BMW 1502 -75 med Saabmotor

Bygger lekbil av en BMW 1502 -75. Helbur, E36 framvagn, E36 compact bakvagn, Saab långmotor med lågkompkolvar, Holset HY35, Getrag 262-låda, Trionic 5.5. Besiktigad och godkänd med 203hk!
  • 149 Följare
  • 362 305 Visningar
  • Uppdaterades senast 22 april 2017
Rein-O Saabish
29 april 2014 · 64 Inlägg

Fan, du skulle kört T5 i denna. tongue ser ut att vara trixigt att byta tänddelar.

Hoppas på uppstart snart iaf. smile

Saab 900s "Svarten Aka. Blackie Flatnose" (1990)
Saab 9-5 Vector "Lyxkryssaren" (2004)
Big-Nyz
30 april 2014 · 582 Inlägg

The beast is alive cool


https://www1.garaget.org/gallery/images/178/177279/177279-9e8d429f4c554ea3ec77541fb8d50f0c.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/178/177279/177279-a3f31457e89e4608f99126da174c98fd.jpg

Trodde att jag filmade uppstarten men nu då jag skulle ladda upp det fanns inget i telefonen... Nå, läget är i alla fall detta:

Olja till turbon fixat, men det var sannerligen trångt! Jag förstår inte hur jag lyckas göra allt i bakvänd ordning... som att konsekvent montera alla små detaljer som ska sitta UNDER insuget EFTER att jag monterat insuget tongue Det goda i kråksången var att jag kunde använda hela originaloljeröret från Saab - bara kapa på mitten och sätta slang emellan! Det passade bolt on wink .

Fixade lite slangklämmor, jordkablar, ström till batteriet, och - Vrommm!

Jag lät den bara gå en kort stund eftersom kylaren är tom. Vill också ha koll på oljetryck och temp innan jag varmkör den. Ja just det - så ska jag ha dit lambdan också. Men sen... Ja sen ska det räcka med en stol att sitta på och hjul för en provtur!

- Kör europeisk jänkkare med fyrcylindrig V-åtta. -
Big-Nyz
1 maj 2014 · 582 Inlägg

Rein-O skrev:
Fan, du skulle kört T5 i denna. tongue ser ut att vara trixigt att byta tänddelar.

Ja det är konstigt. Jag har trott att bara för att man flyttar motorn bakåt en 20cm så blir det gott om rum, men nog är det trångt om det mesta... Jag hade också tänkt att ''nu ska jag bygga allt rationellt åtkomligt'' big_smile

Men man kommer åt att byta fördelarlock och rotor och man kan rotera fördelaren, vilket är det viktiga. Men jag skulle inte vilja göra det med motorn varm... roll Och den där torkarmotorn är definitivt i vägen. Egentligen borde man bygga torkaremed en arm och ha motorn på passagerarsidan.

- Kör europeisk jänkkare med fyrcylindrig V-åtta. -
Djo
1 maj 2014 · 10 157 Inlägg

Kollat något på Volvo 240 torkarkonstruktion motorn på höger sidan men ändå dubbla torkar armar.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
pontiacen
1 maj 2014 · 1 080 Inlägg

Härligt med lite liv i aset, grattis big_smile

The sooner you fall behind, the more time you have to catch up.
Big-Nyz
1 maj 2014 · 582 Inlägg

Djo skrev:
Kollat något på Volvo 240 torkarkonstruktion motorn på höger sidan men ändå dubbla torkar armar.

Bra tips, tack! Ska kolla hur de ser ut.

- Kör europeisk jänkkare med fyrcylindrig V-åtta. -
Big-Nyz
1 maj 2014 · 582 Inlägg

pontiacen skrev:
Härligt med lite liv i aset, grattis big_smile

Tänx!

E kommer hit ikväll och vi hoppas på premiärtur...

- Kör europeisk jänkkare med fyrcylindrig V-åtta. -
Big-Nyz
1 maj 2014 · 582 Inlägg

Det blev varken E eller jungfrutur ikväll... Istället har jag fortsatt med småfixet.

Hittade en kylkarvätskeläcka, fixade  den lilla slangen som går från kylarens övre hörn till expansionskärlet, svetsade nippel för lambda, har lött lite trådar, borrat hål för säkerhetsbälten... Och kört motorn en stund. Även med lambdasond går den lite rått, tycker jag, men det jämnar upp sig då den blir varm. Jag undrar om det kan bero helt enkelt på att jag inte har nån kallstartsspridare där? Sen ser ju hela lufttillförselsidan helt annorlunda ut än den är mappad för. Ska koppla in lambdamätaren och kolla hur blandningen ser ut. Jag ska ju ännu byta till de gröna R-spridarna och bygga större LMM, och då tänkte jag sköta finjusteringen av blandningsförhållandet genom att klämma tryckregulatorn... Men det är lika bra att se till att grundfunktionerna i bilen är i skick innan det.

Oljetrycket stiger genast man vrider på nyckeln, och lägger sig kring 60psi. När man gasar hoppar det upp lite. Jag har aldrig mätt oljetryck tidigare, vad är lagom? Jag har hällt i angiven mängd olja i motorn, men tråget är ju modifierat och motorn lutad lite, så oljestickans angivelser går inte att lita på. Måste kalibrera stickan enligt oljetrycksmätaren, tror jag. Eller hur ska jag tänka där?

Tryckrören verkar vara täta i alla fall. -0.8 bar på tomgång, går uppemot 0 bar då man gasar.

Behöver ännu få vacuum/tryck till wastegaten nånstans ifrån.

Motorn behöver stabiliseras med ett övre stag, typ mellan topp och stötdämpartorn.

Så här ser interiören ut just nu:

https://www1.garaget.org/gallery/images/178/177279/177279-da078cc9a5fa6ceff65a2126704a62ce.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/178/177279/177279-b19c19eaef8f181133e2a67591fca02f.jpg

- Kör europeisk jänkkare med fyrcylindrig V-åtta. -
Djo
2 maj 2014 · 10 157 Inlägg

Ser sportigt ut big_smile

Senast redigerat av Djo (2 maj 2014)

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
Rein-O Saabish
2 maj 2014 · 64 Inlägg

Oljetryck ska väl ligga omkring 2-3 bar tror jag. tongue Väntar på nytt filmförsök. wink

Saab 9-5 Vector "Lyxkryssaren" (2004)
Saab 900s "Svarten Aka. Blackie Flatnose" (1990)
Big-Nyz
2 maj 2014 · 582 Inlägg

Rein-O skrev:
Oljetryck ska väl ligga omkring 2-3 bar tror jag. tongue Väntar på nytt filmförsök. wink

Ok, då har jag för mycket olja i motorn nu.

Jo, ska ta en ny film med lite motorljud snart wink

- Kör europeisk jänkkare med fyrcylindrig V-åtta. -
Juvakka
3 maj 2014 · 1 697 Inlägg

Min låg omkring 5 bar om jag inte missminner mig nu.

Saab 900 "T16" (1992)
Rein-O Saabish
3 maj 2014 · 64 Inlägg

Jag kan ha fel i mitt uttalande. tongue

Saab 900s "Svarten Aka. Blackie Flatnose" (1990)
Saab 9-5 Vector "Lyxkryssaren" (2004)
Big-Nyz
12 maj 2014 · 582 Inlägg

Har varit lite fix med elen... Hade lite problem först att få ström alls till härvan för lampor etc. Men så fixade jag lite jord och sånt, och  fick se ljuset:

https://www1.garaget.org/gallery/images/178/177279/177279-06da2ee2aa09645a57c7a06e23e21013.jpg

En stund senare detta:

https://www1.garaget.org/gallery/images/178/177279/177279-a1871b06044f3fafea872d98a5574d3d.jpg

Känns som en enorm seger, med tanke på hur den härvan sett ut där den legat på mitt vindsgolv under vintern, och med tanke på mina elkunskaper... Men något är felkopplat, för baklamporna står på hela tiden, oberoende nyckelns läge.

Oberoende så finns det film nu med motorn igång, har bara inte fått laddat upp den än. Kommer snart wink .

Men småfix finns. Strax efter att jag filmat uppkom en oljeläcka vid oljetryckssensorerna. Har skarvat in mig med en slangstump, och slangen sprack. Blir att hitta på något annat. Så måste jag bygga om gasvajern, för Sunny/Pulsarvajern jag har nu kärvar, det är en för skarp böj på den nu vid spjället så den hänger sig och är inte så responsiv. Vajern är grov, tänker pröva med cykelbromsvajer som är smidigare. Det är ju inga stora krafter som arbetar där.

Måhända hamnar jag att kasta ut min hemmapulade instrumenttavla med hopplockade Saab-instrument, för inget av dem fungerar... Saknas alltså kylartemp, bränslenivå och RPM. I så fall plockar jag in aftermarketgrejer helt enkelt.

Oljeläcka:

https://www1.garaget.org/gallery/images/178/177279/177279-f04164103c7909011f1697991bbc8a5c.jpg

- Kör europeisk jänkkare med fyrcylindrig V-åtta. -
Hunted Jackass
12 maj 2014 · 795 Inlägg

Ser fram emot första sladdfilmen! Good work och stort grattis!!

Why is it when your wife or girlfriend gets pregnant, all her friends rub her belly and say "congratulations!"
But nobody rubs your dick and says "good work!"
Stackarn
14 maj 2014 · 1 200 Inlägg

Sällan har man väntat så på uppdateringar! Sjukt spännande tråd smile

Big-Nyz
15 maj 2014 · 582 Inlägg

Stackarn skrev:
Sällan har man väntat så på uppdateringar! Sjukt spännande tråd smile

Haha, tänx! smile


Nu finns filmen på youtube. Lite motorljud med lite vissel. Avgassystem är 3" rakt rör som slutar vid bakaxeln än så länge. Kommer en japsdämpare sedan.


https://www.youtube.com/watch?v=6Zo63ib … e=youtu.be

- Kör europeisk jänkkare med fyrcylindrig V-åtta. -
Rein-O Saabish
15 maj 2014 · 64 Inlägg

Härligt! big_smile Skönt med lite saab-gurgel i beemern! wink

Saab 900s "Svarten Aka. Blackie Flatnose" (1990)
Saab 9-5 Vector "Lyxkryssaren" (2004)
pontiacen
15 maj 2014 · 1 080 Inlägg

Härligt smile Är det mycket kvar till provrundan nu?

The sooner you fall behind, the more time you have to catch up.
Big-Nyz
16 maj 2014 · 582 Inlägg

pontiacen skrev:
Härligt smile Är det mycket kvar till provrundan nu?

På söndag kommer grabbarna hit wink

- Kör europeisk jänkkare med fyrcylindrig V-åtta. -
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang