Köpråd av den bästa, pålitligaste begagnade bilen för 20-25000kr volvo 850/855 säger 9/10, vad säger ni?

jansson843
17 oktober 2012 · 2 Inlägg

tragedy skrev:

Beeenny skrev:
själv tkr jag passat 1,8t kombi är mer skottsäker och roligare bil (haft massa 850-v70) tongue sen kan du ju hitta facelift modellen 01 och uppåt för dom pengarna.

på allvar? hört talas om detta oxå. har vart inne på 4motion då den är 4hjulsdriven vilken är säkert inför vintern.
hittar man säkert en sådan för dessa pengar? biliga o reparera? kom gärna med förslag, blocket etc.

vad knasade med dina volvos? var det tunga fel eller jobbiga kanske?

http://www.blocket.se/orebro/Passat_VR6 … 9.htm?ma=1

Saab 9-3 Aero SS "Aero" (2004)
SportPilot Ubåtsingenjör
17 oktober 2012 · 7 232 Inlägg

jansson843 skrev:

tragedy skrev:

Beeenny skrev:
själv tkr jag passat 1,8t kombi är mer skottsäker och roligare bil (haft massa 850-v70) tongue sen kan du ju hitta facelift modellen 01 och uppåt för dom pengarna.

på allvar? hört talas om detta oxå. har vart inne på 4motion då den är 4hjulsdriven vilken är säkert inför vintern.
hittar man säkert en sådan för dessa pengar? biliga o reparera? kom gärna med förslag, blocket etc.

vad knasade med dina volvos? var det tunga fel eller jobbiga kanske?

http://www.blocket.se/orebro/Passat_VR6 … 9.htm?ma=1

det där är en trevlig bil smile

men annonsen är ju lite missvisande tongue är ingen vr6a i den utan en vanlig audi v6

Senast redigerat av CHEEVA (17 oktober 2012)

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
17 oktober 2012 · 17 478 Inlägg

Varför detta Volvo-mjäkande? Toyota? Hyundai? Vad är problemet? Dessa är ju sjukt driftsäkra jämfört med en -förhållandevis- gammal svensk. Elantran min är den bästa bil jag haft. Alla kategorier, inte toppfart, men annars. En sådan så får du en "skitfin" får de pengarna som dessutom drar lite och har stor bagage. Automat och ACC går att fixa inom budget om man så vill.

Roligare att köra än en trött V70 kanske, men säker? Nja? Ser inte kul ut på parkeringen heller. Hm?

Passat? Skärp er!

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Rquired Allmänt envis
17 oktober 2012 · 12 512 Inlägg

Dieselsmurfen skrev:
Varför detta Volvo-mjäkande? Toyota? Hyundai? Vad är problemet? Dessa är ju sjukt driftsäkra jämfört med en -förhållandevis- gammal svensk. Elantran min är den bästa bil jag haft. Alla kategorier, inte toppfart, men annars. En sådan så får du en "skitfin" får de pengarna som dessutom drar lite och har stor bagage. Automat och ACC går att fixa inom budget om man så vill.

Roligare att köra än en trött V70 kanske, men säker? Nja? Ser inte kul ut på parkeringen heller. Hm?

Passat? Skärp er!

Inget fel på dessa asiater men du svarade egentligen på din egen fråga, han har en korean för tillfället och det är främst krocksäkerhet han är ute efter i och med sitt byte. Och på den punkten står Volvo, med tanke på prisklassen, starkt. SAAB 9-5 är ännu bättre, men den verkar han inte riktigt lita på. smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
18 oktober 2012 · 17 478 Inlägg

Rquired skrev:

Dieselsmurfen skrev:
Varför detta Volvo-mjäkande? Toyota? Hyundai? Vad är problemet? Dessa är ju sjukt driftsäkra jämfört med en -förhållandevis- gammal svensk. Elantran min är den bästa bil jag haft. Alla kategorier, inte toppfart, men annars. En sådan så får du en "skitfin" får de pengarna som dessutom drar lite och har stor bagage. Automat och ACC går att fixa inom budget om man så vill.

Roligare att köra än en trött V70 kanske, men säker? Nja? Ser inte kul ut på parkeringen heller. Hm?

Passat? Skärp er!

Inget fel på dessa asiater men du svarade egentligen på din egen fråga, han har en korean för tillfället och det är främst krocksäkerhet han är ute efter i och med sitt byte. Och på den punkten står Volvo, med tanke på prisklassen, starkt. SAAB 9-5 är ännu bättre, men den verkar han inte riktigt lita på. smile

Läser för snabbt ibland... Men en Saab? Ja..? Why not?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
tragedy
18 oktober 2012 · 146 Inlägg

Rquired skrev:
Inget fel på dessa asiater men du svarade egentligen på din egen fråga, han har en korean för tillfället och det är främst krocksäkerhet han är ute efter i och med sitt byte. Och på den punkten står Volvo, med tanke på prisklassen, starkt. SAAB 9-5 är ännu bättre, men den verkar han inte riktigt lita på. smile

va i hela friden säger du? haha. vi ha väl dömt ut saab eller? wtf? turbobyte, motorbyte som brev på posten?! att hitta en bra va som o hitta en nål i en höstack va ja förstått. d va ngn i tråden som berätta hur jag ska hitta min saab o d va fan ta mig omöjligt.  big_smile

SportPilot Ubåtsingenjör
18 oktober 2012 · 7 232 Inlägg

tragedy skrev:

Rquired skrev:
Inget fel på dessa asiater men du svarade egentligen på din egen fråga, han har en korean för tillfället och det är främst krocksäkerhet han är ute efter i och med sitt byte. Och på den punkten står Volvo, med tanke på prisklassen, starkt. SAAB 9-5 är ännu bättre, men den verkar han inte riktigt lita på. smile

va i hela friden säger du? haha. vi ha väl dömt ut saab eller? wtf? turbobyte, motorbyte som brev på posten?! att hitta en bra va som o hitta en nål i en höstack va ja förstått. d va ngn i tråden som berätta hur jag ska hitta min saab o d va fan ta mig omöjligt.  big_smile

tycker du dömmer ut bilar hit och dit precis som om allt rasar hela tiden ...

allt rasar ingen modell är skottsäker

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
tragedy
18 oktober 2012 · 146 Inlägg

UPDATE, NU SKA NI FÅ HÖRA!

jag tror jag hittat drömbilen! v70, 2.5T 193hk, 27,000mil. komplett servicebok, manuell, farthållare, klima, dragkrok! fanns LITE LITE mindre än 50-öring med rost. kan man fixa d själv med sånt stift o isf hur gör man? 25k skulle den kosta btw!

åker o hämtar den direkt asså. va säger ni?

tragedy
18 oktober 2012 · 146 Inlägg

CHEEVA skrev:

tragedy skrev:

Rquired skrev:
Inget fel på dessa asiater men du svarade egentligen på din egen fråga, han har en korean för tillfället och det är främst krocksäkerhet han är ute efter i och med sitt byte. Och på den punkten står Volvo, med tanke på prisklassen, starkt. SAAB 9-5 är ännu bättre, men den verkar han inte riktigt lita på. smile

va i hela friden säger du? haha. vi ha väl dömt ut saab eller? wtf? turbobyte, motorbyte som brev på posten?! att hitta en bra va som o hitta en nål i en höstack va ja förstått. d va ngn i tråden som berätta hur jag ska hitta min saab o d va fan ta mig omöjligt.  big_smile

tycker du dömmer ut bilar hit och dit precis som om allt rasar hela tiden ...

allt rasar ingen modell är skottsäker

haha, jaså d tycker du? håller inte med dig då jag inte kan ett piss om bilar o dom andra på forumet gör utdömmandet åt mig. hade kunnat tänka mig en BMW 540 som polaren har, men han köpte 2 pga rostskada så han kan plocka från den andra.

känns knas men majoriteten säger volvo v70 men du menar jag är ute o cyklar o dom andra med som säger d?

SportPilot Ubåtsingenjör
18 oktober 2012 · 7 232 Inlägg

tragedy skrev:

CHEEVA skrev:

tragedy skrev:
va i hela friden säger du? haha. vi ha väl dömt ut saab eller? wtf? turbobyte, motorbyte som brev på posten?! att hitta en bra va som o hitta en nål i en höstack va ja förstått. d va ngn i tråden som berätta hur jag ska hitta min saab o d va fan ta mig omöjligt.  big_smile

tycker du dömmer ut bilar hit och dit precis som om allt rasar hela tiden ...

allt rasar ingen modell är skottsäker

haha, jaså d tycker du? håller inte med dig då jag inte kan ett piss om bilar o dom andra på forumet gör utdömmandet åt mig. hade kunnat tänka mig en BMW 540 som polaren har, men han köpte 2 pga rostskada så han kan plocka från den andra.

känns knas men majoriteten säger volvo v70 men du menar jag är ute o cyklar o dom andra med som säger d?

det jag menar är att v70 inte är ett under utav driftsäkerhet, men absolut inget dåligt val ändå ! Men det finns så många andra bilar som är lika bra, och kanske till och med lite bättre

sen tror jag att du letar efter en bil som inte finns, dvs en bil som aldrig går sönder. Vill du ha en driftsäker bil så ska du kolla efter japanskt.. vet inte hur krocksäkerheten är i de men jag skulle tro att tex en avensis är ganska krocksäker. Dessutom dricker de lite mindre än valfri v70, men v70in har högre komfort.

Japanska bilar är ofta driftsäkra som tusan, men även de går faktiskt isönder då och då

Men vill du ha en v70 ska du absolut köpa en sån ! Det är som sagt ingen dålig bil, men inte heller bilvärldens underverk. Och om valet hade stått mellan v70 och saab 9.5 hade jag tagit v70in utan att blinka, 9-5an lider som sagt utav sjukdomen motorrasis

Angående rosten på v70in du nämnde så får man slipa ner tills all rost är borta sen på med grundfärg och efter det vanlig lack, fuskar man med ett stift så kommer rosten fram igen efter ungefär en vecka

Senast redigerat av CHEEVA (18 oktober 2012)

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
Evildan
18 oktober 2012 ·

De avensisar som just nu ligger ute på blocket som rullat under 20000mil.

http://www.blocket.se/sodermanland?q=av … &md=th

Köp -01 och nyare, kamkedja i dom samt VVT-i.
Bra bilar, sköna stolar, jag 185cm 105 blandade kilon
(tycker SAAB 9-5stolar är smala i ryggen så nu har du ett hum om min kroppsbyggnad)
och sitter vettigt i Avensis, givetvis inte riktigt lika bra som i en V70N men klart dugligt att åka 40mil nonstop.

tragedy
18 oktober 2012 · 146 Inlägg

CHEEVA skrev:
det jag menar är att v70 inte är ett under utav driftsäkerhet, men absolut inget dåligt val ändå ! Men det finns så många andra bilar som är lika bra, och kanske till och med lite bättre

sen tror jag att du letar efter en bil som inte finns, dvs en bil som aldrig går sönder. Vill du ha en driftsäker bil så ska du kolla efter japanskt.. vet inte hur krocksäkerheten är i de men jag skulle tro att tex en avensis är ganska krocksäker. Dessutom dricker de lite mindre än valfri v70, men v70in har högre komfort.

Japanska bilar är ofta driftsäkra som tusan, men även de går faktiskt isönder då och då

Men vill du ha en v70 ska du absolut köpa en sån ! Det är som sagt ingen dålig bil, men inte heller bilvärldens underverk

Angående rosten på v70in du nämnde så får man slipa ner tills all rost är borta sen på med grundfärg och efter det vanlig lack, fuskar man med ett stift så kommer rosten fram igen efter ungefär en vecka

vad skulle du säga är en säkrare, billig o reparera, enkel o skruva med, lätt att få tag på delar samt rostfri bil i den prisklassen med samma komfort? jag är öppen för förslag fortf men fått jävligt mkt kött på benen vilken motor jag ska välja, vad jag ska kolla efter o etc.

jo, lite så kanske jag uppfattas men jag vill ha en bil som är billig o reparera som inte blir stående, lätt att hitta reservdelar i affär samt skrot, säkerhet. som sagt du ha vart med från början, du vet vilken typ av bil jag är ute efter. vill kunna fixa o trixa lite själv även om jag inte är hajj på detta. haha, kanske är ute efter mission impossible!? tongue

ok, ang rosten, är d ngt man kan göra själv eller så? måste man vända sig till en lackerare? stenskott o sånt, ska man va rädd att dom små "ärren" börjar rosta? big_smile är säkert mer skraj än vanligt i o med att ja inte kan ngt själv.

Xuri One Man Clan
18 oktober 2012 · 4 287 Inlägg

tragedy skrev:
UPDATE, NU SKA NI FÅ HÖRA!

jag tror jag hittat drömbilen! v70, 2.5T 193hk, 27,000mil. komplett servicebok, manuell, farthållare, klima, dragkrok! fanns LITE LITE mindre än 50-öring med rost. kan man fixa d själv med sånt stift o isf hur gör man? 25k skulle den kosta btw!

åker o hämtar den direkt asså. va säger ni?

de känns dyrt om du frågar mig,

När är kopplingen bytt ?

när är kamremmen bytt ?

besiktad ?

Min bil har inte ens gått hälften  och är nyare, jag gav inte så jälva mycke mer....

Volvo v70 D5 "Ocean race" (2006)
Volvo s40 (2001)
tragedy
18 oktober 2012 · 146 Inlägg

Xuri skrev:

tragedy skrev:
UPDATE, NU SKA NI FÅ HÖRA!

jag tror jag hittat drömbilen! v70, 2.5T 193hk, 27,000mil. komplett servicebok, manuell, farthållare, klima, dragkrok! fanns LITE LITE mindre än 50-öring med rost. kan man fixa d själv med sånt stift o isf hur gör man? 25k skulle den kosta btw!

åker o hämtar den direkt asså. va säger ni?

de känns dyrt om du frågar mig,

När är kopplingen bytt ?

när är kamremmen bytt ?

besiktad ?

Min bil har inte ens gått hälften  och är nyare, jag gav inte så jälva mycke mer....

ohfan, d är dyrt asså? vilken skit. den besiktigas innan jag får den isf på måndag.

koppligen ha ja inte en aning, men kamremmen va bytt nu för 2000 mil sen. ska kolla kopplingen imorn.

såg ngt under den som hängde i såna straps som satt lite jämte avgassystemet. i mitten till höger om bilen. om d kanske va ngn upphängning eller så.

ja körde inte den då han sa han besiktiga den innan.

SportPilot Ubåtsingenjör
18 oktober 2012 · 7 232 Inlägg

tragedy skrev:

CHEEVA skrev:
det jag menar är att v70 inte är ett under utav driftsäkerhet, men absolut inget dåligt val ändå ! Men det finns så många andra bilar som är lika bra, och kanske till och med lite bättre

sen tror jag att du letar efter en bil som inte finns, dvs en bil som aldrig går sönder. Vill du ha en driftsäker bil så ska du kolla efter japanskt.. vet inte hur krocksäkerheten är i de men jag skulle tro att tex en avensis är ganska krocksäker. Dessutom dricker de lite mindre än valfri v70, men v70in har högre komfort.

Japanska bilar är ofta driftsäkra som tusan, men även de går faktiskt isönder då och då

Men vill du ha en v70 ska du absolut köpa en sån ! Det är som sagt ingen dålig bil, men inte heller bilvärldens underverk

Angående rosten på v70in du nämnde så får man slipa ner tills all rost är borta sen på med grundfärg och efter det vanlig lack, fuskar man med ett stift så kommer rosten fram igen efter ungefär en vecka

vad skulle du säga är en säkrare, billig o reparera, enkel o skruva med, lätt att få tag på delar samt rostfri bil i den prisklassen med samma komfort? jag är öppen för förslag fortf men fått jävligt mkt kött på benen vilken motor jag ska välja, vad jag ska kolla efter o etc.

jo, lite så kanske jag uppfattas men jag vill ha en bil som är billig o reparera som inte blir stående, lätt att hitta reservdelar i affär samt skrot, säkerhet. som sagt du ha vart med från början, du vet vilken typ av bil jag är ute efter. vill kunna fixa o trixa lite själv även om jag inte är hajj på detta. haha, kanske är ute efter mission impossible!? tongue

ok, ang rosten, är d ngt man kan göra själv eller så? måste man vända sig till en lackerare? stenskott o sånt, ska man va rädd att dom små "ärren" börjar rosta? big_smile är säkert mer skraj än vanligt i o med att ja inte kan ngt själv.

Jag skulle tipsa om avsensis ... de är ju lite dyrare i delar, men å andra sidan behöver du nästan aldrig byta delar. Dessutom går de väldigt billigt.

Delar till volvo kostar ungefär som till bmw merca audi mm och delar finns över allt till de flesta bilar.

Rosten kan man fixa själv men de gäller att man är nog om man vill ha ett bra resultat, enklast är om du lägger upp en bild på skadan så man ser lite mer vad det handlar om.

Mission impossible är det inte, tycker det låter som typ de flesta bilar hehe.. skulle vilja säga att det finns många fler bra bilar än dåliga bilar

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
Evildan
18 oktober 2012 ·

CHEEVA skrev:

tragedy skrev:

CHEEVA skrev:
det jag menar är att v70 inte är ett under utav driftsäkerhet, men absolut inget dåligt val ändå ! Men det finns så många andra bilar som är lika bra, och kanske till och med lite bättre

sen tror jag att du letar efter en bil som inte finns, dvs en bil som aldrig går sönder. Vill du ha en driftsäker bil så ska du kolla efter japanskt.. vet inte hur krocksäkerheten är i de men jag skulle tro att tex en avensis är ganska krocksäker. Dessutom dricker de lite mindre än valfri v70, men v70in har högre komfort.

Japanska bilar är ofta driftsäkra som tusan, men även de går faktiskt isönder då och då

Men vill du ha en v70 ska du absolut köpa en sån ! Det är som sagt ingen dålig bil, men inte heller bilvärldens underverk

Angående rosten på v70in du nämnde så får man slipa ner tills all rost är borta sen på med grundfärg och efter det vanlig lack, fuskar man med ett stift så kommer rosten fram igen efter ungefär en vecka

vad skulle du säga är en säkrare, billig o reparera, enkel o skruva med, lätt att få tag på delar samt rostfri bil i den prisklassen med samma komfort? jag är öppen för förslag fortf men fått jävligt mkt kött på benen vilken motor jag ska välja, vad jag ska kolla efter o etc.

jo, lite så kanske jag uppfattas men jag vill ha en bil som är billig o reparera som inte blir stående, lätt att hitta reservdelar i affär samt skrot, säkerhet. som sagt du ha vart med från början, du vet vilken typ av bil jag är ute efter. vill kunna fixa o trixa lite själv även om jag inte är hajj på detta. haha, kanske är ute efter mission impossible!? tongue

ok, ang rosten, är d ngt man kan göra själv eller så? måste man vända sig till en lackerare? stenskott o sånt, ska man va rädd att dom små "ärren" börjar rosta? big_smile är säkert mer skraj än vanligt i o med att ja inte kan ngt själv.

Jag skulle tipsa om avsensis ... de är ju lite dyrare i delar, men å andra sidan behöver du nästan aldrig byta delar. Dessutom går de väldigt billigt.

Delar till volvo kostar ungefär som till bmw merca audi mm och delar finns över allt till de flesta bilar.

Rosten kan man fixa själv men de gäller att man är nog om man vill ha ett bra resultat, enklast är om du lägger upp en bild på skadan så man ser lite mer vad det handlar om.

Mission impossible är det inte, tycker det låter som typ de flesta bilar hehe.. skulle vilja säga att det finns många fler bra bilar än dåliga bilar

Generellt mkt bra bilar med bra säkerhet och komfort dessa Avensisar cool
http://www.blocket.se/sodermanland?q=av … &md=th

xXSammy
18 oktober 2012 · 6 571 Inlägg
De/Dem
jorgen72
18 oktober 2012 ·

Golf mk4 är ett väldigt bra val

twin_cam Smålänning
18 oktober 2012 · 7 877 Inlägg

V70N har ju sitt problem med hjullager fram, dom får du nästan byta kila ofta som du byter strumpor, ungefär lite enkelt som att byta strumpor dock, men tråkigt som fan.

Saabarna är driftsäkra, bara jävla skitsnack med motorras och grejer, det är nästan 10 år sen nu de problemen blev ordnade. Det är ju meningen man ska serva sin bil, och i saabarnas och VAG-bilarnas fall gäller det att byta olja dubbelt så ofta som serviceboken säger.

Men BMW? Mercedes? Ett evigt tjat om rost, men vi har ju det med att sköta sin bil... Gör man det upptäcker man skadorna i tid...

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
zemet
18 oktober 2012 · 4 041 Inlägg

Har du råd att inte köra svenskt? smile Inget ont om avensis men jag hade hellre kört v70.

Toyota är ju dock väldigt pålitliga så ett dåligt köp hade det inte varit på något sätt, inte lika krocksäkra som v70 dock? Och inte lika bekväma?

Små rostfläckar kan man fixa själv men det är svårt om det ska bli riktigt bra, är det bara den lilla skadan så hade jag bett något proffs fixa den för några hundringar.

Tesla Model S P85D "LingonExpressen" (2015)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang