Defa billarm 850.

bengan87
15 januari 2013 · 583 Inlägg

tjo!


Har en volvo 855.a som har ett fungerande defa larm modell 800 något som jag funderar om det går att flytta över till min  andra 850 som idag inte har larm. är det färdiga kontakter på alla volvo 850 eller måste man dra eget till centrallås m.m vet dock att jag får dra egen kabel till huven och siren.

http://aus.defa.com/en/images/CAN_utstyr_pakke.jpg

sök lite på google om montering av defa larm till 850 men inte hittat någon bra info.

it_mutt Avstängd
15 januari 2013 · 10 388 Inlägg

bengan87 skrev:
tjo!


Har en volvo 855.a som har ett fungerande defa larm modell 800 något som jag funderar om det går att flytta över till min  andra 850 som idag inte har larm. är det färdiga kontakter på alla volvo 850 eller måste man dra eget till centrallås m.m vet dock att jag får dra egen kabel till huven och siren.

http://aus.defa.com/en/images/CAN_utstyr_pakke.jpg

sök lite på google om montering av defa larm till 850 men inte hittat någon bra info.

Jag gissar bara, helt och hållet, men du får säkerligen dra egna kablar/koppla in dig

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Swedenrockers Living life on two wheels.....
15 januari 2013 · 835 Inlägg

Såvida det inte är monterat med Volvo-adaptern som fanns till Cargard så får du dra allt själv.
Sen är det olika c-låsstyrningar på olika årsmodeller.

Garaget.org
Ditt dagcenter på nätet.
Audi A1 (2014)
bengan87
15 januari 2013 · 583 Inlägg

Okej. du har ingen koll på hur man man blir av med startspärren eller vad det måste ha en typ plast pinne för starta bilen eller går inte den tsm med larmet?

bengan87
15 januari 2013 · 583 Inlägg

Swedenrockers skrev:
Såvida det inte är monterat med Volvo-adaptern som fanns till Cargard så får du dra allt själv.
Sen är det olika c-låsstyrningar på olika årsmodeller.

Okej. vet inte men tror bilen är köpt med larmet 96 och ska flytta den till en 97.a nu sitter som en startspärr på den tidigare bilen med någon plast skit man måste trycka i för kunna starta den idag och den står det volvo på och inte defa? neutral

Swedenrockers Living life on two wheels.....
15 januari 2013 · 835 Inlägg

96-97 har lika c-låsinkoppling.
Defa har aldrig haft nån startspärrslösning för bilar med nånting annat än trådlös fjärr så immobilisern med avaktiveringsnyckeln hör inte dit.
Fortfarande så kan du ha en startspärr i larmet inkopplat också om det är ett 821/822 eller 823, är det ett 820 så har det ingen startspärr alls.

bengan87 skrev:

Swedenrockers skrev:
Såvida det inte är monterat med Volvo-adaptern som fanns till Cargard så får du dra allt själv.
Sen är det olika c-låsstyrningar på olika årsmodeller.

Okej. vet inte men tror bilen är köpt med larmet 96 och ska flytta den till en 97.a nu sitter som en startspärr på den tidigare bilen med någon plast skit man måste trycka i för kunna starta den idag och den står det volvo på och inte defa? neutral

Garaget.org
Ditt dagcenter på nätet.
Audi A1 (2014)
bengan87
17 januari 2013 · 583 Inlägg

tog ner larmet idag från min tidigare bil och såg hur dom hade gjort. detta kan ju dock inte vara volvo!tongue
https://www1.garaget.org/gallery/images/79/78695/78695-883104f2f4f84115eeba2afdb2c867a5.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/79/78695/78695-4b712103f4f85466e84dcc712901fdb9.jpg

Nu undrar jag bara över om någon vet eller har kopplingsschema för centrallåset och vad det andra nu kan vara?

Senast redigerat av bengan87 (17 januari 2013)

Swedenrockers Living life on two wheels.....
17 januari 2013 · 835 Inlägg

Kontakten till c-låset är inte med på bilden men jag förutsätter att du tog bort alla kablar som hörde till larmet.
Det är inte nån Volvo-adapter det där heller men det är inte omöjligt att de är gjort på en (märkes)verkstad för det.
Jag har varit i kontakt med bilar med larm satta av t.ex Möller Bil, där alla inkopplingar varit gjorda med "strömtjuvar" och det är ungefär lika illa som det där.
Så kan det bli när man jobbar med stipulerad tid.

Hur som, jag skickar pm till dig istället vad det gäller inkopplingen.

Garaget.org
Ditt dagcenter på nätet.
Audi A1 (2014)
bengan87
17 januari 2013 · 583 Inlägg

Swedenrockers skrev:
Kontakten till c-låset är inte med på bilden men jag förutsätter att du tog bort alla kablar som hörde till larmet.
Det är inte nån Volvo-adapter det där heller men det är inte omöjligt att de är gjort på en (märkes)verkstad för det.
Jag har varit i kontakt med bilar med larm satta av t.ex Möller Bil, där alla inkopplingar varit gjorda med "strömtjuvar" och det är ungefär lika illa som det där.
Så kan det bli när man jobbar med stipulerad tid.

Hur som, jag skickar pm till dig istället vad det gäller inkopplingen.

ok. fick annars tag på ett kopplingsschema för dra via volvos egna kontakt som dom har gjort från den tidigare bilen. men har du tid så skicka ett pm på hur tänkte! smile

Så här tänkte jag annars. mitt defa larm
https://www1.garaget.org/gallery/images/79/78695/78695-1231831edf0a4194e2c54301c6549524.jpg

kontakterna i bilen.
https://www1.garaget.org/gallery/images/79/78695/78695-5667ce2f7ff3aba6ea8761348e838aef.jpg

Senast redigerat av bengan87 (17 januari 2013)

bengan87
18 januari 2013 · 583 Inlägg

Då va det fixat å allt fungerar som det ska big_smile

Swedenrockers Living life on two wheels.....
18 januari 2013 · 835 Inlägg

Perfekt

Garaget.org
Ditt dagcenter på nätet.
Audi A1 (2014)
smurfen75 smurfen
5 juli 2013 · 10 Inlägg

har samma problem med min GMC van.. startsparren DEFA, gor ej att starta. BARA med skruvmejsel via startmotorn.... \

vet du hur man tar bort startsparr po DEFA larmet...

GMC g20 van (1987)
Expoze
5 juli 2013 · 2 024 Inlägg

Du har en vit/grön och en röd/svart lite grövre kabel till larmet. Koppla ihop dem med varandra eller ännu bättre, följ dem dit de är inkopplade i bilens elsystem och återställ kopplingen som är gjord där.

Svensk mästare Advanced Unlimited 2012 med min Citroën C5. Bygger om och avancerar till 2013
Samarbetspartners:
Ljudbyggaren, Carlenskogs, Nascom
Ford Taunus 2300 GXL "Rackham" (1974)
smurfen75 smurfen
5 juli 2013 · 10 Inlägg

Expoze skrev:
Du har en vit/grön och en röd/svart lite grövre kabel till larmet. Koppla ihop dem med varandra eller ännu bättre, följ dem dit de är inkopplade i bilens elsystem och återställ kopplingen som är gjord där.

skall prova nu wink  tack

GMC g20 van (1987)
smurfen75 smurfen
5 juli 2013 · 10 Inlägg

smurfen75 skrev:

Expoze skrev:
Du har en vit/grön och en röd/svart lite grövre kabel till larmet. Koppla ihop dem med varandra eller ännu bättre, följ dem dit de är inkopplade i bilens elsystem och återställ kopplingen som är gjord där.

skall prova nu wink  tack

funkade EJ.... koplade ihop dessa och det gick till central loset...  skickar snart bild

GMC g20 van (1987)
smurfen75 smurfen
5 juli 2013 · 10 Inlägg

Expoze skrev:
Du har en vit/grön och en röd/svart lite grövre kabel till larmet. Koppla ihop dem med varandra eller ännu bättre, följ dem dit de är inkopplade i bilens elsystem och återställ kopplingen som är gjord där.

mitt defa larm  finns bild po min sida nu

GMC g20 van (1987)
Expoze
5 juli 2013 · 2 024 Inlägg

Dom ska inte gå till centrallåset, hur gjorde du när du kopplade?
Kontakten till larmet har 4 trådar, en röd, en svart, en vit/grön och en röd/svart. Kolla schemat lite längre upp i tråden, det är rätt enkelt beskrivet där.

Svensk mästare Advanced Unlimited 2012 med min Citroën C5. Bygger om och avancerar till 2013
Samarbetspartners:
Ljudbyggaren, Carlenskogs, Nascom
Ford Taunus 2300 GXL "Rackham" (1974)
smurfen75 smurfen
6 juli 2013 · 10 Inlägg

Expoze skrev:
Dom ska inte gå till centrallåset, hur gjorde du när du kopplade?
Kontakten till larmet har 4 trådar, en röd, en svart, en vit/grön och en röd/svart. Kolla schemat lite längre upp i tråden, det är rätt enkelt beskrivet där.

godmorgon.. Haft bilen en stund och larmet fanns med nar jag kopte den,  haft inga problem med att starta den utan skulle byta hastighetsmetare och do vill bilen ej funka mer..
Men nu klickar den inte ens i startmotorn som forryt nar jag kapade kablarna.
skit kass po el grejer  men skall kolla  eller lamna in skiten ...

har nagra bilder po larmet po min sida om du vill kolla..

GMC g20 van (1987)
smurfen75 smurfen
6 juli 2013 · 10 Inlägg

smurfen75 skrev:

Expoze skrev:
Dom ska inte gå till centrallåset, hur gjorde du när du kopplade?
Kontakten till larmet har 4 trådar, en röd, en svart, en vit/grön och en röd/svart. Kolla schemat lite längre upp i tråden, det är rätt enkelt beskrivet där.

godmorgon.. Haft bilen en stund och larmet fanns med nar jag kopte den,  haft inga problem med att starta den utan skulle byta hastighetsmetare och do vill bilen ej funka mer..
Men nu klickar den inte ens i startmotorn som forryt nar jag kapade kablarna.
skit kass po el grejer  men skall kolla  eller lamna in skiten ...

har nagra bilder po larmet po min sida om du vill kolla..

po skissen e det P3 som har nogra av dessa kablar, skall jag ta men skall den ej bort den  ? mev var skall den sedan eller bara hanga lost ? vill bara bli av med larmet so bilen funkar som vanligt .. skall besikta den po onsdag edan till iron maiden i solna om man har tur ... ser lite morkt ut i dax laget...

GMC g20 van (1987)
Expoze
6 juli 2013 · 2 024 Inlägg

Dom sitter i P3 ja, följer du dem till där de är inkopplade i bilens elsystem så ser du rätt tydligt vilken tråd som har kapats för att montera startspärren. Lossa larmets kablar där och laga tråden som de har kapat. (Illustrerat med en liten sax i schemat ovan).
Men att du säger att det fungerade tills du höll på med instrumenten så börjar jag fundera på om du kan ha varit på nånting när du gjort det. Det är inte så svårt att råka lossa på nån kabel när man river i gamla bilar.

Svensk mästare Advanced Unlimited 2012 med min Citroën C5. Bygger om och avancerar till 2013
Samarbetspartners:
Ljudbyggaren, Carlenskogs, Nascom
Ford Taunus 2300 GXL "Rackham" (1974)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang