BMW 1502 -75 med Saabmotor

Bygger lekbil av en BMW 1502 -75. Helbur, E36 framvagn, E36 compact bakvagn, Saab långmotor med lågkompkolvar, Holset HY35, Getrag 262-låda, Trionic 5.5. Besiktigad och godkänd med 203hk!
  • 149 Följare
  • 362 355 Visningar
  • Uppdaterades senast 22 april 2017
Rein-O Saabish
17 mars 2015 · 64 Inlägg

Casy skrev:

Rein-O skrev:
Haha kul med rednecklösningar. wink Lite charmigt på nåt vis. "Fuck driftsäkerhet, nu ska vi bara ha roligt!" liksom.

Haha jo tjena, roligt tills du står där i ingenmansland med driftstopp 😂

Det kanske är en prekär situation just då, men det är en bra historia efteråt. wink

Saab 9-5 Vector "Lyxkryssaren" (2004)
Saab 900s "Svarten Aka. Blackie Flatnose" (1990)
Big-Nyz
19 mars 2015 · 582 Inlägg

Kul med liv i tråden igen! Jag headar mot spanien nu men är tillbaka i mitten av april med ny inspiration av Gaudi och Dalí.
Ha det gott tills dess!
Mathias

- Kör europeisk jänkkare med fyrcylindrig V-åtta. -
danne23
19 mars 2015 · 311 Inlägg

Måste säga att jag inte följt med så aktivt men fan vad häftig den är! Att den är gatlaglig nu gör ju inte saken sämre heller wink

Isuzu Bellett 1500 "Lingonet" (1969)
Nissan 200sx s13 "B230FT DRIFT EDITION" (1990)
Big-Nyz
7 maj 2015 · 582 Inlägg

danne23 skrev:
Måste säga att jag inte följt med så aktivt men fan vad häftig den är! Att den är gatlaglig nu gör ju inte saken sämre heller wink

Tack, kul med en uppmuntrande puff när man står så här i säsongens startgropar igen! smile

- Kör europeisk jänkkare med fyrcylindrig V-åtta. -
Big-Nyz
7 maj 2015 · 582 Inlägg

Nåja gott folk! Big Nyz is back och ska sparka liv i den här tråden igen. Imorgon i ottan dyker min vapendragare E upp för en dag i motorsmörjelsens tecken... Det som står på agendan är att få fason på bagagerumsgolvet.

Men en annan sak har dykt upp, en helt otrolig flax: Jag har hittat en 9000 CSE 2.3 som jag får plocka hela trionic-systemet ur! Det gör jag på måndag.

Återkommes!

- Kör europeisk jänkkare med fyrcylindrig V-åtta. -
Rein-O Saabish
7 maj 2015 · 64 Inlägg

Fan vad roligt! smile Ser fram emot lite uppdateringar.

Saab 9-5 Vector "Lyxkryssaren" (2004)
Saab 900s "Svarten Aka. Blackie Flatnose" (1990)
Djo
8 maj 2015 · 10 157 Inlägg

Trevligt trevligt cool

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
Big-Nyz
8 maj 2015 · 582 Inlägg

Måste säga att det har varit en kul dag. Det kändes riktigt som ett kärt återseende att peta med bemun igen, tillsammans med min vapenbroder. Igår kväll satte jag batteriet på laddning. I morse satte jag mig bakom ratten, vred på nyckeln, och tammefan om inte den lille hjälten skuttade till liv direkt! Ett glatt, tveklöst rytande. Bara att sätta i backen och backa ut på gården.

Först gav vi oss på bagagerummet, eftersom det var det viktigast på chemat. Vi åkte till stålverket, köpte en plåt och E utnämnde sig själv till plåtbockare:

http://www1.garaget.org/gallery/images/ … _large.jpg

Tyvärr kom jag inte ihåg att fota resultatet, men vi hade flyt och det blev bra. Ska fota senare.

Efter trunken gick vi till andra ändan av bilen... Slamret från motorn som blev orsaken till att jag ställde den i vintervila i höstas hade tyvärr inte försvunnit nånstans under vintern, snarare blivit värre. Det är inte bara det vanliga knacket från hydrauliska tryckare, utan ett rent gnissel... hmm Innan vi startade hade vi fyllt på olja, men under den minut vi hade igång  motorn sjönk trycket från 40 till 20 psi. Så vi tänkte att motorn kanske inte orkar pumpa upp olja till toppen så den går torr... Vi tog upp ventilkåpan, men där var oljigt... Det är alltså veven eller en kolv som skurit.

http://www1.garaget.org/gallery/images/ … _large.jpg

Trist, men det blir alltså ett motorlyft i något skede... Måste också renovera turbon, den läcker både avgas och olja där.

Det v

- Kör europeisk jänkkare med fyrcylindrig V-åtta. -
andreas_1996
8 maj 2015 · 951 Inlägg

fan va illa nu när ni har gjort så mycket men det blir ju alltid bättre smile just keep going

Mitsubishi eclipse gs "Knight Rider" (1992)
Mitsubishi lancer GLXI "Mitsuun" (1993)
pontiacen
9 maj 2015 · 1 080 Inlägg

Jag som trodde gamla saabar fixade sig själva, jag brukar bara ställa bort min ett år när den börjar låta konstigt så går den felfritt sen smile Antar att motorn blivit förvirrad av den bayerska karossen?

The sooner you fall behind, the more time you have to catch up.
Big-Nyz
9 maj 2015 · 582 Inlägg

Haha, jo det måste nog bero på karossbytet! Nä jag har läst nånstans att om den går alltför fett så kan bensinen tvätta bort oljefilmen från cylinderväggarna... Och den här går ju riktigt fett. Hur låter den teorin, I Kunnige? Jag har aldrig skurit en motor så jag vet inte. Det står en komplett 2.1-motor i uthuset så på det sättet är det ingen panik, bara att byta. Men man vill ju inte köra sönder den också innan man vet vad felet är. Det blir väl att byta till trionic, serva turbon och byta motor allt på samma gång...

- Kör europeisk jänkkare med fyrcylindrig V-åtta. -
pontiacen
9 maj 2015 · 1 080 Inlägg

Kan kanske hända, aldrig råkat ur för det själv men känns det inte mer sannolikt med typ lagerras? Om det nu inte är nåt utanför motorn som låter, men det antar jag att ni har uteslutit?

Oavsett så hade jag nog plockat ur motorn och stoppat i en med fräscha lager, lopp och ringar. Kostar inte mer än några hundra euro och man känner sig mycket bättre till mods när man vet att det är fräscht jämfört med att stoppa i en motor som lika gärna kan ge sig om en kvart smile

The sooner you fall behind, the more time you have to catch up.
Big-Nyz
11 maj 2015 · 582 Inlägg

Snabb fråga: var finns magnetventilen på en  9000cse?

- Kör europeisk jänkkare med fyrcylindrig V-åtta. -
Ceasarsalladen G4Z Racing
11 maj 2015 · 132 Inlägg

Big-Nyz skrev:
Snabb fråga: var finns magnetventilen på en  9000cse?

Framme vid kylaren, på förarsidan.

Titta gärna in på www.g4z-racing.com om du är intresserad av vad jag skruvar med!
Bmw E36 320i byggs om till banbil!
Rein-O Saabish
11 maj 2015 · 64 Inlägg

Du skulle ju kunnat ta motorn ur 9000 med. wink Få lite större slagvolym.

Saab 9-5 Vector "Lyxkryssaren" (2004)
Saab 900s "Svarten Aka. Blackie Flatnose" (1990)
Big-Nyz
11 maj 2015 · 582 Inlägg

Tack! Jo det var därför jag frågade för jag kan inte hitta någon på denhär! tongue

Fråga igen:

motorhärvan ansluter nära boxen via en bred treradig stiftkontakt till bilens övriga kabelstam. Hur mycket behöver jag gå in här och hämta? map-sensorn och den andra sensorn för manifold pressure (?????) verkar ansluta längre in i alla fal...

- Kör europeisk jänkkare med fyrcylindrig V-åtta. -
Big-Nyz
11 maj 2015 · 582 Inlägg

Reino, det verkar vara tvåliters utbytesmotor i denna...

- Kör europeisk jänkkare med fyrcylindrig V-åtta. -
Big-Nyz
11 maj 2015 · 582 Inlägg

The deed is done.

- Kör europeisk jänkkare med fyrcylindrig V-åtta. -
Big-Nyz
6 juni 2015 · 582 Inlägg

Bemun ligger på operationsbänken igen.

Turbon är glapp och läcker både avgaser och olja, så jag demonterade den. I farten fortsatte jag med med ic, kylare och slangar för att komma åt att få triggerskivan på plats på remskivan. På vinden ligger Trionic-härvan och jag börjar sakta få ordning på den. En kompis som är datakunnig är inkopplad på hackandet av själva boxen... Tyvärr har jag inga bilder för jag har tvättat min telefon i tvättmaskinen, men jag ska försöka åtgärda saken snarast! Detta endast som en liten hälsning till eventuella followers och homies smile .

- Kör europeisk jänkkare med fyrcylindrig V-åtta. -
Djo
7 juni 2015 · 10 157 Inlägg

Tråkigt med tvättad mobil men det andra låter ju trevligt smile

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang