Volvo 940 -91 - Elproblem

Truzel
31 januari 2013 · 5 Inlägg

Hej!
Jag skaffade mig nyss en volvo 940 -91, den har dock lite elfel som är bra att ordna innan den framförs på väg.

När man blinkar vänster, så blinkar alla lyktor på vänster sida på fronten av bilen svagt i takt med blinkersen och ibland går det inte ens blinka vänster och då lyser vänstra blinkerspilen i instrumentbrädan lite halvt hela tiden.

När man försöker slå på helljus så lyser allt som det ska, förutom att lyktorna på vänster sida, på fronten, lyser väldigt svagt jämnfört med högra sidan, och inte nog med det, spolarvätskepumpen går konstant när man har helljus igång.
Ena helljus lampan är paj, den lyser bara på halvljus, det är en lampa i instrumentpanelen som indikerar detta, även den blinkar lite svagt i takt med vänsterblinkersen.

Det är väldigt skumt, och då detta är min första bil, och då jag ej har mekat med bilar tidigare så har jag inte den blekaste aning om vad detta kan vara.

En kompis sa något om att det antagligen var "motlägg" (tror det var så han sa) någonstans, att några kablar låg ihop, en annan trodde det var jordningen som inte riktigt funka.

Det är även så att hastighetsmätaren uppför sig konstigt också, den ligger hela tiden på exakta tal, 100/80/20/0 osv . oavsett vilken hastighet man kör i så hoppar den mellan dem talen, för det mesta, lite hur som helst.

Skulle verkligen uppskatta om man skulle kunna få lite hjälp och möjligen ett svar på problemet.

Jag misstänker att det skulle kunna vara något fel på jorden, någon som vet vart jord kabeln går för sakerna på vänstra sidan någonstans?

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
1 februari 2013 · 17 379 Inlägg

JOdrfel! Kolla att punkterna som ska vara kopplade till kaross/lampor är ok.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Truzel
1 februari 2013 · 5 Inlägg

Okej! Tack för svar smile

jag vet dock inte hur/var man hittar dessa jordkablar/punkter?

volvojohan
12 februari 2013 · 172 Inlägg

Truzel skrev:
Okej! Tack för svar smile

jag vet dock inte hur/var man hittar dessa jordkablar/punkter?

Öppna huven, stick in huvudet vid lyktan titta in mot innerskärmen på sidan av batteri alt. luftburk på vardera sida sitter jordstift.

Truzel
13 februari 2013 · 5 Inlägg

Okej, ska ta och kolla det! : )

EDIT: Jajamensan, Hela jordstiftet på den sidan hade lossnat. Tack för hjälpen!

Senast redigerat av Truzel (15 februari 2013)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang