Julles BMW depå... E36 332Ti Compact och E23 733i -81

E36 323ti compact går som bruksbil just nu men ska i S50 med rotrex kompresssor som påbörjas nu i höst. E23:an har blivit sugtrimmad förrförra vintern. Nu ska småfelen fixas till och den ska snyggas till lite.
  • 74 Följare
  • 67 604 Visningar
  • Uppdaterades senast 16 februari 2016
Jullee
2 december 2012 · 235 Inlägg

Nu är det dags tycker jag, funderade på att dra igång en projekttråd till min 328 när jag pillade med den. Kände att det skulle bli en seg tråd att läsa och inte så mycket som skulle hända. Så det skippades .

Jag har vanan att göra mer än vad jag planerat från början och då drar det ut på tiden och jag blir less och tar en paus. Men nu ska jag dra lite fort igenom vad jag gjort med min 328, har försvunnit en hel del bilder under tiden. Har ju ändå haft bilen i 4 1/2 år. Sen när jag gått igenom den historian lite smidigt så ska jag visa vad som donas med as we speak som det så fint heter.

Här har vi den som det såg ut för ungefär 4-4 1/2 år sen, Byte av dålig framskärm och lite trams. Sen byggdes lite ljudinstallation också. Dom bilderna har tyvärr gått förlorade och ljudet är numera urplockat.
https://www1.garaget.org/archive/86/85070/114162/114162-1084391.jpg

Ett år senare (tror jag) blev det nya fälgar. Dom fick smaka på en trottoarkant vid en snurr i slutet av sommaren.
https://www1.garaget.org/gallery/images/86/85070/85070-ca94933fef41d1d0235f3f2cb8b8f9ae.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/86/85070/85070-c36512bffe91fe72cbdd2c85d996e9b1.jpg

Skador: 2 fälgar skeva. Höger drivaxel, hjullager, bärarm/spindel, undre länkarm, bromsrör, nav.
Detta fixades och jag testade bilen så den gick rakt och fint efter. Det small jävligt hårt mot trottoaren. Anledningen till att drivaxeln gick sönder var för att det var så exrem toe in och positiv camber så vid bogseringen knäcktes knuten. Bilden är det svårt att se att det var så pass snett.

Hur som helst så gick bilen rakt och det planerades att riva ner bakvagnen för renovering av dåliga bussningar och kopplingen skulle bytas i samma vända. Det var dock inte planerat att måla och fixa allt från början men sen är ju jag lite "har man en gång börjat så kan man göra det ordentligt"

https://www1.garaget.org/gallery/images/86/85070/85070-2b5f6172bd1a1aad54b3efee144bab9a.jpg

Till powerflexbussningarna fixades nya tjockare brickor. Läst lite om brickorna som kom med att några vikt dom för dom är lite svaga. Så det fick bli 5 eller 6 mm tjocka laserskurna rosfria brickor istället. Rätt ska vara rätt, så slipper man göra om det sen.
https://www1.garaget.org/gallery/images/86/85070/85070-03a6e88b7a4198928058d59180298fe8.jpg

Allt målades och smälldes upp på bilen igen. Framvagnen fick också en renovering. Har inga bilder på den, men det byttes mycket där och målades. Nya länkarmar, stystag, styrleder, droplinks och polyuretanbussningar till krängare och länkarmar.
https://www1.garaget.org/gallery/images/86/85070/85070-c17876f48cfe3169842637155f047bc8.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/86/85070/85070-1f2c930f34b185d55752f9e0053754ba.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/86/85070/85070-184ede4ae32699a515436de875db0803.jpg

En liten service och kopplingbyte ägde också rum + lite extra smått så som nya baklysen och shortshift och renoverat länkage.
https://www1.garaget.org/gallery/images/86/85070/85070-a5eed20e2c97e43385a9bb04b5272e24.jpg

Bilen kördes inte den sommaren som var 2010 tror jag. Till sommaren 2011 köptes ny fjädring för att komplettera den nyrenoverade upphängningen. Dessa var av märket BC racing. Nya fälgar hade jag skaffat lite tidigare och dom fick sig nya framsulor så att däcken inte skulle gnida så mycket skärmkant. Lyktorna tonades och en m-front införskaffades och monterades+ lite annat smått trams.
https://www1.garaget.org/gallery/images/86/85070/85070-948aed51995e0710300680f12ac0c1ed.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/86/85070/85070-114be74c586156cee57031563539a43d.jpg

Så det får vara allt för ikväll. Smäller upp mer bilder och skriver vidare om 328:an imorgon. Kommer också lägga upp planerna kring e23:an efter jag har sammanfattat klart 328:an

// Jullee

Senast redigerat av Jullee (19 januari 2016)

Tuggummimannen Taggad
3 december 2012 · 1 507 Inlägg

Äntligen tråd uppe! big_smile

/T

Volvo 740 GLT 16v "Olga" (1990)
BMW 318is Turbo "Liket" (1993)
Jullee
3 december 2012 · 235 Inlägg

Otur som vanligt med bilderna. Datorn packade ihop nyss, eller nja grafikkortet och jag har inga passande verktyg hemma att flytta över hårddisken till datorn jag sitter med nu. Det får bli imorgon istället, men jag kan slänga in några bilder vad som hände inför denna sommar som jag har på denna dator.

Till 2012 så hade jag inte alltför mycket planerat. Skulle mest lägga pengarna på att fräscha upp fälgarna. Fälgarna var skrapade runt om av tidigare ägare och jag körde iväg dom till Intera för svetsning av kanten på 1 ställe och sen svarvning på alla kanter.
Fick tillbaka dom och då blev det till att plocka isär skiten. Hylsan jag hade passade inte riktigt så jag nötte på med lednyckel en kväll hemma på soffbordet.
https://www1.garaget.org/gallery/images/86/85070/85070-445d4ae9f17adec32cbe2e9a4b8da275.jpg

Inga problem att dela på dom heller, en träbit och 2-3 slag på centrumet så lossnade dom. Kördes iväg till blästring och fick tillbaka dom ca 1 v senare. En tabbe var att läppen blästrades så det blev ett helvete att få bort alla porer för poleringen. Slipade i 1-1/2 månad, kul grej va?

En förpolerad, en grovslipad och en orörd blästrad
https://www1.garaget.org/archive/86/85070/114162/114162-2693705.jpg

Jag hade köpt GT3 replika stolar som slängdes in på orginal underreden, för ställbarhetens skull.

https://www1.garaget.org/gallery/images/86/85070/85070-7940f44fe5bcfcfe0e397580679544c1.jpg

Dagen kom då första bilträffen ägde rum, fälgarna var inte klara så jag fick låna en uppsättning schyssta hjul så länge. Tackar Frippe_08 för det. En gt läpp monterades eftersom att dtm läppen jag beställt 2 gånger från schmiedmann inte passade. Surt som fan för jag gillade den.

https://www1.garaget.org/gallery/images/86/85070/85070-920743b951f00e431176f1668e4f94fb.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/86/85070/85070-2072222d01bcf3367229c53f10e0f1aa.jpg

Nytt mål för fälgarna sattes upp, jag hade nämligen tröttnat som fan på dom. Allt som kunde strula gjorde det. Färgen till skruvarna och muttrarna och centrumkåporna var lite fel kulör. Jag hade pulverlackerat centrumen och skulle färgmatcha resten med våtlack. Det var lättare sagt än gjort, mer om det sen. Dom skulle nu vara klara till första bimmers of sweden träffen.

Sagt och gjort, fälgarna blev färdiga 2 dagar innan träffen om man bortser från centrumkåporna. Dom var äntligen körbara. Bilen sänktes kvällen innan träffen 3cm till fram och 2cm bak. Cambern ställdes så negativt det gick med topplagringarna fram för att det skulle gå att köra hyfsat normalt. Blev en clean tuck stance som jag fortfarande är nöjd med.

https://www1.garaget.org/gallery/images/86/85070/85070-e4608138da22b6bcf419387767e05556_tn.jpg

Bilen fastnade på en del bilder, kul att inte bara jag gillade bilen
https://www1.garaget.org/archive/86/85070/114162/114162-2775273.jpg
https://www1.garaget.org/archive/86/85070/114162/114162-2808196.jpg
https://www1.garaget.org/archive/86/85070/114162/114162-2808206.jpg

En bild på insidan av fälgen, den ska ju också vara lika fräsch smile
https://www1.garaget.org/archive/86/85070/114162/114162-2855295.jpg

Jag körde bilen utan att göra något i princip på hela sommaren. Kul att bara använda ibland också när man är rätt nöjd.

Färgen till centrumkåporna hade skannats på akzo nobel och en färkod togs fram. Det blandades också klarlack specialez alá 70 glans. Köpte sen färg och lackerade dom efter semestern. Bilder från sommaren på det har jag inte för min mobil blev stulen. Men har från precis innan jag ställde av bilen.

http://sphotos-b.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash4/384272_10151109950422057_1033565678_n.jpg

Och en bild vid avställningsdagen, höjd för tidigare nerslag på besiktning.
http://sphotos-d.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-prn1/58874_10151116489487057_1665449625_n.jpg

Såja. Det var ungefär vad som hänt med bilen. Finns lite annat som fjäderbensstag fram och bak och lite smått men kanske kommer någon lite bild senare på sånt.

Nu blir det fokus på nya projektet. Köpte den lite impulsivt i augusti för jag ville ha en gammal BMW. Den hade rullat 500mil på 15år så fanns lite smått att göra. Tar och börjar skriva om det en annan dag.

En eller 2 bilder ska ni få i alla fall

https://www1.garaget.org/archive/86/85070/301947/301947-2860198.jpg

https://www1.garaget.org/archive/86/85070/301947/301947-2860214.jpg

Så det får vara allt för idag. Blev rätt långt det här, lyckades ju såklart också stänga ner webbläsaren när jag gjort halva så fick göra om allt på nytt. Släng gärna en kommentar, har inte fått nåt vidare gensvar ännu men det skulle uppskattas

// Julle

Jullee
10 december 2012 · 235 Inlägg

Blir inga bilder på några dagar nu, ska beställa en ny dator ikväll så den kommer väl om några dagar. Datorn jag använder för tillfället läser min telefon som en kamera/skrivare och jag kan inte få upp några filer att flytta över.

Kanske kommer en lista på vad som ska göras med gammelbilen ikväll om jag hinner. Håller på för fullt i garaget med den, börjar ljusna lite när man får börja plocka ihop saker igen. Det höjer meklusten som fan!

// Julle

Kollan
11 december 2012 · 618 Inlägg

Fyfan va stilig!

Jullee
12 december 2012 · 235 Inlägg

Så där ja,  nu är nya datorn igång och jag tänkte jag skulle slänga upp ett par bilder.

Jag ska försöka hinna ikapp där jag är just nu i projektet på några dagar, så då blir det "liveuppdatering".

När jag köpte 7:an så var det lite småpill som jag skulle fixa. Förra ägaren köpte bilen nylackad fast demonterad, så lacken är väldigt fin. Dock så var det 15 år sedan den blev lackerad, men han hade bara kört ca 500mil under alla dom åren. Så den har klarat sig bra. Den blev också underredsbehandlad efter lackeringen så den ser schysst ut undertill också. Bilen är manuellkonverterad så det sitter en 5-vxl 260 låda i. Den var typbessad med lådan i maj detta år också så jag slapp det strulet. Satt faktiskt en 3 växlad automat innan. Skriver lite mer info sen,  nu blir det lite bilder

Sakerna som jag visste skulle fixas vid köpet var att byta urtrampningslager, växellänkage och alla tänddelar + lite annat småpill. Så jag rev ner lådan och den läckte från packboxen.

https://www1.garaget.org/gallery/images/86/85070/85070-71e737ea9246adf0bfcb7940f0d2522c.jpg

Bytte boxen framtill, bak var nyligen bytt av tidigare ägaren så den lämnades.

https://www1.garaget.org/gallery/images/86/85070/85070-8993a8ae5828d57f61e887f0e7c5ddab.jpg

Som ni kanske ser så var motorn äcklig och dränkt i alla möjliga vätskor som läckte.

https://www1.garaget.org/gallery/images/86/85070/85070-4cdb0f95baa057f0aad39265319e0bd7.jpg

Jag bestämde mig till slut för att plocka ur motorn för en rejäl renovering i och med att princip alla packningar och packboxar läckte. Så läckte toppackningen vatten utåt som rann på blocket.

https://www1.garaget.org/gallery/images/86/85070/85070-f8b52ca0d147fa7d10bf64b75dc38fc3.jpg

Fick hjälp av frippe_08 att ta ur motorn. Vi börjar bli rätt vana att ta ur bmw 6:or nu, har blivit några stycken. Fast denna strulade lite

https://www1.garaget.org/gallery/images/86/85070/85070-b5b5f03f8ba04602ae766b866240a74e.jpg

Toppen av, den är nu vid detta tillfälle inlämnad för renovering. Det har portats lite, vässad kam, lashcaps och byte av styrningar på avgassidan skall göras + fräsning av säten/inslipning ventiler och planing. Ska beställa extraktorgrenrör nu denna vecka om jag hinner med det också. Så blir med andra ord en lite lättare sugtrimning, det är skoj.

https://www1.garaget.org/gallery/images/86/85070/85070-e5949a7d0d3691702ae812a38f86c3eb.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/86/85070/85070-4217c9dd3cb5964107f7e9ad8046e047.jpg

Allt för ikväll, kommer en uppdatering imorgon också. Stay tuned

// Julle

Senast redigerat av Jullee (19 december 2012)

Jullee
13 december 2012 · 235 Inlägg

Tänkte skriva lite vad som ska göras med 7:an.

* Renovering av motorn, allt förutom botten har rivits isär för renovering.
* Sugtrimmas lätt med bla, portad topp, lashcaps, vässad kam, extraktorgrenrör mm. Eventuellt etanolkonvertera, beroende på hur den går efter trimningen.
* Motorn och alla delar ska lackeras
* En ljudinstallation har påbörjats, fick läggas på is för motorrenoveringen. Ska inte synas mycket, utan bara låta lite mer.
* Bagageutrymmet ska fixas till. Klädseln är dålig, så jag funderar att bygga lite i trä och bygga in slutsteget lite smidigt.
* Bilen ska sänkas avsevärt. Modifiera en uppsättning coilovers så dom passar.
* Nya banor till fälgarna, lite bredare än det är nu. (inte högsta prioritet)
* Snygga upp elen i motorrummet, fixa fönsterhissarna bak, ny ratt (gamla sprucken) Sy en växeldamask och städa upp i inredningen.
* Plåten bakom stötfångaren fram ska antingen fixas och lackeras om eller bytas ut. Beroende på skicket, lite svårt att se när stötfångaren är monterad.

Det här ska göras inför sommaren 2013, vissa ändringar kommer säkert ske. Sen ska den användas som bruksbil på sommaren och 328:an får stå hela sommaren. Ska jag börja planera ett motorbygge i den istället. M50 med kompressoröverladd är det jag siktat in mig på. Men pengarna kommer styra det motorbygget.

Har köpt ett lass med motordelar och annat smått till m30;in också. Var ett jävla strul att hitta rätt spole eftersom styrsystemet är bytt till ett Motronic istället för L-Jetronic.  Går åt mycket pengar när dfet är massor av smådelar också.

Tändstift, tändkablar, spole, fördelarlock, fördelararm, kamkedja, spännare, släpa, oljeopumpkedja, styrskena, sotningssats, toppbultar, kompletteringssats vattenpump, remmar, pinnbultar/muttrar till topp, hela växellänkaget, urtrampningslager, pilotlager, packboxar t. låda, oljefilter/olja, luftfilter. Säkert glömt massor men ja ni fattar, det byts ut mycket.

https://www1.garaget.org/gallery/images/86/85070/85070-de2376c9ad8fcf450d4f5bed56b06f14.jpg

Tvättade motorn och motorutrynnet

Före
https://www1.garaget.org/gallery/images/86/85070/85070-4bce34a8d60e8767ca956f1331c54640.jpg

Efter
https://www1.garaget.org/gallery/images/86/85070/85070-edfb6927e1718ad2f2ffb562a372ab05.jpg

Före
https://www1.garaget.org/gallery/images/86/85070/85070-7575caa846eb04cb3a8edb3cf999b95b.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/86/85070/85070-1b6c09b100c02e91e675701ada693c17.jpg


Efter
https://www1.garaget.org/gallery/images/86/85070/85070-b2b756f5fba58a05e69b595e5afd19c2.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/86/85070/85070-8107f4681737e1220389cc8a0b13b33c.jpg

Blev förvånad över hur pass rent det blev ändå.

Gjorde i ordning vinterfälgarna till bruksbilen. Dom var äckliga och rostiga så körde lite med trissan och slaskade på lite silverfärg.

https://www1.garaget.org/gallery/images/86/85070/85070-6483efea9fa3f3097d5e99e8b9871997.jpg

150 hk räcker till fint på vintern, väldigt rolig att köra nu big_smile Den har fått smaka lite varv.

Mer imorgon. lägg gärna en kommentar

Senast redigerat av Jullee (19 december 2012)

Jullee
14 december 2012 · 235 Inlägg

Nu är det sista inlägget innan jag är framme i nutid. Imorgon ska det härjas i garaget, hann inget idag. Ska också hämta mina styrningar till avgassidan på toppen från Meca imorgon.

Kedjor och släpa/skena bytt

https://www1.garaget.org/gallery/images/86/85070/85070-17081ad696ba4a976fd455d36a472646.jpg

Bytt packboxen bak också

https://www1.garaget.org/gallery/images/86/85070/85070-f9a969fadf8a680033ea7ba67f9034e3.jpg

Knöligt att få dit när motorn sitter i stativ. Men limmade packningen så den hölls på plats med packningsgucka och lyckades få dit skrället.

https://www1.garaget.org/gallery/images/86/85070/85070-637a08e949a0c5bac6ba94366aeea807.jpg

Insuget skulle också rensas för slipning och tvätt

https://www1.garaget.org/gallery/images/86/85070/85070-c2f120b177a766c1db7463233c0a3008.jpg

Härvan ska städas upp sen också.

https://www1.garaget.org/gallery/images/86/85070/85070-afe02d50f34ef5e25f299ebe2266d762.jpg

Tvättade tråget efter det vart färdigslipat och monterade nästa dag när det torkat

https://www1.garaget.org/gallery/images/86/85070/85070-26e6516168ef8b808b75920b72e05c91.jpg

Limmade också den packningen f.ö. Den ville inte heller stanna på plats när tråget skulle line:as in.

https://www1.garaget.org/gallery/images/86/85070/85070-dade2e4979667e5f59260161bcb2b3e0.jpg

Så togs färgen fram också

https://www1.garaget.org/gallery/images/86/85070/85070-285c5a72e8fe112bee871f838ba9c668.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/86/85070/85070-ebca595c09b07b7b1c871a22987339e7.jpg

Silvriga delar, svarta fästen och svarta remhjul blir fint det.

https://www1.garaget.org/gallery/images/86/85070/85070-f1e9ae0bfaffb46d1cdab1f3478bd5e9.jpg

Å sista bilden för idag

https://www1.garaget.org/gallery/images/86/85070/85070-d9adc8bb06c78aa1ad7e8b3bc0369c51.jpg

Imorgon blir det att börja montera på lite delar på motorn och byta bromsbomb också. Slipa framvagnsbalken och måla. Blir update på lördag eller söndag, får se när jag har tid.

// Julle

Jullee
18 december 2012 · 235 Inlägg

Har inte hunnit göra så mycket i garaget som det var tänkt i helgen. Har slarvat bort lite skruv till bröstkåpan och kommer inte ihåg i huvudet hur fästena till vissa saker ska sitta så måste ta och kolla igenom lite på realoem hur det ser ut.

Generatorn och servopumpen blev klara i alla fall. Ser rätt fräscha ut nu, det är bra.

https://www1.garaget.org/gallery/images/86/85070/85070-9a523509023fd59bc703b4fe3d4212c4.jpg

Nya packboxar i bröstkåpa och kåpan till toppen, Självklart lackerat dom också smile. Övre kåpan lämnades sedan in för att toppen skulle planas med den på. Kamkedjespännaren är ny och monterad nu också.

https://www1.garaget.org/gallery/images/86/85070/85070-9412e4762a9e38b3f6eb494827be1839.jpg

Motorn som den ser ut nu. Lite smått avstannat för tillfället. Men jag får toppen imorgon. Åker dock iväg över julen så blir att pilla först i mellandagarna med toppen.


https://www1.garaget.org/gallery/images/86/85070/85070-2ef0339f155c6b7637714f52ae1678d0.jpg

Tror det kommer se riktigt bra ut när det blir mer monterat. Stilrent och inga skrikande färger här inte

https://www1.garaget.org/gallery/images/86/85070/85070-545cc792285d2cdedc16b1fd9576f905.jpg

Insuget fick hälsa på det berömda "mysbadet" Var massa klegg som satt i insuget. Tack tuggummimannen för hjälpen.

https://www1.garaget.org/gallery/images/86/85070/85070-d5c191d2a0c69578e5c786e1189e81d9.jpg

Nu har jag inge mer att visa för tillfället. Det kommer uppdatering först efter jul nångång

/ Julle

Jullee
23 december 2012 · 235 Inlägg

I mellandagarna ska motorn plockas ihop så mycket det går. Då har jag hämtat toppen, beställde dock grenmröret för några dagar sen. Så det kommer nog efter nyår så det är först då motorn kan börja skickas i bilen. Lite småpill som att byta bromsbomb och ordna upp elen vid batteriet kommer göras innan motorn ska i också. Grenröret är f.ö. ett extraktor från schmiedmann.

Satt och funderade på en sak. Jag har tydligen slitit ut framdäcken fortare än bakdäcken på 328:an. Är väl ca 2mm kvar på insidan och 7-8 på utsidan. Nästa gång den ska köras blir det en fyrhjulsinställning så man får till den där jävla toe-ut som blir när man sänker så pass mycket.

// Julle

Spigget
3 januari 2013 · 90 Inlägg

Riktigt rolig läsning smile Tycker det är kul du ger dig på en BMW-veteranare!
Hamnade egentligen här via 328an då min egen 328a vinterhirk säger upp delar nu på beställning verkar det som.
E väl lite förståeligt när bilfan har rullat 28k wink Men jag undrar var du köpte dina bussningar?
Dom röda såg mycket trevliga ut. Vad tog det i tid att plocka ner bakvagnen från bilen?

Bara fortsätt skruva nu & framförallt uppdatera här wink
Ha de gött! /Spigget

Tre Ord Som Knäcker Alla Män: Är Den Inne?
Jullee
9 januari 2013 · 235 Inlägg

Spigget: Kul att höra, bakvagnen tar inte så farligt långt tid att plocka ner egentligen. Men handbromsvajrarna sitter oftast så in i helvete i bärarmarna/spindlarna. Fick klippa ena på min. Lite svårt för mig att säga exakt hur lång tid det tog att få ner den på golvet eftersom jag hade bytt koppling innan så då var en hel del bortmonterat redan. T ex. avgas, kardan + lite smått. Men säg runt 2h om det går bra och typ 6 timmar om det strular smile Kom ihåg att lossa muttrarna till drivaxlarna vid navet innan du hissar  upp bilen och börjar på.

Kommer f.ö lite uppdatering ikväll med bilder och grejjor.

Jullee
9 januari 2013 · 235 Inlägg

Har inte haft något riktigt tempo med mekandet. Men har väntat på delar och åkt fram och tillbaka och bytt skit som inte har passat. Så jäkla irriterande ibland alltså. Skitsamma, här kommer lite bilders!

Fick topprackarn i fredags. Dröjde lite för kammen behövde moddas lite för att få hylsan för rotorn att passa. Här är några bilder på toppen, (mums)
https://www1.garaget.org/gallery/images/86/85070/85070-421cf5ff0a729aab25298ef40765d0ea.jpg

Smått portat avgas med nya styrningar
https://www1.garaget.org/gallery/images/86/85070/85070-3938b67dc5d70d101a8109223e397204.jpg

Insug
https://www1.garaget.org/gallery/images/86/85070/85070-0ece170cf945d2d262798b7cbce75545.jpg

Kam
https://www1.garaget.org/gallery/images/86/85070/85070-5fe2d4a94b631beaf1b3388a44309586.jpg

Helhet, mycket renare nu smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/86/85070/85070-e65289921a286a9767c2e58d0f751d0e.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/86/85070/85070-26c8dc7a3aa47b315e3b53442371eb72.jpg

Sen blev det att montera tillbaka navet på veven, skulle dras med 440nm smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/86/85070/85070-f3e9d694c7f4bc5a39a5c2236daf7eac.jpg

Slängde på toppen med fredde och lite annat runtikring grejs. Fick dock ta av vattenpumpen då inte remhjulet passade. Hålen stämde inte mot vattenpumpen så skulle byta och köpa från bmw. Bmw har slutat sälja hela pumpar hmm Så ska antingen borra om 4 nya hål i remhjulet eller byta "navet" på vattenpumpen till det gamla, frågan är bara ifall lagrena och packboxar klarar sig om man byter? någon som vet??

https://www1.garaget.org/gallery/images/86/85070/85070-acc35e08ffc8dbaa22c5cd677fd46ff5.jpg

Börjar se riktigt bra ut, fan va nöjd jag blir.
https://www1.garaget.org/gallery/images/86/85070/85070-51880fb251a40d6b681a447f287e80fa.jpg

Var förbi BMW Solna idag och beställde lite skruv och fördelarlock mm. Gick på 2100kr, får börja leta rätt på ett pengaträd snart. Var också tvungen att köpa nytt kopplingskit till bruksbilen (320). Gick en hel bunt sedlar där också. Men ska försöka byta kopplingen i helgen tänkte jag. Så får se hur mycket jag hinner med motorn.

Ska iaf dra topplocksbultarna, hade inget momentskaft jag litade på förra helgen.

Jullee
9 januari 2013 · 235 Inlägg

Spigget skrev:
Riktigt rolig läsning smile Tycker det är kul du ger dig på en BMW-veteranare!
Hamnade egentligen här via 328an då min egen 328a vinterhirk säger upp delar nu på beställning verkar det som.
E väl lite förståeligt när bilfan har rullat 28k wink Men jag undrar var du köpte dina bussningar?
Dom röda såg mycket trevliga ut. Vad tog det i tid att plocka ner bakvagnen från bilen?

Bara fortsätt skruva nu & framförallt uppdatera här wink
Ha de gött! /Spigget

oj just det. bussningarna köpte jag på ebay. Men finns tydligen HÄR också. Dom gula är stenhårda, och dom röda som jag har är ungefär som orginal, aningen hårdare.

Jullee
21 januari 2013 · 235 Inlägg

Dåligt med uppdateringar nu tyvärr. Har inte tagit mig tiden att göra det. Så har jag heller inte gjort speciellt mycket som är värt att visa. Men ska visa hur det ligger till nu iaf.

Bytte koppling på touringhinken förra helgen. Tog 9h då avgassystemet strulade utav bara fan. Centreringsverktyget från biltema var ingen höjdare denna gång, riktigt piss.

https://www1.garaget.org/gallery/images/86/85070/85070-c9c35e4a4195751382139e0fde281598.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/86/85070/85070-f402271b738d6f9a2b51cf6cf76d1a22.jpg


Lamellen var helt ok men tryckplattan var rätt grillad, repig och ojämn
https://www1.garaget.org/gallery/images/86/85070/85070-ac2fa4c4a4fcd1b1d7a7bf0646a9e999.jpg


Äntligen fått rätt fördelarlock nu till motorn. Fått mina skruv så fick på triggerfäste och vattenrör på toppen. Har också slipat insuget igen och gjort rent. Samma sak med spridarbryggan också.

https://www1.garaget.org/gallery/images/86/85070/85070-2485f17b440edf042591bf8a01a07c57.jpg

Ny återstår inte så farligt mycket. Remhjulet till vattenpumpen är ivägskickat för lite svarvning. Ska hitta nån jävla grafitgrå värmetålig färg men verkar ju helt omöjligt att hitta det. Tips? Städa upp elhärvan ska göras och göra rent spjällhus och lacka lite småpryttlar.

Ja det får vara allt, har inte så mycket att visa denna gång

Jullee
27 januari 2013 · 235 Inlägg

Har gjort rent härvan, fått på vattenpump med remhjul. Hjulet fick svarvas lite i centrum och nya hål borrades för rätt hålbild. Gamla hålen svetsades igen och den blev blästrad och lackerad igen smile Tackar för det tuggummimannen m.fl smile.

Nya remmar beställda och värmetålig färg i grafitgrå kulör. Kommer på måndag resp. torsdag. Får grenrören på tisdag också så då jävlar börjar det närma sig. Så efter nästa helg kommer det riggas för ihinkning av rovan! Ska lägga upp lite bilder imorgon tänkte jag för nu är det dags att sova.

Jullee
30 januari 2013 · 235 Inlägg

Blev inga bilder igår för jag kom hem så sent från garaget.

Har lite bilder idag. Färgen till ventilkåpa och insug blev lite väl ljus men på bilderna ser den silvrig ut.

Nylackat skit

https://www1.garaget.org/gallery/images/86/85070/85070-72f8743dcd379005234a33a600e8955b.jpg

Den blev väldigt ren om man jämför med förut

https://www1.garaget.org/gallery/images/86/85070/85070-02d5c35b6fceff1a6b0c2118e4b7a266.jpg

Rören låg emot varandra, så blev att ta till hammaren lite

https://www1.garaget.org/gallery/images/86/85070/85070-7d46daa8437d1cc00b6f895a60e9b8cc.jpg

Snart ska skapelsen i bilen, lite synd att gömma den i motorutrymmet bara smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/86/85070/85070-2f0e678bcd12c9e800276b44cb95d469.jpg

Ventilkåpan bara ditsatt för tillfället, färgen är inte så ljus som den verkar riktigt

https://www1.garaget.org/gallery/images/86/85070/85070-5889e409d85228c1290c36109348eca1.jpg

RS sitter som en käftsmäll på den här bilen. Ska bara köpa nya banor till 2 fälgar så man får lite mer bredd

https://www1.garaget.org/gallery/images/86/85070/85070-0e92ed86fd69afd7063d93e80cf07d60.jpg

Nu vill jag gärna se lite folk som kommenterar och skrivar vad dom tycker. Kör hårt

cars4ever
31 januari 2013 · 834 Inlägg

Ser ut som ett riktigt trevligt projekt, kommer följas. Lycka till!

Volvo V70N "GLT" (2001)
BMW 730iA "E32" (1988)
Saab 9-3 "Turbo" (2000)
AbbeO
31 januari 2013 · 18 Inlägg

Riktigt trevligt bil! Och fälgarna är ju bara så tidlöst vakert! Ångrar djupt att jag sålde mina!

Tuggummimannen Taggad
31 januari 2013 · 1 507 Inlägg

Suveränt Julle! Längtar tills man får höra detta treånhalvlitersmonster big_smile

/T

BMW 318is Turbo "Liket" (1993)
Volvo 740 GLT 16v "Olga" (1990)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang