SAAB 9-3 -01 2.0t - Spjällhus bråkar även efter byte

CloakedAlien
1 november 2012 · 16 Inlägg

Tjo!

Jag har en söt liten Saab som det går troll i mer eller mindre hela tiden. Veckan efter att tryckslangen till servon sprang läck (och fick bytas för 3500) så tvärdog bilen när jag skulle parkera den.

Efter lite trixande märkte jag att den gick fint så länge jag höll lite gas. Fortsättningsvis dog den på tomgång hela tiden. Motorlampan lös.

Vi tog felkod, det var spjällhuset. Det byttes mot ett begat från Bildemo. Nollades både mekaniskt och felkodsmässigt. Gick bra en stund men sen satte den igång igen, dock mildare.

Vi har kollat felkoden igen och det är fortfarande spjällhuset. Den går lite bättre, den dör bara på tomgång vid kallstart. Får den rulla i en minut eller två håller den en 500-1000 varv utan problem.

Vi har fått lite tips från verkstaden, såsom att ha lilla sladden till spjället urkopplad när vi nollar.

Till saken hör att bilen, vid två tillfällen, helt tappat gas under färd (dvs gaspedalen har inte gjort ett skvatt).
Första gången rullade jag in på en busshållplats men gasen kom automatiskt tillbaks precis innan jag skulle till att stanna.

Och nu i morse tvärdog motorn igen under färd, men det löste sig genom att vrida om tändningen.

Verksta'n menar på att det kan vara spjällhusets fel men jag tänkte dubbelkolla med flera utifall att det kan vara ett tecken på att finns följdfel eller att det är ett tecken på något annat problem som ger missvisande spjällhusfel smile

Kize
19 januari 2013 · 22 Inlägg

tänk att jag faktiskt varit med om precis samma sak som du beskriver.
även vajande tomgång och vid jämn gas, plus att bilen nu inte startar varm och när den väl startar så lyser CE lampan. och bilen går i limphome, och varje gång man läst felkoden så är det spjäll huset..

Rusken
30 juni 2014 · 2 Inlägg

Hej,
Jag har exakt samma problem med min saab 93 aero 02, lyckades du lösa ditt problem och hur i sånt fall? smilesmile

xXSammy
30 juni 2014 · 6 570 Inlägg

Byt till ett nytt eller renoverat spjällhus.

De/Dem
Kize
30 juni 2014 · 22 Inlägg

jag löste problemet efter många svordommar, plockade isär och rengjorde hela spjällhuset och fann då att kablarnas "hölje" var sönder torkat.
Lödde dit nya kablar och har aldrig varit med om det problemet igen smile

Rusken
1 juli 2014 · 2 Inlägg

jag har bytt spjällhus en gång men hjälpte inte, men idag hitta jag en vakumslang som de va hål i, så har bytt den och ska nolla datorn imorgon och testa om de va den som stökade till det :-)

tyclon
20 november 2014 · 20 Inlägg

Jag har lite funderingar kring spjällhus. Har själv en 9-3 Aero -00 som varvar upp lite efter att man har växlat. Pratade med Maptun och de trodde att det beror på spjällhuset. Nu undrar jag, är det samma spjällhus till alla saabar med T7? dvs 9-3 och 9-5. Behöver man programmera om bilen när man bytt spjällhus på dessa bilar? Eller är det bara och byta?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang