Xenon halvljus blinkar

Bompeman
7 januari 2013 · 679 Inlägg

Hallo har ett skumt fel, när ja drar på tändningen så blinkar båda halvljusen, dock inte i takt utan olika, sen på passat ska man kunna stänga av ljuset men ljusvredet men det lyser ändå. sen när man startar bilen slutar dom blinka?

35w i halvljus
55w helljus
75w extraljus, kopplade till relä

Steveoo Personlig servicetekniker på Volvo
7 januari 2013 · 91 Inlägg

Kan vara kassa xenonlampor, dålig kontakt till spänning eller jord samt dåligt batteri på bilen som inte orkar driva det riktigt när generatorn inte ger försörjning.

Ang ljusvredet så var det likadant på min Corrado, fick inte bot på det men brydde heller inte om det efter ett tag. Tydligen något speciellt när det gäller VW.

Senast redigerat av Steveoo (7 januari 2013)

Volvo 850R "Refinement" (1996)
Volvo 744 T5 "HolsetBoost Sleeper" (1988)
mb_pucken
7 januari 2013 · 5 087 Inlägg

jobbarkompissen hade samma problem på sin. han bytte batteri så va felet borta.
lyser halvljuset i alla lägen på vredet även med bilen igång? i sånt fall kan ditt ljusvred vara kasst.
Du brukar ju ska ha  halvljus - parkering - hel+halv. om det är en tyskinport så kanske man kan slå av halvljuset på läge 0

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
Bompeman
7 januari 2013 · 679 Inlägg

Tack för svar, får kolla över jord och lite annat imorgon, batterit är bra, halvljuset lyser på alla lägen men ibland när man sätter det i "mitten" så slocknar halvljus och bara parkeringljuset, glömde skriva att bilen börja dumma sig efter ja xenon konventerade extraljusen! men allt är ju draget med relä som det ska vara, så förstår inte varför just halvljuset dummar sig

Jakobsjo
23 februari 2013 · 5 Inlägg

Anledningen till att det dummar sig är för att xenon ballasterna behöver en spänning på 12 volt för att dra tillräckligt med ström vidare till lamporna och få dom att värma upp ordentligt och inte blinka. Och när vredet står i läge 0 så ger batteriet ca 9 volt till halvljusen. Detta gör att ballasterna varselvis drar ström från batteriet och kan blinka.

Lösningen på det är helt enkelt att vrida vredet så långt det går till höger (hel+halvljus) då ger batteriet en spänning på 12.

Men om dina halvljus inte alltid slocknar i när du bara vrider ratten till mitten så låter det som att vredet är kass.

Ha som vana att alltid vrida på p-ljusen innan du startar bilen. Samt att aldrig ha tändningen på och halvjusen igång utan att motorn går så ska du se att det slutar blinka smile!

Om det ändå inte gör det så får jag föreslå ett batteri med högre amp, du har ju trots allt 330w som ska dra igång när allt lyser smile!

Volkswagen Passat VR5 "Eyyvor" (1999)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang