Kapitän "The duke"

En mildare uppdatering av ett gammal custom objekt.
  • 176 Följare
  • 709 606 Visningar
  • Uppdaterades senast idag 08:49
HG_
15 februari 2015 · 2 481 Inlägg

big_smile Hittade denna sida: http://www.svar.ra.se/
En sida för den som vill hitta historia om sin bil. Kostar några kronor att få sin historia på bilen.

Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid. ;)
Opel Kapitän "The duke" (1962)
OpelP1
15 februari 2015 · 1 412 Inlägg

HG_ skrev:

OpelP1 skrev:
Kul att du får något gjort med din iaf.  smile

Min står det helt stilla med tyvärr och lär så förbli något år.

Man får sig ett ryck emellanåt, det kliar i fingrarna ibland & då måste jag bara pilla. tongue

Blir bara några sporadiska uppdateringar framöver eftersom jag inte är färdig med översvämningen i källaren.
När det blir lite varmare ute så var det tänkt att börja med ett altanbygge som det var tänkt att använda till sommaren tongue behöver ju ha någonstans att grilla & förtära dricka när andan faller in. tongue

Bilen står hemma nu så jag har lite närmare att pilla på den när jag får lite tid till övers. big_smile
(Jag slipper detta med att planera in med frugan.)

Stå stilla något år? Har det hänt något allvarligt? hmm

Okej, ja men något gjort är mer än inget gjort. smile

Nä det har inte hänt något allvarligt alls, har bara en del byggprojekt som måste fixas nu ett tag.
Har grejat 2 somrar med P2:an och före det var det min Suburban så nu kan det inte vänta längre helt enkelt.

Ska försöka se till att den står skyddad så inte rosten kommer igen under tiden. smile

HG_
15 februari 2015 · 2 481 Inlägg

OpelP1 skrev:

HG_ skrev:

OpelP1 skrev:
Kul att du får något gjort med din iaf.  smile

Min står det helt stilla med tyvärr och lär så förbli något år.

Man får sig ett ryck emellanåt, det kliar i fingrarna ibland & då måste jag bara pilla. tongue

Blir bara några sporadiska uppdateringar framöver eftersom jag inte är färdig med översvämningen i källaren.
När det blir lite varmare ute så var det tänkt att börja med ett altanbygge som det var tänkt att använda till sommaren tongue behöver ju ha någonstans att grilla & förtära dricka när andan faller in. tongue

Bilen står hemma nu så jag har lite närmare att pilla på den när jag får lite tid till övers. big_smile
(Jag slipper detta med att planera in med frugan.)

Stå stilla något år? Har det hänt något allvarligt? hmm

Okej, ja men något gjort är mer än inget gjort. smile

Nä det har inte hänt något allvarligt alls, har bara en del byggprojekt som måste fixas nu ett tag.
Har grejat 2 somrar med P2:an och före det var det min Suburban så nu kan det inte vänta längre helt enkelt.

Ska försöka se till att den står skyddad så inte rosten kommer igen under tiden. smile

Jo ja, det är ju sant, bara det blir gjort något så......
Men man vill ju mer än man hinner med hela tiden. hmm men, men, rom byggdes inte på en dag big_smile
Ja denna återkommande rost roll

Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid. ;)
Opel Kapitän "The duke" (1962)
RobbanGBG
22 februari 2015 · 294 Inlägg

HG_ skrev:

RobbanGBG skrev:
Roligt att det går framåt smile Bla bla bla...

Det är alltid roligt när det går framåt big_smile
Är röret för jävligt så tycker jag du ska byta till nytt. Har du lagt upp ett projekttråd än? Skulle vara roligt & se. tongue

Ja ja, jag får väl ta och göra det då smile Inga bilder än dock.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=302473

HG_
24 februari 2015 · 2 481 Inlägg

big_smile Äntligen fått gjort något igen då. big_smile
Jag analyserade tanken lite närmare & insåg ganska snabbt att det var ganska många små hål över hela översidan.
Så jag spacklade igen alla hål med tätnings spackel för bensintankar.
Var ganska tunt på många ställen, så jag ansåg att det inte var någon idè att svetsa igen hålen.
Idag fick jag hjälp med att zinkmåla tanken av arbetskollegan. big_smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/106/105325/105325-3e858d9da3e588e2dbe255b0e61f4022.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/106/105325/105325-005bd26ea4f525dca3520ac169e517e6.jpg

Är det någon som vet om det finns en liknande tank på en annan bil?

Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid. ;)
Opel Kapitän "The duke" (1962)
HG_
25 februari 2015 · 2 481 Inlägg

big_smile & nu har samma kollega målat grundfärg på tanken.

https://www1.garaget.org/gallery/images/106/105325/105325-83bb80f7fe8bd270c93b3894266346eb_large.jpg

Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid. ;)
Opel Kapitän "The duke" (1962)
MR_T
25 februari 2015 · 2 340 Inlägg

HG_ skrev:
big_smile & nu har samma kollega målat grundfärg på tanken.

http://www1.garaget.org/gallery/images/ … _large.jpg

Som ny. Tror även din lagning kommer fungera. Förarbetet var ju super så lagningen kommer sitta där i 50 år. Lagade själv en tank på samma sätt utan problem.

Thor Hot Rod "Modern Hot Rod" (2019)
HG_
25 februari 2015 · 2 481 Inlägg

big_smile jag hoppas att tanken håller till att jag hittar en ny. Eller en liknande. tongue

Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid. ;)
Opel Kapitän "The duke" (1962)
HG_
26 februari 2015 · 2 481 Inlägg

big_smile & vi fortsätter med en liten uppdatering igen då eftersom jag inte kunde låta bli big_smile

Nu ska vi se.... Har fått hem tanken nu & kunde ju inte låta bli & pilla med tankmätaren tongue
Plockade bort tankmätaren & kikade lite i tanken ifall det fanns skräp i den, men det var ju inte så mycket man kunde se.

https://www1.garaget.org/gallery/images/106/105325/105325-35518f46d6df8e3bf1d6239a98bf8991_large.jpg

En bild på den gamla 6 volts mätaren.

https://www1.garaget.org/gallery/images/106/105325/105325-7fc2f814ea4b0523bd2639c53ea739fb.jpg

Ska kolla om det finns något liv i den framöver. Kan ju bli till salu om intresse finns. big_smile

& den nya 12 volts mätaren.

https://www1.garaget.org/gallery/images/106/105325/105325-ea26a33d98647b552f24909d7908e9be.jpg

Tabellen som man skulle följa om man ska få rätt mätvärden.

https://www1.garaget.org/gallery/images/106/105325/105325-ee8ca74bd65b01d90869acd259abe056.jpg

Mätt & räknat,
så blir höjden på tanken (142mm) 5½" hög &
då blir måttet på inmätt höjd på mätaren 2 7/8" (73mm)
& armlängden på flytmojängen 3" (76,2mm)

(Jag fick ta hjälp av ett omvanlingstabell på nätet,
så är det någon som kan detta med tum bättre än jag, så får ni gärna göra ett inlägg. big_smile )

Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid. ;)
Opel Kapitän "The duke" (1962)
HG_
27 februari 2015 · 2 481 Inlägg

big_smile Nu fick jag färdigt tankmätaren. När jag skulle korta in mätaren så blev jag tvungen att modifiera lite för att det skulle stämma med måtten som stod på lappen som var med.
I samband med modifieringen blev skruven väldigt mycket kortare så det blev till att vänta till idag för att få tag i skruv som passade.
Efter att jag skruvat ihop alla små delar, pillat ner mätaren i hålet & skruvat fast mätaren så blev det så här:

https://www1.garaget.org/gallery/images/106/105325/105325-ca560ecb49371b76cc4c68ec2e64df41.jpg

Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid. ;)
Opel Kapitän "The duke" (1962)
lill_sunqen
28 februari 2015 · 203 Inlägg

den blev riktigt jävla bra tanken cool vart hitta du mätaren behöver en till min kadett 65a smile

Opel Rekord "Gammle dieseln" (1977)
MR_T
28 februari 2015 · 2 340 Inlägg

Ser ut som en ny tank.

Thor Hot Rod "Modern Hot Rod" (2019)
RobbanGBG
28 februari 2015 · 294 Inlägg

Ja jösses så fint det blir! Var hittar du kompisar som blästrar och målar tankar åt dig? Såna måste jag också skaffa big_smile

Kör du fortfarande med 6V elsystem eller ej?

HG_
28 februari 2015 · 2 481 Inlägg

lill_sunqen skrev:
den blev riktigt jävla bra tanken cool vart hitta du mätaren behöver en till min kadett 65a smile

Biltema & bds har. Ser likadana ut men skiljer sig markant i pris.

Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid. ;)
Opel Kapitän "The duke" (1962)
HG_
28 februari 2015 · 2 481 Inlägg

MR_T skrev:
Ser ut som en ny tank.

Jag är faktiskt ganska nöjd.

RobbanGBG skrev:
Ja jösses så fint det blir! Var hittar du kompisar som blästrar och målar tankar åt dig? Såna måste jag också skaffa big_smile

Kör du fortfarande med 6V elsystem eller ej?

Tackar, men mina arbetskolegor ska ha den största kredden för jobbet.
6 volts systemet var nog redan "urtaget" Innan jag köpte bilen. Ska göra om kabeldragningar när jag kommer så Långt. Tanken är att uppdatera till 12 voltssystemet.

Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid. ;)
Opel Kapitän "The duke" (1962)
RobbanGBG
4 mars 2015 · 294 Inlägg

Jag vet inte om du märkt det, men ibland blir det lite rost på de här Kapitänerna... smile Om man känner för att slipa bort lite och det inte ser allt för illa ut vad är den bästa färgen att blaska på efteråt som normal svenne meckare. Alltså inte pulverlack eller nå showroom stil, utan ligga under bilen och pensla helst. Jag hatar att rostlaga så vad är bästa  sättet att slippa det för överskådlig framtid? Vad lägger du på när du fixar under bilen?

HG_
4 mars 2015 · 2 481 Inlägg

RobbanGBG skrev:
Jag vet inte om du märkt det, men ibland blir det lite rost på de här Kapitänerna... smile Om man känner för att slipa bort lite och det inte ser allt för illa ut vad är den bästa färgen att blaska på efteråt som normal svenne meckare. Alltså inte pulverlack eller nå showroom stil, utan ligga under bilen och pensla helst. Jag hatar att rostlaga så vad är bästa  sättet att slippa det för överskådlig framtid? Vad lägger du på när du fixar under bilen?

Jag vet inte riktigt vad som kan rekommendera, men vanlig grundfärg med rostskydd i som du köper i välsorterade reservdelsaffärer kanske. roll
Men ska du verkligen gå in för det & slippa massa rost & rostlagningar på ett bra tag så rekommenderar jag att du
blästrar, målar med zink färg, grundar med epoxy grund & sedan lägger på body eller underredsmassa.
Ska man få bort all rost så måste man gå ner i porerna i plåten, då är blästern bra. tongue
Det är ju förstås beroende på hur långt man ska gå.

Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid. ;)
Opel Kapitän "The duke" (1962)
OpelP1
4 mars 2015 · 1 412 Inlägg

Finfint! smile

HG_
4 mars 2015 · 2 481 Inlägg

OpelP1 skrev:
Finfint! smile

Tackar big_smile

Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid. ;)
Opel Kapitän "The duke" (1962)
RobbanGBG
5 mars 2015 · 294 Inlägg

Jaha, duger vilken zinkfärg som helst, typ zinkspray från Biltema? Tycker mig läst i nån tråd här, kanske rent av OpelP1'ts, att det skulle finnas nån bättre slags Zinkfärg på penselburk att dra på efter slip eller blästring. Annars hade jag funderat på om inte en behandling med utspädd fosforsyra och sen epoxigrund kunde vara bra, alternativt typ POR-15 färg.


Och jo, en typ tip-girl och en schysst blästringsmackapär står högt på önskelistan. Men då måste jag ordna bättre mek-plats först.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang