Original Patina VW 1955

Titta, där står en sån där ful rostig skithög till bil! Uppenbarligen varken anstränger sig ägaren, eller ens tycker om sitt fordon. Vilken meningslös skadegörelse av en fin gammal bilmodell. Sorgligt...

-MATS-

  • 96 Följare
  • 81 628 Visningar
  • Uppdaterades senast 2013-02-19

-MATS- VWetgirig hobbymekare

#1
1917 8

2012-12-30 13:40

==▪ O ▪=▪ R ▪=▪ I ▪=▪ G ▪=▪ I ▪=▪ N ▪=▪ A ▪=▪ L ▪==▪ P ▪=▪ A ▪=▪ T ▪=▪ I ▪=▪ N ▪=▪ A ▪==▪ V ▪=▪ W ▪==

Del 1 – Presentation:
Kanske det hela började sommaren 1989, då jag som ung man hjälpte till att måla min farmors hus. Jag målade gamla fönster och vindskivor, gamla väderbitna klädselbrädor och dörrar. När jag stod där med penseln i min hand kunde jag riktigt se framför mig alla människor som trampat på de slitna trösklarna i huset, alla händer som greppat de blanknötta dörrhandtagen.

Man kan säga att jag blev mer eller mindre hänförd av huset och dess detaljer, dess historia – ja man kan kanske till och med påstå: jag blev betagen av husets själ. Ett år senare stod jag själv som ägare till just detta hus, som nu fick en mycket varsam renovering, där de flesta gamla detaljer som var fortfarande funktionella faktiskt sparades. All el, VVS, toalett och kök gjordes helt nytt från grunden, men huset ser ändå gammalt ut – huset har själ. Jag tycker det är tråkigt att se hur gamla hus tanklöst överrenoveras, där gamla detaljer slentrianmässigt byts ut mot nya standardtillverkade detaljer. Husen ser likadana ut i Ronneby som i Sveg. Mycket av de regionala och lokala byggnadsestetiska särdragen har försvunnit och fortsätter försvinna i oförminskad takt på detta vis över hela vårt land…

Kanske är jag inte helt fel ute eftersom man bland annat på TV:s ”Antikrundan” kan få se hur mycket mer experterna håller fram orestaurerade föremål med känd proveniens framför renoverade/restaurerade, vilket inte minst avspeglar sig i värdering och prisbild på de olika jämförbara objekten.

Jag måste erkänna att jag på liknande sätt är extra svag för bilar som aldrig renoverats. Jag tycker det är synd att överrestaurera en från början genuint orörd bil. I mina ögon är den då knappast inte längre ens en originalbil eftersom det mesta bytts mot nya delar.

Varför nu denna långa uppsats? Jo, jag har smygande planer på att ta detta med original till sin spets med ett möjligt projekt denna vinter neutral

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/1002540.jpg
Hon skymtar i bakgrunden wink

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/1002544.jpg
Bilen är ingen skönhet, men är i stort sett oskruvad och därför så gott som helt original.

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/1002543.jpg
Rost saknas inte och inte heller saknas äkta patina big_smile

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/1002544.jpg
Tyvärr är originalskärmen vänster fram mycket, mycket rostig, liksom båda bakskärmarna samt inte minst värmekanalerna och golvet bakom förarstolen. Fotstegen är, i likhet med många av dessa bilar redan på den tiden det begav sig, totalt bortrostade sedan många, många år.

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/1002541.jpg
Efter en ommöblering har bilen hamnat ytterst och går lätt att flytta vid behov.

Planerna är att reparera det nödvändigaste för att få bilen besiktigad och godkänd. Märk väl: I första hand REPARERA - - - inte RENOVERA. Jag tänker bokföra tiden jag lägger ner på bilen och målsättningen är att inte lägga mer än 150 timmar för att få bilen körklar.

Spännande, eller hur tongue ?!?!?


Mina projekt: Patinerad VW typ 1 1955 -- Resto-looker VW typ 117 1957 - - BigBlock Edsel 1959 - - Cabbad VW typ3 1968
.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>
#2
178 15

2012-12-30 13:43

jättespännande big_smile dethär måste jag följa big_smile

-MATS- VWetgirig hobbymekare

#3
1917 8

2012-12-30 13:51

_NordiN_ skrev:
jättespännande big_smile dethär måste jag följa big_smile

Gött att höra big_smile


Mina projekt: Patinerad VW typ 1 1955 -- Resto-looker VW typ 117 1957 - - BigBlock Edsel 1959 - - Cabbad VW typ3 1968
.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>
#4
370 5

2012-12-30 14:35

då har jag gjort helt fel nu då eller? wink den jag renoverar var helt orginal och aldrig skruvad med, hade räkt med att få igång den och smörja upp bromsarna och besikta den tongue


Kolla gärna in mit projekt, vw bubbla oval: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=258193
Volvo 765 GLE "V6 Manuell" (1988)
Volvo 855 T-5R "T-GUL" (1995)
Volvo 945 S (1995)
Volvo V90 (1998)
#5
504 4

2012-12-30 15:49

Härligt med ännu en projekt tråd ifrån dig Mats! Alltid underhållande och lärorik läsning smile Bilen är de ju inge fel på heller wink


Chevrolet Van "Hakiki Bussen" (1988)
#6
25 4

2012-12-30 17:27

Det här kommer bli grymt! smile
Som sagt patinan ser väldigt härlig ut. Trist med dåliga skärmar dock.
Hur som ska de bli spännande att följa detta!

Lycka till!


Volks Of Hälsingland
Plate Scrapers Division
Volkswagen Kombi 233 "Graningeverken" (1963)

-MATS- VWetgirig hobbymekare

#7
1917 8

2012-12-30 17:36

Brohmee skrev:
då har jag gjort helt fel nu då eller? wink den jag renoverar var helt orginal och aldrig skruvad med, hade räkt med att få igång den och smörja upp bromsarna och besikta den tongue

Nejdå, du har inte gjort fel unge man smile

Men jag personligen hade nog gjort annorlunda. Det är väl det som är tjusningen - var och en gör som man tycker blir bäst wink


Mina projekt: Patinerad VW typ 1 1955 -- Resto-looker VW typ 117 1957 - - BigBlock Edsel 1959 - - Cabbad VW typ3 1968
.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>

-MATS- VWetgirig hobbymekare

#8
1917 8

2012-12-30 17:37

Hakiki skrev:
Härligt med ännu en projekt tråd ifrån dig Mats! Alltid underhållande och lärorik läsning smile Bilen är de ju inge fel på heller wink

Tack mannen big_smile

Bilen har minsann sina brister ... det är därför det dröjt att sätta igång ... 3½ år närmare bestämt wink


Mina projekt: Patinerad VW typ 1 1955 -- Resto-looker VW typ 117 1957 - - BigBlock Edsel 1959 - - Cabbad VW typ3 1968
.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>

-MATS- VWetgirig hobbymekare

#9
1917 8

2012-12-30 17:40

SpAAn skrev:
Det här kommer bli grymt! smile
Som sagt patinan ser väldigt härlig ut. Trist med dåliga skärmar dock.
Hur som ska de bli spännande att följa detta!

Lycka till!

Visst kommer bilen att ha en härlig patina tongue ?!

Kanske tillochmed platsar på bugpeople-forumet? smile

Tack big_smile


Mina projekt: Patinerad VW typ 1 1955 -- Resto-looker VW typ 117 1957 - - BigBlock Edsel 1959 - - Cabbad VW typ3 1968
.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>
#10
504 4

2012-12-30 17:51

De skulle ju inte vara nått kul om den inte hade några brister heller.. vad skulle vi då prata om ? Man blir väldigt sugen på att ha en riktig platina lack på sin egen när man ser din.. men min är ju så långt därifrån man kan komma, förutom nått liten ytrostfläck wink

-MATS- skrev:

Hakiki skrev:
Härligt med ännu en projekt tråd ifrån dig Mats! Alltid underhållande och lärorik läsning smile Bilen är de ju inge fel på heller wink

Tack mannen big_smile

Bilen har minsann sina brister ... det är därför det dröjt att sätta igång ... 3½ år närmare bestämt wink


Chevrolet Van "Hakiki Bussen" (1988)
#11
25 4

2012-12-30 17:59

Hehe det gör den absolut! smile
Alla projekttrådar är intressanta. Oavsett vad för bil det är, så länge de är luftkylt! wink


Volks Of Hälsingland
Plate Scrapers Division
Volkswagen Kombi 233 "Graningeverken" (1963)

Mervolic Yawn...

#12
3132 7

2012-12-30 18:15

Jodå, visst ska man följa det här med. smile


Audi A6 "Quattro 2.5 TDI" (2001)
#13
443

2012-12-30 18:27

Jahopp, ännu ett projekt. Det känns som att du bar många bollar(eller bubblor?) i luften, men det är inget jag klagar mot. Jag älskar dina projekt trådar och kommer självklart följa även den här med stort intresse.

Djo

#14
6743 2

2012-12-30 18:34

Kan bli intresant att följa smile


http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
Volvo 240 GL "Först med xc60 2014- kjolar." (1992)
Volvo V70 2,4t "Jubileums model" (2002)

Mattsson_91 Självlärd

#15
3077 10

2012-12-30 18:40

Ännu en Mats tråd big_smile. Intressant


Det är fysiskt möjligt att korsa två bilmärken men det är psykiskt skadligt
Projektet (lagt på is) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=158292.
Volkswagen Passat 1.8T "Familjebrukisen" (2001)
#16
136 4

2012-12-30 22:01

Prenumeration lagd! Ska bli kul att se vad du gör, och kanske det du INTE gör med denna!!  Bubblan var min favoritbil i måååånga år, sen när konceptet för den nya modellen som komma skulle dök upp började jag tom spara pengar. När den sen kom ville jag inte alls ha den... den gamla är så mycket finare!!!


___________________________________
It takes a lot of balls playing golf like I do!
#17
128 1

2012-12-31 00:04

Kör hårt Mats! Detta kommer följas precis som alla dina andra trådar följs lol


Volkswagen Typ 1 "Bubbla" (1962)
#18
1190 6

2012-12-31 02:01

Åh ännu en tråd att hålla koll på märker jag! big_smile


Volkswagen Golf GL "Stortysken" (1982)
#19
78 1

2012-12-31 09:33

Va gött att det dyker upp ett till projekt från dig Mats big_smile Detta ska bli intresant. hehe :p


#20
4637

2012-12-31 09:40

Riktigt snyggt med patina om den är äkta och på såhär pass gamla bilar.
Konstgjort patina däremot är skitäckligt, oavsett om vi snackar bil eller liten fotoram...

Senast redigerat av Navkapsel (2012-12-31 09:40)





Senast i forumet

Diskussionsforum

Projekt

Evenemang




Sponsrade tjänster

Sommardäck
Vinterdäck

Lån upp till 500 000 kr

Lånebelopp

150 000 kr

Månadskostnad

1 137 kr/mån

Räkneexempel: Annuitetslån 10 år. Effektiv ränta 7.34%. Ett lån på 100 000 kr till 7.10% nominell ränta (räntan är rörlig & sätts individuellt baserat på dina förutsättningar) kostar 1 166 kr/månad, dvs totalt 139 949 kr. Ingen start-/aviavgift.

Biluppgifter

Sök bilar, värdering, ägare och historik gratis i fordonsregistret.

SÖK

Totalt 10 162 523 fordon