TOKKENS GARAGE: Projekt GUL BIL! Klart Elmia 2013! Häng med!

Projekt GUL BIL! Klart till elmia 2013! HÄNG MED!
  • 103 Följare
  • 66 781 Visningar
  • Projektet avslutat 21 augusti 2013
Tokken Team dBakuten
13 januari 2013 · 3 453 Inlägg

Dags igen för ett nytt projekt.. Nu är det back to basic för min del då jag hittat en...... jepp... en gammal bubbla.
GUL BIL!!..och det är tillåtet att utdela en öm arm på valfri person.

En gammal callooker troligtvis byggd på 90-talet som med åren fått en massa ålderskrämpor.
SÅ nu blir det en hel del jobb innan det är dags i påskhelgen att visa sig på Elmia.

Att avslöja redan nu vad som skall göras är ju tråkigt så vi överlåter det till framtiden. smile

Så här ser den ut i dagsläget.
https://www1.garaget.org/gallery/images/77/76370/76370-3e9aaab6c375a3aba818c5a14b7d9e6a.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/77/76370/76370-ae27db9b085c1ecfe131eb04a291449b.jpg

Jag har ju drygt tre månader på mig att ge den en liten personlig touch så det är lika bra att sätta fart!

HÄÄÄNG MED!!

dBAkuten
Billjudsveteran sedan 1989
TEAM dBAkuten
PROJEKTTRÅD!
Tokken Team dBakuten
13 januari 2013 · 3 453 Inlägg

nightmare skrev:
Klart att även denna ska följas.smile
Bara avvakta framtiden då da och se när det spårar ur och blir helt galet wink

Vet EN sak i alla fall.. Denna ska fan vara lätt att besiktiga. Så mycket kommer nog hända även med denna
men det ska förbli smakfullt. smile

dBAkuten
Billjudsveteran sedan 1989
TEAM dBAkuten
PROJEKTTRÅD!
Tokken Team dBakuten
13 januari 2013 · 3 453 Inlägg

svedis skrev:
Synd bara att det är en gul bil eller hur;) när börjar vi då;p

Haha ja ja ja.. tongue

IGÅR började vi. smile Bara att köra hårt!

dBAkuten
Billjudsveteran sedan 1989
TEAM dBAkuten
PROJEKTTRÅD!
Tokken Team dBakuten
14 januari 2013 · 3 453 Inlägg

jorgen72 skrev:
Det ska självklart följas (jag var själv spekulant på den bilen men bjöd vell för dåligt)

Bilen är riktigt trevlig men har ju sina skavanker.. Bjöd du för den då?

dBAkuten
Billjudsveteran sedan 1989
TEAM dBAkuten
PROJEKTTRÅD!
Tokken Team dBakuten
14 januari 2013 · 3 453 Inlägg

Nu är bilen nedsänkt ordentligt. Droppade spindlar fram OCH sänkningssats gör det hela lågt.. mycket lågt.

Sänkt ett hack i bak, blev lagom. Risken för zigenarhäng finns ju om man sänker mer.

Nya däck skall beställas så man får en betydligt lägre profil i fram. Funderar på 165/50/15 vilket borde
vara en ganska låg profil.

Ska börja med ljudbygget också, tiden drar iväg.

Får se om man hinner med lite bilder också. smile

dBAkuten
Billjudsveteran sedan 1989
TEAM dBAkuten
PROJEKTTRÅD!
Tokken Team dBakuten
14 januari 2013 · 3 453 Inlägg

Peter_Eriksson skrev:
Hallå Tok(k)en! smile

Kul att du hittade ett fint utgångsobjekt, elefantmödis dessutom, inte illa smile

Blir det rake:at callooker i fortsättningen, eller ska du dit med kofångare o sånt?

Lycka till med projektet, syns på bugrun i sommar då kanske /// Peter

Jo ibland ska man hitta ett fint objekt också.. smile

Ska troligtvis dit med kofångarna igen.. tycker dom ser så fruktansvärt nakna ut annars.

Tack tack, bugrun är ju givet!! smile

dBAkuten
Billjudsveteran sedan 1989
TEAM dBAkuten
PROJEKTTRÅD!
Tokken Team dBakuten
14 januari 2013 · 3 453 Inlägg

Peter_Eriksson skrev:
Så är det! Dock finns alltför många objekt som ser fina ut vid första anblick, men under döljer sig amatörmässiga, fula lagningar med hammarknackad plåt och centimetervis spackel tongue

Gört, jag tycker också de ser väldigt nakna ut utan kofångarna, not my cup of tea. Helst skulle jag vilja s.k. towel rails, dvs usa-kofångare.

Cool, det är ju 30års jubileum i år o allt smile Sen classic i aug, farsan bor 20min från Tierp

Kan väl säga som så att det finns några fullagningar på denna tyvärr.. Men inget som inte går att fixa.

Jo det blir kofångare igen.. har precis gjort mig fattig hos custom speed parts. smile
Men det blir vanliga släta kofångare.

Missade ju 25-års jubileumet.. Så detta året finns det inget som kan stoppa mig! smile

dBAkuten
Billjudsveteran sedan 1989
TEAM dBAkuten
PROJEKTTRÅD!
Tokken Team dBakuten
14 januari 2013 · 3 453 Inlägg

Nu har man beställt lite nya däck fram till bubblan.. Blev Nankang NS-2 165/50/15, lägre än dom jag hade på gröna
metallicabubblan.

Sen ligger det en beställning på custom speed parts på en massa delar.. Puh, nu måste plånboken vila.

Återkommer med bilder så fort det finns något intressant att visa.

dBAkuten
Billjudsveteran sedan 1989
TEAM dBAkuten
PROJEKTTRÅD!
Tokken Team dBakuten
17 januari 2013 · 3 453 Inlägg

Nu har det dykt upp en pall med grejer från custom speed parts!

Ska packa upp lite och ta några bilder. smile

dBAkuten
Billjudsveteran sedan 1989
TEAM dBAkuten
PROJEKTTRÅD!
Tokken Team dBakuten
17 januari 2013 · 3 453 Inlägg


Fotsteg har det dykt upp! Trevligt, originalsvarta med kromlist.

https://www1.garaget.org/gallery/images/77/76370/76370-76758defc9db3d19a5567685de75ae37.jpg

Monteringsarmar till kofångarna behövs ju också.

https://www1.garaget.org/gallery/images/77/76370/76370-4b4f0e107ab1b4b8955345ea947ca0f6.jpg

STINGER! smile Vet någon som inte alls gillar mig just nu. smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/77/76370/76370-d9cf616a83cd7c702337e41ed4149297.jpg

Nya sargar till lyktorna fram, då den ena fått ett litet märke..
https://www1.garaget.org/gallery/images/77/76370/76370-68e68b559f97bcc073a4232144e523d0.jpg

har även kommit ett par nya bakskärmar, så nu har man och göra igen. smile

dBAkuten
Billjudsveteran sedan 1989
TEAM dBAkuten
PROJEKTTRÅD!
Tokken Team dBakuten
17 januari 2013 · 3 453 Inlägg

Sen lite ris till teletyre.se som är fruktansvärt otydliga med leveranstider på sina saker.

"Ja men tiden som står på hemsidan gäller när VI har sakerna på lager"

Skiter väl JAG i.. Jag vill veta när jag får en leverans! 7 arbetsdagar för en leverans av två däck?!
Nej det blir beställning av däck på annat håll efter detta.

dBAkuten
Billjudsveteran sedan 1989
TEAM dBAkuten
PROJEKTTRÅD!
Tokken Team dBakuten
17 januari 2013 · 3 453 Inlägg

Peter_Eriksson skrev:
Trevligt! Funderar på att köpa några liknande fotsteg, mina saknar kromlisten och har typ durkplåtsmönster på gummit. Vad fick du ge för dem?

Jag gillar stinger! köpte ett merged extraktorsystem på 1½" hehe, men det blir nog dämpinsats för mig.

Köpte ju allt via CSP.. kändes dumt att beställa via tre olika ställen och åka på tre olika frakter.
Så fotstegen var drygt nån hundring dyrare på CSP men jag tror det gick jämt upp allt som allt ändå.

Stinger är myyyysigt! Sket i insatsen då man ändå inte får besiktiga med den på. Men jag har ju ett
besiktningssystem också.

Extraktorsystem är nästan ett måste, i alla fall för dig som även beefar upp motorn. smile

dBAkuten
Billjudsveteran sedan 1989
TEAM dBAkuten
PROJEKTTRÅD!
Tokken Team dBakuten
17 januari 2013 · 3 453 Inlägg

Peter_Eriksson skrev:
Sant! Csp är bra, harhandlat lite där. Annars blir det mkt dalhems då jag har lite spons av dem. Sen blir det mkt näthandel genom ebay, paruzzi, etc.

Absolut, min är ju besiktigad till aug -14 så behöver ingen dämpare på ett tag heller, hehe.

Men det blir motorbygge för dig med va? Eller blir det efter elmia? Tiden är ju ganska knapp smile

Motor ska ju byggas här med men jag hinner inte innan elmia.. säkert inte innan bugrun heller men det får ta den tid det tar med det. Ska ju verkligen börja om från scratch med helt nytt block.
Räknar med i alla fall runt 120-130hk.

dBAkuten
Billjudsveteran sedan 1989
TEAM dBAkuten
PROJEKTTRÅD!
Tokken Team dBakuten
17 januari 2013 · 3 453 Inlägg

Peter_Eriksson skrev:
Tänkte det att det är lite knappt med tid sad

Nytt block är aldrig fel, magnesium eller alu?

Själv blir jag glad omjag lyckas kräma ur 100+ med ett icke ar-borras as41, men till nästa uppgradering ska det borras o tas upp till större borr. Har du nån nån spec klar?

Har Micke Svens vägg i vägg.. smile Han drog en schysst spec åt mig men jag hade lite svårt att hänga med.

Kommer att börja med ett standard AS41 jag med, men där slutar det vara standard.
Nya cylindrarna är på 1621cc, och har en vev med motvikter samt en racekam ligger och väntar.

dBAkuten
Billjudsveteran sedan 1989
TEAM dBAkuten
PROJEKTTRÅD!
Tokken Team dBakuten
17 januari 2013 · 3 453 Inlägg

Idag har stingern provmonterats.. och SÅKLART provstartats.. smile GUD VAD JAG LÖÖÖÖV THE SOUND!!

Så just nu håller jag på och modifierar mellanplåten i bak för att få ETT uttag för stingern.
Kommer ta lite bilder och lägga upp under morgondagen.

dBAkuten
Billjudsveteran sedan 1989
TEAM dBAkuten
PROJEKTTRÅD!
Tokken Team dBakuten
17 januari 2013 · 3 453 Inlägg

Peter_Eriksson skrev:
Hehe, ja porschebyggare är ju väl bekanta med konceptet, såg att han hade en subaru F1 boxer 12:a till salu big_smile

1641 menar du va? 69 slag och 87mm borr. Eller är det nåt udda med 86,5 i borr..?

Själv skulle jag vilja ha en originalvev med påsvetsade motvikter, sägs vara bättre material än kinavevarna (som säkert funkar kanon iofs).

Fruktansvärt duktig kille är han.. Jo han har ju en del skojigt står i gömmorna så. smile

Nu är jag ju inte hundra men jag har för mig att det faktiskt var 1621 eller typ 1622cc.. Wierd.

Ska bli sjukt kul att få ihop motorn i alla fall.. lär väl åka på dubbla weber 44´or också.
Massa skojs ska det bli men jag tror nog att det blir nästa vinters projekt.

dBAkuten
Billjudsveteran sedan 1989
TEAM dBAkuten
PROJEKTTRÅD!
Tokken Team dBakuten
17 januari 2013 · 3 453 Inlägg

birka76 skrev:

Tokken skrev:
Sen lite ris till teletyre.se som är fruktansvärt otydliga med leveranstider på sina saker.

"Ja men tiden som står på hemsidan gäller när VI har sakerna på lager"

Skiter väl JAG i.. Jag vill veta när jag får en leverans! 7 arbetsdagar för en leverans av två däck?!
Nej det blir beställning av däck på annat håll efter detta.

jag köpte mina däck på Däck Online de tog 1 vecka få hem dom big_smile

På teletyre´s hemsida står det "lagerstatus: 2-3 dagar"  Vilket för mig är totalt ointressant, jag vill ju för fasen
veta när JAG får hem däcken.
Får se vilken leveratör man väljer sen..

dBAkuten
Billjudsveteran sedan 1989
TEAM dBAkuten
PROJEKTTRÅD!
Tokken Team dBakuten
17 januari 2013 · 3 453 Inlägg

Provmonterat stingern.. And it´s fucking LOUD!  smile


https://www1.garaget.org/gallery/images/77/76370/76370-0dca1b87df70bd78bf829df1ae48eaa8.jpg

dBAkuten
Billjudsveteran sedan 1989
TEAM dBAkuten
PROJEKTTRÅD!
Tokken Team dBakuten
17 januari 2013 · 3 453 Inlägg

Peter_Eriksson skrev:
Haha, startade du den I garaget?? va..? vad sa du?? hörbarhet nolla.. tongue

Märkligt det där med cylindervolymen iaf.. är det 1621-22 så måste det va nåt special.

Blir mekarsugen nu när jag kikat i både din och Mats tråd.. går av imorn kl10 o ledigt 5 dagar big_smile

Ja va fan man måste ju få lyssna på finljudet. smile

I morgon slutar man 14.00 sen blir det meka vidare, fan 5 dagar hade varit perfekt! Hade man hunnit med
en heeeel del. smile

Ang. cylindervolymen vette fan men dom kommer från Micke Svens, så jag tror på hans ord. smile

dBAkuten
Billjudsveteran sedan 1989
TEAM dBAkuten
PROJEKTTRÅD!
Tokken Team dBakuten
18 januari 2013 · 3 453 Inlägg

Flytt utav uttagen för avgassystemet.. Kommer nog bli bra det här. smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/77/76370/76370-ec1639b47e1e1cc13f2fbe87c9152352.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/77/76370/76370-f64c504bb288f206787754977b677659.jpg

dBAkuten
Billjudsveteran sedan 1989
TEAM dBAkuten
PROJEKTTRÅD!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang