Saab 9000 Aero -96 - Klickande relän och tjuvström

PerArne Mycke vill ha mer...
22 november 2012 · 611 Inlägg

Har problem med min Saab 9000 Aero -96 och undrar ifall nån av er har nån ide på vad det kan vara?

1. När jag vrider på tändningen utan att starta så efter nån sekund så börjar ett relä att tok klicka och samtidigt så klickar tomgångsmotorn och evap ventilen i höger framskärm i samma takt. Varför? Varit så sen jag köpte bilen.

2. Bilen drar ur ett full laddat batteri över natten. Har mätt med ampere tång vid batteriet och direkt när man lägger på batteripolen så börjar den på 30A och sjunker sakta med säkert ner till 16A

Dessa prylar har jag kopplat ifrån utan resultat på ampere mätningen så kan då ute slutas:

* Generator, lossat B+ kabeln
* Startmotor, kopplat annan kabel mellan batteri och strömfördelare bredvid batteri och inte använt den tjocka kabeln som går mellan batteri-startmotor-generator
* Dragit ur stereo
* Slutsteg, lossat säkring på strömkabel
* Kopplat ur AC-panel
* Dragit ur säkring för säkring både i säkringspanel inne i bilen och den i motorutrymmet (Kom på nu vid skrivning att jag inte provat säkringarna i boxen för ABSen)
* Tändkassett, drog ur kontakt

Men ingen framgång och det luktar inget konstigt i bilen och ingen rök nånstans så det är inget grov kortslutning nånstans. Bilen går att starta och generator laddar som den ska, dock kan varvräknaren fladdra lite mycke medans varvtalet är relativt stabilt men det tror jag inte är så mycket att bry sig om.

Någon som kan ha nå ideer eller tips? Bilen blir bara billigare för varje dag...

//Per-Arne
sebastianfrodin
5 mars 2013 · 50 Inlägg

Testade allt som du testat utan framgång, till slut blev jag så irriterad att jag röck alla relän i motorutrymmet och kom fram till att det är kortis i kontakten på AC-pumpen wink

Saab 9000 AERO "Mangs performance" (1996)
PerArne Mycke vill ha mer...
5 mars 2013 · 611 Inlägg

sebastianfrodin skrev:
Testade allt som du testat utan framgång, till slut blev jag så irriterad att jag röck alla relän i motorutrymmet och kom fram till att det är kortis i kontakten på AC-pumpen wink

Va det så simpelt?? haha jaha men va bra smile

//Per-Arne
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang