Projekt: Volvo 850 Turbo - Såld!

Här är då mitt turboprojekt. Volvo 850 T5 -95 med 27 000 mil på mätaren. Bilen inhandlades en kall vinterkväll i Januari för en ytterst liten summa pengar. Motorras men väldigt fin i karossen. Så jag slog till. Används dagligen och gör små uppdateringar då och då.
  • 101 Följare
  • 173 924 Visningar
  • Projektet avslutat 27 maj 2014
mittonen
29 april 2013 · 99 Inlägg

Du värkar va en duktig prick. Så har en fråga. Min bil vill inte ladda  laddar 0.5-0.6 vid 5k:/ vad kan va fel?

JimBo__
29 april 2013 · 1 804 Inlägg

mittonen skrev:
Du värkar va en duktig prick. Så har en fråga. Min bil vill inte ladda  laddar 0.5-0.6 vid 5k:/ vad kan va fel?

Tackar, det är första gången jag skruvar ordentligt med en turbobil tongue
Hmm, har du kollat så att alla slangar och sånt är hela och inte hoppat av?

Meguiars_sverige
Volvo V60 Polestar "Nr 708" (2018)
mittonen
29 april 2013 · 99 Inlägg

Ja Inge sånt min motor elektroniks lampa börja lysa med. Har ingen cat (inget avgas krav ) ska se ifall de sitter en bakre lamda:/

Tompisen
29 april 2013 · 242 Inlägg

Sitter ingen bakre lambda på din, det gör det bara på nyare modeller typ x70 etc. Vad är det för lampa som tänds? Lambda lampan? Det bästa hade vart ifall du känner någon som har en 850 -94 och sätta i din styrbox i hans sen läsa av felkoderna smile

Saab 9-3 1.9Tid "tröskan" (2008)
Saab 9000 2.3T CSE "Tysken" (1996)
Volvo V50 1.6D DrivE "frugans" (2010)
mittonen
30 april 2013 · 99 Inlägg

Blir köpa kabeln så ja kan koppla in datan o läsa av det. Eller låna polarens läsare.

JimBo__
30 april 2013 · 1 804 Inlägg

mittonen skrev:
Blir köpa kabeln så ja kan koppla in datan o läsa av det. Eller låna polarens läsare.

Det är nog det bästa smile

Meguiars_sverige
Volvo V60 Polestar "Nr 708" (2018)
mittonen
30 april 2013 · 99 Inlägg

Tompisen skrev:
Sitter ingen bakre lambda på din, det gör det bara på nyare modeller typ x70 etc. Vad är det för lampa som tänds? Lambda lampan? Det bästa hade vart ifall du känner någon som har en 850 -94 och sätta i din styrbox i hans sen läsa av felkoderna smile

Vissa kallar den för lamnda lampa men de heter motor elektonikslampa. 
Men nu räcker de med ot o tillbaka till mannens bil:)

JimBo__
4 maj 2013 · 1 804 Inlägg

Motorn är nu ihopsatt och startad. Tyvärr så låter det som det inte borde göra. Vad är det som låter? Är det en ventil som inte hänger med eller kamaxel som är sne? Servopumpen låter som ett jävla tröskverk också!

http://youtu.be/zH_Ul_K-mw4

Ursäkta för att det är filmas åt fel håll...

Meguiars_sverige
Volvo V60 Polestar "Nr 708" (2018)
volvoraggaren80
4 maj 2013 · 517 Inlägg

aj aj det där lätt inget vidare det lät värre än ventil knack nått är galet ett som är säkert hoppas du hittar felet neutral

Volvo 744 GLT pkt "Våfflan" (1990)
PlumCrazy
4 maj 2013 · 881 Inlägg

Lät som min när jag hade satt tändkablarna fel. Ventilknack är det inte.

Volvo S70 R "019 Black Stone" (1997)
JimBo__
4 maj 2013 · 1 804 Inlägg

PlumCrazy skrev:
Lät som min när jag hade satt tändkablarna fel. Ventilknack är det inte.

Tändkablarna sitter som dom ska. Var nyss ute och dubbelkollade. Vi har stått tre personer och funderat med stetoskåp (stavning?) och lyssnat utan att komma fram till vad ljudet kommer ifrån. Dock blev ljudet annorlunda när vi lyfte på tändhatten till tredje cylindern.

Annars vevlager?

Senast redigerat av JimBo__ (4 maj 2013)

Meguiars_sverige
Volvo V60 Polestar "Nr 708" (2018)
Gizmo_ Himma skruare
5 maj 2013 · 1 250 Inlägg

Vevlager e det nog inte. Jag hade lagerras på min.. Tycker detta låter som en kolvbult eftersom den slår o går litta skumt.. hmm
Så här lät min med lagerras. Vet att servon lät som fan.
http://www.garaget.org/video/64479

Litet projekt på min 855 T5-R. The Dark side
Projektet på min 945 16v Turbo. White Trash
Sida om Vinterlek med bilar. Vinterbilar
Volvo 855 T-5R "The Dark Side." (1995)
Volvo 945 FTT "White Trash" (1993)
Kooza
5 maj 2013 · 234 Inlägg

Det var ju riktigt tråkigt det ljudet hmm. Nu låter väll det som jag säger väldigt standard, men ett komptest kan ju säga en del om ljudet nu kommer från toppen. Fast å andra sidan låter det för grovt för att vara något i toppen, det kan vara värt att plocka ner tråget för att komma åt att se så att det ser ok ut den vägen. Vi bytte ju motor i morsans gamla T5:a p.g.a lagerras och det var fullt med spån (såg ut som svarvspån) från det skurna lagret i tråget.

Hoppas det löser sig och att det inte är något allt för allvarligt.

Mvh// Mattias
Volvo 855 AWD "Halna stuket" (1997)
Honda Civic "Mb6 VTI" (1998)
JimBo__
5 maj 2013 · 1 804 Inlägg

Gizmo_ skrev:
Vevlager e det nog inte. Jag hade lagerras på min.. Tycker detta låter som en kolvbult eftersom den slår o går litta skumt.. hmm
Så här lät min med lagerras. Vet att servon lät som fan.
http://www.garaget.org/video/64479

Kolvbult har vi också funderat på. Men är nog lika bra att släppa ner tråget och kolla hur det ser ut där. Känns så surt när det går klockrent annars... hmm

Kooza skrev:
Det var ju riktigt tråkigt det ljudet hmm. Nu låter väll det som jag säger väldigt standard, men ett komptest kan ju säga en del om ljudet nu kommer från toppen. Fast å andra sidan låter det för grovt för att vara något i toppen, det kan vara värt att plocka ner tråget för att komma åt att se så att det ser ok ut den vägen. Vi bytte ju motor i morsans gamla T5:a p.g.a lagerras och det var fullt med spån (såg ut som svarvspån) från det skurna lagret i tråget.

Hoppas det löser sig och att det inte är något allt för allvarligt.

Hoppas också att det inte är så himla allvarligt. Sjukt sugen att köra turbo nu! Annars får vi väl slänga ur motorn  och massera upp den till nästa sommar smile

Senast redigerat av JimBo__ (5 maj 2013)

Meguiars_sverige
Volvo V60 Polestar "Nr 708" (2018)
JimBo__
7 maj 2013 · 1 804 Inlägg

Tråget är nerplockat och det visade sig vara ett vevlager som var boven i dramat. Skönt att det ändå var så "simpelt" så man slapp riva ner mer. Nya lager är beställda och ska komma imorgon. smile Min teori är att det var det där ljudet som förra ägaren hörde och trodde att det hade varit kammarna som det var fel på, vilket det inte var smile

Kanske blir bil av den här också! big_smile

Meguiars_sverige
Volvo V60 Polestar "Nr 708" (2018)
Kooza
7 maj 2013 · 234 Inlägg

Skönt att du hittade felet smile.

Mvh// Mattias
Honda Civic "Mb6 VTI" (1998)
Volvo 855 AWD "Halna stuket" (1997)
Gizmo_ Himma skruare
7 maj 2013 · 1 250 Inlägg

Det var ju bra du hitta felet. Har du kollat så veven har klarat sig. För annars e det knappt lönt o bytta lager.
Bara så du tänker på det med. smile

Litet projekt på min 855 T5-R. The Dark side
Projektet på min 945 16v Turbo. White Trash
Sida om Vinterlek med bilar. Vinterbilar
Volvo 945 FTT "White Trash" (1993)
Volvo 855 T-5R "The Dark Side." (1995)
JimBo__
7 maj 2013 · 1 804 Inlägg

Kooza skrev:
Skönt att du hittade felet smile.

Jaa, och att det inte var något jätte allvarligt smile

Gizmo_ skrev:
Det var ju bra du hitta felet. Har du kollat så veven har klarat sig. För annars e det knappt lönt o bytta lager.
Bara så du tänker på det med. smile

Yes, veven är kollad och ser ut att ha klarat sig. Ska kolla extra innan dom nya lagerna sätts dit. smile Som jag sa så skulle jag tro att det var det som hände för förra ägaren och han da att han stängde av direkt när det började låta. Så förhoppningsvis så ska allt vara okej smile

Meguiars_sverige
Volvo V60 Polestar "Nr 708" (2018)
Gizmo_ Himma skruare
7 maj 2013 · 1 250 Inlägg

Ja e den inte körd med sen det hände o den stängdes direkt så kan det gått bra. För sätter du nya lager på kass vev så tar det ju inte lång tid innan dem e slut igen. Så ta dig tiden o kolla. Jag körde med min tills den inte orka hålla igång sig sj.

Litet projekt på min 855 T5-R. The Dark side
Projektet på min 945 16v Turbo. White Trash
Sida om Vinterlek med bilar. Vinterbilar
Volvo 855 T-5R "The Dark Side." (1995)
Volvo 945 FTT "White Trash" (1993)
JimBo__
7 maj 2013 · 1 804 Inlägg

Gizmo_ skrev:
Ja e den inte körd med sen det hände o den stängdes direkt så kan det gått bra. För sätter du nya lager på kass vev så tar det ju inte lång tid innan dem e slut igen. Så ta dig tiden o kolla. Jag körde med min tills den inte orka hålla igång sig sj.

Nejdå, här ska allt göras ordentligt. Känns ju inte värt att göra något halvdant om man ändå måste göra om det sen smile Annars hade jag ju lika gärnat kunna göra egna lager av typ blandmått tongue wink

Meguiars_sverige
Volvo V60 Polestar "Nr 708" (2018)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang