Audi A3 Haldex

Audiknugen
1 november 2012 · 70 Inlägg

Hallå !
Jag har en Audi a3 Ts Quattro, köpt för ca 6 månader sedan 18600 lugnt körda mil!
En sak jag har funderat länge och hårt på... och det är när jag tar en kurva i lite högre hastighet och ESP´n kickar in .. så skramlar det vid växellådan ... och detta gissar jag är haldexen som går in...

Och nu till min fråga skall det låta som om två drev skaver mot varandra eller skall det vara ljudlöst ? eller är det bara att slänga ut fördelnings lådan ?!!


Tacksam för svar!!! Trevlig kväll

// Pontus smile

Audi A3 (2000)
Svanb3rg
1 november 2012 · 187 Inlägg

Min Haldex låter iaf inte när den hugger in,vet inte om min Passat är med ljudisolerad kanske?

Never underestimate the power of stupid people in large groups...
Volkswagen Passat 3,2 FSI 4-Motion DSG "The Nitrous Express" (2007)
Audiknugen
2 november 2012 · 70 Inlägg

Svanb3rg skrev:
Min Haldex låter iaf inte när den hugger in,vet inte om min Passat är med ljudisolerad kanske?

Saken är den att jag känner av när någonting under mig börjar driva.. sen ifall det är fördelningsboxen eller om det är nåt annat det vågar jag inte svara på hmm Sen en fråga till? hur vet jag om jag har traction control? Är det "obligatoriskt" med quattro eller är det ett tillval ?

Tacksam för svar // Pontus

Audi A3 (2000)
matteeee Ingen himmel är så blå som min
2 november 2012 · 2 972 Inlägg

Vid växellådan? Haldexen sitter precis framför bakaxeln och växellådan sitter fram bredvid motorn, så är det därifrån du hör något så är det antingen kopplingen, växellådan eller fördelningslådan gissar jag - inte Haldexen iaf.

Förenklad skiss på hur det ser ut:
http://www.autoslexikon.hu/images/Haldex%20kuplung.gif

Senast redigerat av matteeee (2 november 2012)

/Mattias
Hyundai Kona Electric "This is the way" (2020)
Audiknugen
2 november 2012 · 70 Inlägg

matteeee skrev:
Vid växellådan? Haldexen sitter precis framför bakaxeln och växellådan sitter fram bredvid motorn, så är det därifrån du hör något så är det antingen kopplingen, växellådan eller fördelningslådan gissar jag - inte Haldexen iaf.

Förenklad skiss på hur det ser ut:
http://www.autoslexikon.hu/images/Haldex%20kuplung.gif

Då gissar jag på fördelningslådan... Urgh-.-

Audi A3 (2000)
Funkiee Saab älskare!
2 november 2012 · 4 597 Inlägg

kolla så att bussningarna är skyssta, kan va så att när allt börjar jobba så vrider ju saker sig, och sen är nån bussning dålig o börjar rassa eller så, bara under o kolla o tryck o bänd o ryck smile

Volvo XC70 "Polestar" (2016)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang