Fjärrstyrt centrallås Volvo 940-94

Callediesel
28 oktober 2012 · 194 Inlägg

Hej jag har en Volvo 945 från 1994 den är importerad från Tyskland. Jag har centrallås men man måste vrida nyckeln i förardörren för att alla dörrar ska låsas upp. Jag funderar på att koppla in fjärrstyrning till mitt centrallås. Jag hittade det här kitet: http://www.vikinglarm.se/till-bilen/ovr … /c80/p177/
Nu till min fråga, vad behöver jag göra för att koppla in det, var ska det kopplas in och måste jag komplettera med någonting i bilen eller allting som behövs finns redan förutom det i Kitet.

tack på förhand

Vissa faller för grupptryck andra för laddtryck :)
Kolla gärna min 945a turbo dizzel :)
Volvo 945 tdic "Sotis" (1994)
Callediesel
29 oktober 2012 · 194 Inlägg

ingen som vet? smile

Vissa faller för grupptryck andra för laddtryck :)
Kolla gärna min 945a turbo dizzel :)
Volvo 945 tdic "Sotis" (1994)
IX ____________________________________
29 oktober 2012 · 1 340 Inlägg

-En extra c-låsmtor (940 har ingen original i förardörren) vikinglarm har någon variant, annars finns det billigare original på skroten, går att ta från en högerdörr

- Var det ska kopplas in står i det medföljande kopplingsschemat, troligtvis vid förardörren 

- Vad du behöver är grundläggande kunskaper och några enkla verktyg

Svävande svar men lycka till smile

För Volvo i tiden
Trafikförordning (1998:1276) kap. 3
71 § I dimma och vid kraftig nederbörd får dimljus användas istället för halvljus.
Är det bara jag som inte ser dimman? :P
Volvo 740 GLT "16 fina ventiler" (1990)
Callediesel
29 oktober 2012 · 194 Inlägg

aha okej tack, så jag kan alltså ta en c-lås motor från höger fram dörr? smile

Vissa faller för grupptryck andra för laddtryck :)
Kolla gärna min 945a turbo dizzel :)
Volvo 945 tdic "Sotis" (1994)
240bns
29 oktober 2012 · 1 008 Inlägg

Ja.
Du byter mao ut givaren i förardörren mot en motor, detta medför dock att du inte kan manöverera c-låset manuellt med nyckeln efter detta.

Alla anslutningar för larm hittar du vid pedalstället i en 4-polig svart och en 8-polig vit kontakt.

Callediesel
29 oktober 2012 · 194 Inlägg

aha okej, men alltså om om inte det fjärrstyrda centrallåset inte funkar kan jag inte öppna dörrarna manuellt då? Eller passagerar dörren går fortfarande att öppna manuellt?

Är det bara att koppla in den nya låsmotorn i samma kontakt som mao givaren var kopplad i?

Så det finns fördraget för larm redan? smile

Vissa faller för grupptryck andra för laddtryck :)
Kolla gärna min 945a turbo dizzel :)
Volvo 945 tdic "Sotis" (1994)
240bns
30 oktober 2012 · 1 008 Inlägg

Med nyckeln kan du självklart öppna enbart förardörren ( eller passagerardörr,baklucka) medan bakdörrarna får du öppna innifrån, mao funkar det precis som på en bil som saknar c-lås.

Nej, du får dra in 2st sladdar från c-lås motorn du monterar till förardörrens kontaktstycke vid huvöppnarspaken.
Där finns motsvarande 2st kablar som kommer från c-låset som är oanvända, som du kopplar ihop med.
Färgerna på dessa 2 är röd-vit och blå-röd.

Ja det är förberett med kablar fram till dessa kontaktstycken.
I den 4-poliga har du tändningsplus, konstantplus och jord.
I den 8-poliga har du c-lås manöver, blinkers hö+vä, dörrkontakt,bakluckekontakt
Det finns även en byglad 2-polig kontakt intejpad i närheten av de andra två, den är avsedd för startspärr av startmotorn till larmet.

C-låskablarna från fjärrstyrning/larm konfigurerar du så du får minusstyrning.

Saffranskalle Palfinger tekniker
30 oktober 2012 · 1 248 Inlägg

Köp en beg c-lås motor och flytta över givaren som sitter i dörren nu till den nya motorn. Då kan du använda c-låset som vanligt men du kan även fjärrstyra det. Enda nackdelen är att det kommer i otakt om man låser c- låset med öppen dörr.

Volvo Xc70 (2001)
Callediesel
1 november 2012 · 194 Inlägg

Aha okej så att efter att jag har kopplat in förardörrens lås motor till kontakterna, så är det bara att koppla in kontakterna i dosan till fjärrstyrningen?wink

Vissa faller för grupptryck andra för laddtryck :)
Kolla gärna min 945a turbo dizzel :)
Volvo 945 tdic "Sotis" (1994)
Fernicus Kejsare
21 oktober 2014 · 547 Inlägg

Bumpar och kapar tråden lite, då jag ska koppla in fjärrstyrning på min c-låsutrustade 945a.
Som jag förstått så behöver man en c-låsmotor samt en fjärrstyrning som verkar finnas lite här och var.
Men, vart gör jag av den givaren som nu sitter istället för c-låsmotor i förardörren? Ska den kopplas samman med motorn? Någon som kanske tillochmed har en före-/efterbild?

EDIT: Det verkar som att vissa har satt i en c-låsmotor i förardörren och dragit pinnen mellan motorn och låspinnen som redan sitter där, så att givaren låser upp hela bilen. På detta vis borde det ju gå att låsa upp bilen både via fjärr och med nyckeln, eller är jag ute och cyklar?

Senast redigerat av Fernicus (21 oktober 2014)

Tighten it until you hear a crack, and then back off a quarter turn.
Saffranskalle Palfinger tekniker
21 oktober 2014 · 1 248 Inlägg

När jag kopplade in mitt fjärr lås så tog jag och byggde ihop givaren som sitter i förardörren och en vanlig c-lås motor. Allt är förberett för det så det går att flytta om man är lite finurlig wink då fungerar det att låsa med nyckel samt med fjärr och c-låset fungerar i båda fallen smile

Volvo Xc70 (2001)
Mew
21 oktober 2014 · 2 157 Inlägg

Fernicus skrev:
Bumpar och kapar tråden lite, då jag ska koppla in fjärrstyrning på min c-låsutrustade 945a.
Som jag förstått så behöver man en c-låsmotor samt en fjärrstyrning som verkar finnas lite här och var.
Men, vart gör jag av den givaren som nu sitter istället för c-låsmotor i förardörren? Ska den kopplas samman med motorn? Någon som kanske tillochmed har en före-/efterbild?

EDIT: Det verkar som att vissa har satt i en c-låsmotor i förardörren och dragit pinnen mellan motorn och låspinnen som redan sitter där, så att givaren låser upp hela bilen. På detta vis borde det ju gå att låsa upp bilen både via fjärr och med nyckeln, eller är jag ute och cyklar?

Det behöver du ju inte göra? Du byter bara centrallåsmotorn, inte låscylindern.

Fernicus Kejsare
21 oktober 2014 · 547 Inlägg

VKN_940 skrev:
När jag kopplade in mitt fjärr lås så tog jag och byggde ihop givaren som sitter i förardörren och en vanlig c-lås motor. Allt är förberett för det så det går att flytta om man är lite finurlig wink då fungerar det att låsa med nyckel samt med fjärr och c-låset fungerar i båda fallen smile

Fiffigt! Var sitter den givaren förresten? Har inte varit inne i dörren på en 940 så är lite fundersam till hur man ska joxa ihop allt vid en sån här operation tongue

Mew skrev:
Det behöver du ju inte göra? Du byter bara centrallåsmotorn, inte låscylindern.

Hur menar du?

Tighten it until you hear a crack, and then back off a quarter turn.
Mew
21 oktober 2014 · 2 157 Inlägg

Fernicus skrev:

VKN_940 skrev:
När jag kopplade in mitt fjärr lås så tog jag och byggde ihop givaren som sitter i förardörren och en vanlig c-lås motor. Allt är förberett för det så det går att flytta om man är lite finurlig wink då fungerar det att låsa med nyckel samt med fjärr och c-låset fungerar i båda fallen smile

Fiffigt! Var sitter den givaren förresten? Har inte varit inne i dörren på en 940 så är lite fundersam till hur man ska joxa ihop allt vid en sån här operation tongue

Mew skrev:
Det behöver du ju inte göra? Du byter bara centrallåsmotorn, inte låscylindern.

Hur menar du?

Det sitter redan en givare i förardörren som ser exakt likadan ut som en centrallåsmotor, minus en extra kabel. Denna byter du ut mot en centrallåsmotor (kan tas från en passagerardörr då alla dessa har en). Då funkar det fortfarande att låsa upp med nyckel, och även med elektroniskt centrallås om du har det som behövs (relä och dosa för det som är original).

Fernicus Kejsare
21 oktober 2014 · 547 Inlägg

Mew skrev:

Fernicus skrev:

VKN_940 skrev:
När jag kopplade in mitt fjärr lås så tog jag och byggde ihop givaren som sitter i förardörren och en vanlig c-lås motor. Allt är förberett för det så det går att flytta om man är lite finurlig wink då fungerar det att låsa med nyckel samt med fjärr och c-låset fungerar i båda fallen smile

Fiffigt! Var sitter den givaren förresten? Har inte varit inne i dörren på en 940 så är lite fundersam till hur man ska joxa ihop allt vid en sån här operation tongue

Mew skrev:
Det behöver du ju inte göra? Du byter bara centrallåsmotorn, inte låscylindern.

Hur menar du?

Det sitter redan en givare i förardörren som ser exakt likadan ut som en centrallåsmotor, minus en extra kabel. Denna byter du ut mot en centrallåsmotor (kan tas från en passagerardörr då alla dessa har en). Då funkar det fortfarande att låsa upp med nyckel, och även med elektroniskt centrallås om du har det som behövs (relä och dosa för det som är original).

Det låter ju ännu smidigare! Hur kommer det sig att folk krånglat med den andra lösningen att med styrpinne koppla på c-låsmotor på låspinnen isånafall?

För då (med din lösning) behöver jag isåfall bara byta ut givaren mot motor, och dra kablarna till fjärrstyrningen? Funkar isåfall den c-låsmotorn som givare till de andra tre dörrarna? smile

Tighten it until you hear a crack, and then back off a quarter turn.
Mew
21 oktober 2014 · 2 157 Inlägg

Fernicus skrev:

Mew skrev:

Fernicus skrev:

Fiffigt! Var sitter den givaren förresten? Har inte varit inne i dörren på en 940 så är lite fundersam till hur man ska joxa ihop allt vid en sån här operation tongue


Hur menar du?

Det sitter redan en givare i förardörren som ser exakt likadan ut som en centrallåsmotor, minus en extra kabel. Denna byter du ut mot en centrallåsmotor (kan tas från en passagerardörr då alla dessa har en). Då funkar det fortfarande att låsa upp med nyckel, och även med elektroniskt centrallås om du har det som behövs (relä och dosa för det som är original).

Det låter ju ännu smidigare! Hur kommer det sig att folk krånglat med den andra lösningen att med styrpinne koppla på c-låsmotor på låspinnen isånafall?

För då (med din lösning) behöver jag isåfall bara byta ut givaren mot motor, och dra kablarna till fjärrstyrningen? Funkar isåfall den c-låsmotorn som givare till de andra tre dörrarna? smile

Du behöver kanske inte ens dra kablarna, det sitter fördraget bakom isoleringen ungefär mitt under det inre dörrhandtaget på nyare 940. Bara att koppla i centrallåsmotorn. smile

EDIT: Detta säger jag baserat på min egen erfarenhet med att flytta ett elektroniskt c-lås från en -97:a till en -96:a. Alltså VGA II, där relät sitter bakom handskfacket och dioden till larmet på förarsidan. Jag är osäker på när skiftet från VGA I till VGA II skedde, men jag tror din -94:a också ska ha VGA II. Om du är osäker så ta bort handskfacket (hela enheten) och kolla om det finns ett relä på höger sida.

Senast redigerat av Mew (21 oktober 2014)

Fernicus Kejsare
21 oktober 2014 · 547 Inlägg

Mew skrev:

Fernicus skrev:

Mew skrev:

Det sitter redan en givare i förardörren som ser exakt likadan ut som en centrallåsmotor, minus en extra kabel. Denna byter du ut mot en centrallåsmotor (kan tas från en passagerardörr då alla dessa har en). Då funkar det fortfarande att låsa upp med nyckel, och även med elektroniskt centrallås om du har det som behövs (relä och dosa för det som är original).

Det låter ju ännu smidigare! Hur kommer det sig att folk krånglat med den andra lösningen att med styrpinne koppla på c-låsmotor på låspinnen isånafall?

För då (med din lösning) behöver jag isåfall bara byta ut givaren mot motor, och dra kablarna till fjärrstyrningen? Funkar isåfall den c-låsmotorn som givare till de andra tre dörrarna? smile

Du behöver kanske inte ens dra kablarna, det sitter fördraget bakom isoleringen ungefär mitt under det inre dörrhandtaget på nyare 940. Bara att koppla i centrallåsmotorn. smile

EDIT: Detta säger jag baserat på min egen erfarenhet med att flytta ett elektroniskt c-lås från en -97:a till en -96:a. Alltså VGA II, där relät sitter bakom handskfacket och dioden till larmet på förarsidan. Jag är osäker på när skiftet från VGA I till VGA II skedde, men jag tror din -94:a också ska ha VGA II. Om du är osäker så ta bort handskfacket (hela enheten) och kolla om det finns ett relä på höger sida.

Är det fördraget i dörren och dioder till larmet även om det inte suttit fjärrstyrning eller larm från fabrik?
Om mina källor är rätt så bytte de till VG II efter -95, så jag misstänker (men måste dubbelkolla) att kontakterna till c-låset sitter nere vid pedalerna på min nittifyrnolla, är dock inte säker på detta.

Tighten it until you hear a crack, and then back off a quarter turn.
Mew
21 oktober 2014 · 2 157 Inlägg

Fernicus skrev:

Mew skrev:

Fernicus skrev:
Det låter ju ännu smidigare! Hur kommer det sig att folk krånglat med den andra lösningen att med styrpinne koppla på c-låsmotor på låspinnen isånafall?

För då (med din lösning) behöver jag isåfall bara byta ut givaren mot motor, och dra kablarna till fjärrstyrningen? Funkar isåfall den c-låsmotorn som givare till de andra tre dörrarna? smile

Du behöver kanske inte ens dra kablarna, det sitter fördraget bakom isoleringen ungefär mitt under det inre dörrhandtaget på nyare 940. Bara att koppla i centrallåsmotorn. smile

EDIT: Detta säger jag baserat på min egen erfarenhet med att flytta ett elektroniskt c-lås från en -97:a till en -96:a. Alltså VGA II, där relät sitter bakom handskfacket och dioden till larmet på förarsidan. Jag är osäker på när skiftet från VGA I till VGA II skedde, men jag tror din -94:a också ska ha VGA II. Om du är osäker så ta bort handskfacket (hela enheten) och kolla om det finns ett relä på höger sida.

Är det fördraget i dörren och dioder till larmet även om det inte suttit fjärrstyrning eller larm från fabrik?
Om mina källor är rätt så bytte de till VG II efter -95, så jag misstänker (men måste dubbelkolla) att kontakterna till c-låset sitter nere vid pedalerna på min nittifyrnolla, är dock inte säker på detta.

Japp, iallafall i bilar med VGA II. Jag känner till åtminstone en 940 -94 som har VGA II, men det kanske beror på när den togs ut. Kolla det iallafall, så du inte får tag i fel system. Skulle du ha VGA I är jag inte säker på hur långt det är fördraget, då jag inte har utfört den operationen på en sådan bil.

Senast redigerat av Mew (21 oktober 2014)

Fernicus Kejsare
21 oktober 2014 · 547 Inlägg

Mew skrev:

Fernicus skrev:

Mew skrev:

Du behöver kanske inte ens dra kablarna, det sitter fördraget bakom isoleringen ungefär mitt under det inre dörrhandtaget på nyare 940. Bara att koppla i centrallåsmotorn. smile

EDIT: Detta säger jag baserat på min egen erfarenhet med att flytta ett elektroniskt c-lås från en -97:a till en -96:a. Alltså VGA II, där relät sitter bakom handskfacket och dioden till larmet på förarsidan. Jag är osäker på när skiftet från VGA I till VGA II skedde, men jag tror din -94:a också ska ha VGA II. Om du är osäker så ta bort handskfacket (hela enheten) och kolla om det finns ett relä på höger sida.

Är det fördraget i dörren och dioder till larmet även om det inte suttit fjärrstyrning eller larm från fabrik?
Om mina källor är rätt så bytte de till VG II efter -95, så jag misstänker (men måste dubbelkolla) att kontakterna till c-låset sitter nere vid pedalerna på min nittifyrnolla, är dock inte säker på detta.

Japp, iallafall i bilar med VGA II. Jag känner till åtminstone en 940 -94 som har VGA II, men det kanske beror på när den togs ut. Kolla det iallafall, så du inte får tag i fel system. Skulle du ha VGA I är jag inte säker på hur långt det är fördraget, då jag inte har utfört den operationen på en sådan bil.

Ska kolla upp det! Oavsett, hur kopplar jag sedan in fjärrstyrningen på befintliga relän?

Tighten it until you hear a crack, and then back off a quarter turn.
Mew
21 oktober 2014 · 2 157 Inlägg

Fernicus skrev:

Mew skrev:

Fernicus skrev:

Är det fördraget i dörren och dioder till larmet även om det inte suttit fjärrstyrning eller larm från fabrik?
Om mina källor är rätt så bytte de till VG II efter -95, så jag misstänker (men måste dubbelkolla) att kontakterna till c-låset sitter nere vid pedalerna på min nittifyrnolla, är dock inte säker på detta.

Japp, iallafall i bilar med VGA II. Jag känner till åtminstone en 940 -94 som har VGA II, men det kanske beror på när den togs ut. Kolla det iallafall, så du inte får tag i fel system. Skulle du ha VGA I är jag inte säker på hur långt det är fördraget, då jag inte har utfört den operationen på en sådan bil.

Ska kolla upp det! Oavsett, hur kopplar jag sedan in fjärrstyrningen på befintliga relän?

Eftersom det är VGAII jag känner till, tänker jag utgå från det. Mycket möjligt att det är samma på VGAI. Just nu sitter det i så fall ett "relä" innehållandes typ en bygel (för startspärrens skull?) bakom handskfacket. Det finns plats dör ett dubbelkontaktrelä där, men detta är enkelt, så halva utrymmet är tomt. Detta låtsasrelä byter du ut mot ett larmrelä som heter 210/211 (svart relä med siffrorna på toppen, sök på det så ser du hur det ser ut) som har dubbelkontakt.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang