BMW 1502 -75 med Saabmotor

Bygger lekbil av en BMW 1502 -75. Helbur, E36 framvagn, E36 compact bakvagn, Saab långmotor med lågkompkolvar, Holset HY35, Getrag 262-låda, Trionic 5.5. Besiktigad och godkänd med 203hk!
  • 149 Följare
  • 362 338 Visningar
  • Uppdaterades senast 22 april 2017
pontiacen
25 juli 2014 · 1 080 Inlägg

Grejt, det hörs verkligen att det är en b202 smile

The sooner you fall behind, the more time you have to catch up.
Big-Nyz
28 juli 2014 · 582 Inlägg

Småfix. Spännande att man nu håller på och filar med små detaljer inför besiktningen... Fixa tuta och sånt.

Så har jag kopplat in den extra kylfläkten över ett relä till en knapp, så man kan aktivera den manuellt - tex i bromsbänken i övermorgon...

En viktig detalj som jag dragit mig för att ta itu med är att koppla in turbofördelaren för att kunna justera tändningen. Idag har jag lött kablarna och börjat fixa en slags skiva på vevaxeländan/remskivan för att ersätta gradtalen på det avsvarvade svänghjulet. Imorgon kommer jag att börja med att märka ut graderna på skivan genom att utgå ifrån ezk-systemets tomgångsinställning (som visst är 14 grader???), och sedan öka till 16.

- Kör europeisk jänkkare med fyrcylindrig V-åtta. -
Big-Nyz
30 juli 2014 · 582 Inlägg

DEN STORA DAGEN!


Så var en lång och spännande dag över...

Först - det finns film. Och jag orkar inte ladda upp den nu wink .

För det andra - jag fick det papper jag behövde.



Vägen dit var däremot lite krokig, som den väl brukar vara. E kom ettiden och vi började skriva det sista. Men vi  fick inte turbofördelaren att fungera, trots fix ochtrix, så vi fick helt enkelt köra med original tändning och därmed nöja oss med grundladd. Hade egentligen velat bänka med både besiktningsladd och högre ladd, men det får komma senare.

https://www1.garaget.org/gallery/images/178/177279/177279-37242df447773b3206b6cd2d7f785f82.jpg

Det har varit en regnig dag. Och som vi skulle åka iväg för att få nya däck under bilen så började det regna. Och jag har ingen vindrutetorkarmotor än... Så E fick agera manuell torkare med ett torkarblad från röda Saaben, vi stannade helt enkelt mellan varven. Så mötte vi poliserna... Säkerhetsbältet på passagerarsidan gick inte att spänna fast... Men de stoppade oss inte som tur var. Släta däck, utan torkare i ösregn  hade knappast varit populärt.

På väg från verkstan som böt däck åt oss (det blev en uppsättning 185/60/15 av märket Linglong lol ) hände något konstigt. Vi tog os fram längs en trevlig, kurvig grusväg med lätt sväng på rumpan, då motorn plötsligt började rusa. Vi stannade, lyfte av motorhuven och kollade... såg inget konstigt. Gasvajern löpte som den skulle. Vi kunde inget annat än köra hem med en tomgång på omkring 4000rpm.

Tiden drog ihop sig, det närmade sig bänkningsdags och vi stressmeckade. Till sist hittade vi felet: kopplade in en bränsletrycksmätare och den stod på över fyra bar! Hade som  tur är en extra regulator, vi böt, strulade med lite pissande spridare, böt fuelrail och motorn gick som den skulle!

Och det regnade...

Nå, om ett tag tröttnade vi på att vänta på uppehåll, speciellt eftersom vi redan var sena, och körde iväg.

Stället vi bänkade var ett litet garagetillhåll mestadels för varmansrallyskruvare. På vägen dit sade jag åt E att jag inte tror motorn ger över 150hk, den kändes så pass sävlig, även om den började ryta på bra på höga varv. Men tre varv på rullarna visade 213 hästar - precis vad jag behövde få på pappret! Under 215 var gränsen... Kurvan från 4000rpm och upp till varvstopp är också väldigt jämn, ska scanna in pappret nån annan dag då jag är piggare. Nu ska jag sova. Är dock mycket nöjd och lättad.

Här till sist en bild från själva tilldragelsen:

https://www1.garaget.org/gallery/images/178/177279/177279-19623cc1f74d811177c12f5395eb3e79.jpg

Tack till E för sällskap och hjälp!

- Kör europeisk jänkkare med fyrcylindrig V-åtta. -
pontiacen
31 juli 2014 · 1 080 Inlägg

Härligt med precisionsbyggen, kul att det blev så perfekt smile

The sooner you fall behind, the more time you have to catch up.
Djo
31 juli 2014 · 10 157 Inlägg

Trevligt smile

Men sade du inte att du köpt nya däck ? wink

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
Hunted Jackass
3 augusti 2014 · 795 Inlägg

VIDEEOOOOOOOOOOOOOooooooooooooo

Why is it when your wife or girlfriend gets pregnant, all her friends rub her belly and say "congratulations!"
But nobody rubs your dick and says "good work!"
Big-Nyz
4 augusti 2014 · 582 Inlägg

Hunted skrev:
VIDEEOOOOOOOOOOOOOooooooooooooo

Det är på gång wink

Här kommer nu först effektkurvan.

https://www1.garaget.org/gallery/images/178/177279/177279-ed754c3a3690f1edd7a3cd32c904ba07.jpg

Den nedersta av kurvorna visar lambdavärdet från bredbandslambdan. Det ligger mellan 11 och 13 hela tiden, förutom alldeles på slutet då varvstoppet gör slut på motorns hela funktion. Den går alltså fett hela vägen upp i effektbandet, vilket väl får tas som ett tecken på att luftmassemätaren kunde göras lite grövre i förhållande till spridarna. Förvisso är det ju perfekt ur trimningssynpunkt...

Senast redigerat av Big-Nyz (4 augusti 2014)

- Kör europeisk jänkkare med fyrcylindrig V-åtta. -
Big-Nyz
4 augusti 2014 · 582 Inlägg

wink


https://www.youtube.com/watch?v=KUneQUr … e=youtu.be

Ni får ursäkta vissa klumpigheter i utförandet - det är första gången jag kör i bänk! Det var en spännande kväll.

- Kör europeisk jänkkare med fyrcylindrig V-åtta. -
Casy vinnarskalle!
5 augusti 2014 · 907 Inlägg

Hur pass enkelt är det att justera bränsletillförseln? Med det laddtrycket bör man ligga nånstans runt AFR 12-12,5 från vridmax och uppåt. Fetare än så ger inga fördelar. Sen vet jag inte om jag tolkar grafen fel.. Men varför snålar den mot vridmax?

BMW M3 "Crisis" (2002)
Big-Nyz
5 augusti 2014 · 582 Inlägg

Casy skrev:
Hur pass enkelt är det att justera bränsletillförseln? Med det laddtrycket bör man ligga nånstans runt AFR 12-12,5 från vridmax och uppåt. Fetare än så ger inga fördelar. Sen vet jag inte om jag tolkar grafen fel.. Men varför snålar den mot vridmax?

Tja, det finns ju några grova sätt, går ju inte att mappa precis med LH. Den går fett nu vid fullast för att spridarna är för stora i förhållande till luftmassemätaren. antingen kan man montera en 2,5bars bränsletrycksregulator eller så förstora luftmassemätaren ytterligare. Men eftersom den går okej såhär tänker jag fokusera på att få den genom besiktningen nu. Vore kul att hinna använda den lite än i år också wink

Det där att man ser två snåla peakar mot vridmax som du säger tror jag helt enkelt beror på att LH råkade pendla just så vid just den repan... tongue Det enda rätta vore väl nog att löda ihop ett MS under nästa vinter och dubblera motoreffekten.

- Kör europeisk jänkkare med fyrcylindrig V-åtta. -
Big-Nyz
8 augusti 2014 · 582 Inlägg

yikes

Oj oj, besiktning bokad till torsdag nästa vecka!!!
Nu är det spännande!

- Kör europeisk jänkkare med fyrcylindrig V-åtta. -
Big-Nyz
8 augusti 2014 · 582 Inlägg

Finns det nån här som har ett par hela extra torkararmar?

- Kör europeisk jänkkare med fyrcylindrig V-åtta. -
Big-Nyz
13 augusti 2014 · 582 Inlägg

En del grejer kvar som måste fixas än ikväll innan Den Stora Dagen:

Burstoppning
Byta gaspedal (plastfästet sprack)
Justera in nya gasvajern
Fixa nummerskyltbelysning
Fixa vindrutetorkararmar

Alla papper jag behöver torde finnas.

Imorgon kl. 15.20 gäller det!

- Kör europeisk jänkkare med fyrcylindrig V-åtta. -
Rein-O Saabish
15 augusti 2014 · 64 Inlägg

Lycka till! big_smile

Saab 900s "Svarten Aka. Blackie Flatnose" (1990)
Saab 9-5 Vector "Lyxkryssaren" (2004)
Wolf_89 Wolf_89
15 augusti 2014 · 446 Inlägg

Nå? Hur gick det?

Bayerische Motoren Werke. For the Win.
The only time a BMW owner willingly removes his car from the road. Is to remove the road from the car.
Never Argue With An Idiot. They´ll Lower You To Their Level And Then Beat You With Experience.
Big-Nyz
17 augusti 2014 · 582 Inlägg

BESIKTNINGSDAGEN

Det var med påtaglig nervositet jag begav mig in i besiktningstorsdagen. Gårdagskvällens sista meck hade inte känts övertygande; torkararmarna till E30 som jag köpt hade inte passat, trots att en "säker" källa hade hävdat det. Istället hade jag fått borra upp deras fästöran till 14mm, korta och svetsa ca 4cm och knacka allt på plats med hammare. Det var bara att hoppas att friktionen mellan den mjuka aluminiumen och torkararmsfästenas splines skulle hålla dem på plats. - Och att besiktningsmannen inte skulle testa dem...

Dessutom hade jag lyckats förlägga mina tillfälliga körtillståndskyltar, de man ska klistra i fönstrena! Jag hade redan tagit ledigt några timmar extra från arbetet för att hinna köra fram och tillbaka med bruksbilen och hämta nya lappar när jag hittade dem. Det köpte mig ett par timmars tid. Jag kunde andas ut, ta en lugn tekopp och sedan gå ut med multimetern och fixa bromsljusen som en av mina lokala homies kvällen innan hade påpekat att inte fungerade... Det visade sig vara säkringen.

Någon timme senare kunde jag konstatera att allt fungerade.

Jag var redo. Bilen också.

Först åkte jag in till Vasa för att hämta E. Bilen gick bra, men på vägen började det regna... Jag satte på vindrutetorkarna. De drog ett par varv, sedan började de slira på axlarna...  Rörde sig ett par centimeter fram och tillbaka. Snart pekade den vänstra åt fel håll, ut över backspegeln. Jag fick stanna, rycka loss den och ta in den i kupén. Resten av vägen körde jag utan torkare.

I väntrummet på besiktningsstationen dök en annan polare upp, E2! Tänk, han hade kommit ihåg att detta var min besiktningsdag och passade på att besiktiga sin turbovolvo samtidigt!

- Nå, frågade han, hur känns det?
- Nervöst!
- Är bilen i skick?
Jag berättade om vindrutetorkaren, och E började rycka mig i ärmen:
- Mathias, Mathias, sade han. Borde vi inte gå och sätta fast den?
- Jo fasen! utbrast jag.
Vi flög ur stolarna, sprang ut och knackade dit viftarmen.

Den hölls på plats, inte mer.

Snart kom besiktningsmannen ut. Han tog pappren från disken och sa:
- Då far vi!
Jag hade föreställt mig att han ville köra en ordentlig sväng eftersom det gällde en så pass omfattande besiktning, men han bara kollade runt lite på instrumentbrädan och vände sedan direkt in mot porten. Det enda han frågade var:
- Var är tutan?
Jag pekade på knappen på instrumentpanelen, han testade, och var nöjd.

Vad hände där inne sedan? Tja, jag hade ju sett för mig hur gubbarna skulle samlas kring min stackars bemu och skrattande skaka på huvudena och säga:
- Nänä... det här går inte.
Men bromsvärdena blev jämna och fina. Fjädringstestet gick fint. Till och med avgasutsugen passade på sidepipen utan problem. Han konstaterade att ljusbilden på vänster strålkastare var dålig, men skrev inget.

https://www1.garaget.org/gallery/images/178/177279/177279-d08088787660a64d3575995123d6f72a.jpg

Som E och jag stod och tittade på och viskade, konstaterade E:
- Läcker inte avgasröret?
Jag kollade. Jo, det kom rök från under bilen... Tydligen hade en klämma hamnat lite skevt. Men besiktningsman klev aldrig ur med motorn igång så han såg det inte.

Inte heller kollade han vindrutetorkarna. Det var ungefär det enda han inte kollade.

Han anmärkte på att jag bultat dit en fanérskiva som trunkgolv - ett av mina stressmeck - men skrev inget. Sa bara att jag ska svetsa plåt, med balja för tanken, till nästa år. Batteriet skulle också fästas bättre. Torpedplåten konstaterade han att det syns lite att den är svetsad, men inte så mycket. Därmed var den saken klar. Kardan- och avgastunnel sade han inget alls om.

Kring sidepipen kollade han lite extra ifall jag kapat hål i tröskeln, men eftersom den kommer ut under själva originaltröskeln, genom en påskruvad aluminiumtröskel, så var han nöjd med den saken.

Bakvagnen kollade han på, och såg att jag hade stelsvetsat infästningarna mot karossen. Men eftersom själva länkarmarna var upphängda i bussningar, var han nöjd även där.

Inget snack om ändrad hjulbredd.

Mina dragrace-style massiva bakfjädertorn sade han inget om.

Även om bilen ännu är hög, troligen högre än original, så skrev han i pappren att den är sänkt eftersom framfjädertornen är försedda med sänkfjädrar för E36. Jag bad också att han skulle godkänna för bredare däck, och han skrev dit 205 istället för 185 som jag har nu.

Han mätte intercoolern, skrev i de exakta måtten - plus lite extra.

Vi pratade lite om motorn, han tog några foton av motorrummet, och lyfte på huven.

Och jag förstod att vi var klara.

Otroligt nog hade bilen gått igenom utan en enda anmärkning på pappret.

Efter det fick vi sätta oss och vänta medan han skötte pappersexcersisen. Det tog länge. Efter ett  tag kom han ut med bänkningspappret i handen.

Det hade uppenbarligen gått lite för lätt hittills...

Problemen var egentligen två: Först och främst att det saknades graf för laddtrycket på pappret, sedan att det fanns tio hästar för mycket.
- Det är inte för min skull det behöver finnas med, sade han. Det är myndigheterna som kräver det.
Han sade att jag inte behöver komma och visa upp bilen igen, men att jag ska komma in med ett nytt bänkpapper.

Sedan får jag mina registerplåtar.

Så i detta skede kan man säga att bilen både har och inte har klarat besiktningen. Men jag räknar detta som ett futtigt problem. Jag ska ringa min bänkare, och så fixar vi det.

Kalaset gick på 90 euro.

Så jag kan inte annat än säga att jag är otroligt nöjd och lättad. Jag tror inte det existerar många som sett mitt bygge och trott att den bilen nånsin ska rulla lagligt på landsväg. Själv har jag ju nog trott på min idé, men jag är ändå nästan överrumplad eftersom det är mitt första riktiga bygge. Under den här tiden har jag tagit del av så mycket snack om att det är svårt att besiktiga ombyggen i Finland, att man inte får bygga sidepipe, att man inte får ha båge i bilen etc etc... Men allt gick som smort.

Här måste jag säga ett par ord om min besiktningsman. Det kanske kan låta i det jag skrivit som om han inte visste vad han släppte igenom, men det förhåller sig faktiskt tvärtom. Jag har haft den fantastiska turen att  få ha att göra med en väldigt kunnig - och SYMPATISK - besiktningsman under hela byggprocessen.

Jag pratade med honom redan innan jag köpte den här bilen, berättade om mina planer och hörde vad han hade att säga. På sätt och vis kan man säga att han hela tiden berättat för mig var lagens ramar ligger - men han har också berättat vad jag KAN göra innanför de ramarna! Hans devis har varit att jag ska vara nöjd, och myndigheterna ska vara nöjda. Han är själv intresserad av bilar, speciellt banbilar, och vet exakt vad det är jag byggt. Därför är jag extra nöjd med att just han godkände bilen. Vore det inte förbjudet med mutor skulle jag föra åt honom en butelj servovätska eller nåt smile .

Vad händer nu då? Tja, jag vill vila på lagrarna ett tag. Jag har byggt ett och ett halvt år, nu vill jag bara få brickor på bilen, köra den till jobbet och se ifall några barnsjukdomar uppenbarar sig under hösten. Sedan i vinter blir det mappningsbart insprut. Jag är redan trött på LH-skiten, det har gjort sitt nu, vilket var att få igång bilen så billigt som möjligt. Jag orkar inte fippla med fördelare och luftmassemätare när det ändå inte fungerar bra. Så kanske beställer jag en MS-byggsats och sätter mig med lödkolven i vinter. Får se.

Nu är det först njuta av hösten som gäller wink

Just det ja. Överlag i sådan här trådar brukar det inte vara snack om hur mycket pengar man lägger ut på sina projekt, men jag tänker göra det för att visa lite vad det rört sig om i mitt fall.

Först och främst:

Det går att bygga radikalt och billigt.

Jag har totalt satt omkring 4000 euro i det här bygget.
Bilen kostade 800 då jag köpte den.   
Bakvagnen med allt pussel med nav och sånt blev väl totalt uppemot 400 innan det var klart.
Framvagn med servo typ 300.
Två Saab 900 som donatorbilar, totalt 350.
Rallystolar 200.

Största delen av utgifter är ju faktiskt de "små" utgifterna, grejer man varje vecka springer och handlar. 20 euro hit, 100 euro dit. Lager, bultar, begagnade smådelar, avgaskrökar, krympslang, bussningar, dyr tvåkomponentsfärg och billiga mattsvartburkar, byasmeder som man låter svarva om grejer och svetsa aluminium, plåt och rör...

Tre påfyllningar av svetsgas.
Tre-fyra vinkelkapar och borrmaskiner...
En massa arbetshandskar, svett och blod.

Jag kommer förstås att fortsätta den här projekttråden. Men under den närmaste framtiden blir det troligen lugnare. Men så här långt vill jag  tacka alla er followers! Det är kul att dokumentera vad man gör, steg för steg, men det viktigaste med en tråd är väl ändå att man känner att någon ser en, ser värde i det man gör och ger ett litet uppmuntrande tillrop nu och då. Och jag gillar känslan av att det bildas som en liten mikrokrets, personer som dyker upp på samma platser som en själv och som man känner sig befryndad med. smile Det vore kul att ses nån gång i verkliga livet också.

Nästa sommar vore det roligt att kunna komma med bilen till någon träff, någonstans, och visa upp bilen. Det känns säkert annorlunda att vara på en bilträff om man själv har med sig något, än att bara gå runt och se på som "turist".

Så, tack så här långt!!!


Bästa  hälsningar
Mathias.

- Kör europeisk jänkkare med fyrcylindrig V-åtta. -
rasurbo
17 augusti 2014 · 818 Inlägg

Grymt skoj att det gick så bra! Grattis big_smile

Wolf_89 Wolf_89
17 augusti 2014 · 446 Inlägg

Fördelen med att köpa donator bilar är ju att man kan ju sälja av några delar. Om man orkar med sånt och har tid och tålamod för det. Så där får man ju tillbaka några slantar. Men du har gjort ett bra jobb. Trodde sj inte att den skulle gå igenom utan någe små anmärkningar. Men han tyckte tydligen att dom va för små så han tog inte upp dom. Har haft liknande sj på vanlig besiktning. Men känner ju för visso dom flesta lite gran där oxå smile Så sånt hjälper ju smile

Bayerische Motoren Werke. For the Win.
The only time a BMW owner willingly removes his car from the road. Is to remove the road from the car.
Never Argue With An Idiot. They´ll Lower You To Their Level And Then Beat You With Experience.
Rein-O Saabish
17 augusti 2014 · 64 Inlägg

Fy fan vad kul! big_smile Stort grattis, Mathias! Hoppas vi ses nån gång, så man får se monstret med egna ögon.

Saab 9-5 Vector "Lyxkryssaren" (2004)
Saab 900s "Svarten Aka. Blackie Flatnose" (1990)
pontiacen
17 augusti 2014 · 1 080 Inlägg

Grattis big_smile

The sooner you fall behind, the more time you have to catch up.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang