Var hittar man färdig överbryggning eller likn. till airbaglampan?

JE71
12 januari 2013 · 264 Inlägg

Jag har glapp någonstans i höger sidoairbag i den gamla andrabilen och kontrollampan blinkar.
Därigenom kommer den inte att bli godkänd hos SBP.
Att byta ut komponenter vars kostnad överstiger bilens värde är jag inte sugen på, men det är synd att skrota en fin gammal andrabil som huvudsakligen som huvudsakligen bara går mellan sommarstugan i skogen och fiskestället.

Jag såg på ett ställe här i forumet att någon skrivit:
"Som någon varit inne på så kan man köpa färdiga kretskort med timer som man löder in. Kostar 60-70kr inklusive frakt på ebay."

Men jag har inte hittat var man kan hitta en sådan. Kan någon ge tips eller råd? Please?

(inga moralkakor nu om det är rätt eller fel att göra så, men tips mottages gärna) wink

Svår dieselmissbrukare och gravt xenonberoende
Farleykarley
12 januari 2013 · 406 Inlägg

Vad är det för bil? Är ju ganska lätt att ta ut mätarhuset annars, snitta ingående kretsar från airbag och bara löda över en fin liten kabel från oljetrycksgivaren wink

Volvo 745 GLT "The Globetrotter" (1991)
Volvo 740 T-5R "Sleeper" (1988)
Mercedes 280S "W108. S-klasse" (1972)
JE71
12 januari 2013 · 264 Inlägg

Farleykarley skrev:
Vad är det för bil? Är ju ganska lätt att ta ut mätarhuset annars, snitta ingående kretsar från airbag och bara löda över en fin liten kabel från oljetrycksgivaren wink

Jag vet inte om jag är för paranoid nu, men jag har "hört" att airbaglampan måste släckas separat när man slår på tändningen, d.v.s. inte släckas samtidigt som någon annan kontrollampa. Då skulle den visst underkännas.
Bilen i fråga är en Citroen.
Typiskt att man skulle vara så efterbliven när det gäller sådan elektronik, att skarva in sig från en annan lampa skulle ju kanske fungera om de inte är för hårdsynande vid kontroll.

Jag har även tänkt tanken på att koppla in ett motstånd vid airbagkontakten så styrenheten tror airbagen fungerar som den ska, men med min okunskap och med mina inoljade prinskorvsfingrar skulle jag nog då utlösa alla airbags samtidigt. sad

Senast redigerat av JE71 (12 januari 2013)

Svår dieselmissbrukare och gravt xenonberoende
Farleykarley
13 januari 2013 · 406 Inlägg

Sant det du säger. Först nu när jag tänker efter så är det ju faktiskt så att airbag-lampan släcker sig någon sekund senare än alla andra lampor.

mattev
13 januari 2013 · 20 Inlägg

Spånar lite här nu å klurar på om typ en sån här går att använda..
där lär man nog ta plus från tändning.. men frågan e ju om det blir önskvärd effekt.....

http://www.ebay.co.uk/itm/MINI-SMD-TIME … 4161af0c83

Volvo 760 GLE "Turbo" (projektbilen)
Volvo v70 2.5t -06 (Bruksbil)
Volvo 945 Turbo (Bruksbil nr.2)
Volvo 760 GLE "Turbo" (1988)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang