Köpråd av den bästa, pålitligaste begagnade bilen för 20-25000kr volvo 850/855 säger 9/10, vad säger ni?

JaggaChafen Tesla Senior Technician
14 oktober 2012 · 2 307 Inlägg

Toyota

The faster you go the closer you are to heaven. Mitt egna ordspråk
Proud Member of Team Trailer Trash
Andrey
14 oktober 2012 · 34 Inlägg

tragedy skrev:

Andrey skrev:
Hej! Exakt samma frågor ställde jag för mig själv när jag letade efter en bil i 30-40kSEK klassen. Köpte Volvo 850GLT, 1996, 170hk, sedan. Nu har bilen rullat 18200 mil. Kan nämna alla problem som jag haft med bilen under de 5 åren. En typisk sjukdom för 850 är JÄÄÄVVVLA sekundär luftpump som sitter på ett avgasreningssytem. Jag har redan bytt 2 stycken trots att kör 1000 mil om året som högst. Yttertemperaturmätaren lever sitt eget liv. Kanske något glapp i elsystemet. Sedan hade jag ett problem med parkeringsbroms (handbroms) men det är därför att jag inte använt den. Kostade 600 spänn att åtgärda. Nu har värme i förarsätet slutat att fungera. Annars kan jag inte nämna något mer. Som sagt, största problemet är sekundär luftpump. Kostar kring 5000 att laga (inklusive arbete) vilket är rätt dyrt för en så gammal bil. Nu går jag i tankar vad jag ska köpa näst. Hjärtat säger Volvo V70 men hjärnan säger Toyota eller Honda...

din bil låter exakt som en sådan jag kunnat tänka mig! rätt låga mil o schysst motor.
skulle du säga att du haft MYCKET problem eller du hade kanske till o med förväntat dig mindre?
jo 5000 spänn för en lagning är piss. d kan man inte fixa själv med ngn polare som är kunnig? lite därför med jag skaffa en lite mer mekanisk bil för jag har polare inom mekarbranchen!

kommentaren efter dig skyller på att man monterat luftpumpen fel. o att d är därför? förstod inte riktigt inlägget men får hoppas han rätta till d.

jag har en KIA RIO 1,3 LS 8V 75HK 2001a som gått 6k mil. blanka besiktningspapper sedan födsel till ännu idag, problemet är dragkrok o säkerhet! annars hade ja behållt den! bor mitt ute i ingenstans nämligen så mkt vilt, dåliga vägar etc etc, behöver helt enkelt en annan bil för mina behov

Hej!
Jag tror att jag hade relativt lite problem med bilen under dessa 5 åren men med tanke på att inte körde den mycket tycker jag att luftpumpen skulle hålla längre. Annars är det en pålitlig och komfortabel bil som går att laga utan verkstad i många fall. Det är bara jag som är lat och inte har tid. Hade inbrott i bilen för ett par år sedan och bytte ganska många delar själv. Det finns allt möjligt på bilskrot.
Vill också lägga till att trots att bilen har 170hk är den ganska seg. Moderna bilar med betydligt mindre motorer har bättre acceleration. Så kanske en turbomotor är att föredra...

Munkis
14 oktober 2012 · 1 635 Inlägg

CHEEVA skrev:
tråkigt du känner så ... vill även på peka att den inte rostar mer än en 850 eller en 9-5a

har nog aldrig sett en rostfri 850 och alla 9-5or har rostiga bakskärmar och tanklock. Men om du nu inte gillar bmw, har du kollat på mercorna ? Samma höga kvalité som på bmwn och ofta är ju mercorna gubb bilar s¨bör passa dig perfekt

Xuri: Ja det är Aero turbon dvs td04h-15t kan ju va de långa servic intervallen som dödar de med som nämnts i tråden innan

Du är välkommen hit så får du se en rostfri 850 wink

tragedy
14 oktober 2012 · 146 Inlägg

Xuri skrev:

tragedy skrev:

Xuri skrev:

På många av volvos nyare aluminiumotorer dvs 5-6cylindriga spisarna Utan turbo som sitter i 800/v70 samt 900 serien så sitter de en luftpump som hjälper motorn att rena avgaserna, dessa går dock sönder efter tiden pga av att vatten följer kablarna in i motorn, ibland håller dom 5 år å ibland 1 år, de beror på vem som monterar dom och vad dom har för knep, en dyr historia (ca 3-5000 beroende på modell av pump)  denna finns dock inte på turbomodellerna.  Man kan dock som jag skrev tjuvkoppla styrningen till dom så man slipper ha en lysande lampa i fejjan å man klarar oftast besiktningen även att den är pajj.


Volvo har extremt sällan problem med sina turbosar så de behöver du inte bry dig om.  Dom använder mitsubishi turbosarna å jag vet flera sånna turbosar som har rullat över 30000mil.  jag vet 2 mitsuturbosar som har blivit utbytta för dom varit paj, på den ena bilen var inte motoroljan bytt på 11000mil å axeln i turbon hade gått av för den inte fått smörjning.på andra bilen var de en ambulans med många mil på mätaren. å en ambulans är 2.8ton som accelererar i rätt många minuter under varje akut arbetspass, dvs helt normalt.

Om man dessutom köper en volvo turbo vet man att man alltid får de bättre av dom styrsystemen (motorelektroniken) som dom använder i respektive modellerna.

På 3 olika volvosar 940/v40/s70 har jag alltid haft volvia , helförsäkrat har kostat mig 24 år 6-6600kr om året.
Min skoda felicia 1.6a på billigaste försäkringsbolaget skulla ha 4700kr... å med den rysliga motoreffekten på 74 hästar så var de rejält överpris om man kollar på minst dubbla effekten i dom andra bilarna jag haft som kostat runt 2000kr mer. tror min s70 nu kostar mig 5400kr helförsäkrat.

ok, låter ju nästan bulletproof med dessa motorer o nu hajjar jag exakt va du skriver o tackar verkligen för infon. helskönt.
man ska välja en bil från -98, avstå från 99 då gasspjället blir ett kanske kommande problem? när fixar volvo detta med gasspjället eller är d 98:an man ska sikta på endast? motorn säger du kvittar bara man har en turbo mer eller mindre? frågade innan säkerligen om GLT 170hk är med turbo eller börja dom med turbo efter där?

den bilen du postade med blocket ser ju helt sjukt fin ut. enda jag hade velat veta är rosten. kan man egentligen laga rost o hur isf gör man d? spackla? lacka? sandpappra? lite off topic. vad hade du själv kollat med den när du var på plats o spana?

haha, ang din skoda felicia är det ju helt sjukt o jag ska säga dig att vi är lika gamla så hade inte heller uppskattat den summan för ett södant söndagsåk som en skoda tongue

d va ngn som skrev att en 855 kostar mellan 3-10k aldrig mer! hittat många som kostar över d? ska man skita i dom helt o gå över till v70? fått den uppfattningen iaf.

tack verkligen för dina utförliga svar. ska dra med johan(bilmekaniker från meca) när jag testkör. höppas d hjälper ngt

Glt 170 hk är utan turbo på alla modeller., på dom senare årsmodellerna i V70N tex är 2.5Se (144hk) samt glt (170hk) samma motor, dom har bara begränsat effekten elektroniskt i dessa.

OM jag inte är helt ute å cyklar nu så är de upp till årsmodell  99 som de är mekaniskt gaspjäll å även om de är en bil tillverkad 99 men årsmodell 00 så är de först då elektroniska gaspjället kom (ETM kallas de). Volvo släpper alltid Årsmodellen tidigare än året kommer, redan efter sommarn brukar man kunna köpa nästkommande årsmodel. så de där e lite luddigt. 
volvo har väl egentligen inte löst ETM problemet utan man får byta de när de blivit utslitet. först på nyare modeller kom dom med andra ETM-modeller  som verkar hålla bättre. Man får dock inte dom enheterna om man byter ut sitt gamla spjäll.

Om du väljer just s70/v70 spelar de ingen roll om du väljer turbo eller inte, jag var kanske lite missvisande där om att turbon alltid har bästa elektronik men i dom modellerna är de samma (bosch) , de är på andra volvos tex s40/v40 som har riktigt äckliga elsystem. Där är turbo ett måste om man vill ha någorlunda driftsäkerhet (siemens)  :p
på s40 sugmotorerna sitter de Fenix/regina elektronik ( jag tror dom företagen tillsammans uppfann magsår,kabelbrand å ökade siffrorna för självmord i dom flesta länder)  Nog om de :p


skodan hade bara gått 2200mil när jag köpte den så den fick väl vara värd helförsäkrat i alla fall :p

855 har bra rostskydd men jag skulle vilja säga att v70 har bättre å dom ser lite moderna ut både invändigt å utvändigt så jag hade hellre tagit de. även om dom är väldig lika varandra på många sätt.


På en v70 med så låga miltal hade jag inte ens kollat på rosten men de är jag :p
en snabb visuell koll på bilen för å se om folk har skött den eller ej, typ sönderepade rutor osv brukar tyda på lång intervall mellan tvättarna osv å då kanske de finns mer rost. men dom brukar vara rostfria.

På 800/70 serien hade jag kollat över bakvagnen, den är identisk på båda bilarna. finns några bussningar i metall som är ipressade i aluminium å detta ger galvaniska strömmar så aluminiumen äts upp med tiden. då trillar bussningen ur sin infästning kan man säga. de  kostar väl runt 3-4000kr att byta på verkstad, man kan göra de själv men man måste göra hjulinställning efteråt. Besiktningen brukar klanka ner rätt fort om dom ser att aluminiumet börjar se taskigt ut, är bilen besiktade med blanka papper behöver du nog inte oroa dig..  dom håller allt från 5-15 år. tektyl gör underverk å dom flesta verkstäder som byter nuförtiden sprutar på de, vilket inte gjordes från fabrik.

provkört lite fort över små gubb/ojämnheter typ gatsten/kullsten för å höra om kräningshämmarlänkarna  i framvagnen är dåliga, vanligt fel kostar i material runt 200kr per sida att åtgärda. vad verkstad tar vettifan.

bort med hjulet samt 2 muttrar sen hänger man dit en ny K-länk som de kallas.

Är de inga oljud i hjulupphängingen å bilen är besiktad så lär de inte vara några problem.

hjullager fram är väl hyffsat vanligt men är de inte oljud så är allting helt.

Oljeläckage mellan motor å växelåda, bakre vevaxeltätningen på motorn går sönder med åren. brukar inte resultera i flera lite motorolja som försvinner utan de droppar lite då å då samt att besiktningen kan vara griniga.
dom flesta märker bara att de blir lite missfärgat på marken där dom parkerar bilen.
standard rutin att den byts när kopplingen byts.

annars kan inte jag komma på något "allvarligt"

Kamremen bytes var 8år eller 12000mil, går på ca 2700kr.

måste bara tacka speciellt för detta utförliga svar! kan lova dig att tack vare er hjälp kommer jag hitta en riktigt schysst o fin bil. Verkligen tack Xuri!!! big_smile

jag menar, nu vet jag iaf d mesta om inte ALLT som jag ska checka innan jag köper bilen. vet inte om d framgår riktigt men vilken motor av alla hade du rekommenderat? verka som alla är mer eller mindre bra men du säger turbo? jag är väldigt mkt inne på GLT, där 170hk utan turbo tilltalar mig. den på 193 hade jag inte heller bangat på, va är beteckningen för den? årsmodell jag ska köpa är 98 då helt klart? förstod jag d rätt att dom släpper alltid en bil ett år tidigare? känns d inte så då att 98an som är först i kullen borde ha en del medfödda fel i o med att d är den första modellen?

1000000x tack!

tragedy
14 oktober 2012 · 146 Inlägg

Andrey skrev:
Hej!
Jag tror att jag hade relativt lite problem med bilen under dessa 5 åren men med tanke på att inte körde den mycket tycker jag att luftpumpen skulle hålla längre. Annars är det en pålitlig och komfortabel bil som går att laga utan verkstad i många fall. Det är bara jag som är lat och inte har tid. Hade inbrott i bilen för ett par år sedan och bytte ganska många delar själv. Det finns allt möjligt på bilskrot.
Vill också lägga till att trots att bilen har 170hk är den ganska seg. Moderna bilar med betydligt mindre motorer har bättre acceleration. Så kanske en turbomotor är att föredra...

ok, låter schysst, då kan man ju pusta ut på den punkten! du hade en 850/855 om jag inte minns fel? o tänkte på v70 tongue ha för mig vi hade lite samma probz, haha. att GLT är seg är ingenting som stör mig så sett, bara den inte är meeegaseg o blir d med åren? är du på jakt nu med eller? isf vilken lutar d åt? du följer kanske tråden likabra som mig? haha

tragedy
14 oktober 2012 · 146 Inlägg

PMPerformance skrev:

Xuri skrev:

CHEEVA skrev:

jo men tycker även mitsu aggen rasar titt som tätt även om de ska va bättre smile

har två polare som tröttnat på riktigt nu efter ett antal motor + turbo ras hehe

är de saab nu pratar om mitsu ras ? skulle i så fall vara de höga laddtrycket saab kör jämnfört med volvo.

på volvo är de extremt sällsynt

På saab handlar nog mer om motorkonstruktionen. Fuskas de med oljebyten täpps motorn igen och turbon får ingen smörjning och den rasar. Samma sak med 1,8t motorn i VAG koncernen, s.k oil sludge.

Har du funderat på Subaru legacy/outbacken. Kanonfina dragbilar och väldigt pålitliga, kanske lite tråkiga men man åker bra i dom. Om du behöver en dragbil så att säga.

Annars står väl valet mellan en v70 awd/xc första modellen. Bara fyrhjulsdriften funkar.
Fast de beror på hur mycket du dra vagn.

jag digga verkligen den xc70 men vet inte alls ngt om dom, såg 2st som hade 193 hästar. verkar ok o dom flesta verka va långmilare, vilket tyder förmodligen på nöjda o långkörande ägare? rätta mig om ja ha fel

tragedy
14 oktober 2012 · 146 Inlägg

Munkis skrev:
Du är välkommen hit så får du se en rostfri 850 wink

tror dig faktiskt, mkt som talar för att dessa bilar är riktigt rostsäkra om man är någolunda noga med o sköta bilen. som sagt ngn som sa innan att rost i bärande balkar va i princip omöjligt.

säger rätt mkt. samt att många ja hitta på blocket inleder med att bilen är rostfri. tongue

tragedy
14 oktober 2012 · 146 Inlägg

tjena gubbbar, 5 sidor är vi uppe i nu med massa vändningar o användbar info för oss alla. inte bara jag som letade visa d sig. big_smile

tänkte bara nu att vi kommit fram till volvo v70/s70 som pansarbilen som man inte (oftast) blir stående på vägen!
mkt plats, dragvänlig, rostfri, billig i skatt försäkring, drar sådär men inte överdrivet. etc etc, en JÄVLIGT bra bil med andra ord.

nu är saker jag inte fattat även om all info är klockren.

motor jag ska ha, turbo utan turbo, nämn gärna beteckning med, dragkrok? ngn särskild växellåda automat hade vart gött men kanske ytterligare ett problem?! kombi eller utan? ska man kanske chippa bilen? saker som SKA vara bytta på bilen?

hade kunnat tänka mig 855, kombi isf,(jävligt fint skick som ni hittat på blocket) annars s70/v70 är tightaste valet o den jag verkligen vill ha.
ac är ju måste , helst lägre mil oxå, 20-23k mil helst. kombi med kanske helst.

blocket kolla ja flitigt! finns d andra sidor man ska checka? ska man tänka på bilhandlare eller privatpersoner? hört man kan bli knullad vilket som men att bilhandlare ha överpris.

ska byta min KIA RIO 1,3 LS 2001 mot denna v70 / s70 va d nu blir tongue nu vet ni lite mer.

steifan DR!FTT3KN!K3R
15 oktober 2012 · 10 427 Inlägg

tragedy skrev:
tänkte bara nu att vi kommit fram till volvo v70/s70 som pansarbilen som man inte (oftast) blir stående på vägen!
mkt plats, dragvänlig, rostfri, billig i skatt försäkring, drar sådär men inte överdrivet. etc etc, en JÄVLIGT bra bil med andra ord.

Låter som att du pratar om Volvo 940 nu wink

Volvo 740 GLT 16 VALVE "Der goldene Schwede" (1988)
BMW 323 Ci "Der schwarze Deutsche" (2000)
BMW 325i "M-Sport" (2006)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
15 oktober 2012 · 13 736 Inlägg

steifan skrev:

tragedy skrev:
tänkte bara nu att vi kommit fram till volvo v70/s70 som pansarbilen som man inte (oftast) blir stående på vägen!
mkt plats, dragvänlig, rostfri, billig i skatt försäkring, drar sådär men inte överdrivet. etc etc, en JÄVLIGT bra bil med andra ord.

Låter som att du pratar om Volvo 940 nu wink

fast man blir nog in te stånde i en x70 efter vägen heller

har aldrig varit med om att en sån stannat när den väl är igång

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Andrey
15 oktober 2012 · 34 Inlägg

tragedy skrev:

Andrey skrev:
Hej!
Jag tror att jag hade relativt lite problem med bilen under dessa 5 åren men med tanke på att inte körde den mycket tycker jag att luftpumpen skulle hålla längre. Annars är det en pålitlig och komfortabel bil som går att laga utan verkstad i många fall. Det är bara jag som är lat och inte har tid. Hade inbrott i bilen för ett par år sedan och bytte ganska många delar själv. Det finns allt möjligt på bilskrot.
Vill också lägga till att trots att bilen har 170hk är den ganska seg. Moderna bilar med betydligt mindre motorer har bättre acceleration. Så kanske en turbomotor är att föredra...

ok, låter schysst, då kan man ju pusta ut på den punkten! du hade en 850/855 om jag inte minns fel? o tänkte på v70 tongue ha för mig vi hade lite samma probz, haha. att GLT är seg är ingenting som stör mig så sett, bara den inte är meeegaseg o blir d med åren? är du på jakt nu med eller? isf vilken lutar d åt? du följer kanske tråden likabra som mig? haha

Hej igen!
Ja, jag har fortfarande en 854 (sedan). Om den blivit segare med åren vet jag inte men att bilen är seg när man sätter i 1:an och 2:an är det nog en typisk egenskap på många svenska bilar. Jag är på jakt efter en V70, Toyota Avensis eller Skoda Superb roll Fortfarande kan inte bestämma mig. V70 (2009-2010), 2,5 FT är dock prioritet nr. 1 på listan. Rent praktiskt skulle jag rekommendera dig att köpa en kombi. Nackdelen med sedan upplevde jag när blev tvungen att hyra ett släp för att köra min diskmaskin från Elgiganten. Varje gång jag hämtar mitt barn från dagis måste jag plocka isär barnvagnen osv.
S70 sägs få mer än 1000 designförändringar jämfört med 850 men personligen tycker jag att det är samma bil fast med sämre kvalitet. Däremot kostar de betydligt mer än 850:na. Så i ditt fall skulle jag säga antingen 855 eller V70.

Xuri One Man Clan
15 oktober 2012 · 4 287 Inlägg

tragedy skrev:

Xuri skrev:

tragedy skrev:

ok, låter ju nästan bulletproof med dessa motorer o nu hajjar jag exakt va du skriver o tackar verkligen för infon. helskönt.
man ska välja en bil från -98, avstå från 99 då gasspjället blir ett kanske kommande problem? när fixar volvo detta med gasspjället eller är d 98:an man ska sikta på endast? motorn säger du kvittar bara man har en turbo mer eller mindre? frågade innan säkerligen om GLT 170hk är med turbo eller börja dom med turbo efter där?

den bilen du postade med blocket ser ju helt sjukt fin ut. enda jag hade velat veta är rosten. kan man egentligen laga rost o hur isf gör man d? spackla? lacka? sandpappra? lite off topic. vad hade du själv kollat med den när du var på plats o spana?

haha, ang din skoda felicia är det ju helt sjukt o jag ska säga dig att vi är lika gamla så hade inte heller uppskattat den summan för ett södant söndagsåk som en skoda tongue

d va ngn som skrev att en 855 kostar mellan 3-10k aldrig mer! hittat många som kostar över d? ska man skita i dom helt o gå över till v70? fått den uppfattningen iaf.

tack verkligen för dina utförliga svar. ska dra med johan(bilmekaniker från meca) när jag testkör. höppas d hjälper ngt

Glt 170 hk är utan turbo på alla modeller., på dom senare årsmodellerna i V70N tex är 2.5Se (144hk) samt glt (170hk) samma motor, dom har bara begränsat effekten elektroniskt i dessa.

OM jag inte är helt ute å cyklar nu så är de upp till årsmodell  99 som de är mekaniskt gaspjäll å även om de är en bil tillverkad 99 men årsmodell 00 så är de först då elektroniska gaspjället kom (ETM kallas de). Volvo släpper alltid Årsmodellen tidigare än året kommer, redan efter sommarn brukar man kunna köpa nästkommande årsmodel. så de där e lite luddigt. 
volvo har väl egentligen inte löst ETM problemet utan man får byta de när de blivit utslitet. först på nyare modeller kom dom med andra ETM-modeller  som verkar hålla bättre. Man får dock inte dom enheterna om man byter ut sitt gamla spjäll.

Om du väljer just s70/v70 spelar de ingen roll om du väljer turbo eller inte, jag var kanske lite missvisande där om att turbon alltid har bästa elektronik men i dom modellerna är de samma (bosch) , de är på andra volvos tex s40/v40 som har riktigt äckliga elsystem. Där är turbo ett måste om man vill ha någorlunda driftsäkerhet (siemens)  :p
på s40 sugmotorerna sitter de Fenix/regina elektronik ( jag tror dom företagen tillsammans uppfann magsår,kabelbrand å ökade siffrorna för självmord i dom flesta länder)  Nog om de :p


skodan hade bara gått 2200mil när jag köpte den så den fick väl vara värd helförsäkrat i alla fall :p

855 har bra rostskydd men jag skulle vilja säga att v70 har bättre å dom ser lite moderna ut både invändigt å utvändigt så jag hade hellre tagit de. även om dom är väldig lika varandra på många sätt.


På en v70 med så låga miltal hade jag inte ens kollat på rosten men de är jag :p
en snabb visuell koll på bilen för å se om folk har skött den eller ej, typ sönderepade rutor osv brukar tyda på lång intervall mellan tvättarna osv å då kanske de finns mer rost. men dom brukar vara rostfria.

På 800/70 serien hade jag kollat över bakvagnen, den är identisk på båda bilarna. finns några bussningar i metall som är ipressade i aluminium å detta ger galvaniska strömmar så aluminiumen äts upp med tiden. då trillar bussningen ur sin infästning kan man säga. de  kostar väl runt 3-4000kr att byta på verkstad, man kan göra de själv men man måste göra hjulinställning efteråt. Besiktningen brukar klanka ner rätt fort om dom ser att aluminiumet börjar se taskigt ut, är bilen besiktade med blanka papper behöver du nog inte oroa dig..  dom håller allt från 5-15 år. tektyl gör underverk å dom flesta verkstäder som byter nuförtiden sprutar på de, vilket inte gjordes från fabrik.

provkört lite fort över små gubb/ojämnheter typ gatsten/kullsten för å höra om kräningshämmarlänkarna  i framvagnen är dåliga, vanligt fel kostar i material runt 200kr per sida att åtgärda. vad verkstad tar vettifan.

bort med hjulet samt 2 muttrar sen hänger man dit en ny K-länk som de kallas.

Är de inga oljud i hjulupphängingen å bilen är besiktad så lär de inte vara några problem.

hjullager fram är väl hyffsat vanligt men är de inte oljud så är allting helt.

Oljeläckage mellan motor å växelåda, bakre vevaxeltätningen på motorn går sönder med åren. brukar inte resultera i flera lite motorolja som försvinner utan de droppar lite då å då samt att besiktningen kan vara griniga.
dom flesta märker bara att de blir lite missfärgat på marken där dom parkerar bilen.
standard rutin att den byts när kopplingen byts.

annars kan inte jag komma på något "allvarligt"

Kamremen bytes var 8år eller 12000mil, går på ca 2700kr.

måste bara tacka speciellt för detta utförliga svar! kan lova dig att tack vare er hjälp kommer jag hitta en riktigt schysst o fin bil. Verkligen tack Xuri!!! big_smile

jag menar, nu vet jag iaf d mesta om inte ALLT som jag ska checka innan jag köper bilen. vet inte om d framgår riktigt men vilken motor av alla hade du rekommenderat? verka som alla är mer eller mindre bra men du säger turbo? jag är väldigt mkt inne på GLT, där 170hk utan turbo tilltalar mig. den på 193 hade jag inte heller bangat på, va är beteckningen för den? årsmodell jag ska köpa är 98 då helt klart? förstod jag d rätt att dom släpper alltid en bil ett år tidigare? känns d inte så då att 98an som är först i kullen borde ha en del medfödda fel i o med att d är den första modellen?

1000000x tack!

Jag äger själv en s70 glt idag på 11000mil men hade hellre haft en turbo å de blir nog snart byte mot de då jag sålde av lekbilen med nästan dubbla effekten i, de är för tråkigt nu med bara en bil å 170 hk :p
egentligen spelar de ingen roll vad du tar, dom är lika driftsäkra i alla fall.  Överlag är de väl dock mindre komponenter på en Glt  så kör på de om du vill ha så lite som möjligt och ändå inte bryr dig om dom där 20hk extra turbon har.  193hk kallas för turbo om jag inte missminner mig å nya motorn med elektroniska spjället 2.4t (200hk) ?

Japp dom släppte 2013 års modell strax efter sommarn i år tex.
Årsmodellen spelar inte så stora bananer egentligen ju nyare ju bättre, dock helst utan ETM spjället.
som du säger, ju senare årsmodell så har dom antagligen hunnit fixxa eventuella barnsjukdommar, även om dom flesta redan fixades på 850in,

Volvo v70 D5 "Ocean race" (2006)
Volvo s40 (2001)
Xuri One Man Clan
15 oktober 2012 · 4 287 Inlägg

vet jag läste någon som skrev XC70 osv..

KOLLA INTE PÅ DOM !!!!

dom har kanske världens sämsta fyrhjulsdrift så vill du ha strul, köp en sådan smile
om du vill slippa skifta fram/bakdäck mitt i säsongen för att inte köra sönder 4hjulsdriften osv... köp en framhjulsdriven volvo då tongue Inte många framhjulsdrivna bilar som har så robusta  växelådor å drivaxlar.


Btw om du kollar på 850/v70 å acn inte fungerar osv.

Starta bilen sätt på acn på kyla å stå i motorummet å lyssna,  OM de finns gas i systemet så smäller de till lite å man hör att motorgången ändras varje gång kompressorn startar å försöker kyla i bilen. på dessa bilar är de dock rätt vanligt att Kopplingen på Acn är utsliten å man behöver byta några brickor till acn.

hör du att ACn sslår till men inte kyler så finns de gas men kompressorn snurrar inte runt,  kostar runt 500kr att fixa.  Men om acn varken slår till eller kyler så är de tomt på gas (Dyrt att fixa)

är man hos någon som inte vet bättre och man upptäcker detta kan man pruta kanske 2-3000kr men så mycke kostar inte felet att fixa :p

Är man riktigt ful kan man ta ett krattskaft å slå till på kompressorhjulet så de orkar greppa å då funkar kylningen 1 min typ  sen får man gå ut å slå till igen. men finns de gas i systemet så är de rätt billigt å enkelt att fixa.

Volvo s40 (2001)
Volvo v70 D5 "Ocean race" (2006)
-stoffe-
15 oktober 2012 · 1 271 Inlägg

vet inte om någon skrivit men säger skoda octavia audi å vw i samma bil men lite simplare

zemet
15 oktober 2012 · 4 037 Inlägg

Xuri skrev:
vet jag läste någon som skrev XC70 osv..

KOLLA INTE PÅ DOM !!!!

dom har kanske världens sämsta fyrhjulsdrift så vill du ha strul, köp en sådan smile
om du vill slippa skifta fram/bakdäck mitt i säsongen för att inte köra sönder 4hjulsdriften osv... köp en framhjulsdriven volvo då tongue Inte många framhjulsdrivna bilar som har så robusta  växelådor å drivaxlar.


Btw om du kollar på 850/v70 å acn inte fungerar osv.

Starta bilen sätt på acn på kyla å stå i motorummet å lyssna,  OM de finns gas i systemet så smäller de till lite å man hör att motorgången ändras varje gång kompressorn startar å försöker kyla i bilen. på dessa bilar är de dock rätt vanligt att Kopplingen på Acn är utsliten å man behöver byta några brickor till acn.

hör du att ACn sslår till men inte kyler så finns de gas men kompressorn snurrar inte runt,  kostar runt 500kr att fixa.  Men om acn varken slår till eller kyler så är de tomt på gas (Dyrt att fixa)

är man hos någon som inte vet bättre och man upptäcker detta kan man pruta kanske 2-3000kr men så mycke kostar inte felet att fixa :p

Är man riktigt ful kan man ta ett krattskaft å slå till på kompressorhjulet så de orkar greppa å då funkar kylningen 1 min typ  sen får man gå ut å slå till igen. men finns de gas i systemet så är de rätt billigt å enkelt att fixa.

Jag har också hört detta om XC70 och R modellerna. Så som Xuri säger så skaffa inte en 4wd.
Det brukar vara en hylsa som knäcks så att 4WD volvo inte driver på bakhjulen, jag vet dock inte om detta är något problem, tror det bar är att köra på som vanligt men jag kan ha väldigt fel...

Tesla Model S P85D "LingonExpressen" (2015)
Xuri One Man Clan
15 oktober 2012 · 4 287 Inlägg

zemet skrev:

Xuri skrev:
vet jag läste någon som skrev XC70 osv..

KOLLA INTE PÅ DOM !!!!

dom har kanske världens sämsta fyrhjulsdrift så vill du ha strul, köp en sådan smile
om du vill slippa skifta fram/bakdäck mitt i säsongen för att inte köra sönder 4hjulsdriften osv... köp en framhjulsdriven volvo då tongue Inte många framhjulsdrivna bilar som har så robusta  växelådor å drivaxlar.


Btw om du kollar på 850/v70 å acn inte fungerar osv.

Starta bilen sätt på acn på kyla å stå i motorummet å lyssna,  OM de finns gas i systemet så smäller de till lite å man hör att motorgången ändras varje gång kompressorn startar å försöker kyla i bilen. på dessa bilar är de dock rätt vanligt att Kopplingen på Acn är utsliten å man behöver byta några brickor till acn.

hör du att ACn sslår till men inte kyler så finns de gas men kompressorn snurrar inte runt,  kostar runt 500kr att fixa.  Men om acn varken slår till eller kyler så är de tomt på gas (Dyrt att fixa)

är man hos någon som inte vet bättre och man upptäcker detta kan man pruta kanske 2-3000kr men så mycke kostar inte felet att fixa :p

Är man riktigt ful kan man ta ett krattskaft å slå till på kompressorhjulet så de orkar greppa å då funkar kylningen 1 min typ  sen får man gå ut å slå till igen. men finns de gas i systemet så är de rätt billigt å enkelt att fixa.

Jag har också hört detta om XC70 och R modellerna. Så som Xuri säger så skaffa inte en 4wd.
Det brukar vara en hylsa som knäcks så att 4WD volvo inte driver på bakhjulen, jag vet dock inte om detta är något problem, tror det bar är att köra på som vanligt men jag kan ha väldigt fel...

9

På V70N-R dvs  v70N modellen kör man sönder vinkelväxeln å hylsan så de slutar driva på bakhjulen. på  gamla v70 kör man sönder viscokopplingen, på dessa bilar får de inte skilja i mönsterdjup eller sitta olika däck.
så man måste skifta däcken ett par gånger per säsong om man kör mycke annars kör man sönder viscokopplingen vilket resulterar i en del oljud och ingen drivning bak.  dessutom skapligt dyrt att fixa på båda modellerna.

Volvo v70 D5 "Ocean race" (2006)
Volvo s40 (2001)
tragedy
15 oktober 2012 · 146 Inlägg

Growe skrev:

steifan skrev:

tragedy skrev:
tänkte bara nu att vi kommit fram till volvo v70/s70 som pansarbilen som man inte (oftast) blir stående på vägen!
mkt plats, dragvänlig, rostfri, billig i skatt försäkring, drar sådär men inte överdrivet. etc etc, en JÄVLIGT bra bil med andra ord.

Låter som att du pratar om Volvo 940 nu wink

fast man blir nog in te stånde i en x70 efter vägen heller

har aldrig varit med om att en sån stannat när den väl är igång

d va d ja menade att den blir inte stående, en på miljonen, haha. kanske formulera mig fel.

haha, steifan, 940 är med pansar menar du? hade den inte vart så jävla kantig o ful hade jag gått på ditt tips. för mkt som talar för 855/v70 nu med GLT motorn. o detta ska ja banne mig gå på! nu är bara blocketjakten kvar för o hitta guldkornet, HJÄLP TILL! tongue

tragedy
15 oktober 2012 · 146 Inlägg

Xuri skrev:
Jag äger själv en s70 glt idag på 11000mil men hade hellre haft en turbo å de blir nog snart byte mot de då jag sålde av lekbilen med nästan dubbla effekten i, de är för tråkigt nu med bara en bil å 170 hk :p
egentligen spelar de ingen roll vad du tar, dom är lika driftsäkra i alla fall.  Överlag är de väl dock mindre komponenter på en Glt  så kör på de om du vill ha så lite som möjligt och ändå inte bryr dig om dom där 20hk extra turbon har.  193hk kallas för turbo om jag inte missminner mig å nya motorn med elektroniska spjället 2.4t (200hk) ?

Japp dom släppte 2013 års modell strax efter sommarn i år tex.
Årsmodellen spelar inte så stora bananer egentligen ju nyare ju bättre, dock helst utan ETM spjället.
som du säger, ju senare årsmodell så har dom antagligen hunnit fixxa eventuella barnsjukdommar, även om dom flesta redan fixades på 850in,

WoW, låter som en riktig pärla på 11k mil du hittat! GE MIG! tongue tackar för råd o tips igen. kan erkänna att jag vart sugen på en xc70 o jävligt bra att jag nämnde d nu när ni sa att den är BULLCRAP!

men du säger inte att jag skulle banga på en turbo heller? spelar d roll vilken årsmodell? helst 98 utan elektrniskt gasspjäll? om jag hittar en 99, vet att dom ha olika "faser" på iaf x40 serien. fas 1-2-3 dom efter 00 oktober va fas 2 o 3.

megaglad nu. 

Xuri, vart bor du? dig skulle jag betala för o ha med på provkörningar! även andra i tråden medd. SMÅLAND BEHÖVER HJÄLP tongue

tragedy
15 oktober 2012 · 146 Inlägg

-stoffe- skrev:
vet inte om någon skrivit men säger skoda octavia audi å vw i samma bil men lite simplare

du menar att jag skulle satsa på VAG-bilarna? vi dömde ut dom rätt tidigt i tråden! tack ändå för initiativ att hjälpa till chefen. big_smile

steifan DR!FTT3KN!K3R
15 oktober 2012 · 10 427 Inlägg

tragedy skrev:
haha, steifan, 940 är med pansar menar du? hade den inte vart så jävla kantig o ful hade jag gått på ditt tips. för mkt som talar för 855/v70 nu med GLT motorn. o detta ska ja banne mig gå på! nu är bara blocketjakten kvar för o hitta guldkornet, HJÄLP TILL! tongue

Ja det är stabila bilar smile Men inte lika hightech eller säkra som 800+. Var själv inne på 850 själv
ett tag 2007 men blev helt avskräckt när jag provkörde en 850 GLT -94 som rullat runt 16000mil hos Volvohandlaren här i stan. Var verkligen inget vidare, blev däremot kanon-nöjd med 740n jag köpte istället för ungefär samma budget smile Roligare motor och roligare bil, men inte lika "snygg" wink

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang