Den STORA Xenon & Led tråden

Drönirettab
18 september 2014 · 21 761 Inlägg

Du bör kolla upp om båda batterierna är dåliga eller om det bara är det ena batteriet, sedan även kontrollmäta laddspänningen. Om det visar sig att båda batterierna är dåliga så riskerar ditt nya 90 Ah batteri att dras ur, därför tycker jag att du antingen kollar upp båda eller enbart använder det nya batteriet tills vidare. smile

Smoke
18 september 2014 · 692 Inlägg

När det är 423 sidors tråd så orkar jag dessvärre inte läsa igenom alla sidor utan jag ställer frågan rakt ut istället.

Jag har idag köpt mig ett xenon kit på Mekonomen H1 50w 5000K Speedstarter slim ballaster. Kopplar in dessa och det funkar i 1,5-2 sekunder sen stängs lampan av. Släpper jag på helljus spaken och tänder upp dessa igen så lyser det i 1,5-2 sekunder för att sen slockna igen.
Jag tänkte att det kanske var för dålig jord och jordade då direkt på batteriet med samma resultat.

Vad kan felet vara?

Xenon kittet sitter på en opel astra från -2005.

Senast redigerat av Smoke (18 september 2014)

MammDiin
18 september 2014 · 2 016 Inlägg

Octavia2 skrev:

MammDiin skrev:

Octavia2 skrev:
Jag har tre st NBB som jag tänkte byta lamptyp på har just nu H1 men såg att man kunde plocka bort själva metallplattan och sätta dit en annan lampsort.
I Svenska butiker verkar dom heta D2S/D2R men på de utländska heter dom D2S/D2C och D2H vilken lampa är det som gäller för montering i mina NBB 225.

Funkar med alla D2 lampor, utom D2R som är gjord för reflektor halvljus.

D2C är en D2S men som även passar i reflektorer gjorda för D2R. Med andra ord så är det meningen att man inte ska kunna sätta en D2S i reflektor gjord för D2R och tvärt om.
http://diodedynamics.com/images/global/ … S_diff.jpg

D2Y brukar de vanligen kallas när de har AMP kontakter istället för D2 kontakt.
http://img.alibaba.com/img/pb/044/224/4 … 44_827.jpg

Själv föredrar jag D2 kontakter framom AMP, för det är helt enkelt lättast med D2 när det kommer till att montera och demontera kontakten. Att koppla ihop AMP kan vara jävligt med en hand och även att få itu dem kan vara svårt om de kärvar. D2 funkar så fint när man enkelt vrider den med en hand och kan hålla i reflektorn med andra handen.

Tackar för svaret ska kolla runt lite på ebay och aliexpress efter lämplig lampa.
Kör med 100w ballaster då borde det gå med en 75 w lampa.
Har hört någon diskussion om att det inte finns 100w lampa?

I stort sett alla 100W kit har ''75W'' lampor. Och man kan ju undra varför ingen tillverkar en ''100W'' lampa...

Själv kör jag med 50W lampor till 100W ballaster, och konstigt nog upplever jag inte ljuset som gult heller fastän de är 4300K.

Nexius
18 september 2014 · 414 Inlägg

UPDATE big_smile

en liten update då . har nu satt dit EMC filter på alla ballaster och när man står still med P på lådan(har automat tongue) så har problemet minskat en hel del . kan sitta och blinka utan att det varnar men i driven så har det hänt under big_smile . med Drive i lådan så håller sig varv talet på samma vid påslag och den varnar inte alls .detta är till 90% lyckat

Saab 9-5 Vector SportCombi BioPower 2.0t
fredda_king Fotograf
18 september 2014 · 1 319 Inlägg

Smoke skrev:
När det är 423 sidors tråd så orkar jag dessvärre inte läsa igenom alla sidor utan jag ställer frågan rakt ut istället.

Jag har idag köpt mig ett xenon kit på Mekonomen H1 50w 5000K Speedstarter slim ballaster. Kopplar in dessa och det funkar i 1,5-2 sekunder sen stängs lampan av. Släpper jag på helljus spaken och tänder upp dessa igen så lyser det i 1,5-2 sekunder för att sen slockna igen.
Jag tänkte att det kanske var för dålig jord och jordade då direkt på batteriet med samma resultat.

Vad kan felet vara?

Xenon kittet sitter på en opel astra från -2005.

troligen är det för tunna kablar. får koppla på relä.  sen kanske du har canbus så om lamporna drar fel strömstyrka så tror datorn att dom är trasiga och bryter strömmen.

Fotograf.
vårdad bil är bra bil
Smoke
18 september 2014 · 692 Inlägg

fredda_king skrev:

Smoke skrev:
När det är 423 sidors tråd så orkar jag dessvärre inte läsa igenom alla sidor utan jag ställer frågan rakt ut istället.

Jag har idag köpt mig ett xenon kit på Mekonomen H1 50w 5000K Speedstarter slim ballaster. Kopplar in dessa och det funkar i 1,5-2 sekunder sen stängs lampan av. Släpper jag på helljus spaken och tänder upp dessa igen så lyser det i 1,5-2 sekunder för att sen slockna igen.
Jag tänkte att det kanske var för dålig jord och jordade då direkt på batteriet med samma resultat.

Vad kan felet vara?

Xenon kittet sitter på en opel astra från -2005.

troligen är det för tunna kablar. får koppla på relä.  sen kanske du har canbus så om lamporna drar fel strömstyrka så tror datorn att dom är trasiga och bryter strömmen.

Jag tror inte riktigt att det är för tunna kablar. Däremot har tillverkaren ändrat om lite på speedstart balasterna, tidigere har det suttit en extra plus kabel som man kopplar direkt till batteriet för att få rätt ström mängd så den orkar tända till. (Lätt förklarat). Så jag ska prova med ett par andra ballaster på jobbet imorgon som har en extra plus kabel. Jag har ej canbus så det ska inte vara det heller.

fredda_king Fotograf
18 september 2014 · 1 319 Inlägg

Smoke skrev:

fredda_king skrev:

Smoke skrev:
När det är 423 sidors tråd så orkar jag dessvärre inte läsa igenom alla sidor utan jag ställer frågan rakt ut istället.

Jag har idag köpt mig ett xenon kit på Mekonomen H1 50w 5000K Speedstarter slim ballaster. Kopplar in dessa och det funkar i 1,5-2 sekunder sen stängs lampan av. Släpper jag på helljus spaken och tänder upp dessa igen så lyser det i 1,5-2 sekunder för att sen slockna igen.
Jag tänkte att det kanske var för dålig jord och jordade då direkt på batteriet med samma resultat.

Vad kan felet vara?

Xenon kittet sitter på en opel astra från -2005.

troligen är det för tunna kablar. får koppla på relä.  sen kanske du har canbus så om lamporna drar fel strömstyrka så tror datorn att dom är trasiga och bryter strömmen.

Jag tror inte riktigt att det är för tunna kablar. Däremot har tillverkaren ändrat om lite på speedstart balasterna, tidigere har det suttit en extra plus kabel som man kopplar direkt till batteriet för att få rätt ström mängd så den orkar tända till. (Lätt förklarat). Så jag ska prova med ett par andra ballaster på jobbet imorgon som har en extra plus kabel. Jag har ej canbus så det ska inte vara det heller.

är de inte för lite ström/jord till ballastrarna du har dÅ?

Fotograf.
vårdad bil är bra bil
Smoke
18 september 2014 · 692 Inlägg

fredda_king skrev:

Smoke skrev:

fredda_king skrev:

troligen är det för tunna kablar. får koppla på relä.  sen kanske du har canbus så om lamporna drar fel strömstyrka så tror datorn att dom är trasiga och bryter strömmen.

Jag tror inte riktigt att det är för tunna kablar. Däremot har tillverkaren ändrat om lite på speedstart balasterna, tidigere har det suttit en extra plus kabel som man kopplar direkt till batteriet för att få rätt ström mängd så den orkar tända till. (Lätt förklarat). Så jag ska prova med ett par andra ballaster på jobbet imorgon som har en extra plus kabel. Jag har ej canbus så det ska inte vara det heller.

är de inte för lite ström/jord till ballastrarna du har dÅ?

Strömen kanske det kan vara, men jag provade som jag skrev jorda direkt till batteriet men då blev resultatet densamma. Vi monterar xenon lampor på väldigt många nybilar på jobbet (Subaru) och tycker kablarna är av samma grovlek. Men klart det kan skilja på andra sätt med.

Men jag ska prova med andra ballaster imorgon med extra Plus kabel till batteriet så får vi se om det blir bättre.

MammDiin
18 september 2014 · 2 016 Inlägg

Smoke skrev:

fredda_king skrev:

Smoke skrev:

Jag tror inte riktigt att det är för tunna kablar. Däremot har tillverkaren ändrat om lite på speedstart balasterna, tidigere har det suttit en extra plus kabel som man kopplar direkt till batteriet för att få rätt ström mängd så den orkar tända till. (Lätt förklarat). Så jag ska prova med ett par andra ballaster på jobbet imorgon som har en extra plus kabel. Jag har ej canbus så det ska inte vara det heller.

är de inte för lite ström/jord till ballastrarna du har dÅ?

Strömen kanske det kan vara, men jag provade som jag skrev jorda direkt till batteriet men då blev resultatet densamma. Vi monterar xenon lampor på väldigt många nybilar på jobbet (Subaru) och tycker kablarna är av samma grovlek. Men klart det kan skilja på andra sätt med.

Men jag ska prova med andra ballaster imorgon med extra Plus kabel till batteriet så får vi se om det blir bättre.

Testat ballasterna direkt på batteriet?

mercaa
18 september 2014 · 558 Inlägg

Drönirettab skrev:
Du bör kolla upp om båda batterierna är dåliga eller om det bara är det ena batteriet, sedan även kontrollmäta laddspänningen. Om det visar sig att båda batterierna är dåliga så riskerar ditt nya 90 Ah batteri att dras ur, därför tycker jag att du antingen kollar upp båda eller enbart använder det nya batteriet tills vidare. smile

Enligt batteri testaren så var båda batterierna helt slut på . Bara att Kassera med andra ord, dom har väl kompenserat varandra och lurat en.
Så kommer bara använda ett batteri framöver smile

TurbOla Reservdansk
18 september 2014 · 6 271 Inlägg

Confide skrev:
På många nyare bilar är det ju speciallfattningar (VW har den berömda *(%/# bajonettfattningen).
Tror mer det är det han menar.
Humanhabit.se har väl dessa socklar löst för beställning.

Nej, inte riktigt så. Lampfästet är vanlig H7 men jag tänkte på kontaktstycket till elen.

Eftersom det är hela kontaktstycken till insatserna, och motorstyrning till halvljus o.s.v.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
Octavia2
18 september 2014 · 8 Inlägg

Någon om testat 30w backlysen al'a Kina,det ska sitta 4 dioder runtom och två som lyser rakt bakåt med 5w på varje.
Beställde hursomhelst ett par av dessa för 29 dollar och dom ska leverera 720lumen.
Kan kolla med stömtången sen för att se verkliga watten.

Octavia2
18 september 2014 · 8 Inlägg

MammDiin skrev:

Octavia2 skrev:

MammDiin skrev:

Funkar med alla D2 lampor, utom D2R som är gjord för reflektor halvljus.

D2C är en D2S men som även passar i reflektorer gjorda för D2R. Med andra ord så är det meningen att man inte ska kunna sätta en D2S i reflektor gjord för D2R och tvärt om.
http://diodedynamics.com/images/global/ … S_diff.jpg

D2Y brukar de vanligen kallas när de har AMP kontakter istället för D2 kontakt.
http://img.alibaba.com/img/pb/044/224/4 … 44_827.jpg

Själv föredrar jag D2 kontakter framom AMP, för det är helt enkelt lättast med D2 när det kommer till att montera och demontera kontakten. Att koppla ihop AMP kan vara jävligt med en hand och även att få itu dem kan vara svårt om de kärvar. D2 funkar så fint när man enkelt vrider den med en hand och kan hålla i reflektorn med andra handen.

Tackar för svaret ska kolla runt lite på ebay och aliexpress efter lämplig lampa.
Kör med 100w ballaster då borde det gå med en 75 w lampa.
Har hört någon diskussion om att det inte finns 100w lampa?

I stort sett alla 100W kit har ''75W'' lampor. Och man kan ju undra varför ingen tillverkar en ''100W'' lampa...
Själv kör jag med 50W lampor till 100W ballaster, och konstigt nog upplever jag inte ljuset som gult heller fastän de är 4300K.

Verkar lamporna hålla när du kör med större ballaster,vad är det för livslängd mina håller ungefär en säsong.
Finns det lampor som tänds snabbare fast man har ballaster som inte stödjer det?

Brådhis * Voff voff *
19 september 2014 · 10 244 Inlägg

TurbOla skrev:

Confide skrev:
På många nyare bilar är det ju speciallfattningar (VW har den berömda *(%/# bajonettfattningen).
Tror mer det är det han menar.
Humanhabit.se har väl dessa socklar löst för beställning.

Nej, inte riktigt så. Lampfästet är vanlig H7 men jag tänkte på kontaktstycket till elen.

Eftersom det är hela kontaktstycken till insatserna, och motorstyrning till halvljus o.s.v.

Som jag skrev, du tar den kontakten som satt på din H7 och kopplar in till ballastens kablage. Ballasten är förberedd för detta och kablaget är anpassat till vilken sorts lampa du valt. Du behöver inte röra huvudkablaget till strålkastaren. smile

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
MammDiin
19 september 2014 · 2 016 Inlägg

Octavia2 skrev:

MammDiin skrev:

Octavia2 skrev:

Tackar för svaret ska kolla runt lite på ebay och aliexpress efter lämplig lampa.
Kör med 100w ballaster då borde det gå med en 75 w lampa.
Har hört någon diskussion om att det inte finns 100w lampa?

I stort sett alla 100W kit har ''75W'' lampor. Och man kan ju undra varför ingen tillverkar en ''100W'' lampa...
Själv kör jag med 50W lampor till 100W ballaster, och konstigt nog upplever jag inte ljuset som gult heller fastän de är 4300K.

Verkar lamporna hålla när du kör med större ballaster,vad är det för livslängd mina håller ungefär en säsong.
Finns det lampor som tänds snabbare fast man har ballaster som inte stödjer det?

Har kört med en lampa två säsonger pga. att den andra hade något fel redan från början och lyste lite annorlunda, och byttes efter ett år. Men man ser att de blivit rätt så gråa inne i ''glaskulan'' efter ett år. Så inte helt fel att byta varje säsong om man vill ha maximalt med ljus.

Ballasten avgör hur snabbt de tänder, men har man lampor som är gjorda för lägre effekt än ballasten ger ut så uppnår de rätt färgtemperatur snabbare och även full ljusstyrka nås aningen snabbare.

-adro-
19 september 2014 · 145 Inlägg

Någon som vet nåt mer om PBE225? http://www.prestandabelysning.se/pbe225 … ljus/499-0

Men 5 lux @ 700 meter måste väl ändå vara en felskrivning? yikes

xeno95
19 september 2014 · 735 Inlägg

Någon som xenonkonverterat Big knick 225? Hur gjorde ni med kablarna? Borrade hål i plåten bak på extraljuset?

Volvo S70 "Greyline" (1999)
-adro-
19 september 2014 · 145 Inlägg

xeno95 skrev:
Någon som xenonkonverterat Big knick 225? Hur gjorde ni med kablarna? Borrade hål i plåten bak på extraljuset?

Det kan du göra med passande cirkelborr, gjort så på de flesta jag konverterat. Ett annat alternativ är att du klipper bort kontakter på sladdarna och för igenom dem i det lilla hål som redan finns. Sedan skaffar du nya kontakter på biltema t.ex. Skulle rekommendera såna istället för vanliga kabelskor iallafall. smile

fredda_king Fotograf
19 september 2014 · 1 319 Inlägg

-adro- skrev:
Någon som vet nåt mer om PBE225? http://www.prestandabelysning.se/pbe225 … ljus/499-0

Men 5 lux @ 700 meter måste väl ändå vara en felskrivning? yikes

köp och testa är de så det vill stämma så ska jag ha smile

Fotograf.
vårdad bil är bra bil
ConnysSvetsOTaxi
19 september 2014 · 196 Inlägg

-adro- skrev:
Någon som vet nåt mer om PBE225? http://www.prestandabelysning.se/pbe225 … ljus/499-0

Men 5 lux @ 700 meter måste väl ändå vara en felskrivning? yikes

Letar också efter någon som kan mer om dessa ljus! Men även folk som använt sig av lillebrorsan PBE180. Vill ju veta om det är något att satsa på eller ej! smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang