Om man ska dieselkonvertera en bensinmotor - vad ska man tänka på då?

henke_99 Offroad Racing
12 februari 2013 · 3 122 Inlägg

I en dieselmotor antänds dieseln av kompressionsvärmen. (vid start har man ibland glödstift som hjälp) Därför måste den sprutas in precis när den ska antändas, annars skulle det tända för tidigt och istället bromsa kolven när den är på väg upp.

En normal bensinmotor har ett kompressionsförhållande på runt 8-11:1 och en diesel har minst det dubbla. Detta för att skapa kompressionsvärmen som erfodras för förbränningen. Främst pga denna skillnaden blir det omöjligt att lyckas köra en bensinmotor på diesel. Men även pga att bensin och diesel har så olika "karaktär", bensinen är mycket mer explosiv och behöver inte värme för att antända på samma sätt som diesel. Bensinen avger explosiva ångor som tändstiften antänder, det gör inte diesel och därför går den inte att antända på samma sätt.

Edit: pga dom mycket högre trycken som är i en dieselmotor så är dom grövre byggda, varken dom rörliga delarna eller block och topp skulle hålla för påfrestningarna som blir på en dieselmotor.

Det finns en anledning att t.ex chevas 6,2l diesel väger runt 100 kg mer än deras 5,7l bensinare, och det är inte skillnaden i cylindervolym... (tog dom som exempel då jag har lite koll på vad dom väger)

Senast redigerat av henke_99 (12 februari 2013)

Den som spar han har, fast inte lika roligt...
GMC Suburban 2500 "6.5l Turbodiesel" (1995)
Chevrolet Blazer "Real Fullsize" (1988)
BowserQ
12 februari 2013 · 121 Inlägg

mb_pucken skrev:
precis men det ska de göra wink du vet bara inte när det kommer tända. därför är det bättre att kunna styra när den ska tända genom att skicka in diesel när du vill i stället smile kan gämföras med tändstiftet på en otto motor. i stället för att ge den en gnista så ger du den bränsle å därmed får tändpunkten då du vill ha den och inte när bränslet vill tända.

Jag börjar förstå nu smile
Glödstiftet värmer upp själva cylindern eller vad man ska säga så det diesel tänds lättare.
Sen när kompressionen är som högst så sprutar en pump in diesel med ett tryck som är mycket kraftigare än vad själva kompen är. Kabom säger det...bara i cylindern och inte i spridaren.

Jag får nog fundera på ett commonrail system. smile
Men tror ni B23 lager och vev håller för t.ex 20 kg i komp?

Senast redigerat av BowserQ (12 februari 2013)

BowserQ
12 februari 2013 · 121 Inlägg

henke_99 skrev:
I en dieselmotor antänds dieseln av kompressionsvärmen. (vid start har man ibland glödstift som hjälp) Därför måste den sprutas in precis när den ska antändas, annars skulle det tända för tidigt och istället bromsa kolven när den är på väg upp.

En normal bensinmotor har ett kompressionsförhållande på runt 8-11:1 och en diesel har minst det dubbla. Detta för att skapa kompressionsvärmen som erfodras för förbränningen. Främst pga denna skillnaden blir det omöjligt att lyckas köra en bensinmotor på diesel. Men även pga att bensin och diesel har så olika "karaktär", bensinen är mycket mer explosiv och behöver inte värme för att antända på samma sätt som diesel. Bensinen avger explosiva ångor som tändstiften antänder, det gör inte diesel och därför går den inte att antända på samma sätt.

Tack. Detta förklarade mycket smile

henke_99 Offroad Racing
12 februari 2013 · 3 122 Inlägg

BowserQ skrev:

mb_pucken skrev:
precis men det ska de göra wink du vet bara inte när det kommer tända. därför är det bättre att kunna styra när den ska tända genom att skicka in diesel när du vill i stället smile kan gämföras med tändstiftet på en otto motor. i stället för att ge den en gnista så ger du den bränsle å därmed får tändpunkten då du vill ha den och inte när bränslet vill tända.

Jag börjar förstå nu smile
Glödstiftet värmer upp själva cylindern eller vad man ska säga så det diesel tänds lättare.
Sen när kompressionen är som högst så sprutar en pump in diesel med ett tryck som är mycket kraftigare än vad själva kompen är. Kabom säger det...bara i cylindern och inte i spridaren.

Jag får nog fundera på ett commonrail system. smile
Men tror ni B23 lager och vev håller för t.ex 20 kg i komp?

Se mitt inlägg ovan, som jag ändrat lite.

Glödstiften har man bara när man startar, för att lättare antända dieseln. När motorn väl startat stängs dom av och används inte igen förrän nästa start. (många motorer behöver inte ens glödning vid start)

Förmodligen kommer varken lager eller vev hålla, liksom block och topp. Det blir även rätt svårt att få till den höga kompression som behövs (ca 20:1 minst om man inte ska ha turbo med massor av laddtryck, min cheva ligger på ca 23:1). Din startmotor kommer inte ens orka dra runt motorn...

Den som spar han har, fast inte lika roligt...
Chevrolet Blazer "Real Fullsize" (1988)
GMC Suburban 2500 "6.5l Turbodiesel" (1995)
Expoze
12 februari 2013 · 2 024 Inlägg

Bara för att klargöra något viktigt, vad är det du vill försöka uppnå med detta projekt egentligen?
Spara soppa? Åka diesel utan att betala dieselskatt?

Svensk mästare Advanced Unlimited 2012 med min Citroën C5. Bygger om och avancerar till 2013
Samarbetspartners:
Ljudbyggaren, Carlenskogs, Nascom
Ford Taunus 2300 GXL "Rackham" (1974)
BowserQ
12 februari 2013 · 121 Inlägg

Expoze skrev:
Bara för att klargöra något viktigt, vad är det du vill försöka uppnå med detta projekt egentligen?
Spara soppa? Åka diesel utan att betala dieselskatt?

Komma undan statens personliga straffskatt.
Men jadu...

Om det nu styper i lagerna och veven så måste jag själv tvinga mig att köpa en dieselbil.
Problemet är att gamla dieslar drar så mycket soppa.

Annars så är plan B är att man skaffar en Golf diesel och sen får man mappa den bilen med ett insprut.
Plan C är att jag byter bränsle till etanol för då kan jag liks behålla min bil(volvo) och slippa trängas i en Golf.

Expoze
12 februari 2013 · 2 024 Inlägg

Ok....du kan alltså tänka dig att lägga 20.000 i material och bearbetning för att spara några tusen?????
Gamla dieslar drar mycket soppa? Nä, går garanterat snålare och bättre än du kommer att få en egenkonverterad motor att gå.
Skaffa en Golf diesel och mappa med ett insprut??? Vad pratar du om???

Svensk mästare Advanced Unlimited 2012 med min Citroën C5. Bygger om och avancerar till 2013
Samarbetspartners:
Ljudbyggaren, Carlenskogs, Nascom
Ford Taunus 2300 GXL "Rackham" (1974)
Mickius
12 februari 2013 · 4 670 Inlägg

Expoze skrev:
Ok....du kan alltså tänka dig att lägga 20.000 i material och bearbetning för att spara några tusen?????
Gamla dieslar drar mycket soppa? Nä, går garanterat snålare och bättre än du kommer att få en egenkonverterad motor att gå.
Skaffa en Golf diesel och mappa med ett insprut??? Vad pratar du om???

Tar många år o spara in dom pengarna detta skulle kosta om man nu ens skulle lyckas med detta. big_smile

Kanske inte riktigt tänkt igenom alla saker innan tråden skapades

BowserQ
12 februari 2013 · 121 Inlägg

Expoze skrev:
Ok....du kan alltså tänka dig att lägga 20.000 i material och bearbetning för att spara några tusen?????
Gamla dieslar drar mycket soppa? Nä, går garanterat snålare och bättre än du kommer att få en egenkonverterad motor att gå.
Skaffa en Golf diesel och mappa med ett insprut??? Vad pratar du om???

Antar det är väll elektroniskt på golf?

BowserQ
12 februari 2013 · 121 Inlägg

mickius skrev:

Expoze skrev:
Ok....du kan alltså tänka dig att lägga 20.000 i material och bearbetning för att spara några tusen?????
Gamla dieslar drar mycket soppa? Nä, går garanterat snålare och bättre än du kommer att få en egenkonverterad motor att gå.
Skaffa en Golf diesel och mappa med ett insprut??? Vad pratar du om???

Tar många år o spara in dom pengarna detta skulle kosta om man nu ens skulle lyckas med detta. big_smile

Kanske inte riktigt tänkt igenom alla saker innan tråden skapades

Jag vet om att det kommer bli dyrt men jag är mest ute efter att lyckas.
Just nu är det lagerna och veven det styper i. Om dem inte håller så lägger jag ner allt och försöker med etanol.

Expoze
12 februari 2013 · 2 024 Inlägg

Vilken golf? De har tillverkats under ett antal år.......men visst, nån gång mot slutet av 90-talet skulle jag tro att det blev elektroniskt sprut på dem.

Svensk mästare Advanced Unlimited 2012 med min Citroën C5. Bygger om och avancerar till 2013
Samarbetspartners:
Ljudbyggaren, Carlenskogs, Nascom
Ford Taunus 2300 GXL "Rackham" (1974)
Expoze
12 februari 2013 · 2 024 Inlägg

BowserQ skrev:

mickius skrev:

Expoze skrev:
Ok....du kan alltså tänka dig att lägga 20.000 i material och bearbetning för att spara några tusen?????
Gamla dieslar drar mycket soppa? Nä, går garanterat snålare och bättre än du kommer att få en egenkonverterad motor att gå.
Skaffa en Golf diesel och mappa med ett insprut??? Vad pratar du om???

Tar många år o spara in dom pengarna detta skulle kosta om man nu ens skulle lyckas med detta. big_smile

Kanske inte riktigt tänkt igenom alla saker innan tråden skapades

Jag vet om att det kommer bli dyrt men jag är mest ute efter att lyckas.
Just nu är det lagerna och veven det styper i. Om dem inte håller så lägger jag ner allt och försöker med etanol.

Lagren och veven är nog de minsta bekymren......prova etanol om du ska prova nåt.

Svensk mästare Advanced Unlimited 2012 med min Citroën C5. Bygger om och avancerar till 2013
Samarbetspartners:
Ljudbyggaren, Carlenskogs, Nascom
Ford Taunus 2300 GXL "Rackham" (1974)
EmilGranstrom
12 februari 2013 · 88 Inlägg

BowserQ skrev:

Expoze skrev:
Bara för att klargöra något viktigt, vad är det du vill försöka uppnå med detta projekt egentligen?
Spara soppa? Åka diesel utan att betala dieselskatt?

Komma undan statens personliga straffskatt.
Men jadu...

Om det nu styper i lagerna och veven så måste jag själv tvinga mig att köpa en dieselbil.
Problemet är att gamla dieslar drar så mycket soppa.

Annars så är plan B är att man skaffar en Golf diesel och sen får man mappa den bilen med ett insprut.
Plan C är att jag byter bränsle till etanol för då kan jag liks behålla min bil(volvo) och slippa trängas i en Golf.

Jag har en MB 190 200d (W201) automat från 91 och den kör jag på under 0.5 liter milen. så inte tar gamla dieslar så mycket bränsle smile

Audi S6 "Go Fast Or Go Home" (1995)
Mercedes W220 S 500LA "Autobahnloket" (2000)
Mattyyy DMNDphoto
12 februari 2013 · 727 Inlägg

henke_99 skrev:

BowserQ skrev:

mb_pucken skrev:
precis men det ska de göra wink du vet bara inte när det kommer tända. därför är det bättre att kunna styra när den ska tända genom att skicka in diesel när du vill i stället smile kan gämföras med tändstiftet på en otto motor. i stället för att ge den en gnista så ger du den bränsle å därmed får tändpunkten då du vill ha den och inte när bränslet vill tända.

Jag börjar förstå nu smile
Glödstiftet värmer upp själva cylindern eller vad man ska säga så det diesel tänds lättare.
Sen när kompressionen är som högst så sprutar en pump in diesel med ett tryck som är mycket kraftigare än vad själva kompen är. Kabom säger det...bara i cylindern och inte i spridaren.

Jag får nog fundera på ett commonrail system. smile
Men tror ni B23 lager och vev håller för t.ex 20 kg i komp?

Se mitt inlägg ovan, som jag ändrat lite.

Glödstiften har man bara när man startar, för att lättare antända dieseln. När motorn väl startat stängs dom av och används inte igen förrän nästa start. (många motorer behöver inte ens glödning vid start)

Förmodligen kommer varken lager eller vev hålla, liksom block och topp. Det blir även rätt svårt att få till den höga kompression som behövs (ca 20:1 minst om man inte ska ha turbo med massor av laddtryck, min cheva ligger på ca 23:1). Din startmotor kommer inte ens orka dra runt motorn...

Diesel behöver väl även ha längre vevstakar för att få upp den korrekta temperaturen för en korrekt förbränning, right?

https://www.facebook.com/dmndphoto
Projekttråd på min luftkylda Folkabuss ifrån -73! Från original till slammad partybuss.
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=282710
BowserQ
12 februari 2013 · 121 Inlägg

Expoze skrev:

BowserQ skrev:

mickius skrev:

Tar många år o spara in dom pengarna detta skulle kosta om man nu ens skulle lyckas med detta. big_smile

Kanske inte riktigt tänkt igenom alla saker innan tråden skapades

Jag vet om att det kommer bli dyrt men jag är mest ute efter att lyckas.
Just nu är det lagerna och veven det styper i. Om dem inte håller så lägger jag ner allt och försöker med etanol.

Lagren och veven är nog de minsta bekymren......prova etanol om du ska prova nåt.

Kan jag använda en B230 motor då eller måste jag ha lite grövre om jag ska höja kompten till 15:1 ungefär?

hangman
12 februari 2013 · 2 174 Inlägg

Expoze skrev:
Ok....du kan alltså tänka dig att lägga 20.000 i material och bearbetning för att spara några tusen?????
Gamla dieslar drar mycket soppa? Nä, går garanterat snålare och bättre än du kommer att få en egenkonverterad motor att gå.
Skaffa en Golf diesel och mappa med ett insprut??? Vad pratar du om???

Haha håller med han måste sniffat upp bensinen istället för kört upp den hahaha

ElTacoNacho
12 februari 2013 · 486 Inlägg

Antingen är du ett troll, eller brain dead. Herre min gud, du vet ínte ens hur en diesel funkar, men nog fan ska du bygga en helt egen motor. Nej, lär dig hur allt funkar, sen inser du att du aldrig kommer genomföra det. Tack för många skratt får man väl ändå säga. Mvh.

BowserQ
12 februari 2013 · 121 Inlägg

Ni ska ha stor tack för att ha förklarat hur en dieselmotor fungerar djupgående smile
Jag måste nog tyvärr fundera på mitt arbete om jag ska byta till etanol eller ska köpa en liten dieselbil. smile

hangman
12 februari 2013 · 2 174 Inlägg

KJensen skrev:
Antingen är du ett troll, eller brain dead. Herre min gud, du vet ínte ens hur en diesel funkar, men nog fan ska du bygga en helt egen motor. Nej, lär dig hur allt funkar, sen inser du att du aldrig kommer genomföra det. Tack för många skratt får man väl ändå säga. Mvh.

Håller med detta va kvällens underhållning wink blir spara och berätta på jobbet imorgon ;D

Alex_T
12 februari 2013 · 150 Inlägg

KJensen skrev:
Antingen är du ett troll, eller brain dead. Herre min gud, du vet ínte ens hur en diesel funkar, men nog fan ska du bygga en helt egen motor. Nej, lär dig hur allt funkar, sen inser du att du aldrig kommer genomföra det. Tack för många skratt får man väl ändå säga. Mvh.

Precis det jag menade i mina föregående inlägg...

Volvo S70 T5 "Prinsen" (1998)
Volvo 944 (1992)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang