Ska jag vara rädd för DSG lådan?

Mattia-SS
10 december 2012 · 188 Inlägg

Jag ska byta bil och har haft stora problem med vilken bil jag ska köpa. Jag vill ha en diesel med automat, låg förbrukning och med en rimlig skatt. (Citroens automatlåda går bort)

Fick höra om dsg lådan och att den hade vunnit pris o skulle vara en revolution och tänkte att mitt bilbytarproblem var löst. (Kan tänka mig en Skoda kombi.) Men så fort man googlar dsg så verkar bara problem dyka upp.

Är det en opålitlig låda som rasar i var o varannan bil eller är det bara så att de lådor som funkar som de ska får man aldrig läsa om?

Jorsten
10 december 2012 · 376 Inlägg

Ofta är det väl så att det som skrivs är ju folk som har problem, Jämnför man med hur många DGS lådor som har spottats ut så är det nog inte så allvarligt. Jobbar själv med bilar med DSG och i regel så är det taxibilar och bilar som fuskar med oljebytet i lådan som får problem. Svensson körda bilar brukar oftast inte vara ett problem. MEn är du intresserad av en DSG bil så kolla så att den är servad enligt boken. 6000 mils intervall på oljebyte på en dsg.

Underliga äro Herrens vägar, sa prästen när han körde i diket
Tobbetdi Diesel ska man ha!
10 december 2012 · 482 Inlägg

Dessutom så är det de motorosvagare modellern under 2L som har en 7 växlad DSG och den strular mer än DSG med 6 växlar som sitter i tex 2,0tdi.. Har själv en Octavia 2,0 tdi 140 hk med DSG6. Har kört ca 1200 mil med den (10500 mil har bilen rullat) och jag har inte märkt någon tendens till strul, ryckningar osv.
Tyvärr så byttes oljan ca 1500 mil för sent innan jag tog över den, men sak byta vid senast 12k mil.

Om det är DSG6 på den bilen du vill köpa och den går ryckfritt samt växlar fint så är det nog bara att slå till.

VW Passat Variant 4M DSG6 -13
Das Club www.vwpc.se
www.vwcs.se
Mackibubba
10 december 2012 · 126 Inlägg

Tobbetdi skrev:
Dessutom så är det de motorosvagare modellern under 2L som har en 7 växlad DSG och den strular mer än DSG med 6 växlar som sitter i tex 2,0tdi.. Har själv en Octavia 2,0 tdi 140 hk med DSG6. Har kört ca 1200 mil med den (10500 mil har bilen rullat) och jag har inte märkt någon tendens till strul, ryckningar osv.
Tyvärr så byttes oljan ca 1500 mil för sent innan jag tog över den, men sak byta vid senast 12k mil.

Om det är DSG6 på den bilen du vill köpa och den går ryckfritt samt växlar fint så är det nog bara att slå till.

Så ja han ska vara lite skeptisk! Du har ju till och med själv fått byta, har själv en kompis som jobbar som mekaniker och avråder dsg ( jobbar med vag bilar) gillar lådan men den lider av mycket problem!

Volkswagen Passat "Autopiloten" (2012)
JimpeBoy
11 december 2012 · 529 Inlägg

Mackibubba skrev:

Tobbetdi skrev:
Dessutom så är det de motorosvagare modellern under 2L som har en 7 växlad DSG och den strular mer än DSG med 6 växlar som sitter i tex 2,0tdi.. Har själv en Octavia 2,0 tdi 140 hk med DSG6. Har kört ca 1200 mil med den (10500 mil har bilen rullat) och jag har inte märkt någon tendens till strul, ryckningar osv.
Tyvärr så byttes oljan ca 1500 mil för sent innan jag tog över den, men sak byta vid senast 12k mil.

Om det är DSG6 på den bilen du vill köpa och den går ryckfritt samt växlar fint så är det nog bara att slå till.

Så ja han ska vara lite skeptisk! Du har ju till och med själv fått byta, har själv en kompis som jobbar som mekaniker och avråder dsg ( jobbar med vag bilar) gillar lådan men den lider av mycket problem!

Han har väl bara bytt olja?

"'Cause tramps like us, baby we were born to run" - Springsteen
Mackibubba
11 december 2012 · 126 Inlägg

Han har väl bara bytt olja?


kan han också mena, tongue

Volkswagen Passat "Autopiloten" (2012)
Mattia-SS
11 december 2012 · 188 Inlägg

Finns det någon garanti på denna lådan o iså fall hur lång. Någon som vet?

Tobbetdi Diesel ska man ha!
11 december 2012 · 482 Inlägg

Jag har inte gjort något med min låda, den har bara fått oljan bytt 1 gång, dock vid lite för sent miltal, men inga bekymmer än så länge. Är själv VAG mek och ska byta oljan snart. Nästa bil blir ändå en manuell med fyrhjulsdrift.

VW Passat Variant 4M DSG6 -13
Das Club www.vwpc.se
www.vwcs.se
IROC-Z4EVER
11 december 2012 · 72 Inlägg

Har kört mycket med DSG låda och det funkar bra, men som sagt - allt går sönder förr eller senare, har hört om folk som köpt en ny volvo och motorn rasar efter 6000 mil och folk köper volvo ändå.neutral

Mattia-SS
11 december 2012 · 188 Inlägg

Men om nåt går sönder går det att få det fixat till överkomligt pris? Läste nån som fått prisförslag på 68.000kr på sin ej fungerande dsg låda. Har man det i bakhuvudet varje gång man ska ut o köra så tar det liksom udden av glädjen lite.

mb_pucken
11 december 2012 · 5 087 Inlägg

Litet tips är att undvika 7 stegade dsg i bilar med drag. Dom gillar inte å dra släp å ännu mindre å backa med det. Speciellt med vridstark diesel. Står de en 7 meters kabe brevid en sån bil skulle iaf ja vara extra noga.

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
IROC-Z4EVER
12 december 2012 · 72 Inlägg

Frågan är ju om du är ute efter en helt ny bil, då har du garanti upp till 10000 mil alt. 15000,
jag körde Toyotan som var en diesel med multi mode låda, och den var ju faktiskt riktigt bra
men den var inte lika snabb mellan växlingarna som en DSG, personligen så är jag ju inne
på min tredje Vw´s Dsg låda och aldrig haft bekymmer med någon av dem men då låter jag
automatiken sköta växlingarna själv, kan ju vara det som i slut ändan ställer till det när folk
vill växla själv och då passar det väl bättre med en manuell låda...

Såg när jag postade detta att det lät fel, jag menar ju att jag är inne på min tredje bil från
Vw med DSG låda....hmm

Senast redigerat av IROC-Z4EVER (12 december 2012)

Mattia-SS
12 december 2012 · 188 Inlägg

Nej det får bli en 08 eller nåt. OM bilen har tex 8000 mil på mätaren så har jag ju ingen aning om hur förre ägaren har kört lådan!
Tredje bilen med dsg låda låter ju bra. Läste att det var 1.5% av alla bilar med dsg som återkallats o det är ju inte så mkt iofs.

IROC-Z4EVER
13 december 2012 · 72 Inlägg

Då är det som ett valigt bilköp, på bilfirma - kolla upp med föregående ägare om han haft problem och att servicen är skött och gärna lite mer än vanligt intervallservice.
Privat - bilda dig en uppfattning om hur ägaren är och hur han troligtvis har behandlat bilen och om
han också har en servicebok med stämplar från Vag...

Tobbetdi Diesel ska man ha!
13 december 2012 · 482 Inlägg

IROC-Z4EVER skrev:
Då är det som ett valigt bilköp, på bilfirma - kolla upp med föregående ägare om han haft problem och att servicen är skött och gärna lite mer än vanligt intervallservice.
Privat - bilda dig en uppfattning om hur ägaren är och hur han troligtvis har behandlat bilen och om
han också har en servicebok med stämplar från Vag...

Dessutom så kan man höra av sig till bilfirma , tex skoda och be om bilens historik och det kan man få om man har regnr, om personalen är villig att dela med sig förstås...

VW Passat Variant 4M DSG6 -13
Das Club www.vwpc.se
www.vwcs.se
Richtenb
15 december 2012 · 1 359 Inlägg

Jag har suttit i 2 taxibilar där DSG lådan havererat under färd. bägge hade gått ungefär 13 000 mil. Hur de var skötta har jag ingen aning om.

Naturligtvis är det en slump men man börjar fundera över kvalitén...

Den första började lukta bränt, sen slutade den driva helt. Taxichauffören såg inte jätteförvånad ut utan det var enligt honom vanligt bland kollegorna.

Pontiac GTO "Indiansläden" (2006)
Mattia-SS
15 december 2012 · 188 Inlägg

Hmm tror jag satsar på en volvo iställer efter all denna läsning om dsg haverier.

Tobbetdi Diesel ska man ha!
15 december 2012 · 482 Inlägg

Mattia-SS skrev:
Hmm tror jag satsar på en volvo iställer efter all denna läsning om dsg haverier.

varför då? Antingen så tittar du andra audimodeller som har multitronic eller steptroniclåda., eller var för inte manuell låda?

Volvo är så satans tråkiga...

VW Passat Variant 4M DSG6 -13
Das Club www.vwpc.se
www.vwcs.se
Growe Fri fart för ett fritt folk!
15 december 2012 · 13 734 Inlägg

automater rent allmänt är skräp och dyrt så tror inte dsg lådan är så mycket sämre än en dito hos något annat märke.

Vill man minska kostnadsrisken väljer man alltid manuella bilar

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
IROC-Z4EVER
15 december 2012 · 72 Inlägg

Okej, låter tråkigt att du blivit skrämd över DSG lådorna, men googla inte
då på volvo som börjar brinna under färd i motorerna vilket har hänt en
del gånger, hoppas ändå att du hittar något som du verkligen trivs i och
vill köra...

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang