät vevhusvent. (Lätt åtgärdat att byte vevhusvent)

#Hjullager.

#Fjäderbenslagringar samt framvagnsdetaljer i övrigt.

#Rost på skuffen.

m.m.


En annan bra grej är att 800-serien är såpass bra i golvet så bilprovningen kollar inte efter rost där längre, På den stationen som jag besiktar på så har dom aldrig fått in en 800-serie med rost i bärande delar. Detta enligt "min" besiktnings-gubbe. Hur verklighetsförankrat detta är låter jag vara osagt men faktum är att dom har väldigt bra rostskydd i bärande delar.



Kan tillägga att jag är väldigt nöjd med min 850. Är en gammal bil så fel får man räkna med, har dock inte vart något annat än slitdelar jag fått byta under mina 2år med bilen.

Senast redigerat av Munkis (13 oktober 2012)

tragedy
13 oktober 2012 · 146 Inlägg

riktigt schyssta svar, uppskattas verkligen.

min mer eller mindre slutsats av detta är att hitta man en SAAB som är urblåst ibland, olja bytt varje år, 2.3 aeron sitter i då har man sig en guldgruva, annars är d lite lotteri o volvo 850/v70 känns säkrare egentligen? d tycker iaf jag att ni mer eller mindre påstår om man läser mellan raderna. ja älskar saab o som ni säger d är fruktansvärt mkt bil för pengarna men allt som kan krabba är läskigt för en som inte har svart bälte i motorbyte som en annan i tråden sa. jag kan byta tändstift o lampor, d är min kunskap, fylla på olja med o dom flesta vätskor skulle jag tro.

är sugen på en kombi med dragkrok då kärringen håller på med sina havremopeder(hästjävlar)!!!!!! hmm
så blir en del med hästtransport nämligen. en GLT eller den andra på 193 hästar hade inte vart fel!

men then again, en aero med 230 hästar är ju jävligt fett oxå för den delen, är så kluven allltså. hade velat fylla bilen med såna som er, åka runt o leta upp olika objekt o därefter hade ja känt mig relativt säker på mitt köp.

men iaf, många fina sköna blocketannonser ha ni postat, mkt problem o bra att veta som jag ska skriva ner när jag ger mig ut.

MEN, tråden är absolut inte slut förrän jag sitter i min volvo/saab eller vad d nu blir, antligen lipa jag av lycka eller gråter över d ja just köpt om allt går åt helvete.

vad säger ni?

zemet
13 oktober 2012 · 4 036 Inlägg

tragedy skrev:
riktigt schyssta svar, uppskattas verkligen.

min mer eller mindre slutsats av detta är att hitta man en SAAB som är urblåst ibland, olja bytt varje år, 2.3 aeron sitter i då har man sig en guldgruva, annars är d lite lotteri o volvo 850/v70 känns säkrare egentligen? d tycker iaf jag att ni mer eller mindre påstår om man läser mellan raderna. ja älskar saab o som ni säger d är fruktansvärt mkt bil för pengarna men allt som kan krabba är läskigt för en som inte har svart bälte i motorbyte som en annan i tråden sa. jag kan byta tändstift o lampor, d är min kunskap, fylla på olja med o dom flesta vätskor skulle jag tro.

är sugen på en kombi med dragkrok då kärringen håller på med sina havremopeder(hästjävlar)!!!!!! hmm
så blir en del med hästtransport nämligen. en GLT eller den andra på 193 hästar hade inte vart fel!

men then again, en aero med 230 hästar är ju jävligt fett oxå för den delen, är så kluven allltså. hade velat fylla bilen med såna som er, åka runt o leta upp olika objekt o därefter hade ja känt mig relativt säker på mitt köp.

men iaf, många fina sköna blocketannonser ha ni postat, mkt problem o bra att veta som jag ska skriva ner när jag ger mig ut.

MEN, tråden är absolut inte slut förrän jag sitter i min volvo/saab eller vad d nu blir, antligen lipa jag av lycka eller gråter över d ja just köpt om allt går åt helvete.

vad säger ni?

Det är ju som du säger, jag har aldrig hört talas om att en motor i en V70 har skurit lr liknande så man måste byta ut den vilket man ju har hört talas om på saab. Men samtidigt så känns ju risken att det skulle hända just dig väldigt liten tycker jag.

850 tycker jag inte är någon ide att köpa för 20-25k utan då hellre v70.

Det råder ju ingen brist på varken 9-5 eller v70 i den prisklassen så låt hjärtat bestämma lite skulle jag säga. Åk och provkör några bilar i närheten av dig och se vad du tycker själv.

Kör du mycket och drar släp med hästar ofta så skulle jag nog säga att du ska skita helt i GLT och satsa på en diesel.

http://www.blocket.se/kronoberg/LB_reg_ … 15&w=3

låg skatt på denna och så sitter redan extra ljusen monterade som du ville ha:)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang