Volvo 850 fläkten fungerar ej

Pontan-
8 februari 2013 · 19 Inlägg

Tja!
Har en volvo 850SE 1996
Det är så att fläkten inte fungerar, Och då fungerar den överhuvudtaget!
Man kan se på vindrutan att det kommer lite värme ifrån utblåset där men är verkligen jätte jätte lite och inget tryck i det.
Jag har kollat säkring 31 och även den för 4ans läge minns inte vilken det var. Men iaf så var båda hela!
Vissa snackar om en ny fläkt och andra om ett nytt motstånd osv.

Men jag undrar vilken av dom ni tror att det är? bilen har stått ett tag ifall att det hjälper!
Tacksam för svar //Pontan

Growe Fri fart för ett fritt folk!
8 februari 2013 · 13 673 Inlägg

om motstånden är döda brukar den alltid fungera i 4:ans läge

fläkten sitter smidigt till så bara att ta ner och koppla ström på den och se om den snurrar.

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Pontan-
8 februari 2013 · 19 Inlägg

Growe skrev:
om motstånden är döda brukar den alltid fungera i 4:ans läge

fläkten sitter smidigt till så bara att ta ner och koppla ström på den och se om den snurrar.

Okej men då kan det inte vara motståndet då den e helt död. Men om fläkten nu skulle snurra vad tror du att det kan vara då?
Förresten måste jag ta ur fläkten för att prova den?

Aronson
8 februari 2013 · 912 Inlägg

Om du har ECC så har du ett elektroniskt fläktmotstånd.Om fläkten går tungt/drar för mycket ström så bryter motståndet strömmen till fläkten.Då ska även ac off och rec knapparna blinka orange för att varna..Ej ovanligt att fläktmotorn går sönder/tar slut.även på bilar utan ECC.

Volvo 780 bertone "GT-Vagnen B6304" (1990)
bavarian
8 februari 2013 · 17 Inlägg

Hade samma problem på min 855 95-a att fläkten inte fungerade.
Det jag gjorde var att plocka isär handskfacket och lirka ut fläkten och gjorde rent i elmotorn.
Sen hade jag aldrig problem med det nå mer.
Fläkten var defekt när jag köpte bilen, trodde jag skulle bli tvungen att byta ut den men behövdes ej.

Pontan-
9 februari 2013 · 19 Inlägg

Aronson skrev:
Om du har ECC så har du ett elektroniskt fläktmotstånd.Om fläkten går tungt/drar för mycket ström så bryter motståndet strömmen till fläkten.Då ska även ac off och rec knapparna blinka orange för att varna..Ej ovanligt att fläktmotorn går sönder/tar slut.även på bilar utan ECC.

Okej får ta och kolla på det!

Pontan-
9 februari 2013 · 19 Inlägg

bavarian skrev:
Hade samma problem på min 855 95-a att fläkten inte fungerade.
Det jag gjorde var att plocka isär handskfacket och lirka ut fläkten och gjorde rent i elmotorn.
Sen hade jag aldrig problem med det nå mer.
Fläkten var defekt när jag köpte bilen, trodde jag skulle bli tvungen att byta ut den men behövdes ej.

Har du ECC på din? Och blåste du rent med tryckluft eller hur gjorde du?

bavarian
9 februari 2013 · 17 Inlägg

Pontan- skrev:

bavarian skrev:
Hade samma problem på min 855 95-a att fläkten inte fungerade.
Det jag gjorde var att plocka isär handskfacket och lirka ut fläkten och gjorde rent i elmotorn.
Sen hade jag aldrig problem med det nå mer.
Fläkten var defekt när jag köpte bilen, trodde jag skulle bli tvungen att byta ut den men behövdes ej.

Har du ECC på din? Och blåste du rent med tryckluft eller hur gjorde du?

Vet inte vad det kallas på volvobilarna men jag hade ac iaf. Jag gjorde rent med elektronikspray tops och en trasa.
Problemet var att det var skitigt på själva spolen så motorn fick knappt nån ström.

Pontan-
9 februari 2013 · 19 Inlägg

bavarian skrev:

Pontan- skrev:

bavarian skrev:
Hade samma problem på min 855 95-a att fläkten inte fungerade.
Det jag gjorde var att plocka isär handskfacket och lirka ut fläkten och gjorde rent i elmotorn.
Sen hade jag aldrig problem med det nå mer.
Fläkten var defekt när jag köpte bilen, trodde jag skulle bli tvungen att byta ut den men behövdes ej.

Har du ECC på din? Och blåste du rent med tryckluft eller hur gjorde du?

Vet inte vad det kallas på volvobilarna men jag hade ac iaf. Jag gjorde rent med elektronikspray tops och en trasa.
Problemet var att det var skitigt på själva spolen så motorn fick knappt nån ström.

Jaha okej får ta och prova detta då också! Tack för tipset smile

turbodeath
9 februari 2013 · 2 452 Inlägg

är inte ovanligt att dom ger sig dom fläktarna,har själv fått byta på 2st 850 bilar...fast jag har tagit från s/v70 istället då dom är bättre i kontakten istället...

döden kommer tillbaka
bavarian
9 februari 2013 · 17 Inlägg

Pontan- skrev:

bavarian skrev:

Pontan- skrev:

Har du ECC på din? Och blåste du rent med tryckluft eller hur gjorde du?

Vet inte vad det kallas på volvobilarna men jag hade ac iaf. Jag gjorde rent med elektronikspray tops och en trasa.
Problemet var att det var skitigt på själva spolen så motorn fick knappt nån ström.

Jaha okej får ta och prova detta då också! Tack för tipset smile

Ja det är ju inget jätte stort jobb o ta loss det kan ju räcka med det då är det ju värt att testa, sen vet men ju inte om det kan vara nåt annat också.tongue

Pontan-
9 februari 2013 · 19 Inlägg

bavarian skrev:

Pontan- skrev:

bavarian skrev:

Vet inte vad det kallas på volvobilarna men jag hade ac iaf. Jag gjorde rent med elektronikspray tops och en trasa.
Problemet var att det var skitigt på själva spolen så motorn fick knappt nån ström.

Jaha okej får ta och prova detta då också! Tack för tipset smile

Ja det är ju inget jätte stort jobb o ta loss det kan ju räcka med det då är det ju värt att testa, sen vet men ju inte om det kan vara nåt annat också.tongue

Jaa precis får ta och göra det när jag kommer hem smile

Pontan-
9 februari 2013 · 19 Inlägg

turbodeath skrev:
är inte ovanligt att dom ger sig dom fläktarna,har själv fått byta på 2st 850 bilar...fast jag har tagit från s/v70 istället då dom är bättre i kontakten istället...

Fungerar dom fläktarna rakt på? Och jag antar att det gäller första generationen av v70s? tongue

turbodeath
9 februari 2013 · 2 452 Inlägg

japp det är första generationen av fläktar från 97-99 o är rakt på bara

döden kommer tillbaka
Pontan-
9 februari 2013 · 19 Inlägg

Jag har nu löst problemet!
Jag plockade ur fläkten för att koppla den till ett batteri och den snurrade på bra så jag kollade kontacktstycket med en multimeter så jag antog att det var kontaktsprayet som hade löst det
Men då såg jag att det var is där fläkten satt så den inte kunde snurra.
Så nu har jag satt på kupevärmaren inne i bilen så isen ska tina!

Jag antar att det är ac vattnet som har frysit där. För bilen har stått hela vintern och längre än så.
Men ska det verkligen vara vatten där?

bavarian
10 februari 2013 · 17 Inlägg

Pontan- skrev:
Jag har nu löst problemet!
Jag plockade ur fläkten för att koppla den till ett batteri och den snurrade på bra så jag kollade kontacktstycket med en multimeter så jag antog att det var kontaktsprayet som hade löst det
Men då såg jag att det var is där fläkten satt så den inte kunde snurra.
Så nu har jag satt på kupevärmaren inne i bilen så isen ska tina!

Jag antar att det är ac vattnet som har frysit där. För bilen har stått hela vintern och längre än så.
Men ska det verkligen vara vatten där?

Sjyst att det löste sig. Konstigt med vattnet, vad det mycket vatten?

Christian S
10 februari 2013 · 4 815 Inlägg

Pontan- skrev:
Jag antar att det är ac vattnet som har frysit där. För bilen har stått hela vintern och längre än så.
Men ska det verkligen vara vatten där?

finns inget vatten som går där utan det är bara luft.
hur ser det ut uppe i torkardiket där den tar luften ifrån? sitter sargen (eller hållaren för kupefiltret om du har det) runt hålet som den ska?

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.
Growe Fri fart för ett fritt folk!
10 februari 2013 · 13 673 Inlägg

Christian S skrev:

Pontan- skrev:
Jag antar att det är ac vattnet som har frysit där. För bilen har stått hela vintern och längre än så.
Men ska det verkligen vara vatten där?

finns inget vatten som går där utan det är bara luft.
hur ser det ut uppe i torkardiket där den tar luften ifrån? sitter sargen (eller hållaren för kupefiltret om du har det) runt hålet som den ska?

exakt den ska stoppa vattnet

även måste man kolla att avrinningarna fungerar bra. så det inte fylls på av den anledningen typ massa blöta löv och skit

Senast redigerat av Growe (10 februari 2013)

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Pontan-
19 februari 2013 · 19 Inlägg

Tja igen förlåt för att jag inte svarar!
Men fläkten fungerar iaf fortfarande prima och jag rensade bort en MASSA löv ifrån torkardiket. Den har ju stått i ca 2år så det hade samlats tongue Dock så undrar jag varför fläkten tjuter ibland när man precis drar igång den? Är det bara att den är sliten eller? // Pontus

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang