Kan glatt meddela att motorn nu är ute, till min förvåning så gick allt riktigt smärtfritt och enkelt. Innan lyftet köpte jag ett "motorok" för att enklare kunna ändra balanspunkten under lyftet Helt klart värt sina 200kr. Kommer börja renovering av motorn så snabbt jag skaffat ett motorstativ, ett sådant kommer skaffas i riktigt snar framtid.
När motorn väl var ut testa jag min nya tryckspruta från biltema för 39.90
Fungera kanon.
Sen så hade pappa med sig min lackeringsspruta till hans jobb så den fick ligga i Ultraljuds tvätt i 2h, blev som ny i gängor och munstycken:) det är den som kommer användas vid lackering av motorutrymme och vissa motordetaljer.
Kan summera dagen med ett ord: Helnöjd! ![]()
Bilder på det hela får ni här!
På g
Nu så!
Plupp sa det så var den ur;)
Här får den stå tills man köpt ett motorstativ.
Tomt ![]()

tar bort den värsta smutsen. en grej som jag är riktigt glad är att det finns inte en enda fläck rost i hela motorutrymmet=), inte mycket rost överhuvudtaget på hela bilen. Hatar hålla på med rost så tur är väl det ![]()

Lacksprutan som kommer användas sen.
Nu blir det sängen och kolla lite film, alltid lika seg efter en dag i garaget;)
//Skolda
Senast redigerat av Skolda (2013-01-31 23:06)

Ser ju riktigt bra ut!
var det mycket jobb att passa in S70 brädan? ![]()

Spännande projekt, kommer att följas så klart!
Med vänlig hälsning Daniel

fint !

JimBo__ skrev:
Ser ju riktigt bra ut!
var det mycket jobb att passa in S70 brädan?
Tackar:), saxar från ett pm jag skicka till en annan.
Det är lite modifieringar man behöver göra. På x70 är rutan mer välvd än 850, så det fixade jag genom att kapa ur plasten som ligger mot vindrutan på en 850 panel och sedan kapa i X70 brädan och passa in bitarna. Plastar sedan ihop bitarna med polyester och glasfiber. Sen så passar inte kontakterna från x70 ecc i 850ins ecc. Men alla skruvfästen är samma på x70 panelen. Hoppas du förstår,lite luddigt förklarat.
dperformance skrev:
Spännande projekt, kommer att följas så klart!
Alltid roligt med nya följare ![]()
BNRacing skrev:
fint !
Tackar, 100ggr finare ska det bli ![]()
Senast redigerat av Skolda (2013-02-01 17:34)

Skolda skrev:
JimBo__ skrev:
Ser ju riktigt bra ut!
var det mycket jobb att passa in S70 brädan?
Tackar:), saxar från ett pm jag skicka till en annan.
Det är lite modifieringar man behöver göra. På x70 är rutan mer välvd än 850, så det fixade jag genom att kapa ur plasten som ligger mot vindrutan på en 850 panel och sedan kapa i X70 brädan och passa in bitarna. Plastar sedan ihop bitarna med polyester och glasfiber. Sen så passar inte kontakterna från x70 ecc i 850ins ecc. Men alla skruvfästen är samma på x70 panelen. Hoppas du förstår,lite luddigt förklarat.
Okej, får ta och kolla upp det där lite närmare.
Har också hört att kontakterna till ECC i passar. Hur löste du det då? ![]()

Idag fortsatte man med att rensa ur motorutrymmet. Bromsservon var ingen höjdare att skruva bort, den sitter skruvad från insidan med 4st muttrar. Två av muttrarna sitter bakom pedal stället, men ack den som ger sig, nu är den borta iallafall ![]()
Har också rengjort ganska ordentligt, så snart kan man börja matta ner motorutrymmet med 400 papper och förbereda för lite lackering.
Har lagt lite rostskyddsgrund på lite delar också, konsolerna till krockbalken fram och övre och undre motorfäste.
Imorgon blir det att fortsätta med att rengöra och skruva bort det sista.
Rengör lite.
*
Åh vad roligt, haha 
Dags att lackera lite, vill inte låta dom blästrade delarna ligga för länge då det lätt rostar. Så sprutate på lite rostskyddsgrund, blir som nytt:)
Grundat.
Färgen jag använder ![]()

En extra bild på grenröret, innan bilen skruvades ner så lät den lite mer än vad den skulle. Detta kan nog vara varför, haha ![]()
Trevlig helg på er allihopa;)
//Skolda
Senast redigerat av Skolda (2013-02-01 23:50)
riktigt grymt jobbat
längtar tills den är klar! prem lagd ![]()

Bra med jobb du lägger ner, kul! ![]()

Har inte hänt jättemycket idag, men har iallafall hunnit med att skruva bort länkarmar,spindlar, fjäderben och sänkt ner subframen. Så nu ska jag bara ta det lugnt, min rygg börjar säga ifrån känner jag
Får se om det blir att skruva imorgon eller om det blir att ta det lite lugnt istället och vila ryggen. Antagligen kommer man inte kunna hålla sig borta från garaget, haha ![]()

Borta 
Subframen ska blästras, likaså styrväxel. Detaljer i motorutrymmet, ex bromsservo,motorfästen,subframe kommer lackeras i volvos blyertsgråa(färgkod 455 tror jag). Sen kommer länkarmar,spindlar mm lackeras i vanlig mattsvart.
Snart kan jag börja matta ner och förbereda inför lackering ![]()
//Skolda
Senast redigerat av Skolda (2013-02-02 18:23)

Blev garaget idag, ryggen kändes bättre efter en natts sömn så det var bara att tillbringa hela dagen i garaget idag också
Har slipat ner motorutrymmet med 400 papper nu, har lite kvar men det mesta är gjort. Har ju hjulhusen kvar att förbereda för lack också, har en känsla att dessa kommer bli aningen jobbigare att fixa än motorutrymmet.
Sen får jag be om ursäkt för dom kassa bilderna, är så dåligt ljus i garaget så det är svårt att få till bra bilder. Hoppas dom duger iallafall ![]()

Snart färdigslipat ![]()

Slipat.
...
Lite rostskyddslackade delar.
Dammigt blir det ![]()
//Skolda

riktigt nice projekt!
devilbiss färgsprutorna är riktigt bra, jag kör med det på jobbet och tycker den är lätt och bra!
Prem lagd! ![]()

RobbinR skrev:
riktigt nice projekt!
devilbiss färgsprutorna är riktigt bra, jag kör med det på jobbet och tycker den är lätt och bra!
Prem lagd!
Tackar, har använt sprutan några gånger. Tycker den funkar kanon ![]()

Snyggt! Kul att det går framåt för dig

dperformance skrev:
Snyggt! Kul att det går framåt för dig
Tack
, jodå det har gått riktigt bra dom senaste dagarna. Snart blir det att lägga slipgrund i motorutrymmet, sen blir det att ge sig på motorn och fixa iordning den. Har blivit morgon till kväll dom senaste dagarna i garaget ![]()
Senast redigerat av Skolda (2013-02-04 13:42)

TuZx skrev:
riktigt grymt jobbat
längtar tills den är klar! prem lagd
Tackar ![]()
Johanness skrev:
Bra med jobb du lägger ner, kul!
Jobba är alltid kul ![]()

Idag har det inte hänt så mycket, har hunnit med att lacka skyddet till grenröret iallafall. Sen har man fått lite delar blästrade igen
.
Blir en bildbomb på lite allt möjligt, fick låna en systemkamera idag så passa på att leka fotograf ![]()

Blästrat
"Subframplåtarna" blästrade ![]()

Rostskyddslackat, blir som nytt ![]()

Skyddet till grenröret, blästrat och lackat ![]()

Ganska tomt ![]()

Ska bli kul att skruva dit det här sen när motorn är färdigrenoverad ![]()

![]()

![]()

Kammarna ![]()
'
Slipa slipa..
Bättre bild, en Devilbiss Gti.
Avslutar med denna bilden, VOLVO ska det va !
//Skolda

riktigt snyggt!

Verkar bli riktigt najs
Grymt fina och skrapa bilder med! ![]()
Går ju framåt
Blir nog bra.
Var blästrar du dina delar? Hemma?
0.008740