Koppla om 12v-uttaget i 9-5

daekol
3 januari 2013 · 34 Inlägg

Tjo!

Ni som haft/har Saab vet ju att cigguttaget bara fungerar när tändningen är på och detta är enligt mig idiotiskt. Därför tänkte jag nu koppla om mina uttag i min 9-5. Vad jag dock behöver lite hjälp med är det att jag kommer använda mig av ett relä. Dock vet jag inte vad jag behöver för ampere på relät och heller inte hur tjocka kablar jag behöver.

Styrström kommer jag plocka från stereon då den fungerar oavsett om man har nyckel i eller ej.

Tjockleken på originalkablaget till cigguttagen är 2,5mm². Därför undrar jag om jag måste ha 2,5mm² kablar överallt eller om det räcker att ha den storleken från relät till cigguttaget? För 1,5mm² kablar har jag en hel del av men 2,5mm² har jag endast 5m av.

För att göra allt lite tydligare hur det kommer vara kopplat från relät så är det följande:
stift 85 styrspänning (radiomatningen)
stift 86 jord
stift 30 batteri+
stift 87 cigguttaget + ev kartläsarlampan

Senast redigerat av daekol (3 januari 2013)

Drönirettab
3 januari 2013 · 21 761 Inlägg

Om du plockar styrspänningen från stereon så innebär det ju att relät är i draget läge även med nyckeln urtagen och kommer att dra ur batteriet, så kan du inte koppla. smile

daekol
3 januari 2013 · 34 Inlägg

Det var ju dock inte det jag frågade om men för att lugna dig lite så har jag ett fräscht nytt batteri och batteriladdare! wink Fast har du något tips på en bättre lösning i kopplingen så är det dock välkommet. smile

Drönirettab
3 januari 2013 · 21 761 Inlägg

Normalt sett försöker jag ge svar på själva huvudfrågorna utan att ifrågasätta, men i detta fall när följden av kopplingsförfarandet kunde innebära onödig urdragning av batteriet så valde jag att ifrågasätta. smile

Mitt tips är att i så fall att skippa relä och helt enkelt koppla cigguttaget till en konstantplus och använda lämplig säkring+kabelarea som motsvarar den ström som du kan tänka dig att sakerna får dra som mest. 2,5 mm2 kabel får ha upp till 25 A säkring, då bör väl den arean kombinerat med 25 A säkring vara alldeles tillräcklig och det lär knappast behövas mer än 5 m kabel för att dra in till en konstant kopplingspunkt. smile

daekol
3 januari 2013 · 34 Inlägg

Okej, men vad drar mest, ett relä som har konstantström eller cigguttag med t.ex laddare inkopplad? För jag undviker helst att dra ur saker jag har inkopplade i cigguttaget av ren lathet. ;D

För jag tycker ändå min lösning med relä var rätt okej. cool

Men jag har läst på lite mer nu och kommit fram till att styrströmkabeln inte behöver vara särskilt tjock, kan räcka med 0,75mm² medan b+ bör ha 2,5mm² och likaså kabeln från relä till cigguttag. Jorden kommer jag nog köra 1,5mm² på. Jag testar och går det åt helvete så får jag allt skylla mig själv. wink

Drönirettab
3 januari 2013 · 21 761 Inlägg

Grejen är att om du vill ha konstant spänning i cigguttaget så är relästyrning helt onödigt egentligen, det kommer bara att dra mer ström än om du kopplar uttaget till en konstant spänningskälla. Om du sätter in en laddare i cigguttaget så kommer batteriet till slut att dras ur eftersom det är tänkt att uttaget alltid ska vara spänningsförande, en sån sak känns åtminstone för mig ganska onödig. smile

Styrkabeln till ett relä kan vara ganska tunn, håller med om det. Spolen till ett vanligt "extraljusrelä" drar enligt egna mätningar runt 120-140 mA vid 12 V.

MammDiin
4 januari 2013 · 2 019 Inlägg

Men om du vill att det ska vara ström i uttaget hela tiden så är det som Drönirettab skriver den bästa lösningen.

Men du kanske har funderingar på att du ska kunna styra reläet med en brytare, så du kan välja om det ska/inte ska vara ström i uttaget utan att tändningen är på? Och med tändningen på så är det ström i uttaget oberoende av brytarens läge?

daekol
4 januari 2013 · 34 Inlägg

Fixade en annan lösning idag. Hittade en guide på stcs forum hur man får både cigguttag och fönsterhissar att fungera medan nyckeln är i. Men sen så fort man tar ur nyckeln så bryts strömmen till relät och således fungerar inte elhissar eller cigguttag. smile Mycket bättre lösning ansåg jag. Dock fick jag problem när jag väl tog ur nyckeln för då startade fläkten i motorn och halvljuset tände sig. Så för tillfället kopplade jag ur allt och återställde det till original och inväntar svar från TS på stcs. smile

Det jag gillade med lösningen var att man slapp klippa kablar eller använda skarvklämmor, man tog bara och lödde in sladdar på säkringarna. Dock synd att jag inte fick det att fungera helt optimalt. hmm

MammDiin
4 januari 2013 · 2 019 Inlägg

daekol skrev:
Fixade en annan lösning idag. Hittade en guide på stcs forum hur man får både cigguttag och fönsterhissar att fungera medan nyckeln är i. Men sen så fort man tar ur nyckeln så bryts strömmen till relät och således fungerar inte elhissar eller cigguttag. smile Mycket bättre lösning ansåg jag. Dock fick jag problem när jag väl tog ur nyckeln för då startade fläkten i motorn och halvljuset tände sig. Så för tillfället kopplade jag ur allt och återställde det till original och inväntar svar från TS på stcs. smile

Det jag gillade med lösningen var att man slapp klippa kablar eller använda skarvklämmor, man tog bara och lödde in sladdar på säkringarna. Dock synd att jag inte fick det att fungera helt optimalt. hmm

Kanske ska vara någon diod som hindrar strömmen att gå till andra förbrukare?

daekol
4 januari 2013 · 34 Inlägg

Nja det tror jag inte. Varken halvljuset eller fläkten är kopplade till säkringscentralen i a-stolpen, bara i motorrummets säkringscentral. Men däremot så är DICE/TWICE någon slags elektronikbox som kommunicerar med olika komponenter i bilen och antagligen är det där som problemet ligger för jag har tagit någon form av styrström från den säkringen. Det är även denna som gör att fönsterhissarna och cigguttaget slutar att fungera när nyckeln tas ur. Det finns en till person som också fick samma fel som mig när han gjorde denna kopplingen och hans 9-5 är en -02 och min är en -03. Han som gjort guiden har en -04 men jag tycker inte att det borde vara så stor skillnad egentligen. Men man vet ju aldrig. Ska i vilket fall gå igenom allting imorgon och se om man kan lösa det på något annat sätt. Fördelen med detta sättet är just att slippa skarva in sig på befintliga kablar, det är mer en add-on lösning. smile

Men det kanske går att sätta någon form av strömbrytare mellan relät och DICE/TWICE-kopplingen och först trycka in knappen så man bryter den kontakten och sen testar. Det är iaf det jag tänkte testa imorgon till att börja med. big_smile

Senast redigerat av daekol (4 januari 2013)

Marcus92
7 januari 2013 · 7 Inlägg

Har också varit sugen på att hitta på en lösning för att ha konstant ström i cigg uttagen.
Verkar vara bra ideer ni har!

Men du bör inte ha mindre area på jordkabeln.

FolkeFolke
8 januari 2013 · 40 Inlägg

Jag lånar tråden lite för en fråga:
På min bil (MB Sprinter) så har jag ström i cigguttaget när tändningen är av men jag skulle vilja att den dör när tändningen är av.
Jag har ofta laddare och en LEDlampa (för jävla mörk hytt annars på kvällen) som jag garanterat kommer att glömma dra ur och som väl förstås kommer ladda ur batteriet.

Finns det något enkelt sätt att göra det på?

Drönirettab
8 januari 2013 · 21 761 Inlägg

Klipp av kabeln till cigguttaget och koppla in ett relä där emellan, dra styrspänningen till reläspolen från en säkring som bara ger ut spänning när tändningen är påslagen. På så sätt är cigguttaget fortfarande avsäkrat via ordinarie försörjningen, men inte konstant spänningsförande. smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang