Här är då mitt turboprojekt. Volvo 850 T5 -95 med 27 000 mil på mätaren. Bilen inhandlades en kall vinterkväll i Januari för en ytterst liten summa pengar. Motorras men väldigt fin i karossen. Så jag slog till. Används dagligen och gör små uppdateringar då och då.
Tänkte ta och starta en projekttråd med mitt nya projekt som jag har köpt. Äntligen en turbo! Fick denna snuskigt billigt då förra ägaren hade skruvat isär den men dock inte fått ihop den igen. Han sa att överfallet var trasigt. Åkte iväg och kollade på den och det visade sig att bilen var i stort sätt rostfri så slog till. Det visade sig senare att det inte var överfallet som var trasigt utan lite mer. Termostathus, kamaxelgivare och fördelarlock var bara sopor kvar av. Det gjorde att det blev lite mer jobb än tänkt att få igång bilen, men det kan det nog vara värt.
Bilen är en Volvo 850 T5 -95. Den är importerad ifrån Tyskland år 1998 så den har 2.3l motorn. Den är steg 2 chipad från BSR, ska ge 290hk och 430 nm. Resten är orginial. Planen är att få igång den och få till utseendet till i sommar och till nästa trimma lite mera. Listan är lång på saker som ska inhandlas, och den kommer givetvis utökas under resans gång!
- Kamaxelgivare √ - Termostathus √ - Termostat √ - Fördelarlock √ - Rotor √ - Tändkablar - Tändstift - JT 3'' med dubbla dämpare och 3'' downpipe - Övergående tryckrör √ - Ny inredning √ - Xenon i halv, hel samt dimljus - LED lampor i kupén. - Stora färddatorn √ - R front √ - Kolfiberläpp på fronten - Realcars touring sidokjolar - Orginial strålkastare √ - x70 handtag √ - USA blinkers √ - Sänkningssats/Coilovers - Stänkskydd fram och bak, målade - S40 sidolister på bakstötfångaren - S80 sidoblinkers - Nya fälgar √ - XC-grill √ - Sneribban och nya "järnkorset" - Ta bort emblemen i bak - Nya regskyltar samt hållare - Vindavvisare - Laddtrycksmätare, och någon mer mysig mätare i A stoplen.
Murdoch skrev: Kan bli skoj att följa! := men du, ett förslag... Välj bort JT systemet och hör av dig till Uppsala avgasteknik iställer, JT är överskattat, det är inte bra helt enkelt, Uppsala avgasteknik däremot, dom får din bil att se ut som en gallardo underifrån! kostar en liten slant med men vilket system du får!
Mvh
Tackar!
Och tack för tipset. Har aldrig hört talas om Uppsala Avgasteknik men kan tålas att kolla upp. Kör du med deras system?
Murdoch skrev: Kan bli skoj att följa! := men du, ett förslag... Välj bort JT systemet och hör av dig till Uppsala avgasteknik iställer, JT är överskattat, det är inte bra helt enkelt, Uppsala avgasteknik däremot, dom får din bil att se ut som en gallardo underifrån! kostar en liten slant med men vilket system du får!
Mvh
Tackar!
Och tack för tipset. Har aldrig hört talas om Uppsala Avgasteknik men kan tålas att kolla upp. Kör du med deras system?
Nej det gör jag inte, men jag gör det snart vet folk som åker med deras system och dom kommer aldrig ha något annat.
Okej, men ska kolla upp det! Kompisen kör med JT 3" på sin 940 och måste säga att det låter underbart på den. Det blir en till karamell att suga på
Tompisen skrev: Själv har man hemmabyggt 3" kostade runt tusenlappen. Från turbo och bak och en liten liten ljuddämpare på slutet. Låter helt underbart. Till och med min gamla morsa blev förvånad över hur skönt ljudet var när jag vred i gång han sedan
Jag kör med hemmabyggt på min andra 850, dock bara efter katten. Visst låter det mysigt, men lite för mycket
Tompisen skrev: Det är ju sugis, klart det låter mycket då Ska ta bort min sista ljuddämpare till sommaren. Kan aldrig få för mycket av 5ans vrål. Hade därimot vart en 740 eller någon saab med en vanlig 4a så hade jag aldrig gjort det hahaha
Sant, men håll med dig om att man aldrig kan få nog utav det. Men en sak är säker iallfall, det blir inte hemmabyggt på denna
Skolda skrev: Lägger också en prem, ser bra ut:) Ett förslag är att byta ut den blåa inredningen till en mörkgrå då jag personligen tycker den blå inte ser något vidare ut Kolla gärna in mitt projekt också.
//Skolda
Tack så mycket! Det är redan inräknat i planen. Jag spyr på den blå går i tankarna att sätta in en X70 bräda, får se hur det blir
masterbitt skrev: Intressant projekt! kommer följas jag kör med 3" jt system från turbon och är riktigt nöjd, låter hur härligt som helst blir nog riktigt bra när du får ordning på allt kolla gärna in mitt projekt med!
Jag tror också att jag kommer bli nöjd med JT. Kör du med en eller två dämpare? Ska kolla upp det!
Ett par USA-blinkers förstås. Känns lite onödigt och köpa det nu kanske men kommer över ett par kompletta till ett riktigt bra pris så slog till. Det var med lampa och hela kitet så det vara bara plug and play och självklart var jag inte sen att gå ut och provmontera dom för att se så allt funkade. Dock testade jag endast på vinterpulkan.
Betydligt mycket snyggare. Nu sitter jag och väntar på nästa paket. Har dock inte fått något svar än men hoppas på att det kommer snart. Även kamaxelgivare och termostathus ligger här hemma. Dock så ska termostathuset lackas svart innan det monteras
Tack, det gör en heldel faktiskt! Dock så är dom bortplockade och ner packade igen och ska få ligga där tills dom ska monteras på den bilen dom verkligen ska sitta på
Gizmo_ skrev: Ja det tycker jag med. Jag har haft båda stylinglamporna på min. Men org o USA e finast. Har du lite o göra så kan du kolla min projekttråd.. http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=241810
Orginial med USA, R front och XC-grill är mumma det Tog mig en liten titt
Igår dök det upp övergående tryckrör, diverse silikonslangar och dumpventil på posten. Dock så visade det sig att det var ett hemmabyggt av Biltemarör. Inte vad jag hade räknat med men kanske inte kan räkna med annat för 500kr på Tradera. Det duger att börja med iallafall. Bättre än det rosamålade som satt på när jag köpte bilen iallafall.
Nu har jag läst en massa om vart och hur dumpen ska placeras. Långt ifrån eller så nära gasspjället som möjligt, en jäkla massa. Hur har ni löst det? Är fast i en förvirrad värld. Har jag gjort bort mig och köpt helt fel grejer eller går det att lösa? Kanske går att använda som mall iallafall och bygga ett helt nytt!
Marlboroman skrev: En öppen dumpventil kan man sätta vart som helst mellan turbon och spjället medans en återcirkulerande ska sitta på röret mellan ic och spjället. Rören ser ju ut att vara något hemmakok, speciellt det svarta som jag antar att säljaren menar ska sitta mellan ic osh spjäll som inte ser ut ett dugg som originalröret.
Alla rör är hemmabyggda. Men enligt annonsen så skulle det "undre" tryckröret skickas med också. Är inte det svarta han menar med det? I värsta fall har jag ju det sitter på bilen redan.
Går det att köra det orginial eller måste man bygga nytt där också? Har förstått att du har en heldel koll när det gäller sånt här