Byta motor volvo 740 till v8

Ej-son
28 november 2012 · 171 Inlägg

Hej har kollat runt och insett att det skulle varit roligt med en åtta i 744, Jag har ju en allmänt sliten och ful 740 med b230f 1988,
Hur mycket är det som behövs göra om man tar en Chevy 350 med tillhörande 700 låda? som ett exempel bara.

från en van kanske. om det ska vara bessiktnings godkänt då måste man ju byta bromsar om jag fattat rätt?Är 197 hk i en 350 ungefär enligt blocket.  Man måste väll bygga ny kardantunnel? och motor fästen såg att det fanns nått kitt för 3tusen. men hur blir det med bakaxel och kardan?

Bara planer än så länge men skulle varit riktigt kul.

schnauz
28 november 2012 · 1 758 Inlägg

Finns många trådar om detta och vad jag minns finns det ingen 350 som har tillräckligt lågt vridmoment för att kunna reggas i en 740.

Nybergrobin
28 november 2012 · 2 380 Inlägg

Det finns väl motorsvagare alternativ som ser exekt lika dant ut som cheva 350? Sedan när skiten är reggad så byter du motor och kör som fan smile

nixon89 klabbarpan
28 november 2012 · 3 041 Inlägg

Om jag inte minns fel så ska det funka med en 305:a. Sitter ju i vanar m.m alt en liten 289:a? Problemet sitter ju intw i hästkrafterna utan i vridet..

Volvo V70 "Blöjexpressen" (2006)
Volvo 940 T5 "Tss racing" (1991)
Nybergrobin
28 november 2012 · 2 380 Inlägg

305 har jag starkt för mig att det ska gå att rega med smile

tekniknissen1
29 november 2012 · 866 Inlägg

axeltrycket ? SB väger!! Volvo har jag för mig att dom godkänner 238 hk och 310 Nm(328 Nm om man har max 2.95:1 på ettans växel)  i 740
BMW har en fin v8 på 3,5 liter 235 hk 320 Nm och väger lite E39 97-98

Ej-son
29 november 2012 · 171 Inlägg

okej en 305a säger ni,  ska kolla på det är sugen på att börja med den, joo har faktist kollat på BMW men det är ju så jäkla mycket el på dem? med alla databoxar och sånt då äre ju bättre med en gammal åtta och bara bygga motorfäste och bredda/höja kardantunnel svarva kardan och säkert flytta över medbringaren, och flytta över bränslepumparna och om det är rattväxel göra nått smart fäste till den, bara planer ännu men nångång ska det bli av hoppas jag

Oves_Bror
1 december 2012 · 456 Inlägg

Och om du ska regga den så måste motorn komma från en nyare bil med avgasrening och all avgasrening måste följa med.

Så du behöver en nyare åtta med nån typ av insprutning samt katalysatorn/torerna,kolkanister,lambdasonder och vad mer det kan finnas på en sån?
EGR kanske?

growing old is mandatory growing up is optional
Racebo Racebo
1 december 2012 · 420 Inlägg

Ej-son skrev:
Hej har kollat runt och insett att det skulle varit roligt med en åtta i 744, Jag har ju en allmänt sliten och ful 740 med b230f 1988,
Hur mycket är det som behövs göra om man tar en Chevy 350 med tillhörande 700 låda? som ett exempel bara.

från en van kanske. om det ska vara bessiktnings godkänt då måste man ju byta bromsar om jag fattat rätt?Är 197 hk i en 350 ungefär enligt blocket.  Man måste väll bygga ny kardantunnel? och motor fästen såg att det fanns nått kitt för 3tusen. men hur blir det med bakaxel och kardan?

Bara planer än så länge men skulle varit riktigt kul.

Eftersom du har en -88 årsmodell så är dom inte så nogran med katalysatorn (behöver inte ta orginal bara om det finns en). Så du kan köra med förgasare, det dryga blir väll med returen för soppan som sitter orginal på 740.

700 lådan är för stor och du får kapa upp kardan tunneln, det du skulle göra där är att ta en 350 låda som passar presis i orginal tunneln eller en PG låda.

Fördelen med PG lådan är att den ger så lite vrid ifrån motorn så om du har orginal vridet i motorn (om man nu vet om vad den ligger på) så kanske mellan 10-5nm mindre än orginal!

Broms väg så skulle jag (om jag vore dig) att leta efter en framvagn ifrån en 960 (760/940 kanske går?) eller en gammal volvo 700-900 seriens ambulans, då har du bra bromsar och en framvagn.

Bakaxeln på 740 är det nog lungt med den bakre kardan den slipper du göra nånting på, men den främre kardan får du kapa till rätt längd för att få på den "nya" växellådan och om du ska ha en PG/350 låda slipper du kapa i kardantunneln. Det blir bökigare med en 700 och om du ska börja trimma och vill ha en bättre låda så finns det eftermarknads grejer till PG/350 eftesom det är många som använder dom väldigt mkt inom racing (håller på med Dragracing där PG och 350 är väldigt kända).

Ja, det går att bessikta med en 350 men bessiktningen blir väll lite skepptiska, det du skulle kunna göra är att få tag på en 305 för att den har mindre hästar, mindre vrid och lite lättare. om du ska börja trimma så är det ingen skillnad på 305 och 350, inte mycket iaf bägge håller lika mkt. Sen kan du ju stroka om 305 till en 350, då blir både du och bessiktningen glada (dom kollar mäst på motor nummret och kollar vad det är för motor).

Jag tänkte att slänga i en V8 i min 960 så jag köpte en 305 med insug, fögge (650 eller en 700, är en holley iaf), fördelare och startmotor samt en PG låda med turbin. Men fick en v70 med T5 så det blir väll att slänga i den istället, så om du behöver grejer så har jag motor och låda. Det är bara och höra av dig!

Kolla in mitt 855:a projekt som ska bli till en V70 och släng gärna en komentar:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=260405
Kolla även in mitt andra projekt där jag håller på med en 960 som ska få sig en T5:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 2#p3562952
Volvo 944 FTT polisbil "fulltryckarn" (1993)
Racebo Racebo
1 december 2012 · 420 Inlägg

Oves_Bror skrev:
Och om du ska regga den så måste motorn komma från en nyare bil med avgasrening och all avgasrening måste följa med.

Så du behöver en nyare åtta med nån typ av insprutning samt katalysatorn/torerna,kolkanister,lambdasonder och vad mer det kan finnas på en sån?
EGR kanske?

Det är för årsmodeller ifrån -92 och fråmåt på bilen dom kollar inte på motorn.
Det går att bessikta med fögge om alla dess utsläppen är okej men det brukar vara lite jobbigt så många sätter ditt orginal sprut iaf!

Kolla in mitt 855:a projekt som ska bli till en V70 och släng gärna en komentar:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=260405
Kolla även in mitt andra projekt där jag håller på med en 960 som ska få sig en T5:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 2#p3562952
Volvo 944 FTT polisbil "fulltryckarn" (1993)
schnauz
1 december 2012 · 1 758 Inlägg

Racebo skrev:
Det är för årsmodeller ifrån -92 och fråmåt på bilen dom kollar inte på motorn.
Det går att bessikta med fögge om alla dess utsläppen är okej men det brukar vara lite jobbigt så många sätter ditt orginal sprut iaf!

Årsmodell har ingen betydelse i det fallet, det är när bilen är tagen i bruk som räknas. Första januari 1993 går gränsen, inte -92.
Ska man stoppa i en motor utan katalysator måste man ha avgascertifikat på motorn, det slipper man däremot om motorn har kat.

Racebo skrev:
Eftersom du har en -88 årsmodell så är dom inte så nogran med katalysatorn (behöver inte ta orginal bara om det finns en).

Jo, det måste vara rätt katalysator för just den motorn.

Senast redigerat av schnauz (1 december 2012)

Ej-son
1 december 2012 · 171 Inlägg

Då har man lite kött i frysen så nu vet jag lite, men returen är ju lätt är ju bara att plugga den i värsta fall ta och modifiera om tankarmaturen ska kolla vidare på det här tack!

schnauz
1 december 2012 · 1 758 Inlägg

Ej-son skrev:
Då har man lite kött i frysen så nu vet jag lite, men returen är ju lätt är ju bara att plugga den i värsta fall ta och modifiera om tankarmaturen ska kolla vidare på det här tack!

Fixa soppareturen är ju en piss i Mississippi om man ska byta motor och växellåda.

tekniknissen1
1 december 2012 · 866 Inlägg

Eller en fis i rymden ;-)

m4kk1
1 december 2012 · 27 Inlägg

Cheva 350 är inga problem att slänga i, de kan du göra på en helg utan tvekan. skippa 700 lådan bara och ta en 350 istället, men se till och ha ett yoke från rätt kardan till lådan som du svetsar på främre kardan bara. bromsar osv är lungt. Se till att du inte får tag i en sur van motor! = lägre effekt. du vill ha gamla 60 tals gjutningen på blocket!


OCH GLÖM INTE SÄTTA DIT EN BTR INNAN DU STARTAR! annars får du renovera förgasare!

Senast redigerat av m4kk1 (1 december 2012)

kimb0 MOPAR
5 december 2012 · 44 Inlägg

Ska du regga bilen så måste du ha tbi sprutet kvar på motorn
Då du måste ha cat o lambda sond.

Hmmm Does it Spool??
Volkswagen golf 2 GTI 8V "Roffen" (1984)
Oves_Bror
25 december 2012 · 456 Inlägg

kimb0 skrev:
Ska du regga bilen så måste du ha tbi sprutet kvar på motorn
Då du måste ha cat o lambda sond.

Precis det jag redan sagt, om man inte har nån ovärderlig kontakt som kan skriva intyg på motorn, så behövs det en motor som redan är certifierad, och då behöver man en nyare motor som har katalysatoravgasrening original
samt all övrig avgasrening. Tro mig jag har reggat några fordon med nyare motorer....

Är bara fordon som är av 75 års modell eller äldre som är enklare.

growing old is mandatory growing up is optional
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang