Check engine börjar lysa när man kör med kallmotor.

Jeebz
11 februari 2013 · 540 Inlägg

Hej

Tänkte kolla om det är någon som har några idéer.

Det är så att om jag startar min Saab og9-3 2.0T med B204R motorn. Trionic 5 insprutning. Och sen åker iväg med kallmotor och lägger mig i jämn fart runt 90km/h ett tag. Så börjar check engine lampan lysa. Jag får felkod på 3 Tempgivare, insugningsrör och 7 Adaption.

Jag har bytt tempgivaren men det hjälpte inte. Samt nya tändstift. Lambdasonden är också bytt för inte så länge sen. Däremot om man låter bilen stå på tomgång en stund innan man åker iväg så tänds aldrig lampan. Det kommer även ett tjutande ljud precis innan turbon börjar ladda men det försvinner också när motorn blivit lite varm.

Fel jag vet på motorn som eventuellt kan vara boven är att två pinnbultar till grenröret är av. Dom två yttersta på varsin sida.

Bilen går bra i övrigt och check engine slocknar av sig själv när man kört en stund.

Jeebz
8 juli 2014 · 540 Inlägg

Jag uppar min tråd efter väldigt lång tid och hoppas någon kanske kan hjälpa mig eller komma med tips.

Har kollat felkoder med tech 2 nu och den säger lambdareglering för mager men på besiktningen så bottnar jag deras mätutrustningen och lambdan är nere på 0.87 på tomgång typ.

Samma fel som i första inlägget är kvar men det har inte varit något problem på besiktningen förens nu.

scorpan6662
8 juli 2014 · 177 Inlägg

Har du fixat de avbrutna pinbultarna till grenröret? Avgasläckage kan påverka lambda ganska ordentligt.

Jeebz
8 juli 2014 · 540 Inlägg

Nej, dom är tyvärr inte fixade. Dom är för dryga att fixa för att jag ska känna att det är värt jobbet/värdet av bilen. Kanske låter idiotiskt men ni vet ju själva vad man får för en saab idag. Hade tänkt om det gick att få igenom den besiktningen så jag kunde köra ett år till sen skrota den eller något. Men riva av topplock och en sån procedur känner jag inte att jag är så motiverad att göra.

Men den har ju funkat med dom symptomen förut och gått igenom besiktningen. Så jag får chansa och köra en miniservice på tändstift och lite sånt och se om den går igenom.

Senast redigerat av 744tic (8 juli 2014)

Echonator Köpingsbo i exil
11 juli 2014 · 507 Inlägg

Exakt vilka koder fick du ut med Tech 2?

Saab 9-3 Aero Coupé "Der Blau" (2001)
Jeebz
11 juli 2014 · 540 Inlägg

Vet inte exakta felkodssiffror då det va en saabtekniker som kollade. Men texten va immobilizer fast den aldrig har strulat sen lambdareglering för mager och adaption tror jag.

Jeebz
16 juli 2014 · 540 Inlägg

Tänkte bara tala om att det verkar som det hjälpte att byta lambdan. Besiktade bilen idag med blanka papper.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang