Trasig generator Audi A6 -95?

PHrnfeldt Sheik Yerbouti
3 januari 2013 · 1 899 Inlägg

Hej.

Har länge haft problem med att bilen drar ur strömmen, främst när det har varit rejäla minus grader ute. Började ställa in bilen under hösten för att lösa problemet, nu har det dock förvärrats så nu är bilen stendöd i o m att jag slår av tändningen. Bilen går perfekt att köra, har alltid bra laddning på 14.1V över batteriet som sitter under baksätet (m a o så är väl de där 0.4V helt enkelt ett resultat av spänningsfallet). Kan köra flera mil och ändå så finns det för det mesta inte nog med ström för att starta bilen efter ex att man sprungit in på affärn en snabbis. Ska tillägga att om det snöar rejält ute (antar att det händer om det skulle regna mycket också) så faller spänningen enl mätaren i kupén under 12V, ingen aning om vad det är som kortsluter, men det händer endast om det är mycket fuktigt ute.

Är det någon som varit med om detta och kan berätta om det är någon diod som brunnit? Antar att det isf bara är att byta ut generatorn?

MVH

"Vi er dem de andre ikke må lege med".
m5portal.com
m3portal.com
Drönirettab
3 januari 2013 · 21 761 Inlägg

Om en diod inuti generatorn är dålig så bör det kunna dra runt 3-4 A tjuvström, det kan du i så fall mäta fram med vanlig "tjuvströmsmätning". smile

PHrnfeldt Sheik Yerbouti
3 januari 2013 · 1 899 Inlägg

Drönirettab skrev:
Om en diod inuti generatorn är dålig så bör det kunna dra runt 3-4 A tjuvström, det kan du i så fall mäta fram med vanlig "tjuvströmsmätning". smile

Ska hänga på tångamperemetern och se nu sedan det blivit så påtagligt. Provade för någon månad sen och då var det ju lite krypströmmar, strax under 1A, men det är ju en gammhäck till bil också.

"Vi er dem de andre ikke må lege med".
m5portal.com
m3portal.com
mb_pucken
3 januari 2013 · 5 087 Inlägg

har du provat med ett annat batteri? dåliga batterier brukar inte gilla kyla.

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
henke_99 Offroad Racing
3 januari 2013 · 3 122 Inlägg

Om det ger bra med volt när du mäter på batteripolerna och det ändå inte finns nån ström att starta med så är det batteriet det är fel på. Testa med ett annat batteri o se om det funkar då.

Den som spar han har, fast inte lika roligt...
Chevrolet Blazer "Real Fullsize" (1988)
GMC Suburban 2500 "6.5l Turbodiesel" (1995)
PHrnfeldt Sheik Yerbouti
3 januari 2013 · 1 899 Inlägg

mb_pucken skrev:
har du provat med ett annat batteri? dåliga batterier brukar inte gilla kyla.

Trodde att det var batteriet som jäklades från början. Bytte det i september. Har underhållsladdat det en gång varje månad för att bibehålla livslängden (bortsett från december), eftersom att det rekommenderades när jag i stort sett bara kör korta sträckor. Det är inte fel på batteriet.

Senast redigerat av PHrnfeldt (3 januari 2013)

"Vi er dem de andre ikke må lege med".
m5portal.com
m3portal.com
PHrnfeldt Sheik Yerbouti
3 januari 2013 · 1 899 Inlägg

henke_99 skrev:
Om det ger bra med volt när du mäter på batteripolerna och det ändå inte finns nån ström att starta med så är det batteriet det är fel på. Testa med ett annat batteri o se om det funkar då.

Inte nödvändigtvis, får man kortslutning så drar det ur batteriet. Och då räcker det med att de är så urdraget att det inte tar emot ström nog för att dra igång motorn. Startmotorn drar 3-400 A så det krävs lite sträckor för att behålla strömmen.

"Vi er dem de andre ikke må lege med".
m5portal.com
m3portal.com
PHrnfeldt Sheik Yerbouti
3 januari 2013 · 1 899 Inlägg

Jag har alltså bytt batteri, då jag hade samma fenomen med det gamla. Har fyra lösa batterier varav två är från traktorn (125Ah, sämre idag då jag faktiskt bytte dem av en orsak men räcker gott och väl till en bil med bensinmotor), och får samma fenomen med dem. Står bilen i säg 20-30 minuter eller mer, avslagen, så får jag kabla igång motorn med ett löst batteri på sidan. D v s att batteriet som sitter i drar ur sej av någon orsak, därför undrar jag om man kan få det fenomenet om en diod brinner?

Har batteriet på laddning just nu, laddaren indikerar inga fel på det alls och det tar emot laddning. Imorrn ska jag mäta bilen med tångamperemetern och se om det drar mer nu.

"Vi er dem de andre ikke må lege med".
m5portal.com
m3portal.com
Drönirettab
3 januari 2013 · 21 761 Inlägg

PHrnfeldt skrev:
därför undrar jag om man kan få det fenomenet om en diod brinner?

Jag har inte råkat ut för såna saker själv, men enligt generatorkunniga personer kan det tjuvdra 3-4 A när en diod inuti generatorn är trasig (kortslutning). smile

PHrnfeldt Sheik Yerbouti
3 januari 2013 · 1 899 Inlägg

Drönirettab skrev:

PHrnfeldt skrev:
därför undrar jag om man kan få det fenomenet om en diod brinner?

Jag har inte råkat ut för såna saker själv, men enligt generatorkunniga personer kan det tjuvdra 3-4 A när en diod inuti generatorn är trasig (kortslutning). smile

Jo, har hört samma siffra också! Jag får mäta imorrn.

Kan ju vara så att batteriet är knäckt för att det har laddats ur för mycket, men det har funnits nog med ström kvar för att minnet i stereon ska vara kvar och att klockan ska fortsätta gå. Helt slut har det bara blivit en gång. Oavsett så laddar batteriet ur, och frågan är var. Sedan har jag som sagt ett fenomen där voltmetern i bilen dippar ned till strax under 12v medan jag kör. Ungefär som om det skulle bli rejäl kortis någonstans.

"Vi er dem de andre ikke må lege med".
m5portal.com
m3portal.com
Drönirettab
3 januari 2013 · 21 761 Inlägg

Ja, de där spänningsdipparna kan förstås bero på kortvariga kortslutningar men även glapp i försörjningen. Försök kolla upp kablarna vid batteri och generator så att det inte finns sönderskavda höljen någonstans, eller glappkontakt. smile

PHrnfeldt Sheik Yerbouti
3 januari 2013 · 1 899 Inlägg

Drönirettab skrev:
Ja, de där spänningsdipparna kan förstås bero på kortvariga kortslutningar men även glapp i försörjningen. Försök kolla upp kablarna vid batteri och generator så att det inte finns sönderskavda höljen någonstans, eller glappkontakt. smile

Ska kolla det! Oroar mej för att det är någon lös kabel som ligger och slår emot något bara, han som hade bilen före mej tyckte om att mixtra med elen bilen verkar det som. Han hade bl a satt in ett extra bromsljus i bakrutan. Sen har han haft nån herrejösses ljudanläggning i bilen och även från det finns det rester. Det mesta har jag tagit bort, men man vet ju aldrig vad mer han kan ha varit på.

"Vi er dem de andre ikke må lege med".
m5portal.com
m3portal.com
PHrnfeldt Sheik Yerbouti
4 januari 2013 · 1 899 Inlägg

Det är inte generatorn iaf. Den drar för lite för att det skulle vara en diod. Har rensat ur en del gammal kabel från diverse stereo byggen idag. Får väl se om det hjälper.

Problemet med dipparna uppstår som sagt bara när det är hög luftfuktighet ute, skulle det kunna vara en av elfläktarna som kortsluter när det är meningen att den ska gå? Tycker ju att den borde vara avsäkrad iofs.

"Vi er dem de andre ikke må lege med".
m5portal.com
m3portal.com
Violentz
6 januari 2013 · 18 Inlägg

du verkar lyckas få mycket spännande fel på den där bilen du patrik smile
ja vet inte riktigt om jag har något jätte bra tips till dig heller ang detta, men konstiga kabel dragningar och stereo prylar kan ju hitta på mysko saker, dock låter de skumt med dimparna då de är fuktigt. problemet med fläkten borde ju ändå komma utan luftfuktigheten med, då den går de . om de inte kommer in vatten någonstans då. men av bara snö borde de inte bli tillräckligt tycker jag iaf.
funkar centrallåset som det ska? , audis lås har ju en tändens att leva lite sina egna liv ibland, om du nu har c-lås. hör du om pumpen fortsätter mata långt efter du låst eller låst upp den? tycker inte de borde vara tillräckligt för att dra ur på 30+ min men.

Mercedes C30 AMG "Fekzen Performance" (2003)
Ssang Yong Actyon Sports "nästan mercedes" (2009)
PHrnfeldt Sheik Yerbouti
6 januari 2013 · 1 899 Inlägg

Violentz skrev:
du verkar lyckas få mycket spännande fel på den där bilen du patrik smile
ja vet inte riktigt om jag har något jätte bra tips till dig heller ang detta, men konstiga kabel dragningar och stereo prylar kan ju hitta på mysko saker, dock låter de skumt med dimparna då de är fuktigt. problemet med fläkten borde ju ändå komma utan luftfuktigheten med, då den går de . om de inte kommer in vatten någonstans då. men av bara snö borde de inte bli tillräckligt tycker jag iaf.
funkar centrallåset som det ska? , audis lås har ju en tändens att leva lite sina egna liv ibland, om du nu har c-lås. hör du om pumpen fortsätter mata långt efter du låst eller låst upp den? tycker inte de borde vara tillräckligt för att dra ur på 30+ min men.

Jo, man är ju inte så jävla nöjd med den.. tongue Var ju billig dock så vilka krav kan man ha?

Kollade fläktarna och det är inte dom, de fungerar som de ska. Prövade att spola hela motorn med vatten, och inget problem. Men ska se över kablarna så det inte är något som är skadat. Har centrallås och det fungerar som det ska sånär som förardörren. Den måste jag låsa separat.

I övrigt fungerar den som den ska just nu när vädret har varit bra. Kan ju inte leta ett fel som inte framträder heller så får väl hoppas på lite mera snö.

EDIT: Har plockat väck alla kablar jag hittat och några av dem har det varit spänning på men syns inget uppenbart ställe där det skulle ha jordat.

Senast redigerat av PHrnfeldt (6 januari 2013)

"Vi er dem de andre ikke må lege med".
m5portal.com
m3portal.com
Violentz
7 januari 2013 · 18 Inlägg

PHrnfeldt skrev:

Violentz skrev:
du verkar lyckas få mycket spännande fel på den där bilen du patrik smile
ja vet inte riktigt om jag har något jätte bra tips till dig heller ang detta, men konstiga kabel dragningar och stereo prylar kan ju hitta på mysko saker, dock låter de skumt med dimparna då de är fuktigt. problemet med fläkten borde ju ändå komma utan luftfuktigheten med, då den går de . om de inte kommer in vatten någonstans då. men av bara snö borde de inte bli tillräckligt tycker jag iaf.
funkar centrallåset som det ska? , audis lås har ju en tändens att leva lite sina egna liv ibland, om du nu har c-lås. hör du om pumpen fortsätter mata långt efter du låst eller låst upp den? tycker inte de borde vara tillräckligt för att dra ur på 30+ min men.

Jo, man är ju inte så jävla nöjd med den.. tongue Var ju billig dock så vilka krav kan man ha?

Kollade fläktarna och det är inte dom, de fungerar som de ska. Prövade att spola hela motorn med vatten, och inget problem. Men ska se över kablarna så det inte är något som är skadat. Har centrallås och det fungerar som det ska sånär som förardörren. Den måste jag låsa separat.

I övrigt fungerar den som den ska just nu när vädret har varit bra. Kan ju inte leta ett fel som inte framträder heller så får väl hoppas på lite mera snö.

EDIT: Har plockat väck alla kablar jag hittat och några av dem har det varit spänning på men syns inget uppenbart ställe där det skulle ha jordat.

jag klandrar dig inte, men är väl som med allt . du får vad du betalar för big_smile
ja du , såhär på rak arm kan jag inte komma på något mer vettigt.
jaså? ja du, de brukar höras tydligt annars om c-låset jävlas . men om han inte låser / låser upp som han ska där så finns ju chansen att pumpen försöker längre än den borde. men ska den lyckas dra ur strömmen så bör ju batteriet vara riktigt dåligt, och eftersom du bytt låter ju det väldigt osannolikt med.

nej de är ju betydligt bättre med "rejäla" fel som syns tydligt hela tiden , åtminstone lättare att åtgärda.

Mercedes C30 AMG "Fekzen Performance" (2003)
Ssang Yong Actyon Sports "nästan mercedes" (2009)
PHrnfeldt Sheik Yerbouti
7 januari 2013 · 1 899 Inlägg

Violentz skrev:
jag klandrar dig inte, men är väl som med allt . du får vad du betalar för big_smile
ja du , såhär på rak arm kan jag inte komma på något mer vettigt.
jaså? ja du, de brukar höras tydligt annars om c-låset jävlas . men om han inte låser / låser upp som han ska där så finns ju chansen att pumpen försöker längre än den borde. men ska den lyckas dra ur strömmen så bör ju batteriet vara riktigt dåligt, och eftersom du bytt låter ju det väldigt osannolikt med.

nej de är ju betydligt bättre med "rejäla" fel som syns tydligt hela tiden , åtminstone lättare att åtgärda.

Jo, det är ju så. I regel får man bättre saker om man betalar mer, dock behöver inte kvalitén vara linjär med priset man betalar..

Låser ju aldrig bilen, annat än då jag är på stan. Docksta är ju ett säkert ställe vet du wink Och på nätterna har ja ju bilen i garaget. Så tror centrallåset går bort om det inte kan jäklas utan min påverkan.

Får väl se när felet dyker upp igen, om man kan lösa det enklare då.

"Vi er dem de andre ikke må lege med".
m5portal.com
m3portal.com
Violentz
7 januari 2013 · 18 Inlägg

PHrnfeldt skrev:

Violentz skrev:
jag klandrar dig inte, men är väl som med allt . du får vad du betalar för big_smile
ja du , såhär på rak arm kan jag inte komma på något mer vettigt.
jaså? ja du, de brukar höras tydligt annars om c-låset jävlas . men om han inte låser / låser upp som han ska där så finns ju chansen att pumpen försöker längre än den borde. men ska den lyckas dra ur strömmen så bör ju batteriet vara riktigt dåligt, och eftersom du bytt låter ju det väldigt osannolikt med.

nej de är ju betydligt bättre med "rejäla" fel som syns tydligt hela tiden , åtminstone lättare att åtgärda.

Jo, det är ju så. I regel får man bättre saker om man betalar mer, dock behöver inte kvalitén vara linjär med priset man betalar..

Låser ju aldrig bilen, annat än då jag är på stan. Docksta är ju ett säkert ställe vet du wink Och på nätterna har ja ju bilen i garaget. Så tror centrallåset går bort om det inte kan jäklas utan min påverkan.

Får väl se när felet dyker upp igen, om man kan lösa det enklare då.

Ne då låter de väldigt långsökt faktiskt! haha jag hade låst dörrn om jag gick å hämta posten bara om jag var du wink
ja du får höra av dig om du listar ut de hela!

Mercedes C30 AMG "Fekzen Performance" (2003)
Ssang Yong Actyon Sports "nästan mercedes" (2009)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang