Hjälp med inkoppling av M3 backspeglar! (Kopior)

-BMW-Motorsport- ///M-Power
19 november 2012 · 1 032 Inlägg

Hej!

Som där står på rubriken så behöver jag hjälp med att få mina M3 backspelgar (kopior) att fungera. Från bilen så är där fyra sladdar med färgerna vit/svart, vit/blå, blå/svart och brun. Från backspeglarna så kommer där fyra sladdar med färgerna blå, röd, gul och vit. Jag provade och koppla i dem på måfå men det fungerade inte. Så någon som har något förslag på hur jag kan göra?

Tack på förhand!
Mvh Johan

Volvo 855R "BTCC-Replika" (1996)
Volvo S40 T4 (Rydell Edition) "BTCC-Replika" (1999)
BMW E30 320iM Coupé "M3 Sport Evolution" (1987)
NdL Konstruktör
19 november 2012 · 1 053 Inlägg

Känns ju som att du borde få liv i dem om du testar alla tänkbara kombinationen.
Steg ett är ju att hitta rätt för plus och minus.

Du kan inte plocka bort glaset och se hur det är kopplat på baksidan?

-BMW-Motorsport- ///M-Power
19 november 2012 · 1 032 Inlägg

NdL skrev:
Känns ju som att du borde få liv i dem om du testar alla tänkbara kombinationen.
Steg ett är ju att hitta rätt för plus och minus.

Du kan inte plocka bort glaset och se hur det är kopplat på baksidan?

Ja det får jag göra, dem är ju liksom helt nya så det ska fungera. Och ja det kan jag göra, men vill ju inte rycka o slita så nått går sönder. Men provar att flytta på dem och ser hur det går. Tack så mycket!

BMW E46 M3 "Time Attack Projekt" (2002)
BMW E30 320iM Coupé "M3 Sport Evolution" (1987)
Volvo S40 T4 (Rydell Edition) "BTCC-Replika" (1999)
blink_pj
20 november 2012 · 477 Inlägg

du bör ju fått med ett kopplingsschema till dom nya speglarnas kablage/signaler!
vilka kablar som nu ska anslutas med varandra får du mäta fram en kabel i taget från bilens kablage, eller hitta ett kopplingsschema med kablarnas färgkoder

antar att dom fyra du har original är för el justering och uppvärmning

* Lars Ström tog en tur i sin nya El-bil. Fick Sladd, tappade Kontakten och slog en Volt!
-BMW-Motorsport- ///M-Power
20 november 2012 · 1 032 Inlägg

blink_pj skrev:
du bör ju fått med ett kopplingsschema till dom nya speglarnas kablage/signaler!
vilka kablar som nu ska anslutas med varandra får du mäta fram en kabel i taget från bilens kablage, eller hitta ett kopplingsschema med kablarnas färgkoder

antar att dom fyra du har original är för el justering och uppvärmning

Ja det är bara det att jag köpte dem av en privatperson och han skickade inte med ett kopplingsschema. Men ja som du säger så borde jag kanske kunna mäta mig fram mha en multimeter. Tack för hjälpen, det uppskattas! smile

-BMW-Motorsport- ///M-Power
2 augusti 2013 · 1 032 Inlägg

Tjena!

Jag har nu påbörjat installationen av mina M3-backspeglar och har lyckats få den på förarsidan att gå upp/ner på rätt sätt, men trycker man vänster/höger så går den ändå upp/ner. Någon som har en aning om hur man ska koppla dem och vilka färger som är till vad?

Från bilen:
Brun
Blågrön (svartvit på förarsidan)
Svartblå
Blåvit

Från den nya backspegeln:
Röd
Vit
Svart
Blå

/ Johan

blink_pj
4 augusti 2013 · 477 Inlägg

googlar man lite olika så värkar det som det oftast är Röda och Vita kablar som jobbar upp/ner och Blåa Svarta och Gula kablar i sidled
I ditt fall kan det då KANSKE vara nånting så här:
      vänster: + blå / - svart
      höger:    + svart / - blå
      upp:       + vit / - röd
      ner:       + röd / - vit

För att sedan koppla ihop med orginal kablaget så kan du sätta tillbaka orginalspeglarna i kontakten igen och mäta + och - på varje kabel både upp och ner och sida till sida så får du fram vilka kablar som "samarbetar"

Senast redigerat av blink_pj (4 augusti 2013)

* Lars Ström tog en tur i sin nya El-bil. Fick Sladd, tappade Kontakten och slog en Volt!
-BMW-Motorsport- ///M-Power
4 augusti 2013 · 1 032 Inlägg

blink_pj skrev:
googlar man lite olika så värkar det som det oftast är Röda och Vita kablar som jobbar upp/ner och Blåa Svarta och Gula kablar i sidled
I ditt fall kan det då KANSKE vara nånting så här:
      vänster: + blå / - svart
      höger:    + svart / - blå
      upp:       + vit / - röd
      ner:       + röd / - vit

För att sedan koppla ihop med orginal kablaget så kan du sätta tillbaka orginalspeglarna i kontakten igen och mäta + och - på varje kabel både upp och ner och sida till sida så får du fram vilka kablar som "samarbetar"

Stort tack för svar! Dem backspeglarna som satt på innan var inte original, och inte heller el-styrda så det kan bli ett problem att mäta där men bra förslag annars. Men borde inte ex. brun (från bilen) och ex. svart (från backspegeln) vara jord? Så att en av kablarna sköter ex. både vänster/höger?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang