Centrallåset fungerar inte med dosan pga tändningslåset v70n-01

ilaali
1 februari 2013 · 167 Inlägg

Hejsan!

Det är så att jag har en volvo v70n -01.

Redigerar min tråd pga bytte batterier i båda dosorna idag(10min sedan). Har även nytt bilbatteri i bilen. Felet sitter inte i dosan för mig har jag räknat ut nu.
Testade att föra in nyckeln i bilen och startade den. Slog sedan av bilen och drog ut nyckeln sakta. Tänkte föra in nyckeln igen så klickade det till precis. Så jag testade larmdosan så fungerar centrallåset igen. Så felet måste sitta i tändningslåset?
Någon som vet hur man fixar detta fel?

Måste ha ett fungerande lås på bilen pga den står på en pendlarparkering i sthlm sad

Senast redigerat av ilaali (1 februari 2013)

ilaali
13 februari 2013 · 167 Inlägg

Det är tändningslåset som är felet på min bil. Drar jag ut nyckeln sakta så fungerar centrallåset. Ibland är man tvungen att stoppa in några gånger.
Var hos Volvo idag och förklarade felet men dom fattade inte vad jag menade. Så dom följde med mig ut och dom sa inget fel där. Allt funkar enligt honom.

Problemet är att nått är fel.

Någon som vet hur man kan fixa detta? Jobbigt att behöva hoppa in i bilen om man är stressad och hoppas att centrallåset(larmet) kommer igång.

monno Elektriker
13 februari 2013 · 718 Inlägg

Alltså.. Vad är problemet då? Låser det inte? Låser den och låser upp igen? Låser den inte alla dörrar? Eller vad händer egentligen?

Vet inte riktigt hur centrallåset ska påverkas hur hur snabbt man drar ut nyckeln ur tändningslåset?tongue

Som att kasta vatten i sjön.
scorpan6662
13 februari 2013 · 177 Inlägg

Låter som att låscylindern kärvar, när centrallåset inte funkar går rattlåset i när du har tagit ur nyckeln?

ilaali
13 februari 2013 · 167 Inlägg

scorpan6662 skrev:
Låter som att låscylindern kärvar, när centrallåset inte funkar går rattlåset i när du har tagit ur nyckeln?

Det har jag aldrig tänkt på. Får jag kolla upp nästa gång den slutar fungerar.

Lätt att byta ut låscylindern själv?

scorpan6662
13 februari 2013 · 177 Inlägg

Vet inte riktigt hur det ser ut på just v70 men generellt brukar det va att plocka bort ratt/airbag, kåpor runt rattaxeln, släpring, spakställ och sen cylindern. Du kan ju testa med att bara smörja upp i tändningslåset till att börja med och se ifall det ger med sig.

ilaali
13 februari 2013 · 167 Inlägg

Börjar med det lättaste först.

Vad använder man då för smörjmedel?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang