Hotrod -34 coupe C5 chassi

Hotrod/svängjänk/räserbil.... Vill ha en bil att köra med till jobbet och kunna dra ett varv på knutstorp, men även lite rivstart i malmö. Då bygger man en cobra. Men inte jag.... Jag bygger en -34 cupa!
  • 308 Följare
  • 427 372 Visningar
  • Uppdaterades senast 29 mars 2018
scaryeyes
27 november 2012 · 855 Inlägg

Första dundertabben upptäckt! Man kan se på nån bild att infästningarna till övre bärarmar bak sitter väldigt högt.
Jag har mätt som en idiot på corvetten som står här i garaget. Men upptäckte för ett tag sen att vänster bakspindel var krokig. Så när jag fick spindeln var jag bergsäker på att måtten var rätt och jag bara byggde ihop men måtten
var helt galet i höjd bevisligen

Senast redigerat av scaryeyes (28 november 2012)

Varför betala mer när man kan få hälften till samma pris???
I have 50 prototypes of various whatevers around the house
-MATS- VWetgirig hobbymekare
27 november 2012 · 1 917 Inlägg

Det var kanske inte så kul direkt yikes

Men jag har aldrig kollat närmare på ett rodbygge med denna typ av chassi innan, så jag bara försöker se och lära av din text och dina bilder - håll humöret uppe bara, så kommer det säkert att gå vägen big_smile !

Mina projekt: Patinerad VW typ 1 1955 -- Resto-looker VW typ 117 1957 - - BigBlock Edsel 1959 - - Cabbad VW typ3 1968
.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>
scaryeyes
28 november 2012 · 855 Inlägg

Ja ja! Humöret är uppe. Har råkat ut för värre saker utan att bryta ihop. Som att kuggstången ligger i karlskoga och ja behöver den igår.....
Men eftersom arbetet med framvagnen tog tvärnit pga det, så började jag med dom nya fästöronen i stället.
Närstudie av hur det kommer att bli. Då med ganska stora förstärkningsplåtar, plus integrerat stötdämparfäste mittemellan. men det kan jag inte göra förrän jag har mina coilovers. Räckte inte med orginal stötdämpare att titta på, då QA1 har en något annan approach vad gäller uppbyggnaden. Finns lite vinklar att ta hänsyn till där. Mer om det nästa år.
Lite suddigt men dimmigt i garaget åxå. Mina ögon ser i alla fall liknande ut.....

https://www1.garaget.org/gallery/images/119/118730/118730-7fbf46502bd53cfa1f72848f94800a01.jpg

Senast redigerat av scaryeyes (28 november 2012)

Varför betala mer när man kan få hälften till samma pris???
I have 50 prototypes of various whatevers around the house
scaryeyes
29 november 2012 · 855 Inlägg

Så! Ser mer ut som bärarmar från en bil nu.

https://www1.garaget.org/gallery/images/119/118730/118730-1c27f58dd425f7f29af8c9c108fd72c8.jpg

Mycket starkare konstruktion nu med 4mm plåt bakom fästörat. Och även under som inte är färdigsvetsad ännu.

https://www1.garaget.org/gallery/images/119/118730/118730-7c976357896371e3167da0a04f2916f3.jpg

Varför betala mer när man kan få hälften till samma pris???
I have 50 prototypes of various whatevers around the house
scaryeyes
30 november 2012 · 855 Inlägg

Oj oj! Det blir brett! Men ser ju fräckt ut. Fast kommer aldrig kunna få den så låg som förebilden. Så vidare jag inte kapar upp hjulhuset så jag kan sänka ner karossen mer. Får fundera lite på det. Blir custom skärmar då åxå i så fall eftersom jag måste ändra radien på hela hjulhuset. Men det är ju bara plast.......

https://www1.garaget.org/gallery/images/119/118730/118730-9aa1f865c3b065075349abef9532851e.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/119/118730/118730-d26ec9d12fbc6ce2cfb8f49defd4e8ec.jpg

Varför betala mer när man kan få hälften till samma pris???
I have 50 prototypes of various whatevers around the house
-MATS- VWetgirig hobbymekare
30 november 2012 · 1 917 Inlägg

Ser ju duktigt fett ut cool ! Men ska du inte flytta karossen ett par cm längre bak istället för att modda skärmarna?

Mina projekt: Patinerad VW typ 1 1955 -- Resto-looker VW typ 117 1957 - - BigBlock Edsel 1959 - - Cabbad VW typ3 1968
.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>
scaryeyes
30 november 2012 · 855 Inlägg

Ser inte att det skulle hjälpa. Däremot moddat hjulhus och 17" hjul i stället som denna

https://www1.garaget.org/gallery/images/119/118730/118730-2c5eae6a53d29e8dce2a8f179b9f6aeb.jpg

Man ser att hela radien är mindre och uppflyttad över axeln
The way to go!

Det KAN vara så arr 33:orna har mindre hjulhus än 34. Det vet jag inte. Factory 5 är ju en 33:a roadster

Senast redigerat av scaryeyes (30 november 2012)

Varför betala mer när man kan få hälften till samma pris???
I have 50 prototypes of various whatevers around the house
Monkey-FreaK
30 november 2012 · 165 Inlägg

tycker inte du ska ha skärmar på den! borde vara helt öppen. även utan huv

scaryeyes
30 november 2012 · 855 Inlägg

jo skulle jag velat, men inte med den framvagnen. Hade sett hemskt ut. Sen vill jag ha skärmar huv och huvsidor eftersom det är tänkt att användas till vardags. Då vill man inte putsa motor dagligen....
Men tanken är god!

Varför betala mer när man kan få hälften till samma pris???
I have 50 prototypes of various whatevers around the house
scaryeyes
30 november 2012 · 855 Inlägg

-MATS- skrev:
Men ska du inte flytta karossen ett par cm längre bak

Ser lite ut som karossen sitter långt fram på bilden. Men det ser inte så ut i verkligheten. Beror lite på var man står och tar bilden. Men jag har bara gått på pressningarna i innerskärmen, (som kom på 34, finns inte på 33:an) som ser ut som en kråkfot. Dom ska markera axelcentrum har jag hört. Men visst finns det toleranser på allt. Ögat måste ju avgöra i slutänden.
Ser annorlunda ut när den är högre

http://billshobbyshop.net/My%2034%20For … e-SOLD.JPG

Senast redigerat av scaryeyes (30 november 2012)

Varför betala mer när man kan få hälften till samma pris???
I have 50 prototypes of various whatevers around the house
Monkey-FreaK
30 november 2012 · 165 Inlägg

scaryeyes skrev:
jo skulle jag velat, men inte med den framvagnen. Hade sett hemskt ut. Sen vill jag ha skärmar huv och huvsidor eftersom det är tänkt att användas till vardags. Då vill man inte putsa motor dagligen....
Men tanken är god!

Aa okej då förstår jag dig! wink  bygger själv en Hotrod i skolan så tongue

scaryeyes
30 november 2012 · 855 Inlägg

Monkey-FreaK skrev:

scaryeyes skrev:
jo skulle jag velat, men inte med den framvagnen. Hade sett hemskt ut. Sen vill jag ha skärmar huv och huvsidor eftersom det är tänkt att användas till vardags. Då vill man inte putsa motor dagligen....
Men tanken är god!

Aa okej då förstår jag dig! wink  bygger själv en Hotrod i skolan så tongue

BILDER BILDER!

Varför betala mer när man kan få hälften till samma pris???
I have 50 prototypes of various whatevers around the house
scaryeyes
30 november 2012 · 855 Inlägg

Kommer kanske inte se så vansinnigt hög ut. Men måste svetsa färdigt framvagn så jag får ner den på hjul. Men ganska mycket att ta hänsyn till ifall karossen måste flyttas.

https://www1.garaget.org/gallery/images/119/118730/118730-f0b46cefb94b581c60aee9f032aef316.jpg

Som tex placeringen av rattstång. Corvette tilt med elektrisk teleskop. Blir lätt att dölja den klumpen.... NOT!

https://www1.garaget.org/gallery/images/119/118730/118730-ebab1e0a35e70466eee3842a901de327.jpg

Senast redigerat av scaryeyes (30 november 2012)

Varför betala mer när man kan få hälften till samma pris???
I have 50 prototypes of various whatevers around the house
scaryeyes
3 december 2012 · 855 Inlägg

Jaha... Slut på rör igen som vanligt. Kom till garaget och fastnade framför datorn för att det är så förgrymmat kallt! Har redan frusit ballen av mej trots att det var 15 grader här när jag kom...... Bara att hålla i det kalla låset gör att en kanna kaffe inte har någon nämnvärd inverkan.
Men har börjat fundera i banorna bränsletankar. Kommer bli en stor tank som tyvärr blir för högt placerad. Men kommer en mindre bakom vänster ryggstöd som ska fungera som catchtank. Där sitter pumpen till sprutet. Det är tänkt att gravitationen ska sköta påfyllningen där, så den alltid är full. Sen luftning upp till en gemensam slang vidare till kolkannister och orginal purge ventil. På så sätt kan jag ha ett helt tätt tanklock. Ska hitta ett mycket hett racing lock som ska sitta på höger flygel precis ovanför luckan.
Ska börja så smått med infästningar för lilla tanken och batteriet längst ner i ramen nu. Blir en 4mm aluplåt på var sida. (pga det finns)
Funderar lite på sittplats åxå. Soffa eller racingstolar...... Man sitter ju som klistrad med 5-punktsbältet. Och racingstolar är svåra att ta sig ur och i.

tänker ännu

Varför betala mer när man kan få hälften till samma pris???
I have 50 prototypes of various whatevers around the house
pekkysson
3 december 2012 · 188 Inlägg

nice bygge... prem lagd och håller med om att det är lätt att bli kall om bollarna nu i garaget sad

delray58
3 december 2012 · 120 Inlägg

det går åt snabbt!  låter bra det där med tanken=) annars är det bara göra om gör rätt;) tycker du ska ha racingstolar åå fempunktsbälte=) ee ju bra och om det händer en olycka...

scaryeyes
3 december 2012 · 855 Inlägg

Men hur får man plats med barnstol mittemellan i en -34????? Ska ju ha drag på den så man kan åka på semester. (swedenrock, racingträffar, etc)

Senast redigerat av scaryeyes (3 december 2012)

Varför betala mer när man kan få hälften till samma pris???
I have 50 prototypes of various whatevers around the house
delray58
3 december 2012 · 120 Inlägg

scaryeyes skrev:
Men hur får man plats med barnstol mittemellan i en -34????? Ska ju ha drag på den så man kan åka på semester. (swedenrock, racingträffar, etc)

ja då blev de lite svårt:( men i värsta fall får du fixa en likadan till frugan;) ne men då måste de väl bli soffa?

Sevenfold JSH Konsult
3 december 2012 · 329 Inlägg

mysigt med pren på roddar=)

En kunglig hovleverantör av bra skit
855 RWD
Passat 3B 18 zoll
-MATS- VWetgirig hobbymekare
3 december 2012 · 1 917 Inlägg

scaryeyes skrev:
Men hur får man plats med barnstol mittemellan i en -34????? Ska ju ha drag på den så man kan åka på semester. (swedenrock, racingträffar, etc)

Har haft exakt samma funderingar som du - hur ska man kunna åka rod och ändå ha både damen och sitt/sina barn med? hmm

När jag ska bygga rod (det har jag lovat mig själv att göra iaf ... ) får det nog bli en sedan eller phaeton med både fram- och baksoffa, annars lär ju inte ekvationen rod+familj=sant gå ihop roll

Mina projekt: Patinerad VW typ 1 1955 -- Resto-looker VW typ 117 1957 - - BigBlock Edsel 1959 - - Cabbad VW typ3 1968
.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang