Original Patina VW 1955

Titta, där står en sån där ful rostig skithög till bil! Uppenbarligen varken anstränger sig ägaren, eller ens tycker om sitt fordon. Vilken meningslös skadegörelse av en fin gammal bilmodell. Sorgligt...
  • 98 Följare
  • 137 698 Visningar
  • Uppdaterades senast 19 februari 2013
Djo
30 januari 2013 · 10 157 Inlägg

Jaha du går en utbildning i det du skriver ju så utförligt i resten av projekt tråden så fatade det inte igår haha ser ju grymt fint ut det här smile

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
reeLay
30 januari 2013 · 443 Inlägg

Härligt, klart man följer med, det går ju inte för all världens väg att missa dina projekttrådar.

Sotar_n81 Svetsare/Smed/Skrotnisse
30 januari 2013 · 206 Inlägg

F*n vad fränt! Har oxå funderat på att gå samma kurs när mitt garage är klart. Läste ett reportage om den i nån tidning. Som väntat blir det du gör perfekt!

"Den kan vara bra att ha"
Amazonan
30 januari 2013 · 235 Inlägg

Såååååå Fantastiskt !!!!

Jag är erfaren/stilig, och har vid ett flertal tillfällen iakttagits någorlunda nykter.
-MATS- VWetgirig hobbymekare
31 januari 2013 · 1 917 Inlägg

saabmaffian skrev:
Jajjemän!

Mervolic skrev:
Klart vi gör. Detta är grymt! smile

Stackarn skrev:
Avundsjuk! big_smile

Djo skrev:
Jaha du går en utbildning i det du skriver ju så utförligt i resten av projekt tråden så fatade det inte igår haha ser ju grymt fint ut det här smile

reeLay skrev:
Härligt, klart man följer med, det går ju inte för all världens väg att missa dina projekttrådar.

Sotar_n81 skrev:
F*n vad fränt! Har oxå funderat på att gå samma kurs när mitt garage är klart. Läste ett reportage om den i nån tidning. Som väntat blir det du gör perfekt!

Amazonan skrev:
Såååååå Fantastiskt !!!!

Tack så mycket för alla glada tillrop big_smile !

Har kommit hem från kursen nu, men har inte hunnit uppdatera tråden ... däremot ligger det närmare ett par hundra bilder i mitt album Plåtkurs, steg 1, där ni kan kika så länge wink

Over and out!

Mina projekt: Patinerad VW typ 1 1955 -- Resto-looker VW typ 117 1957 - - BigBlock Edsel 1959 - - Cabbad VW typ3 1968
.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>
-MATS- VWetgirig hobbymekare
31 januari 2013 · 1 917 Inlägg

Sammanfattning av ”Dag 3”:

Jag fortsätter arbetet med att tillverka 30-tals skärmen till den engelska bilen av okänt märke. Allt för att lära mig tekniken tongue

https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172487/172487-e8589b5d4bef3e5f43d67fa50efce3f2.jpg
Mallen delas på mitten för att kunna hanteras i det engelska hjulet

https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172487/172487-2890a2c7cc14173ebf17038052d948f7.jpg
Jag överför skärmens mall-streck till pappersmallen och …

https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172487/172487-2518cdffbe0c0a55759ce1201c790e56.jpg
… från pappersmallen till plåtbitarna.

https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172487/172487-4fa291c42166cf571c5ad830c2188dc9.jpg
Med hjälp av profilmallen tillverkar jag nya radiemallar och …

https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172487/172487-23bb92373de357697dad15dd02adf67d.jpg
… placerar ut radiemallarna på plåtbiten. Syftet med detta är att bestämma en linje där böjningen på skärmen ner mot hjulhuset börjar.

https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172487/172487-58942a76b8d2ca5ce78889349d64032a.jpg
Här är linjen utritad. Denna linje är ganska ungefärlig, så radien måste justeras efter mallarna när jag väl kommit så pass långt i arbetet

https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172487/172487-36d4201775308d51633a9626a9a83a44.jpg
Så var det dags att rigga upp det engelska hjulet med ’2:ans’ hjul och …

https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172487/172487-6e1d92103a2fb627fa2ea3c9bcdbdb32.jpg
… föra plåten fram och tillbaka med ett lätt tryck för att bocka till radien. Jag kontrollerar ofta mot de numrerade profilmallarna wink

Mina projekt: Patinerad VW typ 1 1955 -- Resto-looker VW typ 117 1957 - - BigBlock Edsel 1959 - - Cabbad VW typ3 1968
.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>
-MATS- VWetgirig hobbymekare
31 januari 2013 · 1 917 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172487/172487-4be00da1cb0f5fffc8c1fb6177e9ee33.jpg
Jag kommer plötsligt på att det vore bra att ha en mall på den nedersta biten bak, där skärmen har en liten ’ank-stjärt’, så jag drar på en tejp tvärs över som …

https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172487/172487-8ca81587bde86e25c73dcb2ce51434ce.jpg
… överförs först till pappersmallen och sedan till plåten

https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172487/172487-1abc433ba9804189d3e108305c45cab3.jpg
Även en ny profilmall till denna radie tillverkas. Jag gör självfallet likadant i andra nederkanten wink (men postar inga bilder på detta … )

https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172487/172487-5dfac6a1853ceec1fdeecb99f4f8a871.jpg
När denna del ska formas kör jag endast mellan de blå tusch-strecken eftersom området utanför detta är i stort sett plant.

Nu är radierna på profilen ganska okej, men fortfarande är plåtarna plana i längsled, vilket åtgärdas genom att …

https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172487/172487-c502fba0eafe6ae5cbec245440cfbb92.jpg
… krympa plåten. Jag nyper rejält längst ut och för in plåten längre och längre in i verktyget och nyper till med lägre och lägre tryck.

https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172487/172487-69fc63f5265a3e26981ec27874a4b4eb.jpg
Jag kontrollerar hela tiden radien mot originalskärmen. Här ser det bra ut i nederkant, men arbete återstår längre upp

https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172487/172487-6715de17af912de19e33b48180285368.jpg
När båda bitarna krympts till rätt radie byter jag till ett skarpare hjul.

https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172487/172487-a6f24a0d32943fec160e67da53a9b356.jpg
Först rullar jag ut de ojämnheter som krympmaskinen åstadkommit, och sedan kör jag i täta drag över rundningen jag gjort.

Men för varje drag jag kör i hjulet sträcker sig plåten något, så jag måste i ibland gå till krympmaskinen för korrigeringar.

https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172487/172487-0bd2babc1c8047cc6b7e6e02f7da0028.jpg
Här är bitarna rätt hyfsade – men ännu är jag långt ifrån färdig yikes

https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172487/172487-61bfdd6ec84e0b1e00ecd3a1a6f2824d.jpg
Jag ökar nu trycket på hjulet och kör över den tidigare oberarbetade delen av skärmen. Den har en väldigt svag böjning och det är denna jag försöker skapa – och hela tiden kontrollerar jag mot profilmallarna.

Mina projekt: Patinerad VW typ 1 1955 -- Resto-looker VW typ 117 1957 - - BigBlock Edsel 1959 - - Cabbad VW typ3 1968
.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>
-MATS- VWetgirig hobbymekare
31 januari 2013 · 1 917 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172487/172487-6f7483bd72ce2245e2a13ae871c23c9c.jpg
En tillfällig ’mock-up’ cool Ännu har jag inte arbetat med ank-stjärten, men …

https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172487/172487-6595793b2355deb274719aaa3b039e67.jpg
… nu är det hög tid att styra upp nederdelen av skärmen. Jag ritsar i skärmen för att markera hur mycket material jag kan/ska …

https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172487/172487-985a5f3c03cc257dbe3dcd78a7808186.jpg
… kapa bort i omviket längst ner.

https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172487/172487-5cbc29ee6542068b69cee35b9a53e316.jpg
Eftersom plåten gör en annan slags böj just här, så sträcker jag plåten, men håller mig inom det markerade området.

https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172487/172487-c67542b8f03f18bba903b7119d43326e.jpg
Med tummen kan jag nu utan problem trycka ner plåten till rätt form, men den studsar genast tillbaka igen hmm . Detta beror på att det inte finns någon kant på plåten som böjningen kan arbeta mot. Alltså är det nu dags att skapa den bockning som ska sitta på skärmen i nederkant:

https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172487/172487-e7a7abf56ec3dbd0c46beff3aa5de509.jpg
Oskar har en kantvik där plåten fixeras med en elektromagnet. Följaktligen kan vi sticka in skärmen hur vi vill, utan några gavlar som är i vägen tongue MYCKET SMIDIGT smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172487/172487-d114c9c95312df11215133c07cbf07a0.jpg
Jag mallar av böjningen på ank-stjärten och …

https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172487/172487-ff44237b26b0abe30597573d27e67167.jpg
Kontrollerar mot bockningen sad

https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172487/172487-30ae1c3f83f75a463cce2fa1b9ec84cb.jpg
Så klart att det inte passar – jag måste ju sträcka plåten för att …

https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172487/172487-68b2a5592e153fbdab4412893d91c394.jpg
… formen ska överensstämma med mallen. Här ännu lite kvar att åtgärda till höger i bild

Mina projekt: Patinerad VW typ 1 1955 -- Resto-looker VW typ 117 1957 - - BigBlock Edsel 1959 - - Cabbad VW typ3 1968
.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>
-MATS- VWetgirig hobbymekare
31 januari 2013 · 1 917 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172487/172487-b94166fd6863a3b013d0bb9797c64d9d.jpg
Den allra nedersta kanten formar jag genom att krympa på hörnet samt …

https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172487/172487-7a02210a5628ed14645cd6f6b3d463ca.jpg
… knacka ner med hjälp av hammare och mothåll.

Så här långt in i arbetet börjar kursen oundvikligen gå mot sitt slut och jag ber Oskar ta mer aktiv del i arbetet för att jag ska ha någon som helst chans att hinna göra klar skärmen. Jag har länge kämpat med att få till vikningen på radien längst ner i framkant, vilken är mycket skarp.

https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172487/172487-48fcb508284ca1080f12e5464d8153eb.jpg
Oskar visar här hur han byter till ett mycket skarpt hjul och rullar ner kanten till perfekt form på nolltid (jag hade alltså hela tiden använt ett för flackt hjul för just denna kant roll )

Nu påbörjas alltså arbetet med att sätta ihop de tre bitarna till EN skärm:

https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172487/172487-586c63937541685a14671e6f1f1ce2f5.jpg
För att få ut radien ska man sätta på de olika mallarna på detta vis och tejpa ihop dem. MEN på grund av tidspressen väljer Oskar en annan metod (se längre ner … )

https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172487/172487-80be02edf9393eca89758d1adeb967b7.jpg
Oskar hjälper mig nypa fast plåtarna med svetstänger.

https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172487/172487-b55b8d5154487e5938760ac997a0ccb0.jpg
Efter en liten stund menar Oskar att vi nog bör byta teknik, och allra först sätta ihop de båda överdelarna till en enhet om vi ska kunna få ihop det hela.

https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172487/172487-aa578fac06d576b5a9a6b6abbf6e1b56.jpg
Oskar TIG:ar ihop halvorna, först med punkter och sedan med en helsvets. Efter att ha slipat ner svetsen drar han plåten genom det engelska hjulet en sista gång för att få en perfekt övergång smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172487/172487-67d5cfadae86fab44cffaa5519ba7841.jpg
Här sitter allt fixerat med svetstänger. Istället för att malla mäter vi med måttband enligt de röda linjerna. Vi lägger till ett par mm eftersom plåten ligger om lott när vi mäter. När vi är nöjda drar vi med en rits längs den bit vi tillverkade igår (hjulhuskanten) samt gör två ritsar tvärs över så att vi vet i vilken längsled plåtarna ska sättas samman.

https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172487/172487-c6c9b8438a32bd9e8c44914f3d3b1cc8.jpg
Efter att ha renklippt överplåten börjar Oskar punkta med TIG. Han arbetar från toppen ner mot botten – först bakåt (1) och sedan framåt (2). Jag nyper ihop spalten med en svetstång, och går det ihop för mycket så knackar Oskar på svetsloppan med ett mothåll bakom och vips blir det en lagom liten spalt att svetsa över igen cool

https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172487/172487-4cb886c34cfad82b2a695a555e71c3de.jpg
Så här långt blev jag färdig med skärmen.

https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172487/172487-a9717fa91876fa8a427fb24efb1c0ac0.jpg
Jag hann visserligen aldrig göra nederkanten färdig varken i fram- eller bakkant, men detta var tre mycket, mycket lärorika dagar!

Någon som är sugen att prova – ring bara Oskar Klahr på 0736-19 76 27 och hälsa så gott från Mats big_smile

Mina projekt: Patinerad VW typ 1 1955 -- Resto-looker VW typ 117 1957 - - BigBlock Edsel 1959 - - Cabbad VW typ3 1968
.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>
Cadillac123
31 januari 2013 · 292 Inlägg

Är riktigt ballt att se hur plåten vänder och vrider på sig tills det ser ut som en riktig skärm smile

Grand lux, rondellernas okrönte kung
Följ mitt turbo-sleeper bygge http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=265736 :)
Volvo 740 GL "Orpen" (1990)
-MATS- VWetgirig hobbymekare
31 januari 2013 · 1 917 Inlägg

Cadillac123 skrev:
Är riktigt ballt att se hur plåten vänder och vrider på sig tills det ser ut som en riktig skärm smile

Ja, det tycker jag också ... men jag ville lära mig lite om 'hemligheten', så det var därför jag valde att hoppa på kursen wink

Mina projekt: Patinerad VW typ 1 1955 -- Resto-looker VW typ 117 1957 - - BigBlock Edsel 1959 - - Cabbad VW typ3 1968
.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>
saabmaffian
31 januari 2013 · 94 Inlägg

Grymt jobbat!

Följ mitt projekt Buick Special -65 renovering
Brohmee
31 januari 2013 · 370 Inlägg

hmmm, kanske skulle köpa en krymp och sträck maskin och ett engelskt hjul och göra egna skärrmar till bubblan wink

Kolla gärna in mit projekt, vw bubbla oval: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=258193
-MATS- VWetgirig hobbymekare
31 januari 2013 · 1 917 Inlägg

saabmaffian skrev:
Grymt jobbat!

Visst är det mäktigt hur man kan forma plåt med kunskap och bra vektyg smile

Mina projekt: Patinerad VW typ 1 1955 -- Resto-looker VW typ 117 1957 - - BigBlock Edsel 1959 - - Cabbad VW typ3 1968
.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>
-MATS- VWetgirig hobbymekare
31 januari 2013 · 1 917 Inlägg

Brohmee skrev:
hmmm, kanske skulle köpa en krymp och sträck maskin och ett engelskt hjul och göra egna skärrmar till bubblan wink

Det blir dyra skärmar är jag rädd ... bra verktyg kostar ... de viktigaste stora verktygen vi använde på kursen kostar bortåt 70 tusen yikes

Bakskärmar kan jag nog absolut tillverka, men framskärmar? Tveksamt om man vill ge sig i kast med dessa innan man arbetat in tekniken under något år hmm

Mina projekt: Patinerad VW typ 1 1955 -- Resto-looker VW typ 117 1957 - - BigBlock Edsel 1959 - - Cabbad VW typ3 1968
.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>
Hellbergg
5 februari 2013 · 138 Inlägg

Kan vara så att jag glömt om du redan nämnt det men har du någon plan på NÄR den ska vara besiktigad och klar? smile

-MATS- VWetgirig hobbymekare
5 februari 2013 · 1 917 Inlägg

smet skrev:
Kan vara så att jag glömt om du redan nämnt det men har du någon plan på NÄR den ska vara besiktigad och klar? smile

Nej, ingen tidpunkt ... "bara" tidsgräns på arbetstimmar. Jag brukar sätta upp lite tokiga mål bara för att "få ändan ur vagnen" eller vad man nu brukar säga smile

Men just nu är det bara slipjobb på 57:an som gäller roll

Mina projekt: Patinerad VW typ 1 1955 -- Resto-looker VW typ 117 1957 - - BigBlock Edsel 1959 - - Cabbad VW typ3 1968
.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>
Taunus_P5
5 februari 2013 ·

-MATS- skrev:

smet skrev:
Kan vara så att jag glömt om du redan nämnt det men har du någon plan på NÄR den ska vara besiktigad och klar? smile

Nej, ingen tidpunkt ... "bara" tidsgräns på arbetstimmar. Jag brukar sätta upp lite tokiga mål bara för att "få ändan ur vagnen" eller vad man nu brukar säga smile

Men just nu är det bara slipjobb på 57:an som gäller roll

Slipjobb....plåtrent...den riktigt riktigt tunga biten....enligt mig iaf smile

Hellbergg
5 februari 2013 · 138 Inlägg

-MATS- skrev:

smet skrev:
Kan vara så att jag glömt om du redan nämnt det men har du någon plan på NÄR den ska vara besiktigad och klar? smile

Nej, ingen tidpunkt ... "bara" tidsgräns på arbetstimmar. Jag brukar sätta upp lite tokiga mål bara för att "få ändan ur vagnen" eller vad man nu brukar säga smile

Men just nu är det bara slipjobb på 57:an som gäller roll

Bara jag har någonting att läsa så är jag mer än nöjd! big_smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang