Hur får man "YLANDE" ljud vid växling Volvo 940 turbo diesel?? :)

Callediesel
27 januari 2013 · 194 Inlägg

Hej jag har en Volvo 940 tdic, jag undrar hur man får det ylande ljudet vid växlingarna. Har rakt 3" rör från turbon och öppetluftfilter men det "ylar" inte ändå. Någon som har några tips på hur jag får fram ljudet?

Vissa faller för grupptryck andra för laddtryck :)
Kolla gärna min 945a turbo dizzel :)
Volvo 945 tdic "Sotis" (1994)
Zzoink
27 januari 2013 · 1 229 Inlägg

höjer laddet wink

Callediesel
27 januari 2013 · 194 Inlägg

hoppar helst över att höja laddet, för att plomberingen på pumpen är kvar och motorn är helt orörd. Finns det inget annat sätt?

Vissa faller för grupptryck andra för laddtryck :)
Kolla gärna min 945a turbo dizzel :)
Volvo 945 tdic "Sotis" (1994)
HyperSonica Amor Patriae Nostra Lex
27 januari 2013 · 2 258 Inlägg

som sagt.. höj laddet smile

Sump Runk Rätt O Slätt!
burken87
27 januari 2013 · 10 Inlägg

Nix ju högre ladd ju mer ylande, du behöver ju inte skruva på pumpen för att du höjer laddet lite

Volvo 760 "760" (1990)
Callediesel
27 januari 2013 · 194 Inlägg

nä det e faktiskt sant, hur höjer man laddet på enklaste sätt? smile

Vissa faller för grupptryck andra för laddtryck :)
Kolla gärna min 945a turbo dizzel :)
Volvo 945 tdic "Sotis" (1994)
burken87
27 januari 2013 · 10 Inlägg

sätt ett t-kors bara, vet du hur mycket den laddar nu eller

Volvo 760 "760" (1990)
Callediesel
27 januari 2013 · 194 Inlägg

ingen aning vad den laddar nu men den är helt orginal smile
var sätter man t-korset?

Vissa faller för grupptryck andra för laddtryck :)
Kolla gärna min 945a turbo dizzel :)
Volvo 945 tdic "Sotis" (1994)
diesel6a
27 januari 2013 · 1 Inlägg

Du sätter ett T-kors mellan turbon och wastegaten så att turbon får ladda längre, det ger dig ca 0,5 bar mer ladd smile

Ohlsson91
28 januari 2013 · 8 Inlägg

Ett litet tips bara..
Införskaffa dig en laddtrycks mätare så du har lite koll på läget! cool

Lev livet idag, man vet aldrig hur morgondagen kommer att se ut!
BMW 740ial "Presidenten" (1994)
robert___j
28 januari 2013 · 449 Inlägg

eftersom det är en diesel motor kan du helt enkelt slita bort wastegateslangen helt och hållet... en diesel motor ger bara laddtryck till mängden diesel du skickar in... finns inte wastegate på nån diesel motor som är av lite större kaliber.. och de går alldeles utmärkt att skruva på pumpen med plomberingen kvar var lite försiktig bara...

Full Fart Spar Tid!!!
Volvo 965 (1995)
Callediesel
28 januari 2013 · 194 Inlägg

Så jag klipper alltså slangen mellan turbon och wastegaten? Och sätter ett t-kors, i ett t-kors finns ju 3 uttag, 1 går mot wastegaten, 1 mot turbon, men var ska jag koppla det 3dje?

Vissa faller för grupptryck andra för laddtryck :)
Kolla gärna min 945a turbo dizzel :)
Volvo 945 tdic "Sotis" (1994)
Lundmark
28 januari 2013 · 71 Inlägg

De tredje uttaget ska bara gå ut i ingenstanns.. du skapar en avsiktlig läcka med t-korset, så det tar längre tid innan wastegate öppnar...

Callediesel
28 januari 2013 · 194 Inlägg

aha okej men det borde ju vara samma sak som att bara dra av slangen från wastegaten? smile

Vissa faller för grupptryck andra för laddtryck :)
Kolla gärna min 945a turbo dizzel :)
Volvo 945 tdic "Sotis" (1994)
Callediesel
28 januari 2013 · 194 Inlägg

låter kanske dumt att jag frågar man vilken slang kopplar jag in laddtrycksmätaren på? smile

Vissa faller för grupptryck andra för laddtryck :)
Kolla gärna min 945a turbo dizzel :)
Volvo 945 tdic "Sotis" (1994)
Lundmark
28 januari 2013 · 71 Inlägg

Drar du slangen från wastegaten helt så öppnar den aldrig = släpper aldrig ut något övertryck. Och det är antingen den slangen du ska sätta laddtrycksmätare på eller om det finns nån bra slang på insuget smile Jag skulle dock koppla in laddtrycksmätare innan man börjar hålla på med t-kors.

Callediesel
28 januari 2013 · 194 Inlägg

man hade jag kunnat sätta ett T-kors mellan turbon och wastegaten, och på det tredje uttaget på t-korset kopplar jag in laddtrycksmätaren? smile

Vissa faller för grupptryck andra för laddtryck :)
Kolla gärna min 945a turbo dizzel :)
Volvo 945 tdic "Sotis" (1994)
Expoze
28 januari 2013 · 2 024 Inlägg

Nej, sätter du mätaren på t-korset så blir det inget ökat turbotryck.
Som någon skrev länre upp, du behöver inte sätta ett t-kors heller, klipp bort slangen bara. Funkar kanon.
Du behöver inte ha en mätare heller om du absolut inte vill ha det, men vill du ha det kan du koppla den till uttaget på turbon som du tar bort slangen på.

Svensk mästare Advanced Unlimited 2012 med min Citroën C5. Bygger om och avancerar till 2013
Samarbetspartners:
Ljudbyggaren, Carlenskogs, Nascom
Ford Taunus 2300 GXL "Rackham" (1974)
Callediesel
28 januari 2013 · 194 Inlägg

men om jag vill ha kvar slangen och inte få ökat laddtryck, men vill ha laddtrycksmätare hade jag då kunnat sätta ett t-kors och kopplat in laddtrycksmätaren på? smile

Vissa faller för grupptryck andra för laddtryck :)
Kolla gärna min 945a turbo dizzel :)
Volvo 945 tdic "Sotis" (1994)
Lundmark
28 januari 2013 · 71 Inlägg

Svar ja på sista frågan.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang