Ojämn tomgång volvo 940

eliasfriberg
11 januari 2013 · 13 Inlägg

gjorde en tråd för ett tag sedan men fick bara ett svar på min fråga så jag försöker en gång till.


har en volvo 940 där motorn pendlar på tomgången men endast när motorn är varm och jag får inga felkoder längre, hade felkoder att luftmassemätaren var trasig så jag bytte den men det hjälpte inte tomgången, har oxå bytt katalysator, rengjort tomgångsmotorn och smörjt upp den, kollat alla vakumslangar men dom är hela, egr-ventilen är bytt eftersom den var trasig men det hjälpte inte heller, så jag rengjorde lite ventiler och bytte insugspackning men det har inte blivigt mycket bättre, och så har jag hällt i en cleaner i oljan och sedan bytt olja och filter och hält i  något medel i bränsletanken som skulle rena( kommer inte ihåg vad det hette) men det blev inte heller bättre, säkert ngt jag har glömt men är väldigt tacksam om någon kan kommer med fler idéer om vad som kan vara felet. smile

mumifix
11 januari 2013 · 192 Inlägg

börja att kolla dessa smile



Fukt eller olja på hallgivaren eller Tänd fördelaren

vakumslangarna såg att du skriv att dom var hela men kolla om dom inte är torrspruckna oxå

Volvo 855 (1994)
eliasfriberg
12 januari 2013 · 13 Inlägg

ska kika på detta då! smile hade en torr vakumslang men den är bytt smile

mumifix
12 januari 2013 · 192 Inlägg

eliasfriberg skrev:
ska kika på detta då! smile hade en torr vakumslang men den är bytt smile

Japp. sen skulle jag kunna tänka mig att kallstartsventilen som sitter under insuget kan ha hängt sig. de är bara att prova att koppla ur den och starta upp den. motorn behöver mer bränsle när den är kall sen när motorn har blivit varm så kan de skapa ojämn gång pga kallstartsventilen ligger kvar och motorn får för mycke bensin

de är ett tips till vad jag kan komma på just nu, men de behöver inte alls vara de här felet heller

sen prova att göra rent hallgivaren och Tänd fördelaren för de kan skapa ojämn gång oxå

Volvo 855 (1994)
JeppEs94
14 januari 2013 · 110 Inlägg

Kan ju vara Fördelare och tändstiften min bil vandrade i tomgång förut men visade sig efter ett tag att Lambdasonden hoppade igång och motorstyrningen inte gav med sig pga lambdasonden för när jag startar om den så går den fint men sen dummar sig igen. Felsökning gav förut LMM förut men sen efter det bränslesystemet för mager osv sedan lambdasonden. Testa i med E85 ca 20% av vad du har i annars fördelarlocket och tändstift . ( Mitt Fel är att jag har hål innan katen så mitt problem ej löst ) 11000kr Nedlagt på ungefär samma fel tongue

''Boys Will Always Be Boys''
Volvo 945 Ftt "DailyDriven" (1998)
eliasfriberg
23 januari 2013 · 13 Inlägg

Tack för alla idéer, har bytt och kollat allt som jag fått tips om men inget funkar så ni får gärna komma med fler förslag smile

TheBergkvist
24 januari 2013 · 7 Inlägg

Det sitter ingen kallstartsventil på dem, det är inbyggt i boxen så den känner av när den ska ge mer bränsle, men däremot sitter det en givare under insuget som säger till när det ska ges mer bränsle. Prova även byta Vevaxelgivaren smile

zemet
24 januari 2013 · 4 037 Inlägg

Har du provat att bara spruta startgas runt slangar och insug osv och hört om tomgången ändrar sig? Det är ju så enkelt att man kan ha missat att göra det:)

Tesla Model S P85D "LingonExpressen" (2015)
eliasfriberg
26 januari 2013 · 13 Inlägg

ska prova att byta vevaxelgivare och startgas har jag spejjat överallt smile så får hoppas på vevaxelgivaren nu då smile men kom bara med fler idéer, måste få ordning på detta snart finns ju inte så mycket mer att kolla känns det som hmm

christAfer Wärmland
29 januari 2015 · 943 Inlägg

Bumpar då ja har samma fel. Motorn går upp till 2000, ner till 1500, upp igen osv. Har hål någonstans runt katten, kan det vara de?

Ööööööööööööh.....
Hellmore Dr Hellmore
20 april 2015 · 12 Inlägg

Samma problem här! hittat någon lösning?

christAfer Wärmland
20 april 2015 · 943 Inlägg

Hellmore skrev:
Samma problem här! hittat någon lösning?

Jag fick centrera om gasspjället så gick tomgången ner. Ligger stabilt på 1100RPM. För mycket, men orkar inte skruva mer.

Så ta loss spjällhuset och se efter så du inte har glipor när tomgångsskruven är max utskruvad.

Ööööööööööööh.....
jaka54
21 april 2015 · 5 719 Inlägg

Hej!
Har du verkligen gjort ren tomgångsmotorn med Brakekleen och tops så allt svart sot försvunnit från den roterande sliden/kolven?
Jag skulle pröva med en annan  tomgångsmotor om problemet kvarstår för problemet du beskriver låter precis som om tomgångsmotorn behöver rengöras. Så var det med min Audi 100 Avant 2,0E -89:a i julas.
Plötsligt en dag började varvtalet att variera. Det gick upp till ca 1000v/m och sedan ner så motorn nästan stannade...så upp igen till 1000v/m  och sedan ner igen. Så där höll motorn på hela tiden.
Tog bort tomgångsmotorn och kunde konstatera att det var svart av sot på den roterande kolven.
Efter rengöring med Brakekleen gick motorn jämnt och fint igen.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang