BMW 1502 -75 med Saabmotor

Bygger lekbil av en BMW 1502 -75. Helbur, E36 framvagn, E36 compact bakvagn, Saab långmotor med lågkompkolvar, Holset HY35, Getrag 262-låda, Trionic 5.5. Besiktigad och godkänd med 203hk!
  • 149 Följare
  • 362 234 Visningar
  • Uppdaterades senast 22 april 2017
Big-Nyz
26 augusti 2015 · 582 Inlägg

Ikväll kommer det att röra på sig! Ska träffa mapparen och vi ska göra ett första försök att dyrka oss in i boxen med hjälp av JohnC-adaptern...

Lite småfix idag, bl.a. har jag börjat bygga singeltorkare:
https://www1.garaget.org/gallery/images/178/177279/177279-fb1ff7db18a300c9f5f15acc3e7d0fbc.jpg

- Kör europeisk jänkkare med fyrcylindrig V-åtta. -
R0biin
26 augusti 2015 · 166 Inlägg

najs med singeltorkare!

BMW 1602 (1972)
frogish
26 augusti 2015 · 136 Inlägg

fränt!

BMW 2800 CS "E9" (1969)
BMW 325i (2007)
Djo
27 augusti 2015 · 10 157 Inlägg

Trevligt med mappning och snyggt med singel torkare smile

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
Big-Nyz
27 augusti 2015 · 582 Inlägg

Singeltorkare verkar populärt wink


Det var en spännande kväll igår. Träffade mapparkillen på hans kontor och skred into action. Förtroendeingivande typ som sysslar med styrsystem till jetbåtar, Tesla och allt möjligt high-tech. Saab är dock jungfrulig mark för honom...

Han hade förberett sig väl, laddat ner behövlig mjukvara, lött kontaktstiftet i boxen och läst på. Kort sagt har jag ingen koll på vad han höll på med, han klickade och stängde och öppnade olika fönster och funktioner på sina skärmar, Skrev kommandon som började med "dir", och snart ansåg han tiden mogen att koppla in lite kablage. Några dioder på JohnC-adaptern blinkade, det stod siffror som var bra på multimetern - och plötsligt hade vi tankat innehållet ur boxen och in på hans dator!

Ännu kortare sagt - det där hade jag inte kunnat göra själv...

Här är bildbeviset:

https://www1.garaget.org/gallery/images/178/177279/177279-ae7b3b4cccd7bc524c59ef82d2924686.jpg

Vad jag däremot förstod är detta:

- Vi klickade bort VSS-stöldspärren.
- I funktionen där man väljer turbomodell böt vi till Hx35, eftersom den ligger närmast min H1D.
- I funktionen där man väljer spridare klickade vi i Green Giants.
- Vi behöll Steg 0 i trimnivå eftersom min bil inte har magnetventil.

Vi testade kvickt canbusen också bara för att se att den fungerade. Det gjorde den, även om den förstås inte visade någonting vettigt då boxen inte var kopplad till några givare.

När jag kom hem kopplade jag i boxen i bemun, vred på nyckeln, och den startade direkt!

Hade den bara igång några sekunder eftersom jag inte hade kylarvätska i motorn, men konstaterade att tomgången verkade ok, men den storknade direkt jag trampade på gasen. Ska fixa kylarvätskan och lite andra smågrejer, sedan låta den gå varm och se hur den beter sig. Sedan får vi mappa live! cool

- Kör europeisk jänkkare med fyrcylindrig V-åtta. -
Hunted Jackass
28 augusti 2015 · 795 Inlägg

Sinnessjukt spännande! Verkar som din polare kan sina saker, aldrig fel att känna en sådan teknikgeek.

Why is it when your wife or girlfriend gets pregnant, all her friends rub her belly and say "congratulations!"
But nobody rubs your dick and says "good work!"
Djo
28 augusti 2015 · 10 157 Inlägg

Fyfan va trevligt big_smile

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
Big-Nyz
28 augusti 2015 · 582 Inlägg

M_Broberg skrev:
hmm... blev det verkligen ändringar i mappen när du gjorde så?

det där är väll bara en "info" ruta?

Ja jag hade hoppats att du skulle kommentera något om den saken, för jag vet inte! Tyckte det gick lite enkelt... Bilen går fint på tomgång nu i alla fall, riktigt låg och trygg tomgång. Men storknar då man trampar på pedalen. Gissar att det är för att mappningen inte är anpassad för de stora spridarna.

Stämningen är dålig nu ändå. Allt läcker fan olja överallt, och jag har fortfarande kvar gnisslet trots bytt topp! Jag hamnar  fan och riva ut allt och byta bottendel, antingen är det en kolvring eller vevaxeln. :-\

- Kör europeisk jänkkare med fyrcylindrig V-åtta. -
Big-Nyz
4 september 2015 · 582 Inlägg

Så har man inlett ett arbete jag hade hoppats inte behöva göra på ett tag...


https://www1.garaget.org/gallery/images/178/177279/177279-ae610f7732ed1b50fd15c98e0685efcd.jpg

Lätt justering av grundmappen...

Höll på sex timmar för att komma så här långt, det är otroligt trångt att hissa upp hela paketet i en del kan jag säga.jag lär nog inte göra på det viset igen. Men så är det väl när man har stor motor i liten bil...

https://www1.garaget.org/gallery/images/178/177279/177279-6144ef102aebdbd8e157ffa71c004a60.jpg

Måste föra tråget och svetsas på ett par ställen. Grunkan som håller oljetrycksgivaren läcker. Sedan var det förstås själva motorn... Allt ska isär och gås igenom. Något låter krrrrrr och gnisslar när man trampar på gasen, låter som något håller på och hamrar sig genom blocket. Turbon läcker olja vid både in- och utanslutningen, samt att den är så glapp att vingarna tar i huset på kompressorsidan.

Kort sagt, det är plötsligt en jävla massa som ska fixas.

Ska nu först öppna motorn och diagnosticera missljudet. Sedan blir det att välja vilken motor jag vill använda. Har som sagt en 2.1 liggandes.

- Kör europeisk jänkkare med fyrcylindrig V-åtta. -
Big-Nyz
4 september 2015 · 582 Inlägg

Vad är det för turbo i volvo v70 tdi -99?

- Kör europeisk jänkkare med fyrcylindrig V-åtta. -
Big-Nyz
4 september 2015 · 582 Inlägg

M_Broberg skrev:
2 alternativ finns.
1; googla reda på värdena du ska mata in i T5suite för att passa spridarna.
2; tune me up och knappa in vad du har så får du en OK grund att börja på.

Snackade med mapparen och han menade vi ska köra tune me up. Ska bara få ihop en duglig motor först... tongue

Hur går det med saaben?

- Kör europeisk jänkkare med fyrcylindrig V-åtta. -
Big-Nyz
4 september 2015 · 582 Inlägg

M_Broberg skrev:

Big-Nyz skrev:
Hur går det med saaben?

sådär. motorn behöver renoveras. har vevhustryck av astronomiska nivåer. så ny motor inföskaffad, kolvar i första överdimension snubblade jag över. ska nog till motorsnubbe i veckan för borrning och planing.

finns fock andra bilar att ta hand om först.

Det låter som vi sitter i ungefär samma båt... Luften går lite ur en när motorn skiter ihop sig när projektet egentligen "borde" vara klart. Hur vet man att man har högt vevhustryck? Det ångar friskt ur min vevhusventilation, är det ett tecken? Önskar dig all lycka till med saaben! Don´t let the bastards grind you down!

Jag har inte öppnat motorn än, men jag tänker att oberoende vore det enda rätta nu när jag en gång ska ha upp den att helrenovera allt och byta till lågkompkolvar... Men jag har ju två block att välja mellan... 90mm och 93mm. Vanliga turbokolvar kostar väl kring 50 euro styck, Men känner någon här till några smarta alternativ för lågkompkolvar i 93mm dimension?

Med nya kolvar och hela köret är det ju det enda vettiga sedan att skaffa ordentlig turbo... Av tradition vore ju en HX35 det enda rätta på en Saab, men är lite nyfiken på Schwitzer / BorgWarner s200 också, de verkar vara rappa. Garrett vet jag inget om. Finns flera firmor här i Finland som säljer renoverade Holset, tänkte be om en offert ifall jag lämnar min H1D i byte.

- Kör europeisk jänkkare med fyrcylindrig V-åtta. -
Djo
4 september 2015 · 10 157 Inlägg

Tråkigt med motgångar.

Men det är bara att ta tjuren vid hornen och bygga ny motor för detta bygge kommer bli fränt smile

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
Big-Nyz
5 september 2015 · 582 Inlägg

M_Broberg skrev:
finns inget färdig till 2.1 ALLS . det är custom som gäller och det kostar ju.

en standard 2.0t kolv ger 9.0:1 med en standard 2.0t topp. lite mindre med 2,3/2,1 topp och ännu mindre med T5 topp.

rätt bra komp att köra turbo på.

vill du köpa 4 helt OK beg kolvar i standarddimension för 50 euro styck skickar jag imorn wink 2 papp för kolvar ur en 800 kronors motor hade vart fint ^^

nej allvarligt så tror jag du kan hitta kolvar billigare. var en kille på Saabklubben som sålde 4 (nya i kartong)
http://saabklubben.se/forum/amne/nos-b202-turbo-kolvar/

1500 svenska kronor för NYA grejer smile

bara kolvar som skilljer turbo mot sugis! vevstake, kolvbult, kolvringar, vevaxel.... allt är samma!

Jag menade nog 50e/st för NYA kolvar ;-)

Speedparts priser:
202t kolvar 488sek
234t kortmotor 512sek
234t långmotorkolvarna var något dyrare, ca 80e.

Dessa priser utan ringar och tapp.
234t-kolvarna är intressanta för de verkar ha lite mer urgröpning (men samma komphöjd) än 202t. Hittade lite siffror på nätet som den där signaturen Plars skrev, och med 2,3 topp som jag har så ger kortmotorkolvarna 8,4:1 och långmotorkolvarna 7,5:1 i komp. Sedan har jag ju lite masserade förbränningsutrymmen som tar bort gissningsvis 0,2. Men 8,2:1 kanske är onödigt lågt med trionic? 8,8:1 med vanliga 202t-kolvar vore då kanske mer lämpligt...?

Sedan har de:
234t kortmotor smidda wössner serie 4650sek.
Med tappar och ringar. Skillnaden blir i slutändan ca 60e, räknade jag grovt.

Så 8,2:1 eller 8,8:1? Det är frågan... Önskar här ödmjukt input från bättre vetande. Med renoverad motor kommer jag att skaffa bättre turbo också, troligen blir det hx35 eftersom de finns. Och de lär ju trivas med högt ladd...

Planerar öppna motorn idag, så jag vet mera ikväll om vad som gått snett.

Senast redigerat av Big-Nyz (5 september 2015)

- Kör europeisk jänkkare med fyrcylindrig V-åtta. -
Big-Nyz
6 september 2015 · 582 Inlägg

Gårdagen gick jättebra. Hade gruvat mig och varit spänd inför att öppna motorn, men det hela flöt på bra och till sist var jag här:

https://www1.garaget.org/gallery/images/178/177279/177279-2b26e946eb619547fc3b5a9927c9826d.jpg

Det lustiga var att när jag fått bort tråget och stod och kollade på veven, tänkte jag: okej, nu ska man alltså hitta felet då. Så jag sträckte ut handen på måfå, tog tag i en vevstake och drog i den - och den glappade! Säkert två mm i sidled... en annan stake visade också tendens att bli glapp.

Nu har jag aldrig gjort detta förr så jag vet inte vad som är normalt, men när jag tog bort vevaxelöverfallen så fanns det små partiklar av mässing där, som hade blivit ingnodda i glidytan. I de yttersta lagen, 1 och 5, fanns också slitningar i axelns banor, längs oljekanalernas kanter. Ska fota... undrar om jag borde öppna 2,1-motorn och ta veven ut den.

Kolvarna är glappa, i övre dödläge kan man skjuta dem fram och tillbaka typ 0,5mm.

Har inte öppnat veven än, har inte rätt hylsa för bultarna till stakarna.



M_Broberg skrev:
varför vill du ha så låg komp?

sen tror jag snarare HX35an trivs av att pumpa mycket luft och inte av att ladda mycket.

Hm,  jag vet inte om jag specifikt vill ha jättelågt komp. Eftersom jag ska ha nya kolvar med lägre komp och det finns några olika alternativ, så funderar jag helt enkelt vilket som är det bästa alternativet. Få se om jag behöver öd-kolvar dessutom, beror ju på hur cylinderloppen ser ut.

Intressant kommentar om laddet, har aldrig tänkt på nån skillnad där. Tänkte bara att lågt komp tillåter högre laddtryck = pumpa mer luft... Att ändra kompförhållande påverkar ju inte motorns andning. Korrigera gärna!

- Kör europeisk jänkkare med fyrcylindrig V-åtta. -
Djo
6 september 2015 · 10 157 Inlägg

Den veven kan du gott slänga och resten också är det så glapp och är sådana märken och spår är det helt slut.

Ta delar från den andra motorn eller bygg på den motorn istället om den är fräschare.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
Big-Nyz
7 september 2015 · 582 Inlägg

Djo skrev:
Den veven kan du gott slänga och resten också är det så glapp och är sådana märken och spår är det helt slut.

Ta delar från den andra motorn eller bygg på den motorn istället om den är fräschare.

Jo det blir nog att ta veven ur andra motorn och hoppas den är bättre! Måste dock utgå ifrån det här blocket pga att den andra motorn har 93mm borr.

- Kör europeisk jänkkare med fyrcylindrig V-åtta. -
Big-Nyz
7 september 2015 · 582 Inlägg

M_Broberg skrev:
har ni E85 i finland?

en E85 motor kan utan problem köra 9,5:1 till 10,0:1 i kompförhållande. massivt vrid då smile

som du kom fram till, andningsvägarna påverkas inte märkbart av lägre komp.

Vi har E85 men inte alldeles nära där jag bor. Med högkompmotorn hade jag ju räknat med att gå den vägen, mer eller mindre av tvång, men nu öppnas ju lite andra möjligheter i.o.m. kolvbyte... Med min filade B212-topp skulle jag landa på typ 8,8:1 med B202-turbokolvarna. Kanske det vore rätt optimalt både för vanlig bensin och etanol? Hoppas bara speedparts har kolvarna i överdimension... Skickade e-post till deras finska återförsäljare men de kommer tillbaka på jobb först på onsdag.

Nu tycker jag nån ska skicka mig en fräsch turbo wink

- Kör europeisk jänkkare med fyrcylindrig V-åtta. -
Big-Nyz
8 september 2015 · 582 Inlägg

Hälsningar från Big Nyz som första gången i sitt liv skruvar med vevaxlar :-D

Öppnade 2,1-motorn, det gick typ två timmar snabbare än den första...Och veven i den är bra. Fina glidytor. Men den motorn såg helt annorlunda ut inuti! Full med svart sot och beläggning. Misstänker att den inte sett vidare tätt med oljebyten.

Men jag kollade igen på kolvarna i den motor jag använt och noterade en lite märklig sak... kolla själva!

https://www1.garaget.org/gallery/images/178/177279/177279-da8bbb3da3649773a53903105245c689.jpg

Cylinder två. Kanten från toppens förbränningsrum är väldigt tydligt tecknat. Det är inte så på de övriga Kolvarna.
Vad kan detta bero på? När jag startade upp motorn först så gick den ju inte på tvåan, det stod ingen eldkvast ur den kanalen. Jag tänker mig att missfärgningen måste bero på antingen att den inte tänt eller inte fått soppa.

Efter den första uppstarten böt jag till gröna spridare. Körde under hösten några tankar, den gick bra tills missljudet kom. Nu har jag bytt till Trionic, men inte kört med den. Och andra cylinderns stake är paj. Så som jag förstår det måste felet haft något att göra med det gamla styrsystemet. Allt som har med soppa och tändning är ju bytt nu!

Nån som vet hur man ska tyda den där kolven?

Senast redigerat av Big-Nyz (8 september 2015)

- Kör europeisk jänkkare med fyrcylindrig V-åtta. -
Big-Nyz
11 september 2015 · 582 Inlägg

Tjenis!

Speedparts-återförsäljaren hörde av sig och är tillbaka i jobb, så jag kan skicka in en beställning på delar. Jag borde alltså bestämma vilka kolvar jag ska köra med. Ska kolla närmare på cylinderloppen idag, om de behöver borras. Om jag måste borra finns bara ett alternativ: B234-kolvar i ö.d. 0,5 eller 1,0mm. Då har jag komp på typ 7,3:1. Några andra alternativ hade de inte.

Behöver jag inte borra är alternativen flera: vanliga B202 turbokolvar, två olika B234t turbokolvar eller Wössners smidda lyxalternativ.

Vädret var varmt igår. Eftersom hösten står bakom knuten passade jag på och målade lite:

https://www1.garaget.org/gallery/images/178/177279/177279-ad5ea4c0f389f781af37c4e37feaeac8.jpg

Blev tre lager hammarsvart i motorrummet. Kommer kännas bättre att sänka ner en nyfixad motor i ett fräscht motorrum smile .

Har kollat lite på turbosar också. Ebay-turbosarna har ofta 360-graders lager eller t.om. kullager nuförtiden, så är lite nyfiken på att testa en t3/t4, GT28 eller GT30. GT30 är väl egentligen för stort, men har inte hittat GT28 med T3-fläns... Sedan är de flesta med vattenkylning, och det vill jag inte ha. Det är redan så jäkla trångt i motorrummet. Så en t3/t4 kanske. Man förlorar förstås värstinggrejen med bjässeturbo då, men lite extra körbarhet på gatan vore ju nice...

- Kör europeisk jänkkare med fyrcylindrig V-åtta. -
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang