Koppla laddtryxmätare i V70R


#1
839 8

2012-12-11 12:39

undrar vart ska man lämpligast koppla in laddtryxmätaren för att få så exakt mätvärde som möjligt? magnetventilen lr insuget eller vart????

torpis Forummoderator

#2
9573 2

2012-12-11 12:46

mikael_86 skrev:
undrar vart ska man lämpligast koppla in laddtryxmätaren för att få så exakt mätvärde som möjligt? magnetventilen lr insuget eller vart????

Beror på vad du vill mäta!  Turbons laddtryck, trycket i insuget eller något annat ställe :-)  Vanligast är att man är intresserad av trycket i insuget (MAP) och då krokar man lämpligast in sig på en nipel på insugets plenumkammare.


-=[Performance by Torpis]=-
Jag är duktig på S/V40, trimning av dessa bilar utöver det vanliga. S40 Upgrades
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
#3
7808 8

2012-12-11 12:51

Enklast och bäst är på insuget under kåpan över gasrullen. UInder där finns det uttag för vacuumslangar. Bara att koppla in sig där.


#4
839 8

2012-12-11 13:15

du menad vakun trädet där de finna massa slang anslutningar på vid gasrullen???  vill ju mäta själva ladd trycket iaf...

#5
7808 8

2012-12-11 13:24

mikael_86 skrev:
du menad vakun trädet där de finna massa slang anslutningar på vid gasrullen???  vill ju mäta själva ladd trycket iaf...

Ja precis. Ja, och där mäter du trycket. Du kan naturligtvis sätta slangen innan spjället om du vill förstöra mätaren och få instabila värden istället.


#6
839 8

2012-12-11 13:27

okej då vet ja... tack så mkt... ska koppla in en mätare idag lr i morron.... så ja vet va fan skapet laddar för ibland verkar de som den överladdat o sånt men får se...... nån som vet vart man kan köpa en BRA 19T turbo? bättre begagnad behöver inte vara ny men måste ändå vara hel o fin...

torpis Forummoderator

#7
9573 2

2012-12-11 15:03

mikael_86 skrev:
vill ju mäta själva ladd trycket iaf...

Då skall du koppla in dig på kompressorhuset nere vid turbon. Brukar sitta en nippel där till magnetventilen


-=[Performance by Torpis]=-
Jag är duktig på S/V40, trimning av dessa bilar utöver det vanliga. S40 Upgrades
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
#8
839 8

2012-12-11 15:07

okej hmm 2st som säger olika här nu.... antingen kompressorhuset slangen på magnetventilen eller till insuget???? vilket är bäst av dom båda går ju till samma sak typ

torpis Forummoderator

#9
9573 2

2012-12-11 15:19

mikael_86 skrev:
okej hmm 2st som säger olika här nu.... antingen kompressorhuset slangen på magnetventilen eller till insuget???? vilket är bäst av dom båda går ju till samma sak typ

Nej det är en rackans skillnad!!    Om turbon ger 2bar ut ur sig så skall det trycket upp till insuget. Det passerar tryckrör, intercooler, gaspjäll och massa rörskarvar. Allt detta ger förluster/tryckfall.

Eller tänk om en slang gått av till tex tomgångsmotorn, då laddar turbon 2bar men bara 1bar når insuget eftersom 1bar blåser ut.

Så man måste veta vad man vill mäta innan man börjar mäta. Som du beskriver det att du vill veta om turbon överladdar så är det nere vid turbon du skall mäta.  Är du intresserad av trycket i insuget så är det på insuget du skall mäta. Bägge är intressanta att veta som du förstår.


-=[Performance by Torpis]=-
Jag är duktig på S/V40, trimning av dessa bilar utöver det vanliga. S40 Upgrades
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
#10
839 8

2012-12-11 15:23

okej.... ja asså det ja vill mäta är det som dom flässta brukar vilja veta bara själva ladd trycket som när man normalt kopplar in en laddtryx mätare i en bil vilken bil det en är.... många kopplar ju in den med t-kors ihop med dumpen lr på insuget oftast.... på min gamla saab 900 talladega satt de på insuget o på min 9-5 aero så satt den inkopplad på magnetventilen....

torpis Forummoderator

#11
9573 2

2012-12-11 17:46

mikael_86 skrev:
okej.... ja asså det ja vill mäta är det som dom flässta brukar vilja veta bara själva ladd trycket som när man normalt kopplar in en laddtryx mätare i en bil vilken bil det en är.... många kopplar ju in den med t-kors ihop med dumpen lr på insuget oftast.... på min gamla saab 900 talladega satt de på insuget o på min 9-5 aero så satt den inkopplad på magnetventilen....

Jepp, då kopplar du på insuget (efter gasspjället).


-=[Performance by Torpis]=-
Jag är duktig på S/V40, trimning av dessa bilar utöver det vanliga. S40 Upgrades
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
#12
839 8

2012-12-11 18:03

okej bra tack då fick ja samma svar som av Marlboroman att man ska koppla in ladd mätaren via insuget hehehe.-....

torpis Forummoderator

#13
9573 2

2012-12-11 21:44

mikael_86 skrev:
okej bra tack då fick ja samma svar som av Marlboroman att man ska koppla in ladd mätaren via insuget hehehe.-....

Öhm. Det beror som sagt innan vad du vill mäta. Vad man ska är alltså olika även om det låter lite drygt.


-=[Performance by Torpis]=-
Jag är duktig på S/V40, trimning av dessa bilar utöver det vanliga. S40 Upgrades
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
#14
839 8

2012-12-29 13:35

köpte 3 mätare nu innan jul o fick hem dom igår... ska koppla in laddtryxmätaren nu... kan man klippa slangen till dumpventilen på insuget o koppla t-kort på den o koppla laddtryx mätaren via den då det är efter gas spjället... lr ska man koppla in laddtryx mätaren oppe i vakum trädet vid gasrullen???

#15
7808 8

2012-12-29 13:45

Dra en egen slang till mätaren från vacuumträdet. Det är det bästa.


#16
839 8

2012-12-29 13:55

okej... då vet ja tack.... för ja fick med ett t-kors i laddtryxmätar paketet men då kopplar ja den direkt på vacum trädet..

#17
839 8

2012-12-30 13:00

Så nu har ja kopplat in laddtryx mätaren... Kan tyvärr inte ladda fullt då motorn misständer jist nu måste byta rotor o fördelarlocket... Men är det detta vacum träd du pratade om (marlboroman) 

http://www.garaget.org/mypage/gallery_i … ge=1837795

Laddtryx mätaren är inkopplad med den genomskinliga pvs/plast slangen
Mvh

Senast redigerat av mikael_86 (2012-12-30 13:02)

#18
7808 8

2012-12-30 13:06

mikael_86 skrev:
Men är det detta vacum träd du pratade om (marlboroman)

Ja.


#19
839 8

2012-12-30 18:08

Okj bra då kopplade ja den rätt... Fast den går ner jävligt långt... -6 när man står på tomgång o när man kör vanligt står den på -1 lr-2 o sen upp till 0 har inte kunnat ladda fullt då den misständer ibland för dålig rotor o fördelarlock. Men ska fixa det...

torpis Forummoderator

#20
9573 2

2012-12-30 19:16

mikael_86 skrev:
Okj bra då kopplade ja den rätt... Fast den går ner jävligt långt... -6 när man står på tomgång o när man kör vanligt står den på -1 lr-2 o sen upp till 0 har inte kunnat ladda fullt då den misständer ibland för dålig rotor o fördelarlock. Men ska fixa det...

Som sagt du mäter inte laddtrycket utan tryckfallet över gasspjället då får du bieffekten att det blir minus på skalan med stängt gasspjäll :-)


-=[Performance by Torpis]=-
Jag är duktig på S/V40, trimning av dessa bilar utöver det vanliga. S40 Upgrades
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)




Senast i forumet

Diskussionsforum

Projekt

Evenemang




Sponsrade tjänster

Sommardäck
Vinterdäck

Lån upp till 500 000 kr

Lånebelopp

150 000 kr

Månadskostnad

1 137 kr/mån

Räkneexempel: Annuitetslån 10 år. Effektiv ränta 7.34%. Ett lån på 100 000 kr till 7.10% nominell ränta (räntan är rörlig & sätts individuellt baserat på dina förutsättningar) kostar 1 166 kr/månad, dvs totalt 139 949 kr. Ingen start-/aviavgift.

Biluppgifter

Sök bilar, värdering, ägare och historik gratis i fordonsregistret.

SÖK

Totalt 10 162 523 fordon