Köp och sälj marknaden, död?

Martin 9-3 Fisketokig
20 januari 2013 · 2 997 Inlägg

Mest skrämmande är att hushållen börjar sälja redan prisvärda bilar mot skräp.
Finns oroväckande många bilar för 20-40 tusen som "säljes eller bytes mot billigare bil och pengar"

Känner själv ett par som säljer sin bil för runt 25 tusen de vill ha nu för att skaffa en 10.000:- -bil.
Deras nuvarande är i väldigt bra skick för åldern och ägt den många år. Man vet att det inte är något fel på den och att den är pålitlig.

För att få loss 10-15 tusen i snabba kontanter säljer man den tryggheten och skaffar en betydligt sämre bil med helt okänd historia.

Ska själv börja sälja undan lite fordon nu för kommande inköp och det är inte roligt att behöva lägga ut annons med alla idioter som hör av sig. Sist skrev jag i annonsen att jag bara gör affärer med de som accepterar prislappen och pratar god svenska. Inom ett dygn hade jag en utlänning med usel svenska som frågar hur bra svenska behövs och en annan som ska pruta 25% efter några timmar...

Saab 9-3 Aero SS --- Honda CBR600RR
Can Am 800XXC Vägreg --- Can Am 450X Vägreg
Saab 9-3 Aero SS "Svart och Xenon" (2006)
trippelturbo Trucker
20 januari 2013 · 2 710 Inlägg

Bra sagt Martin!

Är själv utlänning och i ärlighetens namn så gillar jag verkligen inte och göra affärer med vissa utlänningar!
Lyckats undkomma sånt under tiden med mina Saabar (invandrare gillar inte Saab) men snart lär det väl börjas.. funderar på en BMW eller Audi som nästa bil..

Att folk gör mkt för 10-15K idag och inte tänker på konsekvenserna är tråkig utveckling!
Bilen för 10K kan kosta dom så mkt mer än den dom har idag..

Senast redigerat av trippelturbo (20 januari 2013)

Fart missbrukare
Stormcatcher
20 januari 2013 ·

BudgetDunkaren skrev:
December till Januari/Februari är aldrig bra månader har jag märkt.. Men sen är folk lite snåla med tanke på lågkonjunkturen som sägs komma snart.

Lågkonjunkturen har varit här ett tag... tongue Det finns också för mycket bilar på marknaden i förhållande till vad folk behöver och till våren i Mars, April kommer det ännu mer annonser på tex Blocket då alla skall sälja. Jag brukar resonera som så att man aldrig skall sälja en bil utan bara köpa... men ibland måste man ju sälja cool

VinDisel
20 januari 2013 · 456 Inlägg

trippelturbo skrev:
Bra sagt Martin!

Är själv utlänning och i ärlighetens namn så gillar jag verkligen inte och göra affärer med vissa utlänningar!
Lyckats undkomma sånt under tiden med mina Saabar (invandrare gillar inte Saab) men snart lär det väl börjas.. funderar på en BMW eller Audi som nästa bil..

Att folk gör mkt för 10-15K idag och inte tänker på konsekvenserna är tråkig utveckling!
Bilen för 10K kan kosta dom så mkt mer än den dom har idag..

Hallåååå svenskarna håller på exakt som invandrare så ge fan i att skylla allt på invandrarna ..

I dessa dåliga dagar vill alla pruta till max för att kunna spara en krona för att klara sig .. jag förstår att det är jobbigt med dessa samtal självklart, men de bara att tacka nej o lägga på..

men att skylla på Invandrarna är fan patetiskt!!!

Vi måste ta hand om varandra blatte som svensk o respektera varandra!!

Peace And Love !

BMW 530d xDrive "Innovation" (2016)
BMW 328 M sport "Hellrot" (1995)
Presidento Of World
20 januari 2013 · 3 305 Inlägg

trippelturbo skrev:
Bra sagt Martin!

Är själv utlänning och i ärlighetens namn så gillar jag verkligen inte och göra affärer med vissa utlänningar!
Lyckats undkomma sånt under tiden med mina Saabar (invandrare gillar inte Saab) men snart lär det väl börjas.. funderar på en BMW eller Audi som nästa bil..

Att folk gör mkt för 10-15K idag och inte tänker på konsekvenserna är tråkig utveckling!
Bilen för 10K kan kosta dom så mkt mer än den dom har idag..

Jag är invandrare och kör Saab ...

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
sleepyoh
20 januari 2013 · 1 319 Inlägg

VinDisel skrev:

trippelturbo skrev:
Bra sagt Martin!

Är själv utlänning och i ärlighetens namn så gillar jag verkligen inte och göra affärer med vissa utlänningar!
Lyckats undkomma sånt under tiden med mina Saabar (invandrare gillar inte Saab) men snart lär det väl börjas.. funderar på en BMW eller Audi som nästa bil..

Att folk gör mkt för 10-15K idag och inte tänker på konsekvenserna är tråkig utveckling!
Bilen för 10K kan kosta dom så mkt mer än den dom har idag..

Hallåååå svenskarna håller på exakt som invandrare så ge fan i att skylla allt på invandrarna ..

I dessa dåliga dagar vill alla pruta till max för att kunna spara en krona för att klara sig .. jag förstår att det är jobbigt med dessa samtal självklart, men de bara att tacka nej o lägga på..

men att skylla på Invandrarna är fan patetiskt!!!

Vi måste ta hand om varandra blatte som svensk o respektera varandra!!

Peace And Love !

Jag tror mycket bottnar i att många invandrare kommer från en kultur där köp och sälj på marknader är vardagligt jämfört med Sverige då vi inte har samma system. Här handlar vi ju mest mat på Ica osv om ni förstår poängen. Många av invandrarna jag har gjort affärer med är mycket hårdare än svenskarna, dom vågar pruta och diskutera om pris, att komma överens kan vara bra mycket svårare än med svenskarna, då svenskarna oftast är mer reserverade och nästan nervösa vid affär, och när man ger ett bud och försöker diskutera om priset blir det mest en krystad situation.

Tror att svenskarna är lite mer nervösa av sig thats it. Någon som håller med?

Sen ni som skriver 'jag sålde en bil förra veckan inga problem, det är en bra marknad' Är ju helt ute och cyklar, blocket tycker iallafall jag är helt dött. Kommer inte upp mycket nytt av intresse, och det som ligger där har legat ute länge, Just nu är det verkligen köparens marknad, pruta stenhårt kan man göra på många av dom annonser som legat uppe ett tag.

(Förresten, vem är egentligen svensk? 2-3-4-5-6 generationer? )

Senast redigerat av sleepyoh (20 januari 2013)

_----------'
Martin 9-3 Fisketokig
20 januari 2013 · 2 997 Inlägg

VinDisel skrev:

trippelturbo skrev:
Bra sagt Martin!

Är själv utlänning och i ärlighetens namn så gillar jag verkligen inte och göra affärer med vissa utlänningar!
Lyckats undkomma sånt under tiden med mina Saabar (invandrare gillar inte Saab) men snart lär det väl börjas.. funderar på en BMW eller Audi som nästa bil..

Att folk gör mkt för 10-15K idag och inte tänker på konsekvenserna är tråkig utveckling!
Bilen för 10K kan kosta dom så mkt mer än den dom har idag..

Hallåååå svenskarna håller på exakt som invandrare så ge fan i att skylla allt på invandrarna ..

I dessa dåliga dagar vill alla pruta till max för att kunna spara en krona för att klara sig .. jag förstår att det är jobbigt med dessa samtal självklart, men de bara att tacka nej o lägga på..

men att skylla på Invandrarna är fan patetiskt!!!

Vi måste ta hand om varandra blatte som svensk o respektera varandra!!

Peace And Love !

Helt rätt. Skriver man i annonsen vad man vill ha, prutat och klart ska det respekteras.
Sen om folks kulturer eller uppfostran säger annat eller om man vill skylla på "dessa dåliga dagar" så leta en annan annonsör som står ut med skitsnack.

Saab 9-3 Aero SS --- Honda CBR600RR
Can Am 800XXC Vägreg --- Can Am 450X Vägreg
Saab 9-3 Aero SS "Svart och Xenon" (2006)
Evildan
20 januari 2013 ·

Inte är marknaden död, det beror lite på vad man säljer till vilket pris.
"Leksaker" går väl ngt långsammare nu att avyttra än vanliga bruksfordon.

it_mutt
20 januari 2013 · 10 379 Inlägg

VinDisel skrev:

trippelturbo skrev:
Bra sagt Martin!

Är själv utlänning och i ärlighetens namn så gillar jag verkligen inte och göra affärer med vissa utlänningar!
Lyckats undkomma sånt under tiden med mina Saabar (invandrare gillar inte Saab) men snart lär det väl börjas.. funderar på en BMW eller Audi som nästa bil..

Att folk gör mkt för 10-15K idag och inte tänker på konsekvenserna är tråkig utveckling!
Bilen för 10K kan kosta dom så mkt mer än den dom har idag..

Hallåååå svenskarna håller på exakt som invandrare så ge fan i att skylla allt på invandrarna ..

I dessa dåliga dagar vill alla pruta till max för att kunna spara en krona för att klara sig .. jag förstår att det är jobbigt med dessa samtal självklart, men de bara att tacka nej o lägga på..

men att skylla på Invandrarna är fan patetiskt!!!

Vi måste ta hand om varandra blatte som svensk o respektera varandra!!

Peace And Love !

Håller inte med. Invandrare är, som påpekat tidigare i tråden, och enligt min erfarenhet mer benägna att pruta. Det är -min- erfarenhet. Jag har haft annonser ute, där annonsen legat ute i några timmar och invandrare ringer och bjuder halva summan. Det har -aldrig- hänt med en svensk. Och då för mig (så nej, jag säger inte att det inte förekommer, så har det hänt dig; fine, men det är fortfarande inte min erfarenhet).

Men, är det att skylla på invandrarna? För mig är det bara ett konstaterat faktum och baserat på min erfarenhet; invandrare prutar mer.

Fullt medveten om att det i många fall är kulturrelaterat. Men jag förstår inte varför du gör det till något större än ett konstaterat faktum.

Har inte det minsta att göra med respekt.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Audi A4 "TooLow" (2009)
ekelund88
20 januari 2013 · 2 656 Inlägg

många gånger är det ju ett stortproblem med folk som sätter ett alldeles förstort personligtvärde på sina bilar kolla tex alla 330-e46or som folk vill ha mer pengar för än en nyare e90 tex


folk övervärderar ofta för dom vill inte förlora pengar folk inser inte att en bilaffär e ingen bra affär (oftast) 

ett annat exempel på en stendöd försäljningsmarknad är ju bostäder utanför göteborg,sthlm,malmö folk har köpt sina bostäder för förhöga priser och vill inte sälja till ett normalt marknadsvärde hoppas inte bilmarknaden tar samma vändning som bostadsmarknaden

fredde85
20 januari 2013 · 1 798 Inlägg

it_mutt skrev:

VinDisel skrev:

trippelturbo skrev:
Bra sagt Martin!

Är själv utlänning och i ärlighetens namn så gillar jag verkligen inte och göra affärer med vissa utlänningar!
Lyckats undkomma sånt under tiden med mina Saabar (invandrare gillar inte Saab) men snart lär det väl börjas.. funderar på en BMW eller Audi som nästa bil..

Att folk gör mkt för 10-15K idag och inte tänker på konsekvenserna är tråkig utveckling!
Bilen för 10K kan kosta dom så mkt mer än den dom har idag..

Hallåååå svenskarna håller på exakt som invandrare så ge fan i att skylla allt på invandrarna ..

I dessa dåliga dagar vill alla pruta till max för att kunna spara en krona för att klara sig .. jag förstår att det är jobbigt med dessa samtal självklart, men de bara att tacka nej o lägga på..

men att skylla på Invandrarna är fan patetiskt!!!

Vi måste ta hand om varandra blatte som svensk o respektera varandra!!

Peace And Love !

Håller inte med. Invandrare är, som påpekat tidigare i tråden, och enligt min erfarenhet mer benägna att pruta. Det är -min- erfarenhet. Jag har haft annonser ute, där annonsen legat ute i några timmar och invandrare ringer och bjuder halva summan. Det har -aldrig- hänt med en svensk. Och då för mig (så nej, jag säger inte att det inte förekommer, så har det hänt dig; fine, men det är fortfarande inte min erfarenhet).

Men, är det att skylla på invandrarna? För mig är det bara ett konstaterat faktum och baserat på min erfarenhet; invandrare prutar mer.

Fullt medveten om att det i många fall är kulturrelaterat. Men jag förstår inte varför du gör det till något större än ett konstaterat faktum.

Har inte det minsta att göra med respekt.

faktiskt samma efarenhet där jag också fick ett sista pris skambud på den senaste jag sålde han prutade 50% på mittt pris utan att ha sett bilen. Drog dessutom en rövare me att han hört oplar hade dåliga stötdämpare så han fråga speciellt om dem hahaha

Jag byter bil ofta men man brukar ju säga att omväxling förnöjer
Aerodynamik ...
20 januari 2013 · 7 120 Inlägg

sleepyoh skrev:
(Förresten, vem är egentligen svensk? 2-3-4-5-6 generationer? )

Fan vad provocerande.. Är du så jävla dum?

sleepyoh
20 januari 2013 · 1 319 Inlägg

Aerodynamik skrev:

sleepyoh skrev:
(Förresten, vem är egentligen svensk? 2-3-4-5-6 generationer? )

Fan vad provocerande.. Är du så jävla dum?

Du får gärna förklara varför du blir provocerad och förklara din synvinkel på saken istället för att skriva att andra är dumma roll

_----------'
Stormcatcher
20 januari 2013 ·

Det är för mycket bilar på marknaden helt enkelt. Det är 2013 nu och har producerats många bilar, det är klart att det finns en begagnatmarknad i överflöd. TS frågar om folk blivit arbetslösa eftersom de tydligen inte verkar ha råd att köpa upp bilar i samma takt som de kommer ut... det är klart att folk är arbetslösa! Vi lever i en lågkonjunktur i Sverige som hållt på ett tag och bara kommer bli värre pga det ekonomiska läget i världen. Låt folk sätta ut sina bilar... antingen är det säljaren som förlorar eller vinner på det eller så är det tvärtom!

För att ta några exempel: I somras satte jag ut annons på blocket gällande min nuvarande bil, en Mercedes.. jag hade ute den i några dagar och jag fick flera sms från utlandet men inga samtal. Jag fick senare höra att det var någon form av bluff och att de satt i system att försöka lura folk. Jag fick flera mail dock och alla var från svenskar med kontaktuppgifter, adress och till och med vad de jobbade med. Det var bla två stycken företagare (jag tittade upp dem via nätet på deras hemsidor och det fanns tom bild på dem). Den förste som var optiker och hade en egen glasögonfirma skrev ungefär så här: Hej, du får 20000 för bilen, jag hämtar den direkt. Den andra var verksam i byggbranschen och skrev att jag får 25000 vid snabb affär... Jag blev så förbannad av att ha ute annons på blocket att jag raderade den för att jag inte orkade med folk, mest för att köpare inte vill betala vad saker och ting är värt utan bara vill göra "business". Just då var jag på väg att flytta utomlands varpå jag satte ut annons för att sälja bilen, men nu blev det så att jag stannade i Sverige istället och fick möjlighet att fortsätta jobba här. Vid ett annat tillfälle skulle jag sälja min BMW och då ringde det flera stycken, bla en kille från Örebro som bröt på svenska (invandrare) och frågade om jag ville byta bilen mot en Crescent cykel! Han hävdade bestämt att cykeln var värd 25000.... Jag har flera historier från mina andra bilar också, men tråden handlar inte om "roliga historier när du säljer bilen på blocket"... big_smile Men enligt min erfarenhet finns det olika typer av köpare, tex det finns folk som vet vad det är värt och betalar därefter samtidigt som det finns folk som vill köpa en fin begagnad bil, gärna i samma skick som när den rullade av bandet på fabriken till så liten kostnad som möjligt...

Senast redigerat av Stormcatcher (20 januari 2013)

Johan85 Avstängd
20 januari 2013 · 1 418 Inlägg

Aerodynamik skrev:

sleepyoh skrev:
(Förresten, vem är egentligen svensk? 2-3-4-5-6 generationer? )

Fan vad provocerande.. Är du så jävla dum?

varför vart du så upprörd över det?

trippelturbo Trucker
20 januari 2013 · 2 710 Inlägg

Halllååååååå grabbar !!!

Det var jag som drog igång det här med "svensk/invandrare" eller "vi/dom"
Ej läst igenom alla inlägg, läste bara snabbt.

Jag menade INTE att invandrare är dumma i huvudet och att man ska akta sig för dessa när det gäller affärer (som det tydligen uppfattades hos några..:S )
Jag har gjort affärer med invandrare, och dom som INTE kan svenska avstår jag gärna och göra affärer med!! Detta säger jag efter att ha gått igenom skit med vissa.. Finns ju givetvis svenskar som är totalt vrickade i skallen, men som förstår och behärskar det språk jag behärskar som mest (jag är kurd, men född i Sverige)

Jag sa inte att invandrare INTE äger Saabar, sa bara dom flesta INTE tycker om Saabar, sepciellt äldre!
Mig kvittar det vem jag har med och göra, somalier, amerikan, svensk eller arab. Så länge vi förstår varann är det väl inga problem smile

Ja, vem är svensk idag? Inte ens självaste Jimmie Åkesson (ironisk) smile
Jag är kurd, icke kriminell(!!!) och jobbar +/- 200h i månaden. Räcker det för att inte bli kallad "belastning för samhället", svensson? smile

Vi har även fula svenskar i detta land! Men "vi" kan ju inte skylla på det egna folket i tuffa tider, går ju liksom inte ihop.

Ha en trevlig kväll, gubbar smile
Säg till om det är ngt smile

Senast redigerat av trippelturbo (20 januari 2013)

Fart missbrukare
Ponnytrav
20 januari 2013 · 98 Inlägg

Haha nu känns det som att det spårade lite.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang