Titta, där står en sån där ful rostig skithög till bil! Uppenbarligen varken anstränger sig ägaren, eller ens tycker om sitt fordon. Vilken meningslös skadegörelse av en fin gammal bilmodell. Sorgligt...
F*n vad fränt! Har oxå funderat på att gå samma kurs när mitt garage är klart. Läste ett reportage om den i nån tidning. Som väntat blir det du gör perfekt!
Djo skrev: Jaha du går en utbildning i det du skriver ju så utförligt i resten av projekt tråden så fatade det inte igår haha ser ju grymt fint ut det här
reeLay skrev: Härligt, klart man följer med, det går ju inte för all världens väg att missa dina projekttrådar.
Sotar_n81 skrev: F*n vad fränt! Har oxå funderat på att gå samma kurs när mitt garage är klart. Läste ett reportage om den i nån tidning. Som väntat blir det du gör perfekt!
Amazonan skrev: Såååååå Fantastiskt !!!!
Tack så mycket för alla glada tillrop !
Har kommit hem från kursen nu, men har inte hunnit uppdatera tråden ... däremot ligger det närmare ett par hundra bilder i mitt album Plåtkurs, steg 1, där ni kan kika så länge
Jag kommer plötsligt på att det vore bra att ha en mall på den nedersta biten bak, där skärmen har en liten ’ank-stjärt’, så jag drar på en tejp tvärs över som …
… överförs först till pappersmallen och sedan till plåten
Även en ny profilmall till denna radie tillverkas. Jag gör självfallet likadant i andra nederkanten (men postar inga bilder på detta … )
När denna del ska formas kör jag endast mellan de blå tusch-strecken eftersom området utanför detta är i stort sett plant.
Nu är radierna på profilen ganska okej, men fortfarande är plåtarna plana i längsled, vilket åtgärdas genom att …
… krympa plåten. Jag nyper rejält längst ut och för in plåten längre och längre in i verktyget och nyper till med lägre och lägre tryck.
Jag kontrollerar hela tiden radien mot originalskärmen. Här ser det bra ut i nederkant, men arbete återstår längre upp
När båda bitarna krympts till rätt radie byter jag till ett skarpare hjul.
Först rullar jag ut de ojämnheter som krympmaskinen åstadkommit, och sedan kör jag i täta drag över rundningen jag gjort.
Men för varje drag jag kör i hjulet sträcker sig plåten något, så jag måste i ibland gå till krympmaskinen för korrigeringar.
Här är bitarna rätt hyfsade – men ännu är jag långt ifrån färdig
Jag ökar nu trycket på hjulet och kör över den tidigare oberarbetade delen av skärmen. Den har en väldigt svag böjning och det är denna jag försöker skapa – och hela tiden kontrollerar jag mot profilmallarna.
En tillfällig ’mock-up’ Ännu har jag inte arbetat med ank-stjärten, men …
… nu är det hög tid att styra upp nederdelen av skärmen. Jag ritsar i skärmen för att markera hur mycket material jag kan/ska …
… kapa bort i omviket längst ner.
Eftersom plåten gör en annan slags böj just här, så sträcker jag plåten, men håller mig inom det markerade området.
Med tummen kan jag nu utan problem trycka ner plåten till rätt form, men den studsar genast tillbaka igen . Detta beror på att det inte finns någon kant på plåten som böjningen kan arbeta mot. Alltså är det nu dags att skapa den bockning som ska sitta på skärmen i nederkant:
Oskar har en kantvik där plåten fixeras med en elektromagnet. Följaktligen kan vi sticka in skärmen hur vi vill, utan några gavlar som är i vägen MYCKET SMIDIGT
Jag mallar av böjningen på ank-stjärten och …
Kontrollerar mot bockningen
Så klart att det inte passar – jag måste ju sträcka plåten för att …
… formen ska överensstämma med mallen. Här ännu lite kvar att åtgärda till höger i bild
Den allra nedersta kanten formar jag genom att krympa på hörnet samt …
… knacka ner med hjälp av hammare och mothåll.
Så här långt in i arbetet börjar kursen oundvikligen gå mot sitt slut och jag ber Oskar ta mer aktiv del i arbetet för att jag ska ha någon som helst chans att hinna göra klar skärmen. Jag har länge kämpat med att få till vikningen på radien längst ner i framkant, vilken är mycket skarp.
Oskar visar här hur han byter till ett mycket skarpt hjul och rullar ner kanten till perfekt form på nolltid (jag hade alltså hela tiden använt ett för flackt hjul för just denna kant )
Nu påbörjas alltså arbetet med att sätta ihop de tre bitarna till EN skärm:
För att få ut radien ska man sätta på de olika mallarna på detta vis och tejpa ihop dem. MEN på grund av tidspressen väljer Oskar en annan metod (se längre ner … )
Oskar hjälper mig nypa fast plåtarna med svetstänger.
Efter en liten stund menar Oskar att vi nog bör byta teknik, och allra först sätta ihop de båda överdelarna till en enhet om vi ska kunna få ihop det hela.
Oskar TIG:ar ihop halvorna, först med punkter och sedan med en helsvets. Efter att ha slipat ner svetsen drar han plåten genom det engelska hjulet en sista gång för att få en perfekt övergång
Här sitter allt fixerat med svetstänger. Istället för att malla mäter vi med måttband enligt de röda linjerna. Vi lägger till ett par mm eftersom plåten ligger om lott när vi mäter. När vi är nöjda drar vi med en rits längs den bit vi tillverkade igår (hjulhuskanten) samt gör två ritsar tvärs över så att vi vet i vilken längsled plåtarna ska sättas samman.
Efter att ha renklippt överplåten börjar Oskar punkta med TIG. Han arbetar från toppen ner mot botten – först bakåt (1) och sedan framåt (2). Jag nyper ihop spalten med en svetstång, och går det ihop för mycket så knackar Oskar på svetsloppan med ett mothåll bakom och vips blir det en lagom liten spalt att svetsa över igen
Så här långt blev jag färdig med skärmen.
Jag hann visserligen aldrig göra nederkanten färdig varken i fram- eller bakkant, men detta var tre mycket, mycket lärorika dagar!
Någon som är sugen att prova – ring bara Oskar Klahr på 0736-19 76 27 och hälsa så gott från Mats
smet skrev: Kan vara så att jag glömt om du redan nämnt det men har du någon plan på NÄR den ska vara besiktigad och klar?
Nej, ingen tidpunkt ... "bara" tidsgräns på arbetstimmar. Jag brukar sätta upp lite tokiga mål bara för att "få ändan ur vagnen" eller vad man nu brukar säga
Men just nu är det bara slipjobb på 57:an som gäller
smet skrev: Kan vara så att jag glömt om du redan nämnt det men har du någon plan på NÄR den ska vara besiktigad och klar?
Nej, ingen tidpunkt ... "bara" tidsgräns på arbetstimmar. Jag brukar sätta upp lite tokiga mål bara för att "få ändan ur vagnen" eller vad man nu brukar säga
Men just nu är det bara slipjobb på 57:an som gäller
smet skrev: Kan vara så att jag glömt om du redan nämnt det men har du någon plan på NÄR den ska vara besiktigad och klar?
Nej, ingen tidpunkt ... "bara" tidsgräns på arbetstimmar. Jag brukar sätta upp lite tokiga mål bara för att "få ändan ur vagnen" eller vad man nu brukar säga
Men just nu är det bara slipjobb på 57:an som gäller
Bara jag har någonting att läsa så är jag mer än nöjd!