Original Patina VW 1955

Titta, där står en sån där ful rostig skithög till bil! Uppenbarligen varken anstränger sig ägaren, eller ens tycker om sitt fordon. Vilken meningslös skadegörelse av en fin gammal bilmodell. Sorgligt...
  • 98 Följare
  • 137 214 Visningar
  • Uppdaterades senast 19 februari 2013
-MATS- VWetgirig hobbymekare
30 december 2012 · 1 917 Inlägg

==▪ O ▪=▪ R ▪=▪ I ▪=▪ G ▪=▪ I ▪=▪ N ▪=▪ A ▪=▪ L ▪==▪ P ▪=▪ A ▪=▪ T ▪=▪ I ▪=▪ N ▪=▪ A ▪==▪ V ▪=▪ W ▪==

Del 1 – Presentation:
Kanske det hela började sommaren 1989, då jag som ung man hjälpte till att måla min farmors hus. Jag målade gamla fönster och vindskivor, gamla väderbitna klädselbrädor och dörrar. När jag stod där med penseln i min hand kunde jag riktigt se framför mig alla människor som trampat på de slitna trösklarna i huset, alla händer som greppat de blanknötta dörrhandtagen.

Man kan säga att jag blev mer eller mindre hänförd av huset och dess detaljer, dess historia – ja man kan kanske till och med påstå: jag blev betagen av husets själ. Ett år senare stod jag själv som ägare till just detta hus, som nu fick en mycket varsam renovering, där de flesta gamla detaljer som var fortfarande funktionella faktiskt sparades. All el, VVS, toalett och kök gjordes helt nytt från grunden, men huset ser ändå gammalt ut – huset har själ. Jag tycker det är tråkigt att se hur gamla hus tanklöst överrenoveras, där gamla detaljer slentrianmässigt byts ut mot nya standardtillverkade detaljer. Husen ser likadana ut i Ronneby som i Sveg. Mycket av de regionala och lokala byggnadsestetiska särdragen har försvunnit och fortsätter försvinna i oförminskad takt på detta vis över hela vårt land…

Kanske är jag inte helt fel ute eftersom man bland annat på TV:s ”Antikrundan” kan få se hur mycket mer experterna håller fram orestaurerade föremål med känd proveniens framför renoverade/restaurerade, vilket inte minst avspeglar sig i värdering och prisbild på de olika jämförbara objekten.

Jag måste erkänna att jag på liknande sätt är extra svag för bilar som aldrig renoverats. Jag tycker det är synd att överrestaurera en från början genuint orörd bil. I mina ögon är den då knappast inte längre ens en originalbil eftersom det mesta bytts mot nya delar.

Varför nu denna långa uppsats? Jo, jag har smygande planer på att ta detta med original till sin spets med ett möjligt projekt denna vinter neutral

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/1002540.jpg
Hon skymtar i bakgrunden wink

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/1002544.jpg
Bilen är ingen skönhet, men är i stort sett oskruvad och därför så gott som helt original.

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/1002543.jpg
Rost saknas inte och inte heller saknas äkta patina big_smile

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/1002544.jpg
Tyvärr är originalskärmen vänster fram mycket, mycket rostig, liksom båda bakskärmarna samt inte minst värmekanalerna och golvet bakom förarstolen. Fotstegen är, i likhet med många av dessa bilar redan på den tiden det begav sig, totalt bortrostade sedan många, många år.

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/1002541.jpg
Efter en ommöblering har bilen hamnat ytterst och går lätt att flytta vid behov.

Planerna är att reparera det nödvändigaste för att få bilen besiktigad och godkänd. Märk väl: I första hand REPARERA - - - inte RENOVERA. Jag tänker bokföra tiden jag lägger ner på bilen och målsättningen är att inte lägga mer än 150 timmar för att få bilen körklar.

Spännande, eller hur tongue ?!?!?

Mina projekt: Patinerad VW typ 1 1955 -- Resto-looker VW typ 117 1957 - - BigBlock Edsel 1959 - - Cabbad VW typ3 1968
.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>
-MATS- VWetgirig hobbymekare
30 december 2012 · 1 917 Inlägg

_NordiN_ skrev:
jättespännande big_smile dethär måste jag följa big_smile

Gött att höra big_smile

Mina projekt: Patinerad VW typ 1 1955 -- Resto-looker VW typ 117 1957 - - BigBlock Edsel 1959 - - Cabbad VW typ3 1968
.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>
-MATS- VWetgirig hobbymekare
30 december 2012 · 1 917 Inlägg

Brohmee skrev:
då har jag gjort helt fel nu då eller? wink den jag renoverar var helt orginal och aldrig skruvad med, hade räkt med att få igång den och smörja upp bromsarna och besikta den tongue

Nejdå, du har inte gjort fel unge man smile

Men jag personligen hade nog gjort annorlunda. Det är väl det som är tjusningen - var och en gör som man tycker blir bäst wink

Mina projekt: Patinerad VW typ 1 1955 -- Resto-looker VW typ 117 1957 - - BigBlock Edsel 1959 - - Cabbad VW typ3 1968
.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>
-MATS- VWetgirig hobbymekare
30 december 2012 · 1 917 Inlägg

Hakiki skrev:
Härligt med ännu en projekt tråd ifrån dig Mats! Alltid underhållande och lärorik läsning smile Bilen är de ju inge fel på heller wink

Tack mannen big_smile

Bilen har minsann sina brister ... det är därför det dröjt att sätta igång ... 3½ år närmare bestämt wink

Mina projekt: Patinerad VW typ 1 1955 -- Resto-looker VW typ 117 1957 - - BigBlock Edsel 1959 - - Cabbad VW typ3 1968
.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>
-MATS- VWetgirig hobbymekare
30 december 2012 · 1 917 Inlägg

SpAAn skrev:
Det här kommer bli grymt! smile
Som sagt patinan ser väldigt härlig ut. Trist med dåliga skärmar dock.
Hur som ska de bli spännande att följa detta!

Lycka till!

Visst kommer bilen att ha en härlig patina tongue ?!

Kanske tillochmed platsar på bugpeople-forumet? smile

Tack big_smile

Mina projekt: Patinerad VW typ 1 1955 -- Resto-looker VW typ 117 1957 - - BigBlock Edsel 1959 - - Cabbad VW typ3 1968
.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>
-MATS- VWetgirig hobbymekare
31 december 2012 · 1 917 Inlägg

Tack för alla glada tillrop smile !

Jo, nu känner jag att har jag många bollar i luften - men är en man "garage-råtta", så är man roll

Tyvärr har samtliga VW-firmor jag velat handla på haft helgstängt, så jag har inte hunnit reparerar ännu - endast sanerat och funderat/planerat hmm

MEN - för att inte tråden ska självdö innan den knappt ens startat så kommer här:

Del 2 – Bakgrund:
FAKTA VOLKSWAGEN 1/11 – 1955
(OBS! Besserwisservarning på detta inlägg i sin helhet tongue )

Detta med årsmodeller på gamla VW är ett kärt gammalt trätoämne. Vi nördar inom VW-världen såväl i Sverige har enats om följande: Fram till mitten av 1955 är det tillverkningsår (t.o.m. tillverkningsmånad) som gäller för identifiering istället för specifik årsmodell.

Varför hmm ?

Jo, Volkswagen införde förändringar löpande under produktionen så att de producerade bilarna skiljer sig i både stort och smått från månad till månad eller ibland från vecka till vecka. Men från och med den 4 augusti 1955 övergick VW till att ta ett samlat grepp och inför många förändringar på en och samma gång, för att sedan dess fortsätta göra på detta viset efter den tyska industrisemestern i augusti varje år – d.v.s. bilar tillverkade mellan 4/8 1955 och 12 månader framåt är årsmodell 1956, och så kom följaktligen årsmodell 1957 i augusti 1956 o.s.v. Hänger ni med?

Det som kommit att komplicera det hela är att länsstyrelserna och sedermera vägverket/transportstyrelsen inte hängde med i svängarna utan under i stort sett hela 50-talet fortsatta låta datum för nyregistrering i Sverige vara lika med årsmodell. Men det kan orsaka mycket elände för den 56:a ägare som beställer delar till en 55:a bara för att: det står i papperna att det visst är en 55:a (fast den då rätteligen är en 56:a). För att själv ta reda på när just din ”55:a” är tillverkad kan du använda länken Tillverkningsnummer 1955 och utläsa ditt chassinummer. # 1-0 929 746 är första chassinumret för årsmodell 1956 smile . (Bilar med lägre chassinr kallas i VW-kretsar ”Öörli Oval” [Early Oval] ner till våren 1953 då den ovala bakrutan kom att ersätta den tvådelade splitrutan.)

”Bah” – säger du kanske då, det kan väl knappast vara någon skillnad? Inte? Studera då länken Lista över förändringar wink

Jag har saxat lite från länken vad som ändrades i augusti 1955:

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/475857.jpg
Ny utformning på bottenplattan under baksätet. (Vänster halva är augusti -55 och nyare. Höger halva är juli -55 och äldre).

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/838441.jpg
Även stolskenorna ändrades och är inte kompatibla med de äldre. (Bilden visar juli 1955 och äldre)

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/412312.jpg
Ny utformning av värmekanalernas utblås vid fötterna. (Bilden visar juli 55 och äldre)

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/595542.jpg
Större bakljus. (Bilden visar juli 55 och äldre, s.k. hjärt-ljus)

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/967075.jpg
Dubbla avgaspipor. (Bilden visar juli 55 och äldre med lågt monterade hjärt-ljus, enkel avgaspipa och utan utskurna hål för röret bakom kofångaren)

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/967072.jpg
Bensintanken ändras och flyttas. Röret blir 60 mm. (Bilden visar juli 55 och äldre, med stort påfyllningsrör)

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/967077.jpg
http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/967076.jpg
Framstolarna blir 3 cm bredare och ryggstöden blir justerbara i tre lägen. (Bilderna visar inredning juli 55 och äldre). Vad som skiljer är ratt, klädsel, stolar, värmeutblås, växelspak, pressning på dörrar och dörrlåsmekanism (notera gummistyrningarna på dörrgaveln).

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/1002785.jpg
Ny ratt. (Bilden visar juli 55 och äldre, s.k. ”Bat-Wing”)

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/544805.jpg
Mindre soltak med endast två vikningar och runda hörn i framkant. (Bilden visar ett 3-vecks soltak med fyra rakskurna hörn från juli 1955 och äldre)

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/871004.jpg
Nya yttre dörrhandtag med ett utvändigt längsgående "veck" på mitten. (Tidigare släta på utsidan)

Några övriga förändringar utan separat bildillustration:
·  Batteriet 66 Ah.
·  Nya dörrar och klädsel. (Tidigare helt i tyg, se ovan)
·  Ny böjd växelspak. (Tidigare rak spak, se ovan)
·  Värmeratten flyttas framåt till bredvid växelspaken. (Satt tidigare bakom handbromsspaken mitt ovanpå ramtunneln)
·  Handbromskabeln sitter nu direkt i handtaget.
·  Kurvhandtagen på B-stolparna får plasthöljen. (Tidigare helt i tyg)

OKEJ – därmed är dagens lektion slut big_smile !

För den som efter denna långa utläggning mot förmodan ännu törstar efter kunskap och vill fördjupa sig i ämnet kan jag varmt rekommendera länken: On the subject of how screwy 55's are........ wink

Senast redigerat av -MATS- (31 december 2012)

Mina projekt: Patinerad VW typ 1 1955 -- Resto-looker VW typ 117 1957 - - BigBlock Edsel 1959 - - Cabbad VW typ3 1968
.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>
-MATS- VWetgirig hobbymekare
1 januari 2013 · 1 917 Inlägg

Hallå igen smile !

Jag har som sagt kollat runt lite på nya fräscha värmekanaler till bilen. Den lokala firman Dalhems har universalmodeller (passar "alla") tillverkade av Klokkerholm, men vars utformning och tunna plåttjocklek inte känns direkt lockande att sätta in när man ändå måste göra arbetet hmm .

Har även mailat företaget Klassic Fab som tillverkar de bästa (?) värmekanalerna på marknaden. De begärde 1900kr / st och sedan 500 kr frakt på detta yikes . När man sedan vet att deras leveranser kan ta låång tid (5-6 månader är inte ovanligt) så tänkte jag kolla med den svenska firman UpNorth i stället. De säljer värmekanaler från IGP som jag visserligen inte har någon personlig erfarenhet av, men av andra som använt dem har jag hört rätt positiva omdömen. Mer om detta lite längre fram, eftersom det nu är dags för:

Del 3 – Tävling:
Efter gårdagens duvning i hard-core VW-nördigt vetande är det så äntligen dags för examen big_smile !!

Examensprov:
Efter en enkel sökning har jag hittat följande 20 bilar liggandes idag uppe som VW 55:or på gorg – vilka ska bort efter som de egentligen är 56:or?

1.
https://www1.garaget.org/archive/10/9114/7543/thumb_3779-9281-5955.jpg
http://www.garaget.org/?car=7543

2.
https://www1.garaget.org/archive/29/28696/23590/thumb_23590-200884.jpg
http://www.garaget.org/?car=23590

3.
https://www1.garaget.org/archive/30/29718/24479/thumb_24479-208877.jpg
http://www.garaget.org/?car=24479

4.
https://www1.garaget.org/archive/7/6916/28059/thumb_28059-1198102.jpg
http://www.garaget.org/?car=28059

5.
https://www1.garaget.org/archive/55/54896/49856/thumb_49856-1753229.jpg
http://www.garaget.org/?car=49856

6.
https://www1.garaget.org/archive/16/15493/50503/thumb_50503-452519.jpg
http://www.garaget.org/?car=50503

7.
https://www1.garaget.org/archive/26/25723/108201/thumb_108201-1032090.jpg
http://www.garaget.org/?car=108201

8.
https://www1.garaget.org/archive/46/45834/112704/thumb_112704-1072869.jpg
http://www.garaget.org/?car=112704

9.
https://www1.garaget.org/archive/13/12158/113053/thumb_113053-1075514.jpg
http://www.garaget.org/?car=113053

10.
https://www1.garaget.org/archive/108/107085/128798/thumb_128798-1194320.jpg
http://www.garaget.org/?car=128798

11.
https://www1.garaget.org/archive/51/50110/140745/thumb_140745-1807262.jpg
http://www.garaget.org/?car=140745

12.
https://www1.garaget.org/archive/115/114961/145541/thumb_145541-1346373.jpg
http://www.garaget.org/?car=145541

13.
https://www1.garaget.org/archive/109/108325/151138/thumb_151138-1451003.jpg
http://www.garaget.org/?car=151138

14.
https://www1.garaget.org/archive/2/1038/156035/thumb_156035-1465508.jpg
http://www.garaget.org/?car=156035

15.
https://www1.garaget.org/archive/36/35726/157767/thumb_157767-1932455.jpg
http://www.garaget.org/?car=157767

16.
https://www1.garaget.org/archive/43/42615/201091/thumb_201091-1885464.jpg
http://www.garaget.org/?car=201091

17.
https://www1.garaget.org/archive/156/155726/234816/thumb_234816-2197476.jpg
http://www.garaget.org/?car=234816

18.
https://www1.garaget.org/archive/166/165977/259002/thumb_259002-2451174.jpg
http://www.garaget.org/?car=259002

19.
https://www1.garaget.org/archive/167/166367/260005/thumb_260005-2461453.jpg
http://www.garaget.org/?car=260005

20.
https://www1.garaget.org/archive/188/187208/314039/thumb_314039-2965942.jpg
http://www.garaget.org/?car=314039

Svar kan med fördel postas i tråden … frågor på detta? wink

Ni har på er tills i morgon kl. 22.30 till det berömda ’repet’ dras och jag enväldigt korar pristagare smile

Mina projekt: Patinerad VW typ 1 1955 -- Resto-looker VW typ 117 1957 - - BigBlock Edsel 1959 - - Cabbad VW typ3 1968
.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>
-MATS- VWetgirig hobbymekare
2 januari 2013 · 1 917 Inlägg

Kom igen nu hmm !

Okej - 20 bilar var kanske 15 för många, men ännu har ni drygt en timma på er att svara tongue

Under tiden kommer en liten bilduppdatering - så håll tillgodo :

Ja, det har med värmekanaler är ju verkligen ett intressant ämne, eller hur wink

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/1009318.jpg
Klokkerholm som hämtats hos Dalhems (jag bor ”nästan” granne med firman…). Rätt längd smile

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/1009319.jpg
Kraftig knäck vid A-stolpen och varmluftsutblåset på fel ställe hmm

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/1009320.jpg
Flera bockningar vid tröskeln, där ovalen är slät hmm hmm

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/1009321.jpg
Ett flänsat rör där ovalens är runt hmm hmm hmm

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/1009322.jpg
Avvikande profil i underkant (men det kan man ju faktiskt leva med, eftersom det ändå inte syns neutral )

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/1009323.jpg
Ovalt hål med mått mellan 40 och 52 mm, jämfört med ovalens runda på exakt 50 mm sad

Näe – jag vill inte lägga ner jobb på att modifiera dessa, det måste finnas bättre ekonomiplåt därute, eller?

Mina projekt: Patinerad VW typ 1 1955 -- Resto-looker VW typ 117 1957 - - BigBlock Edsel 1959 - - Cabbad VW typ3 1968
.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>
-MATS- VWetgirig hobbymekare
2 januari 2013 · 1 917 Inlägg

Okej - nu kommer sanningens minut cool

Del 4 – Sammanställning av tävlingssvar:
Jag förstår att ni har väntat – voilá: ett FACIT till gårdagens examensprov big_smile :

Resultatet blev 11 st äkta (55%), 6 st ”fejkade” (30%) och 3 st osäkra (15 %) … utförligare kommentarer följer nedan:

1.
Ännu en PÄRLA som gått på export sad … Prisvinnare på Bug Run och absolut en ÄKTA 55:a … Lämnade det löpande bandet någon gång under mars månad 1955 (chassinr 1-0 838 195).

2.
NÅGON?! Här går jag bet. Endast en enda bild och dåligt med info för övrigt. Jag menar att det är omöjligt att avgöra årsmodell … kan vara tillverkad när som helst mellan 1953 och 1957 hmm

3.
Ojoj – en riktig ”SLAMKRYPARE” hmm . Hmm – både bakljusen och ratten är nyare, men dörrarna är ju av den äldre modellen ?? En koll mot bilregistret meddelar att bilen är tillverkad under slutet av mars månad 1955 med chassinr 1-0 841 450. ÄKTA med andra ord wink

4.
Det blev ett snöpligt slut på denna bils liv sad En ÄKTA 55:a totalförstörd i en brand nere i Frankrike vårvintern 2009 … Chassinr var 1-0 871 534. Med andra ord tillverkad under maj månad 1955.

5.
KLOCKREN 55:a big_smile ! Vilken pärla! Alla detaljer verkar rätt och chassinr 1-0 839 266 bekräftar tillverkning under mars månad 1955 big_smile

6.
Okej – bilen har hjärt-ljus, men titta på inredningen! Ajabaja – knappast en 55:a. I bilregistret står den som en 57:a (!) och är verkligen tillverkad under maj månad 1957 enligt chassinumret som är 1-1 536 680 hmm

7.
NEJ, NEJ, NEJ … Chassinr 1-0 953 119 (slutet av augusti 1955) samt ratt, bakljus och form på dörrarna avslöjar bilen som en 56:a neutral

8.
Egentligen svårt att avgöra. Dåliga bilder … men man kan åtminstone se att bilen är försedd med hjärt-ljus där bak. TROLIG 55:a …

9.
Beach buggys i all ära – man kan fråga sig varför denna alls är postad som en 55:a ? Chassinr 2 387 846 avslöjar bilen som en 59:a, vilket även bekräftas av Transportstyrelsen roll

10.
TROTS att bilen faktiskt står som 56:a i bilregistret skvallrar dörrar, bakljus och inte minst bilens chassinr 1-0 919 052 att bilen visst är en 55:a och tillverkad under juli månad 1955 smile

11.
Ratt, dörrar och bakljus avslöjar den Hebmüller-kopia som en 56:a. Bilens höga chassinr 1-0 998 011 bekräftar att bilen är tillverkad under oktober 1955 och alltså INGEN årsmodell –55 yikes

12.
Ja … vad ska man säga … tok-trimmad verkar bilen i alla fall vara tongue Garanterat ingen originalbil, men man inte monterat andra bakljus än som satt på från början, så avslöjas bilen i vilket fall som helst som en 56:a neutral

13.
Chassinr 1-0 892 594 innebär tillverkning under de första dagarna i juni månad 1955 – därmed alltså ÄKTA VARA cool

14.
En kompis till mig äger denna bil som (givetvis) är en ÄKTA 55:a wink . Bilen är just nu under renovering och bär chassinr 1-0 857 470 vilket innebär att den lämnade fabriken under april 1955.

15.
WOW – jag nyper mig i armen: ännu en ÄKTA 55:a big_smile ! Bortsett från smådetaljer som felaktiga skärmar runt om (och därmed på tok för högt placerade bakljus verkar det mesta vara original. Tillverkad februari månad enligt chassinumret som är 1 0 819 647

16.
Häpp – ännu en ÄKTA årsmodell 55 smile Trots att även denna VW i likhet med förgående har felaktiga skärmar runt om så verkar den vara ett verkligt praktexemplar. Chassinr 1 0 836 227 säger oss att bilen är tillverkad någon gång under mars månad 1955.

17.
Trots dåliga bilder och oläsligt reg.nummer kan jag meddela att detta är en ÄKTA 55:a smile . En bild snett bakifrån med dörren på glänt avslöjar de karaktäristiska gummistyrningarna i över- och underkant.

18.
Ännu en 56:a. Det hjälps inte att ägaren maskat över reg.numret – bakljus och utformning av dörrarna avslöjar bilen som årsmodell 1956 wink.

19.
ÄKTA VARA! En av Sveriges absolut finaste 55:or och till på köpet med soltak big_smile . Chassinr 1-0 819 412 skvallrar om att bilen är tillverkad kanske samma dag (!) i februari 1955 som bil #15..

20.
Okej, detta är ingen originalbil – MEN definitivt heller ingen 55:a. Bilderna är få och visar egentligen inte så mycket… Fyrbultsfälgar säger att chassit är 1967 eller nyare. Storleken på vindrutan säger att karossen ursprungligen är 1958-1964 hmm .

Mina projekt: Patinerad VW typ 1 1955 -- Resto-looker VW typ 117 1957 - - BigBlock Edsel 1959 - - Cabbad VW typ3 1968
.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>
-MATS- VWetgirig hobbymekare
2 januari 2013 · 1 917 Inlägg

Hakiki skrev:
Fan va trist! Har 2 st likadana liggandes i garaget.. tittade på dom i dag och tyckte dom såg lite konstiga ut! Vet inte alls hur dom kommer passa på min 66a .. det återstår att se!

De kommer sitta som en smäck på din 66:a, det kan jag nästan garantera wink ... men på 50-talarna?! Knappast hmm ...

Mina projekt: Patinerad VW typ 1 1955 -- Resto-looker VW typ 117 1957 - - BigBlock Edsel 1959 - - Cabbad VW typ3 1968
.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>
-MATS- VWetgirig hobbymekare
2 januari 2013 · 1 917 Inlägg

bubbla-65 skrev:
Men vem vann då?

Jag tänkte sammanställa resultaten i morgon ... om du har tålamod att vänta wink

Jag kan dock redan vid en rask kontroll se att jag har några verkligen VW-kunniga som följer tråden tongue

Mina projekt: Patinerad VW typ 1 1955 -- Resto-looker VW typ 117 1957 - - BigBlock Edsel 1959 - - Cabbad VW typ3 1968
.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>
-MATS- VWetgirig hobbymekare
3 januari 2013 · 1 917 Inlägg

Del 5 – Tävlingresultat:
Ni har säkert redan listat ut vem/vilka som får äran att bestiga min virtuella …

http://2.bp.blogspot.com/_rjvUI31n4RA/TEnh3crxsMI/AAAAAAAADpE/jede5NyVtJY/s1600/prispall.jpg
…prispall big_smile

Som en mycket förtjänstfull bronsmedaljör, vilken genom sina 6 poäng visat djup insikt i den ädlaste av alla vwetenskapliga grenar: ”How screwy the ’55 VW’s really are” har jag den stora äran att utse:

https://www1.garaget.org/users/img/o4/o4ero_44661_m.jpg
fadret

Endast en hårsmån från segern med 18 poäng hamnade till slut silvermedaljören, allas vår eminente nästbesservwisser:

https://www1.garaget.org/users/img/hz/hze1b_132862_m.jpg
Old_Nut

And the winner (18½ poäng) is …

https://www1.garaget.org/users/img/h9/h9lj1_150887_m.jpg
bubbla-65

Jag citerar ur juryns prismotivering: ”för en zlatanerande prestation, intressant, avslöjande och inte minst lärorikt utan att någonsin hemfalla åt den pekpinnetaktik som -MATS- brukar ägna sig åt. I synnerhet kommentarernas snillrika perspektiv bidrar till helhetsintrycket att detta måste vara Norra halvklotets kunnigaste person på ämnet: How screwy the ’55 VW’s really are”.

Juryn har även beslutat att utdela ett hedersomnämnande till smet ”för ett tappert, mycket insiktsfullt försök” smile

PS
I morgon kommer bilder…
DS

Mina projekt: Patinerad VW typ 1 1955 -- Resto-looker VW typ 117 1957 - - BigBlock Edsel 1959 - - Cabbad VW typ3 1968
.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>
-MATS- VWetgirig hobbymekare
4 januari 2013 · 1 917 Inlägg

Ja, grattis på er big_smile

I kväll maler vi oförtrutet på med ett nytt avsnitt:

Del 7 – När jag ”hittade” bilen:

Det var i maj månad 2009. Jag skulle för första gången hälsa på min pappas kusin i hennes villa i Falkenberg. Där på själva tomten, bakom en häck stod hon:

https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172487/172487-740bb6d016e81cefd551c7e4bfb42233.jpg
Avställd sedan 1986 och med en buske fastväxt i höger bakskärm hmm ...

https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172487/172487-f42e60bcd1a16931321676fd629d9ade.jpg
Förarstolen och sittdynan till baksätet …

https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172487/172487-0d5189876acd0b6d21161e9a7e7a37c9.jpg
… liksom gummimattorna var urplockade ur bilen.

https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172487/172487-beefb04ca5d62972eedc1786f73221f5.jpg
Bilen var förutom hårt rostangripen, även täckt av alger och mossa yikes

https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172487/172487-6cfadf0b55f283b91118c600b58e22a6.jpg
Vilken YTA tongue

https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172487/172487-8d58b1ffdecc542c1210e2392ff0be8b.jpg
Vart har fotsteget tagit vägen … och den integrerade tröskeln/värmekanalen ?

https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172487/172487-8e1a74cb5643624605470df63225a7b0.jpg
Lavar på skattekvittot från 1986 neutral

Konstigt nog blev jag alls inte avskräckt över bilens skick, utan mest betagen av att den verkade vara komplett och hade körts till platsen där den nu stod för egen maskin i början av 1990-talet.

Mina projekt: Patinerad VW typ 1 1955 -- Resto-looker VW typ 117 1957 - - BigBlock Edsel 1959 - - Cabbad VW typ3 1968
.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>
-MATS- VWetgirig hobbymekare
4 januari 2013 · 1 917 Inlägg

Hårda förhandlingar om köp av ”skrotet” inleddes och samma eftermiddag hade man så blivit ägare av en ”Öörli Oval” big_smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172487/172487-c0269621dfbe6e95b6eca90ff68e698c.jpg
Efter några dagar återvände undertecknad med medhavd domkraft och bilen hissades upp och bromsarna kunde lossas...

Dörrarna gick knappt heller att öppna, men med hjälp av 5-56 och lite tålamod hade snart gångjärnen blivit tjänstvilliga igen smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172487/172487-04ac9e12188d8540923c3c1ce3fb40ab.jpg
Snart dök även Andreas och hans kompis Marcus upp och vi kunde knuffa ut bilen på gatan.

https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172487/172487-8f6ac413bc4401ceac26c85822a9c5ac.jpg
Ja, det är klart att vi inte körde iväg bilen för egen maskin wink

Vi valde att ”mellanlagra” bilen inomhus hos min bror i cirka ett års tid innan vi…

https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172487/172487-2caffde48c67d06157c87d9ee35a286c.jpg
…hämtade hem bilen till oss med min dåvarande bruksbil (Ford –62) cool

https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172487/172487-9f9abff2ffba4d41bcbbfccc4859dead.jpg
Skön känsla med en 'Early Oval' på släp efter en Country Sedan...

https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172487/172487-13ec7f0054db36e1aacc44d089ee0f8d.jpg
Hemma i garaget kunde vi (något besviket) konstatera att bilen har en utbytesmotor – en 40-hästars 1300:a från 1965 neutral

Just i denna veva fick jag tag i min svarta högerstyrda VW –60 med soltak som då krävde all uppmärksamhet, och 55:an ställdes undan inomhus i väntan på inspiration…

Mina projekt: Patinerad VW typ 1 1955 -- Resto-looker VW typ 117 1957 - - BigBlock Edsel 1959 - - Cabbad VW typ3 1968
.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>
-MATS- VWetgirig hobbymekare
4 januari 2013 · 1 917 Inlägg

Brohmee skrev:
fy fan så mycket rost... får ju mardrömmar utav åbara tanken på att laga det där hmm

Jo, vi får väl se om vi klarar av att besiktiga bilen till sommaren eller inte. Tänker i alla fall försöka cool

Mina projekt: Patinerad VW typ 1 1955 -- Resto-looker VW typ 117 1957 - - BigBlock Edsel 1959 - - Cabbad VW typ3 1968
.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>
-MATS- VWetgirig hobbymekare
6 januari 2013 · 1 917 Inlägg

Djo skrev:
Haha ja inte varden vacker i fynd skiket men ja du verkar ju få fason på det hella iallafal utan aqtt tappa för mycket av patinan. smile

Cadillac123 skrev:
Råballt! big_smile
Du borde fixa rosten undertill och sen köra den som den ser ut ut, med mossa å hela helvetet big_smile

Jo, det var liksom tanken cool ... men just nu har det varit fullt fokus på Andreas Oval, så jag har tyvärr ingen ny uppdatering ännu neutral ...

Mina projekt: Patinerad VW typ 1 1955 -- Resto-looker VW typ 117 1957 - - BigBlock Edsel 1959 - - Cabbad VW typ3 1968
.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang