Audi S2 avant -93 (500hk+ busbil åretrunt)
Målet med bygget är att skapa en rolig busbil som fungerar sommar som vinter.. På isbanan på vintern eller på gatan för att sladda och ha kul :) Har tröttnat lite på att åka med rensad inredning osv som jag har i den gula turbo golfen min så denna blir en bil som ja ska kunna åka med till jobbet, lasta hunden i eller barnvagnen i framtiden.. Man ska kunna åka flera personer i den. Det ska ALLTSÅ INTE bli något bur bygge eller rensad inredning osv i denna bil! Denna ska istället både ha motor och poplåda, hundbur i skuffen och inga sitta still-stenhårda racestolar. Utan vara relativt STD invändigt och utvändigt, bruksskick men ändå lite MER så att säga... Stay tuned :)

Halloooj!
Tänkt göra en projekt tråd länge nu men de har inte blivit av..
Det hela började med att brorsan och jag köpte oss en Audi 90q för 1 år och 3 månader sedan
för att ha något kul att göra och köra på isen ![]()
Här i en lada hade den stått avställd i typ 10år.. de krävdes lite jobb men efter lite fix så var den faktiskt i trafik
och besiktad för första gången sedan 2002..

Och kul hade vi de kan ja lova, blev väl knappt 100mil på sjön vinter säsongen 2012..
Men under sommaren/hösten började vi ändå fundera på försäljning utav 90quattron då det krävdes en hel del jobb med den.
Bla. ny hjulupphängning runt om, lite roligare motor ville man ju givetvis ha oxå ![]()
Hösten var snart förbi när jag i november var nere i kurs i Södertälje med jobbet och fann en Audi S2 Avant -93 som
projekt på blocket.. hmmm, skulle jag? Blev ju sjukt sugen ![]()
Sagt och gjort, mailade och frågade om killen var sugen på att byta.
STOD FÖLJANDE I ANNONSEN:
Tjena har en audi s2 93a aby motorn som är i delar just nu då ja tappat orken så säljes som den står.
allt finns utom turbo finns massa godis med bilen som gått 10 mil. allt annat finns också som sagt sätt ihop och köp en turbo och kör.
sitter sparco sprint stol i och mocca ratt. Karossen är väldigt fin inge rost alls alltid stått i garage står på 18" fälgar med nya däck.
De som finns är :
Autronic SM3 PNP med mapp i 456 WHP
H-profil stakar med org kolvar nya ringar arp bultar
Grenrör i svartstål med t3 fläns finns t4 fläns med
Ny kina wg 60mm
siemens deka 875cc spridare
Ny bredbands lamda
Bosch 044 i tanken
tryckrör + slicon slangar
stor IC
nytt 3" avgassystem
Ny tial dump 50mm " kopia"
Nya tätningar till alla ventiler 4 ventiler bytta
Helt nya 1,8t spolar finns med aldrig monterade !
Pris bud riktpris 40000:-
ev bytes kom med förslag
Mailade och väntade spänd av förväntan.
Och de dröjde inte så länge innan jag fick svar att han kunde tänka sig ett byte och 15k i kontanter emellan.
Lät väl inte så tokigt tyckte jag! Kommande helg bestämde vi möte och for och kollade in s2an.
Krävdes en del mer jobb än vad som stod i annonsen dock, som vanligt ![]()
Men funderade och jagade ny motor, den gamla var lite väl ful för att göra iordning.
Repigt block, vev och toppen var sprucken och dålig..
Ja bestämde mig för att gå med på affären och veckan efter kom han och kollade på 90qn.
Han kunde åtminstone provköra 90qn, till skillnad mot mig som bara sett S2an i ett garage utan motor i ![]()
Han skulle fundera, och ja tänkte att de där blir de ju aldrig något med.. aja!
Några timmar gick och sen fick ja ett mess, vi gör affär!
Trevligt tänkte jag, prutade ner mellanskillnaden till 7000kr och då stod ja för leverans av 90q ner till gävle (20mil ToR).
Och hämtade S2an samtidigt givetvis:
Och en motor i 10000-delar... pust!
Detta var 4:e november vi gjorde bytet..

Ideérna rasade iväg i vanlig ordning.. nu skulle de byggas en rolig motor!
Tobbe H som hjälpt mig massor med gula golfen och även mappat kontaktades såklart.
Men även innan affären blev helt klar och förvarnades om vad som komma skall..
Till en början tänkte jag små trimmad 2.2l turbo, relativt std dock med ca 300hk..
Ungefär som en chippad!
Men det ändrades ju snart då Tobbe H övertalade mig att bygga 2.5l botten istället..
Så blev det, grejer ordnades och fixades.
Bytte bort mitt gamla 2.2l block med vev och 144mm h-profilerna mot ett 2.5l block med vev, nya h-profil stakar komplett packnings kitt m.m. av CP-service och en sedelbunt med pengar ![]()
Blocket skulle bearbetas lite, lite svets, fräs och toppdecknings jobb skulle utföras.
Under tiden letade jag vidare efter en topp, vilket jag hittade efter lite letande..
En fräsch 2.2l AAN topp fann jag av en hygglig kille i Örnsköldsvik.
Fick hem den och strippade den helt:
Plockade isär den i garaget och hade med den till jobbet så ja fick tvätta rent den ordentligt..
Super avfettnings bad med borst och sen en vända i hetvatten tvätten så blev den kalas fin
Nu återstår att göra iordning toppen så man kan para ihop den med blocket som även det ska sättas ihop inom kort..
Mer nya motordelar:
Ungefär är vi just nu... väntar på att motorblocket ska bli helt klart på bearbetningen sen ska ihopmonteringen börjas!
Sitter hemma sjuk nu så har passat på att beställa lite kamrems kit, arp topp bultar m.m.
Det var allt för tillfället! Stay tuuuned ![]()
Senast redigerat av golf666 (2013-04-26 13:30)

Skoj! Den här ska jag följa :-)
Rätt skönt med de där grejerna på jobbet, det saknar jag lite grann.
håll oss uppdaterade!

Gurra, Ja grejerna man har tillgång till på jobbet är grymt skönt att ha ![]()
I will do Freddan ![]()

Fint Tobbe! Men nu får du ta fram blåslampan efter blocket ![]()

Danne08a skrev:
Fint Tobbe! Men nu får du ta fram blåslampan efter blocket
Ja jag tror de ![]()
NL skrev:
Gött, de här ska följas! Med den där setupen så har du då lagt ribban låg med 400whp!
Vad har du tänkt kört med för bränsle?
Haha ja bättre o lägga sig lågt och bli glad av all effekt sen haha! ![]()
Nädå, skämt o sido.. tanken är att ha bra med vrid och tidigt register och lagomt med effekt utan att MOSA ur så mkt de går och få en maskin som är mindre körbar!
400whp spöar mkt på gatan utan större problem! ![]()
Och sen köra med ett lagomt ladd på kanske 1.2-1.5bar utan att stressa ihjäl motorn (även om de nu är rätt safe ändå) ![]()
Den kommer mappas på 95 oktan till en början men blir E85 under vår/sommarhalvåret..
Senast redigerat av golf666 (2013-01-17 19:39)

Det blir en Precision Sc5862 turbo, siemens deka 875cc spridare och sm3 styrsystem..

Detta lär man ju följa.. spännande inledning med byten å grejor ![]()

warniee skrev:
Detta lär man ju följa.. spännande inledning med byten å grejor
Tackar för det ![]()
Update ![]()
Hämtade blocket häromdagen, toppdeckat! tog med de till jobbet och duschade på stark avfettning!
Spolade därefter med högtryck och hetvatten och tog stålborsten och lite brääääkleeen och gnodde rent lite.
Tror detta får räcka! nu ska de hem till garaget, målas och snart börjas sättas ihop.
Lite små grejer kvar att göra på blocket innan bara...
Självklart duschade jag på lite olja på den nyplanade ytan och även i loppen, men de ska ändå honas lite..

Hängde upp blocket i motorstativet..
skrapa/borsta/blåsa... blev till slut rent i alla vrår ![]()

bara sätta igång och måla, här har jag nästan målat klart!
Testade att lägga dit topp och ventilkåpa bara för att ![]()

Hämtade även upp 16" S4 fälgar igår som jag skulle fått med vid köpet men de fanns ej på plats då så blev upphämtning nu 3 månader senare och även en nästan ny 3" racekat!!

Fick mer motordelar idag ![]()
Kuggrem (special pga 2.5l bygget), tätning till oljefickan på sidan av blocket, arp bult till toppen, oljelock, t3 packning till turbon, bult till vevaxeln och bult till kamaxeldrevet, och ej med på bild = bult till svänghjulet samt en An4 90 graders anslutning!

Här kostas det på ser jag! :-P

Ja blev ju övertalad att bygga 2.5l så då får man kosta på lite haha ![]()

Rätt åt dig... ;-)

Ska bli sjukt skoj ![]()
Letar en original förarstol (svart skålad med quattro texten, finns ju utan text med)...
Fällbar eller icke kvittar! ![]()
Saknar den helt, har bara ett underrede.. så i värsta fall blir de en racestol sålänge tills jag hittar en original stol!

satt i veven, dit med gamla oljepumpen, tråget osv.. strax efter kortet togs monterades även drevet på veven, vattenpumpen dit. De ska mallas upp lite var kamremsspännaren ska sitta..
Gängade upp skruv hålen för sidofickan på oljetråget...
En sån här är bra att ha, Ultraljudstvätt på jobbet...
Tvättar oljekylningsmunstyckena!
Rent blir det efter en tvätt i 30min, efter tvätten blåste jag rent dom med tryckluft så inte de rostar ihop!
Rengjort oljefickan med såklart..
Borrat upp för 12mm toppbult istället för 11mm som det är original...

fräsigt bygge, pren lagd, vad kör du för block? har jag missat det ?
Senast redigerat av VIRUS_S2 (2013-01-30 21:32)

VIRUS_S2 skrev:
fräsigt bygge, pren lagd, vad kör du för block? har jag missat det ?
Tackar!
Det blir ett 2.5l diesel block.. därav modd för toppbultar, kamremsspännare m.m.!

jo så långt är jag med men från vilken bil är det? (dåligt formulerat av mig)
0.008333